Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@21:47:38 GMT

قلعه رستم بنایی با شکوه در دل تپیده سیستان

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۲۹۵۰۳

قلعه رستم بنایی با شکوه در دل تپیده سیستان

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با وسعت و تنوع جغرافیایی، قومی و مذهبی و نیز داشتن مناطق بکر و دست نخورده که از آن به عنوان گنج پنهان و سرزمین ناشناخته ها یاد می شود، ظرفیت و توانمندی بالایی برای جذب گردشگر دارد که در صورت توجه بیشتر و فراهم کردن زیر ساختها صنعت گردشگری را متحول خواهد کرد.
منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون علاوه بر مناظر بکر طبیعی چون آب، بیابان، جنگل و مانند آن بهشتی از آثار تاریخی و باستانی کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شاخص ترین اثر باستانی این منطقه شهری با بیش از پنج هزار سال قدمت به نام شهرسوخته است، شهری که در آن آثار شگرف از جمله نخستین چشم مصنوعی جهان، نخستین انیمیشن جهان، اولین جراحی جمجمه جهان و صدها اثر دیگر کشف شده است.
این شهر مجهز به سیستم لوله کشی فاضلاب و آب بوده و زندگی در آن قدمتی حدود 2 هزار و 500 ساله دارد.
دریاچه اساطیری هامون، کوه خواجه، دهانه غلامان، زیارتگاه بی بی دوست، آس بادها و انواع قلعه های تاریخی چون چهل دختران، کافران، قلعه رستم و مانند آن از جمله مناطق باستانی و دیدنی این منطقه به شمار می آید.
مناطق بکری که هیچ گردشگری نمی تواند نادیده از این همه زیبایی بگذرد و انتظار است هموطنان عزیز حداقل یکبار در زندگی خود از این خطه دیدن کند.

