Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-06@15:29:50 GMT

کشف موش‌های مومیایی شده در یک مقبره مصر

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۲۹۳۱۴

کشف موش‌های مومیایی شده در یک مقبره مصر

در یک مقبره تازه کشف شده در نزدیکی رود نیل علاوه بر کشف اجساد مومیایی و نقاشی‌های برجسته‌ای که گمان می‌رود دست کم ۲۰۰۰ سال قدمت داشته باشند اجساد مومیایی شده ده‌ها موش، گربه و حتی پرندگان مومیایی پیدا شده که در کنار متعلقات صاحبان مقبره قرار داده شده بودند.

آن طور که کاوشگران می‌گویند این مقبره احتمالا به یکی از مقام‌های ارشد حکومت مصر در ۲۰۰۰ سال پیش تعلق داشته که نامش توتو بوده که به همراه همسرش در این مقبره قرار داده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مقام‌های میراث فرهنگی زمانی از وجود این مقبره مجلل مطلع شدند که ماه اکتبر گذشته قاچاقچیان عتیقه در این ناحیه در حال حفاری مشاهده و بازداشت یافتند. اکنون دولت مصر امیدوار است که این مقبره با شکوه که در ۳۹۰ کیلومتری جنوب قاهره است گردشگران جدیدی را به این کشور بکشاند و رونقی تازه به صنعت گردشگری این کشور دهد.

صنعتی که از زمان قیام مردم مصر و سرنگونی حسنی مبارک در سال ۲۰۱۱ هنوز به اوج خود بازنگشته است.
  مصطفی وزیری، دبیرکل شورای ملی میراث فرهنگی مصر این مقبره جدید را "باشکوه" و به لحاظ مشخصات تاریخی بسیار ارزشمند خوانده

جسد مومیایی یک زن و یک پسربچه در بیرون این مقبره برای نمایش قرار داده شده است. گمان می‌رود که زن ۳۵-۵۰ ساله بوده و پسربچه هم ۱۲-۱۴ سال سن داشته است. علت مرگ آن‌ها هنوز معلوم نشده است.


بیش از ۵۰ موش، گربه و پرنده مومیایی شده هم در این مقبره کشف شده است که بررسی بروی مشخصات ژنتیکی آن‌ها می‌تواند پنجره‌ای جدید به تاریخ مصر ورای فراعنه باز کند.


در این جا این باستان‌شناس به دقت در حال وارسی یک شاهین مومیایی شده است.  

چند ماسک نقاشی شده هم در داخل مقبره پیدا شده که می‌تواند پرده از رسوم مصریان دو هزاره پیش بردارد.  

وزارت میراث فرهنگی مصر گفته هدف از گشودن این مقبره به روی گردش‌گران جلب توجه دوباره آن‌ها به تمدن کهن مصر است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: کشف کشف مومیایی مومیایی مقبره مصر باستان شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۹۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، حسن عربی گفت: در چهارمین جشنواره گردشگری گولاچ روستای هدف گردشگری بیابانک ک با استقبال گردشگران، مردم و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، به‌صورت نمادین از سند ثبت ملی مهارت لرده دوزی روستای بیابانک در فهرست میراث ناملموس کشور رونمایی شد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه افزود: در اجرای ماده ۱۲ کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس با قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مذکور مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن و ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب سال ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی، مهارت لرده دوزی روستای بیابانک در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت گردید.

حسن عربی گفت: این میراث فرهنگی ناملموس به شماره ۲۵۹۱ در تاریخ ۲۵/۱۱/۱۴۰۰ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.

لَردِه دوزی مجموعه‌ای از هنرهای دستی، مانند تکه‌دوزی، گل‌دوزی، بخارادوزی، خامه‌دوزی، پولک‌دوزی، قیطان‌دوزی، ساقه‌دوزی، سیاه دوزی، زری‌دوزی و سرمه‌دوزی است. لَردِه به معنای یک سطح صاف است که این فرآیندهای هنری روی آن اجرا می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902640

دیگر خبرها

  • دستگیری دو حفار غیر مجاز مسلح در گرمدره
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد
  • راز «نفرین توت عنخ آمون» که بیش از ۲۰ نفر را کشت سرانجام فاش شد