Web Analytics Made Easy - Statcounter

تولیت آستان قدس رضوی گفت: مسأله زائر و زیارت محور فعالیت‌های آستان قدس رضوی است. آفتاب‌‌نیوز : به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی در مراسم تکریم و معارفه تولیت آستان قدس رضوی که در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار کرد: افتخار خادمی آستان قدس رضوی را از عنایات خاصه صاحب این مضجع شریف می‌دانم که در همه لحظات زندگی از خوان لطف و کرم آن حضرت بهرمند بوده‌ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: یاد شهیدان سرافراز و بزرگوار را گرامی می‌دارم که عطر ولایت را در جامعه پراکندند و شمیم ولایت را در جهان پخش کردند. از اعتماد و بزرگواری رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی هم بسیار سپاسگزارم.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: اعتماد و بزرگواری رهبر معظم انقلاب نسبت به این حقیر از سال‌ها قبل آغاز شده بود و با عنایت و توجه خاص معظم‌له، توفیق خدمتگزاری در دفتر رهبر معظم انقلاب حدود ۳۰ سال نصیب بنده شد.
وی با بیان این که اعتماد پدرانه رهبر معظم انقلاب نسبت به این حقیر با اعتمادی دیگر قرین شد، اظهار کرد: خدمت در آستان قدس رضوی مسئولیتی سخت و سنگین اما شیرین است که امیدوارم با لطف حضرت رضا (ع) از این امتحان، سربلند بیرون بیایم و بتوانم تحقق‌بخش منویات رهبر معظم انقلاب باشم.
مروی بیان کرد: از خدمات و تلاش‌های خالصانه همه خادمان آستان قدس رضوی به ویژه تولیت فقید مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی تشکر می‌کنم که آثار ماندگار و نمونه‌ای از مدیریت قوی اسلامی برجای گذاشته و کارآمدی نظام اسلامی را در توسعه حرم مطهر رضوی نمایان کردند.
وی ادامه داد: از دوست و برادر بزرگوار و ارجمندم آقای رئیسی تشکر می‌کنم که در این دوره سه ساله مسئولیت، خدمات ارزنده و رویکردهای مثبتی را در آستان قدس رضوی تحقق بخشید و همین بس که این اقدامات مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان این‌که جوهره خدمت رضوی را در احیای امر اهل بیت (ع) می‌دانم، گفت: تلاش خواهیم کرد که راه‌های موفق پیموده شده در دوره‌های گذشته را پیگیری کنیم و در جهت توسعه فعالیت‌ها در ادامه راه گام برداریم.
وی افزود: حقیقت موجود در بیانات ائمه اطهار (ع) به منزله گوهر درخشنده‌ای است که اگر آن را به دست آوریم و به دیگران تقدیم کنیم، خود مابقی راه را خواهند رفت، البته ارتباط با این معارف نورانی جز با دل‌های پاک میسر نخواهد شد چرا که بیانات ائمه در واقع تفسیر وحی است.
مروی با بیان این‌که محور فعالیت ما در آستان قدس رضوی مسأله زائر و زیارت است، ادامه داد: بر اساس این نگرش که جوهره خدمت رضوی، احیای امر اهل بیت (ع) است، مفهوم خدمت و زیارت معنا و مفهومی جدید و جایگاه مهمتری پیدا می‌کند.
وی گفت: تشرف سالانه میلیون‌ها انسان دل‌باخته به این مضجع نورانی فرصتی برای جلای دل‌ها، غبارزدایی و رفع کدورت از دل و قلب انسان و فرصتی مناسب برای تربیت انسانی مؤمن و متخلق و جامعه‌ای متعالی و بافضیلت است.
تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: همه دستگاه‌های مدیریتی، فرهنگی، اقتصادی و علمی آستان قدس رضوی باید در جهت تحقق چشم‌انداز ترسیم شده برنامه‌ریزی کنند و تربیت زائر و بالا بردن معرفت دینی محور تمامی فعالیت‌ها باشد.
وی ادامه داد: ما هم وظیفه داریم که برای زائران تسهیلات فراهم کنیم تا در مدت اقامت خود به راحتی بتوانند به زیارت بپردازند و هم در جهت رشد معرفتی و تربیت دینی آن‌ها گام برداریم.
مروی با بیان این‌که شاخص کارایی، پیشرفت و موفقیت هر واحد سازمانی در آستان قدس رضوی میزان تحقق این هدف متعالی است، گفت: بنا بر تاکید رهبر انقلاب، در مسیر سیاست زائرمحوری علاوه بر استفاده از خدمات سنتی و متعارف، از رسانه‌های نوین و به ویژه فضای مجازی بهره بیشتری خواهیم برد.
