Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-30@20:47:33 GMT

زینبیه مقاوم چون زینب(س)

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۲۷۸۷۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی معاون مهندسی ستاد بازسازی عتبات سوریه در یادداشتی با عنوان "زینبیه مقاوم چون زینب(س)" نوشت: بدن مطهر کوه صبر ومقاومت ؛ فرزند امام و خواهر دو امام و عمه امام در یک قبر در زیر یک مضجع مستطیل قرارداشته و یک ضریح چهارگوش آنرا در برگرفته ( که در ضلع شمالی آن یک ترکش عدو خورده ) و بر فراز آن گنبدی مدور که برروی هشت ستون دایره ای شکل استقرار دارد ودر نمای داخلی گنبد شمسه ای از کاشیکاری زیبای بانیان خیر ایرانی ؛ تجلی انوار آن بانوی مکرمه به آسمان ربانی را جلوه گر کرده است و ضریح مطهر در شبستان مربع سکو وار به ابعاد ۲۴ در ۲۴ متر و سپس شبستان به عرض ۵ متر دورتادور دو پله پایین تر واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وبا حدود چهل فرش دست باف خیرین ایرانی با درج ستاد عتبات عالیات مفروش شده و زائران عاشق حرم برروی آن سر به سجده می نهند.
دیوارشبستان سنگ سفید و کفش سنگ گرانیت ؛ سقفش گچبری و نقوش آیینه کاری و باقوسهایی تزیین شده با کاشی هفت رنگ ایرانی بقعه مبارکه در چهار ضلع چهار ورودی دارد؛ ورودی بالا سر جسم‌مطهر که مردانه است و ورودی زنانه که در پایین پاست و خانمها از پایین پای حضرت بر او سلام داده و وارد میشوند . دو درب دیگر بسته اند.
در بیرون بقعه ؛ دورتادور این بنا ؛ یک رواق به عرض شش متر وجود دارد که چهار ضلع بقعه را رواق ورودی بداخل شکل داده است .دور تا دور آن با کاشیکاری ایرانی مزین شده است ؛ که در یک تراز به فارسی و عربی خطبه حضرت زینب س نگارش شده است. میانه هرضلع بقعه سردرب گونه است که در بالای سردرب غربی تاریخ کاشیکاری را سال ۱۳۹۷ هجری و شهر اصفهان درج شده ودر بالای آن آیه تطهیر نوشته شده است . در بالای سردرب جنوبی و شرقی السلام علیک یا زینب کبری س نوشته شده و در بالای سردرب شمالی نوشته شده : " اگر فرودی برروی زمین -همین است و همین است و همین است "
روی مرکز بقعه را گنبدی است طلایی و نسبتا رفیع که تا دور دست نور افشانی میکند و چند ترکش کوچک آنرا مجروح ساخته بود و در سال ۹۴ توسط عشاق ایرانی حضرت زخم آن مرهم یافته است . دورتادور بقعه صحنی مفروش به سنگ سفید وجود دارد که در سال جاری سنگ ضخیم ۹۰ ساله ان جمع اوری وبا این سنگ اهدایی مفروش شده است . دورتادور صحن نیز رواقیّ به عرض ۴ متر و با قوسی طاق نما و کاشیکاری شده وجود دارد و در هر دهانه یک هجره با یک درب چوبی دولت که و دو پنجره در طرفین ؛ که بانی خیری برای آن وجود داشته و بر بالای آن نگاشته شده است . که چندیست بعنوان امور اداری و خدماتی حرم استفاده میشود. این صحن در ضلع سمت قبله اش دو گلدسته مرتفع در دو گوشه دست به آسمان بلند کرده است . منار شرقی که از آن اذان شیعیان‌پخش میشود توسط یک مینی بوسی که در پارکینگ مجاور خیابان جنوبی منفجر شده بود؛ کاشیکاری گریو منار فرو ریخته بود و منار غربی که اذان اهل سنت از آن پخش میشود ؛ توسط ارپی جی دشمنان وحشی که تا ۴۰۰ متری حرم آمده بودند ؛ مقرنس آن تخریب و سوراخ شده بود که در سال ۹۴ توسط عاشقان اهل بیت ایرانی جراحت اش ترمیم شده است . و در چهار ضلع صحن اصلی حرم ؛ چهار درب در چهار راهرو مراحل آن ؛ در ضلع شمالی و جنوبی آن در زیر ورودی صحن دو منار ساعت دو طرفه وجود دارد که سالهاست عقربه های آن چون آبادانی در شهر زینبیه متوقف است . درب اصلی در غرب آنست که بعلت ناامنی ۷ سال واندی است مسدود است و درب جنوبی که آن نیز چنین است . درب شمالی که به صحن شمالی متصل میشود و محل ورودی آقایان و درب شرقی که به مصلی میرود و همچنین ورودی بانوان .

در شرق صحن اصلی مصلی توسط مرحوم فخری ؛ نماینده امام در سوریه ؛ سوله ای به ابعاد ۴۲ در ۴۲ متر احداث شده و محل برگزاری نماز جمعه و جماعت میباشد . در شمال صحن شمالی پارکینگ حرم واقع هست و حدود حرم وسیع تر و اضلاع آن نامنتظم .
محوری عمودی از قبر مطهر به سمت نوک گنبد ؛ تا آسمان ملکوت امتداد میباشد و به بینهایت وصل میشود . و بر مدار دایره ای شکل گنبد ؛ انوارش بصورت شعاعی بر شهر سیده زینب تلولو دارد و به همین جهت نیز قطب وجودش انسانهای پاک را بسویش جهت تا کشوری را از افراد ناپاک ؛ تطهیر نماید و مدافعان اش آسمانی کند و اینک بعنوان مرکز خط مقاومت ؛ چون سروقامتان ؛ سرافرازی کند . ونوید آزادی قدس را در آینده نزدیک بشارت دهد

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۷۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورودی شهر مریوان با انجام تعریض باند موجود بهسازی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، جهانگیر الیاسی ظهر دوشنبه در بازدید از پروژه تعریض ورودی مریوان، از ایمن سازی ورودی شهر مریوان با انجام تعریض طرفین باند موجود و ایجاد چهار خطه در این محدوده خبر داد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به پیشرفت مناسب در عملیات اجرایی تعریض ورودی شهر مریوان اظهار امیدواری کرد با اجرای این تعریض، ضمن بهبود شرایط ترافیکی مسیر، وضعیت ایمنی این محور ارتقا یابد.

الیاسی گفت: مسیر در دست بهسازی دو کیلومتر است که با تعریض طرفین باند موجود و رساندن عرض نهایی آسفالت به ۲۲ متر، بهبود وضع موجود را شاهد خواهیم بود.

کد خبر 6092165

دیگر خبرها

  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه اش، عسل /زینب گفت ببین یه ذره بچه داره من رو تهدید می‌کنه!
  • ثبت بیش از ۴۹ میلیون تردد در ورودی و خروجی‌ های آذربایجان ‌غربی
  • اعلام نتایج آزمون ورودی جامعه الزهرا (س)
  • آیا منجمد کردن نان آن را سالم‌تر می‌کند؟
  • اسامی ۵۳ نوجوان راه‌یافته به باشگاه قاف اعلام شد
  • ورودی شهر مریوان با انجام تعریض باند موجود بهسازی می‌شود
  • آیا قرار دادن نان در فریزر آن را سالم‌تر می‌کند؟
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • جزئیات تجاوز چهار افغانی به فوتبالیست ایرانی