** قلعه رستم
این قلعه یکی از معروف ترین آثار تاریخی برجای مانده از دوران اسلامی در استان سیستان و بلوچستان است که جنبه افسانه ای گرفته و به نام پهلوان نامدار ایران زمین رستم دستان، نام گذاری شده است.
این قلعه با شکوه در حدود ۷۰ کیلومتری جاده اصلی زابل به زاهدان (۷۰ کیلومتری جنوب غربی شهر زابل) بعد از شهر سوخته خارج از جاده اصلی با طی مسافت چند متری قرار دارد.
بنای تاریخی قلعه رستم در منطقه حوض دار بنا شده و طبق گفته کارشناسان باستان شناسی اوج دوران شکوه و رونق این قلعه در زمان سلسله صفویه بوده است.
در این منطقه بقایای یک شهر باستانی با آجرکاری و ساختمان‌های متعدد و سردر ورودی، برج نگهبانی و 15 برج دفاعی وجود دارد.
عناصر اصلی ساختمان شاه‌نشین قلعه رستم شامل حیاط مرکزی، ایوان‌های شمالی و جنوبی، مجموعه‌‏ای از اتاق‌های مختلف در اطراف حیاط مرکزی، ساختمان حاکم‏نشین و ساختمان امنیتی در سه ‌طبقه که متصل به مجموعه است.
در برخی از اتاق ‌های این قلعه پنجره‏‌های مشبک مانندی با قرار دادن خشت‌ها در کنار یکدیگر به وجود آمده و حصار یا باروی قلعه با استفاده از وضعیت طبیعی از شرق به غرب با نقشه چندضلعی نامنظم ساخته‌شده، قلعه بر اساس نقشه از پیش تعیین‌شده انجام شده با این توجه که ضلع شمالی قلعه بادشکن مناسبی در مقابل بادهای 120 روزه معروف سیستان داشته باشد.
بخش شرقی قلعه و روبروی شاه‌نشین یخدان قرار دارد که شامل یک فضای مدور نسبتاً وسیعی به ارتفاع 5 متر از سطح زمین است.
با فاصله کمی از ارگ شاه‏نشین اسطبل قرار دارد و در پشت آن ساختمان طویلی که بدنه‌ اضلاع آن آخورهایی به‌ ردیف شکل گرفته شده است دیده می‏شود.
خندقی به عرض 5/7 متر با اندازه‌های متغیر در بعضی مکان‌ها قلعه را در برگرفته و به دلیل انباشته شدن خاک، عمق خندق چندان زیاد به نظر نمی آید.
طبق شرایط اقلیمی و وضعیت آب و هوایی و موقعیت استراتژیکی منطقه معماران و سازندگان می‌بایست دژی مستحکم به‌منظور بهره‌برداری‌های نظامی و مسکونی ایجاد می‌کردند که مناسب‏ترین مصالح ساختمانی آن خشت خام بوده، البته در بعضی موارد آثار گچ نیز در اتاق‌ها دیده می‌‏شود.
دروازه ورودی و 15 برج تدافعی اطراف قلعه برای مقابله با ناملایمات طبیعی ساخته‌شده‌است، تیرکش های داخل دیوار و برج‌ها و کنگره‏های حصار، وضعیت دفاعی قلعه را نشان می‌دهند.
باستان شناسان تعدادی سکه نقره مربوط به پوراندخت پادشاه ساسانی را نیز در این منطقه کشف کرده‌اند.
این آثار با وجود فاصله ای هر چند اندک از جاده اصلی به علت نداشتن جاده ای آسفالته مورد توجه گردشگران و مردم منطقه قرار نداشته و عدم آگاهی مسافران از این اثر مهم تاریخی آن را ناشناخته گذاشته است.
این قلعه تاریخی متاسفانه به علت برخی ناملایمات سیر فرسایشی را طی می کند و آنگونه که باید بدان توجه نشده است.
سیستان و بلوچستان گنجینه ای تمام عیار از هر آنچه که برای یک سرزمین مهم تلقی می شود است، منطقه ناشناخته ها که آثار تاریخی و طبیعی بسیاری را در خود جا داده است.
مناطق زیبا و کم نظیری که گاهی برخی ناملایمات دردی بر پیکره تب دار آثار آن می شود و نیاز است در کشوری که از پیشینه کهن فرهنگی و تمدنی برخوردار است این جذابیت ها نمود بیشتری پیدا کرده و بر همه جهانیان شناخته شود.
آثار تاریخی کم نظیری که هویت یک منطقه و سرزمین را باز خوانی می کند و نماد سربلندی و تمدن آن است.
قلعه های تاریخی بسیاری در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد، مناطقی کم نظیر که گاهی عدم معرفی آن به جامعه باعث از میان رفتن آنها می شود، مناطقی که شناخت و برنامه ریزی برای آگاهی بخشیدن آن در جامعه امر حیاتی و مهم تلقی می شود.
9914 **6081
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 آثار تاریخی استان سیستان و بلوچستان جهان سیستان و بلوچستان صنعت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۹۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه‌های سیستان و بلوچستان ویژه معلمان و اساتید

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان از بازدید رایگان موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی استان همزمان با روز معلم خبر داد.

محمدهادی طهرانی‌مقدم در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: همزمان با روز معلم، بازدید از موزه ها، پایگاه‌ها و اماکن تاریخی برای معلمان و اساتید دانشگاهی رایگان خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: در حال حاضر در استان ۶ موزه فعال است و محوطه‌ها و پایگاه های تاریخی نیز پذیرای بازدید کنندگان خواهد بود.

وی افزود: موزه خاک در روستای کلپورگان به عنوان تنها موزه زنده دنیا که سفال به صورت کاملاً دستی، بدون چرخ سفالگری و توسط زنان بلوچ ساخته می‌شود نیز پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان است.

به گفته طهرانی‌مقدم، موزه مردم‌شناسی سیستان نیز یکی از مهم‌ترین موزه‌های استان و اماکن دیدنی شهرستان زابل است که به معرفی فرهنگ و تمدن غنی اهالی استان به‌ خصوص مردمان شهر سوخته می‌پردازد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه، معلم‌ها و اساتید دانشگاهی می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن ‌تاریخی به صورت رایگان بازدید کنند.

وی تصریح کرد: موزه منطقه‌ای جنوب‌شرق واقع در بولوار شهید مطهری زاهدان نیز در این روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ برای بازدید دایر خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • انتقاد از سریال «حشاشین» به رسانه‌های عرب‌ زبان رسید
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • بازدید رایگان از موزه‌های سیستان و بلوچستان ویژه معلمان و اساتید
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!
  • استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!