وی گفت: در مسأله زائر و زیارت، فقط به ظرفیت دستگاه‌های آستان قدس رضوی بسنده نمی‌کنیم چرا که معتقدیم دوران کارهای جزیره‌ای تمام شده است و برای انجام اقدامات بهتر و استمرار ارتباط زائر با مضجع شریف حضرت رضا (ع)، باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات استانی، ملی و مردمی استفاده شود.
تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: بخش مهمی از نقشه راه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم متمرکز بر حوزه‌های گسترش اخلاق و معنویت است و در این زمینه آستان قدس می‌تواند نقش پررنگ و اثرگذاری داشته باشد.
وی با بیان این که امام رضا (ع) امام گفت‌وگو و آزاداندیشی بودند، افزود: این بعد زندگی حضرت نباید منحصر به دوران حیات ظاهری ایشان باشد و باید از این ظرفیت عظیم در جهت بالندگی و گفت‌وگو میان فرق و مذاهب مختلف و جهان اسلام بهره‌برداری کرد.
مروی با بیان این که ساکنان مشهد مقدس دارای دو شأن مهم در مسئله زائر و زیارت هستند، تأکید کرد: مجاوران حضرت رضا (ع) علاوه بر این که شأن میزبانی زائران را برعهده دارند، در زمینه تقویت فرهنگ زیارت نیز از جایگاه مهمی برخوردارند.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه به مدیریت انقلابی، این نوع مدیریت را مشتمل بر دو اصل علمی و جهادی بودن دانست و افزود: در حد توان در آستان قدس رضوی تلاش می‌کنیم که به این مطالبه رهبری جامه عمل پوشانده و از اقدامات شتاب زده و غیرعلمی پرهیز کنیم.
وی با تاکید بر این که خاستگاه انقلاب اسلامی را مشهد مقدس می‌دانیم، گفت: انقلاب و شعائر انقلاب همواره مورد توجه ما خواهد بود.
مروی افزود: ما وجود بابرکت امام راحل عظیم‌الشان، انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری را هدیه حضرت رضا (ع) می‌دانیم و بر همین اساس در این آستان نورانی در هیچ اقدامی، از نگاه، اندیشه و عمل انقلابی غفلت نخواهیم کرد.
وی تاکید کرد: در این مسیر باید از ظرفیت جوانان متدین، انقلابی و متخصص و نیز عقل جمعی استفاده شود که در این راستا نیز گام‌های جدی برداشته خواهد شد.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در خراسان رضوی ظرفیت‌های علمی و فرهنگی بسیار ارزشمندی هم چون علما و اساتید فاضل، حوزه علمیه غنی و پرافتخار و دانشگاه‌های برجسته علمی وجود دارد، گفت: باید از این ظرفیت عظیم در خدمت به آستان قدس رضوی بهره برداری کنیم.
مروی محرومیت‌زدایی و رفع آسیب‌های اجتماعی را از دیگر نکات مورد توجه در فعالیت آستان قدس رضوی برشمرد و گفت: بنابر تأکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه خدمت رسانی به محرومین و مستضعفین، اقدامات آغاز شده در این حوزه را ادامه می‌دهیم و به تقویت منابع پایدار خواهیم پرداخت.
وی با تاکید بر شفافیت مالی و انضباط اداری در بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی ادامه داد: با توجه به جایگاه این آستان مقدس شایسته است شفافیت، انضباط و تعهد را بیش از دیگر دستگاه‌ها مدنظر داشته باشیم.
تولیت آستان قدس رضوی هم‌چنین به بند سوم منشور ابلاغی مقام معظم رهبری اشاره و عنوان کرد: هر چه بتوانیم به نهادهای دولتی به ویژه در شرایط اضطراری هم چون بلایای طبیعی کمک خواهیم کرد.
وی افزود: در ارتباط پیوسته و صمیمی با نماینده معظم ولی فقیه در استان و هم‌چنین در تعامل فعال با مقامات شهری، استانی و ملی، زمینه خدمت هر چه بهتر برای زائران و تحقق منشور ابلاغی را فراهم خواهیم کرد.
تولیت آستان قدس رضوی در پایان از همه اساتید، فضلا و کارشناسان خواست؛ نقدها، دیدگاه‌ها و پیشنهادات راهگشای خود در راستای تحقق وظایف آستان قدس رضوی را ارائه کنند.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: آستان قدس رضوی شفافیت مالی مروی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۸۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی

کمتر شهروند و هموطن ایرانی پیدا می‌شود که روی نام «خلیج‌فارس» حساسیت و تعصب ملی نداشته باشد. «خلیج‌فارس» یا «دریای فارس» یا «بحر فارس» و... از جمله اسامی خاص و ویژه‌ای است که در میان جغرافیدانان، سیاسیون، شرق‌شناسان و جهانگردان، نسخه‌شناسان تاریخی، اسناد موزه‌ای و آرشیوی و حتی بسیاری از مردم جهان، نام آشناست. اما آنچه سبب شده به این موضوع بپردازیم، فرارسیدن «دهم اردیبهشت» است که در تقویم تاریخ رسمی کشور به نام «روز ملی خلیج‌فارس» نام‌گذاری شده است و یادآور واقعه و حادثه مهمی از دوران مبارزه ملت ایران با دولت‌ها و قدرت‌های استکباری و استعماری است. در این روز بود که با شجاعت و دلاوری‌های مردان و زنان غیور در منطقه جنوب کشور، عوامل و عمال پرتغالی‌ از تنگه هرمز و خلیج‌فارس اخراج شدند.

 خلیج‌فارس مظهر و نماد هویت ایرانی است و پیشینه‌ای به قدمت تاریخ دارد. خلیج همیشه فارس، نه تنها یک عرصه آبی و آبراه مهم و حساس، بلکه میراثدار فرهنگ و تمدنی کهن و گنجینه کمیاب و بی‌نظیری از تنوع زیستی است که باید حفظ و احیا شود.

نام «خلیج‌فارس» در گذر تاریخ و زمان

براساس اسناد تاریخی، بررسی کتب و متون کهن و تاریخی و همچنین بررسی اقوال و نوشته‌های جغرافیدانان، شرق‌شناسان و نسخه‌شناسان اسناد تاریخی و برخی اظهارات استادان علم جغرافی، «نام خلیج‌فارس» از کهن‌ترین ادوار تاریخی تا دایره‌المعارف‌های کنونی در قرن21 میلادی با تغییر اندکی در رسم‌الخط‌های گوناگون ملل، همچنان باقی مانده است. در دوره هخامنشیان خلیج‌فارس با نام «سینوس پرسیکوس» و «ماره پرسیکوم» شهرت داشته است. دانشمندان ایرانی از روزگار هخامنشیان این دریا را «درایا پارسا» اسم برده‌اند که ترجمه امروزی آن «دریای پارس» می‌شود. بنابراین این دو نام برای خلیج‌فارس از همان دوران به همین ترتیب رواج داشته و تا قرن بیستم هم جغرافیدانان و تاریخ‌نویسان جهان اسلام همان نام درایا پارسای عصر هخامنشیان را اقتباس و به عربی به نام «البحرالفارسی» ترجمه کردند. (منبع: پیروز مجتهدزاده در گفت‌وگو با خبرآنلاین).

