Web Analytics Made Easy - Statcounter



یکی از رسانه‌های آمریکایی از احتمال قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه های تروریستی آمریکا خبر داده است. در صورت به وقوع پیوستن این امر، این اولین بار خواهد بود که آمریکا یک نهاد نظامی رسمی در یک کشور را در این فهرست قرار می‌دهد.

ظاهرا دولت ترامپ قصد دارد به زودی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در اقدامی بی سابقه در راستای کمپین حداکثر فشار علیه ایران در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نخستین واکنش حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسون امنیت ملی مجلس گفته بود اگر آمریکا چنین اقدامی کند، ایران نیز نظامیان آمریکا را در کنار داعش قرار می‌دهد. این حرف پیش از این توسط سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه نیز مطرح شده بود.

مجله وال استریت ژورنال نیز به موضوع قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی اشاره کرده و در گزارشی نوشته این اولین بار خواهد بود که آمریکا یک شاخه از نیرو‌های نظامی یک دولت خارجی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش این مجله آمریکایی، وزارت خارجه این کشور این گزارش را تایید نکرده است. کارشناسان بر این باورند که هنوز مشخص نیست که قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی چه تغییراتی قرار است در وضعیت موجود ایجاد کند چرا که در حال حاضر نیز ایران تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکاست و خود کشور ایران از نظر دولت آمریکا یک کشور حامی تروریست است.

ریچارد نفیو یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در دولت اوباما و طراح رژیم تحریم‌ها علیه ایران گفته به سختی میتوان تحریم‌هایی سخت‌تر از تحریم‌های موجود را تصور کرد.

نشریه گاردین نیز در گزارشی این موضوع را تحلیل کرده و نوشته در صورت اجرایی شدن چنین اقدامی، احتمال تشدید وحشت بین کمپانی‌های خارجی که قصد سرمایه‌گذاری در ایران دارند وجود خواهد داشت.

وال استریت ژورنال نیز در گزارش خود گفته مقامات پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) از تبعات این تصمیم و تحریک نیرو‌های ایرانی علیه نیرو‌های آمریکایی در منطقه نگرانند.

رویترز در گزارشی با اشاره به این تصمیم دولت ترامپ از قول سه مقام آمریکایی نوشت: این اولین باری است که واشنگتن واحد نظامی یک دولت دیگر را در زمره گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد.

سی ان بی سی نیز نوشت: منتقدان معتقدند این تصمیم زمینه را برای اقدام متقابل دیگر کشور‌ها و دولت‌های غیر دوست علیه نیرو‌های آمریکایی فراهم کند.

در سال ۲۰۰۷ وزارت خزانه‌داری آمریکا، سپاه قدس که واحد برون مرزی سپاه پاسداران است را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. ایران در همان زمان تهدید کرد که پاسخ این تصمیم آمریکا را خواهد داد.

محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ایران در سال ۹۶ هشدار داد اگر آمریکا تحریم‌های جدید علیه سپاه پاسداران ایران را اجرا کند، «باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را به شعاع ۲ هزار کیلومتری برد موشک‌های ایران منتقل کند.»

سرلشکر جعفری در جلسه شورای راهبردی سپاه گفته که اگر دولت آمریکا سپاه پاسداران ایران را یک سازمان «تروریستی» بخواند، سپاه پاسداران هم «ارتش آمریکا را در سراسر جهان به ویژه در منطقه خاورمیانه، همسنگ داعش درنظر خواهد گرفت.»

فهرست نهاد‌های تروریستی خارجی موسوم به FTO مهم‌ترین فهرست گروه‌هایی است که آمریکا تروریستی می‌خواند و مسئول تهیه آن وزارت خارجه آمریکا است. معنای دیگر قرارگرفتن در این فهرست، رویارویی نظامی و دفاعی با نیرو‌های آمریکایی است.

سازمان مجاهدین خلق پیشتر در این فهرست قرار داشت، اما حالا نام این گروه حذف شده است. داعش، جندالله، حماس و القاعده همچنان در این فهرست هستند. هنوز مشخص نیست چه تبعاتی در صورت قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی در انتظار این نهاد نظامی است.

احتمال محدود شدن دست کشور‌هایی نظیر عراق و عمان که رابطه اقتصادی و فرهنگی عمیقی با ایران دارند و در عین حال با آمریکا روابط گسترده‌ای دارند نیز وجود دارد.


منبع: بیتوته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.beytoote.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بیتوته» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۷۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم‌های تروریستی زیر ضربه سربازان گمنام امام زمان(عج)

رئیس کل دادگستری کرمان گفت: طی یک سال اخیر با اقدامات به موقع سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه و اداره کل اطلاعات استان، چندین تیم تروریستی در استان کرمان مورد ضربه قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی دادگستری استان، حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در جمع پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان اظهار کرد: خوشبختانه تعامل، همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی خوبی بین جامعه اطلاعاتی کشور وجود دارد و بایستی این ارتباطات روز به روز تقویت شود.