قرن بیستم، قرن ظهور مطالعات جدید در حوزه جغرافیاست به‌گونه‌ای که «سینوس پرسیکوس» یونان باستان، امروز به زبان انگلیسی با عنوان «پرشین گلف» (Persian Gulf) یا همان خلیج‌فارس نام‌برده می‌شود و سایر زبان‌های غربی همچون فرانسوی ترجمه خلیج‌فارس را به کار می‌برند. از طرفی در تمدن ایرانی اسلامی در قرن بیستم کلمه البحرالفارسی با هدف ایجاد وحدت و یکپارچگی میان نام‌های خلیج‌فارس همچون دیگر زبان‌ها جای خود را به خلیج‌فارس داد. (ر.ک به همان منبع).

 آنچه بر اساس اسناد و مطالعات نسخ قدیمی تاریخی و جغرافیایی جهان مشهود است، این است نام «سینوس پرسیکوس» و «ماره پرسیکوم» مربوط به خلیج‌فارس به‌تدریج به زبان‌های کهن و جدید وارد شد و ممالک و مسالک‌نویسان، مورخان و جغرافیدانان نیز از آن با نام‌های «دریای پارس»، «بحر فارس»، «بحر عجم»، «دریای عجم» و درنهایت با عنوان «خلیج‌فارس» یاد کرده‌اند.

برخی از آثار مرتبط با نام «خلیج‌فارس» در این آستان مبارک

سری به سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی می‌زنیم. مطابق آنچه در سوابق، اسناد، مدارک و آثار موزه‌ای این سازمان وجود داشته و براساس توضیحات مدیران و کارشناسان این سازمان، متوجه می‌شویم برخی از آثار، اسناد و اشیای موزه‌ای در این آستان مبارک وجود داشته که به نوعی یادگاری‌هایی هستند که نام و یاد خلیج‌فارس را در ذهنمان یادآور می‌شوند.

معاون امور موزه‌ها و گنجینه‌های فرهنگی این سازمان دراین باره به قدس می‌گوید: در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی منابع و آثار نفیس متعددی ازجمله نسخه‌های خطی، اسناد و مطبوعات و آثار موزه‌ای مرتبط با «خلیج‌فارس» به زبان‌های مختلف وجود دارد.

مهدی قیصری نیک ادامه می‌دهد: در این منابع از «دریای فارس»، «بحر فارس»، «خلیج عجم» و «خلیج‌فارس» نام برده شده است. یکی از این آثار و منابع، ترجمه نسخه خطی «المسالک و الممالک» تألیف ابواسحاق ابراهیم‌ بن محمد اصطخری در قرن هفتم قمری یعنی حدود هفتصد و اندی سال پیش است که در گنجینه نسخه‌های خطی این سازمان نگهداری می‌شود. اصطخری در این اثر، سراسرِ خلیج‌فارس و دریای عمان و بخش بزرگی از اقیانوس هند از ساحل شرقی آفریقا، زنگبار تا حدود سراندیب (سیلان) را «دریای پارس» نامیده و گاه انتهای این دریا را به سرزمین چین رسانده است.

وی اضافه می‌کند: اسنادی از مکاتبات سیاسی دوره قاجار در مرکز اسناد آستان قدس رضوی موجود است که به وضوح از «خلیج‌فارس» در آن نام برده شده است. به عنوان مثال، قدیمی‌ترین این اسناد متعلق به سال ۱۲۳۸ قمری و دوره مظفرالدین‌شاه قاجار است که در آن‌ها نام خلیج‌فارس به روشنی ذکر شده و به زبان‌های فارسی، آلمانی و انگلیسی درج شده است. انعقاد قراردادی میان محمد زکی‌خان، سردار فارس و سرحددار انگلیس در هندوستان درزمینه همکاری‌های متقابل برای برقراری امنیت در بنادر و جزایر واقع در خلیج‌فارس و توافق بر سر حضور نیروهای انگلیسی در آن حدود که به تاریخ ۱۲۳۸ قمری منعقد شده، برگ دیگری از این اسناد است.

این مقام مسئول بیان می‌کند: همچنین از دیگر آثار راوی نام «خلیج‌فارس » در گستره تاریخ ایران می‌توان به نقشه اهدایی توماس کلستیل، رئیس‌جمهور اتریش به رهبرمعظم انقلاب به زبان آلمانی و متعلق به قرن ۱۹ میلادی اشاره کرد که در موزه هدایای رهبر معظم انقلاب در آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. ضمن اینکه دو کره جغرافیایی ساخت انگلستان مربوط به سال ۱۸۵۰ میلادی یعنی کره جغرافیایی نیوتن و پسرش و کره دیگری مربوط به سال ۱۸۴۵ میلادی که نام خلیج‌فارس به انگلیسی روی آن درج شده نیز ازجمله آثار موجود در موزه‌های آستان قدس رضوی است که از نام خلیج‌فارس در گستره تاریخ روایت می‌کند.

از «کشتیرانی هلند» تا تلگرافِ «نظام‌السلطنه» همه با نام «خلیج‌فارس»

به غیر ازمواردی که در سخنان معاون امور موزه‌ها و گنجینه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان شد، آثار، اسناد و منابع تاریخی دیگری هم در این سازمان وجود دارد که بی‌ارتباط با نام «دریای پارس»، «بحر فارس» و«خلیج‌فارس» نیستند که به اختصار به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

_ نامه شرکت کشتیرانی هلند به سید جلال‌الدین تهرانی برای مراجعه و دریافت برگ حواله تحویل کالا به تاریخ ۱۳۳۷ شمسی.

 _ سواد عریضه رؤسای ایرانی ساکن کویت به شیخ محمد خالصی در خصوص تعدی عبدالعزیز بن مسعود، حاکم نجد به ایرانیان ساکن کویت و درخواست مذاکره با سردار سپه برای توجه به ایرانیان دور از وطن و تسلط اجانب بر جزایر ایرانی خلیج‌فارس به تاریخ ۱۳۴۲ قمری.

 _ دستور تلگرافی حسین‌قلی‌خان نظام‌السلطنه مافی به شوکت‌الملک برای توقیف کاروان حامل سلاح از مبدأ خلیج‌فارس به مقصد افغانستان و اعلام نتیجه آن به تاریخ ربیع‌الاول ۱۳۲۶ قمری.

 _ تصویر بریده روزنامه الوطن حاوی یک سند تاریخی از نامه شیخ مبارک الصباح، امیر کویت و تصریح به کلمه «خلیج‌فارس» به تاریخ جمادی‌الاول ۱۴۲۷ قمری.

 _ جوازنامه صادره توسط دولت انگلیس در خلیج‌فارس مربوط به حمل مال‌التجاره از بندر بوشهر به داخل ایران برای محمد شفیع تاجر کازرونی به تاریخ ۱۳۱۷ قمری.

 _ صورت قیمت اجناس و کالاهای تجاری در بازارهای انگلیس و هزینه تحویل آن در بنادر خلیج‌فارس به تاریخ ۱۳۲۴ قمری.

محمدحسین مروج کاشانی

دیگر خبرها

  • چرا طلافروشان تهرانی اعتصاب کردند؟
  • آماده سازی کتیبه‌های دست نویس ایوان های صحن انقلاب و آزادی ویژه دهه کرامت
  • تعاون به عنوان رکن مهم مشارکت مردم، مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت (ع)
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • نیاز به یک انقلاب اداری و دولتی داریم
  • ما نیاز به یک انقلاب اداری و دولتی داریم