وی با اعلام اینکه سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان جزو رده‌های موفق در کشور است، افزود: بسیاری از مردم و مسئولان از اقدامات صورت گرفته از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به‌دلیل محرمانه بودن مطلع نمی‌شوند اما همواره ما و مردم قدردان اقدامات شبانه‌روزی و مجاهدت‌های خاموش شما سربازان گمنام امام زمان (عج) در تأمین امنیت جامعه هستیم.

رئیس کل دادگستری کرمان گفت: دشمن همواره به‌دنبال ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و تلاش می‌کند در شرایطی که توان حمله نظامی مستقیم به کشور را ندارد از طریق تقویت و تجهیز گروهک‌های ضد انقلاب و تروریستی در کشور ایجاد ناامنی کند و این کار سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی را دوچندان می‌کند.

وی با اشاره به جنایت دلخراش سیزدهم دی سال گذشته بیان کرد: طی یک سال اخیر با اقدامات به موقع سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه و اداره کل اطلاعات استان چندین تیم تروریستی در استان کرمان مورد ضربه قرار گرفته‌اند و قبل از هرگونه عملیات تروریستی عوامل ناامنی شناسایی و دستگیر و تیم‌ها متلاشی شده‌اند اما باید تلاش کنیم، حتی یک مورد اقدام ناامنی نیز در استان و کشور نباشد.

حجت‌الاسلام حمیدی با اشاره به سالروز فرمان حضرت امام خمینی (ره) برای تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: یکی از ماندگارترین تصمیمات امام راحل (ره)، دستور ایشان مبنی بر تشکیل سپاه پاسداران بود و امروز پس از چند دهه شاهد برکات این تأسیس ماندگار هستیم و مردم به خود می‌بالند که چنین سپاه مقتدری در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: سپاه پاسداران امروز تنها در بخش نظامی در اوج اقتدار نیست؛ بلکه شاهد اقدامات بسیار بزرگی از سوی سپاه در زمینه‌های مختلفی از جمله محرومیت‌زدایی و سازندگی در کشور هستیم.

رئیس کل دادگستری کرمان تصریح کرد: امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مبارزه با دشمن هیچ ابایی ندارد و عملیات غرورآفرین نیروهای مسلح علیه رژیم غاصب صهیونیستی حاوی پیام مهمی به کشورهای منطقه و جهان بود که ایران اسلامی در تأمین امنیت شهروندانش باکسی مماشات و تعارف ندارد و دشمنان ما این پیام را دریافت کرده‌اند و قطعاً محاسبات دنیا از این پس تغییر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اقدامات اخیر نیروهای مسلح موجب تقویت انسجام ملی در کشور شده است و باید از این فرصت در جهت خدمت‌رسانی بیشتر به مردم بهره برد، افزود: همان‌گونه که نیروهای مسلح ما در عرصه عمل افتخارآفرین هستند، در عرصه اطلاعاتی نیز نیروهای امنیتی ما در وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در حال مبارزه با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای متخاصم هستند.

رئیس سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان نیز در دیدار گفت: حمایت‌ها و پشتیبانی‌های دستگاه قضائی همواره به ما در انجام مأموریت‌ها کمک کرده است و نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت‌آمیز بودن کارها داشته است.

وی ادامه داد: در پرونده‌های امنیتی و بزرگ صدور آرا قاطع از سوی قضات شجاع و انقلابی استان کرمان موجب ایجاد امید در جامعه و انگیزه برای همکاران ما برای انجام سایر مأموریت‌ها در سازمان اطلاعات سپاه استان می‌شود.

کد خبر 750706

دیگر خبرها

  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • جزئیات دستگیری اعضای چند تیم تروریستی توسط اطلاعات سپاه
  • متلاشی شدن چند تیم تروریستی در استان کرمان طی سال گذشته
  • تیم‌های تروریستی زیر ضربه سربازان گمنام امام زمان(عج)
  • نخستین تصاویر درگیری نیروهای امنیتی با جیش العدل در زاهدان
  • ورود انبوه اتباع غیرمجاز افغانستانی به ایران تبعاتی برای سایر اتباع مجاز دارد
  • اطلاعیه سپاه درباره بازداشت پشتیبانان یک گروه تروریستی
  • اطلاعیه مهم سپاه پاسداران درباره بازداشت عوامل پشتیبانی یک گروه تروریستی در مدرسه دینی پشامگ راسک
  • عوامل محوری پشتیبانی گروهک تروریستی جیش الظلم در راسک بازداشت شدند
  • بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش الظلم