Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@08:09:58 GMT

با وجود سیلاب، شبکه‌های ارتباطی خوزستان فعال است

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۳۰۵۵۴

با وجود سیلاب، شبکه‌های ارتباطی خوزستان فعال است

در سیل امسال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همه تلاش خود را برای ایجاد ارتباطات پایدار در مناطق سیل زده به کار گرفت تا آنجا که محمد جواد آذری جهرمی هنگام بازدید از سد کرخه از فعال بودن همه‌ شبکه‌های ارتباطی خوزستان با‌وجود جاری بودن سیلاب در این استان خبر داد. میترا جلیلی خبرنگار

سال 98 با روزهای بهاری متفاوتی آغاز شد، سیلاب گام‌به‌گام دامان بیشتر شهرها و استان‌های کشور را گرفت و خسارتی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی به زیرساخت‌های ارتباطی کشو وارد کرد که البته در این میان، سیلاب استان‌های لرستان و خوزستان را بیش از بقیه نشانه گرفت و حجم خرابی و سرعت بالای آب، باعث شد تا برخی روستاها و شهرها در این دو استان تخلیه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میانه این سیلاب بی‌امان، برخلاف گذشته که تأمین آب آشامیدنی و سالم، اولویت ساکنان در معرض خطر محسوب می‌شد، این بار آنتن‌دهی موبایل و توانایی مخابره اخبار، در صدر خواسته‌های مردم و مسافران گرفتار در سیل قرار داشت؛ موضوعی که بشدت مورد توجه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت و همه تلاش خود را برای ایجاد ارتباطات پایدار به کار گرفت تا آنجا که در تازه‌ترین خبر، هنگام بازدید از سد کرخه از فعال بودن همه‌ شبکه‌های ارتباطی خوزستان با‌وجود جاری بودن سیلاب در این استان خبر داد.
انتقال سایت‌های ارتباطی به خوزستان
محمد جواد آذری جهرمی روز جمعه در حاشیه بازدید از سد کرخه گفت: همه شبکه‌های ارتباطی استان خوزستان در حال کار هستند و ظرفیت‌های مازاد نیز در نظر گرفته شده است. همچنین سایت‌های ارتباطی سیار و اضطراری به استان خوزستان منتقل شده است تا شاهد مشکلی در بحث ارتباطات در خوزستان نباشیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از فعال بودن همه شبکه‌های ارتباطی خوزستان با‌وجود جاری بودن سیلاب در این استان خبر داد و افزود: حتی ظرفیت‌های مازاد نیز در نظر گرفته شده است.
وی یادآور شد: درباره زیرساخت‌های ارتباطی که نقش مهمی در عبور از مرحله بحران دارند، به‌صورت مرتب با استاندار و برخی مدیران مدیریت بحران خوزستان در ارتباط بودیم و تمهیداتی هم برای حفاظت از زیرساخت‌های ارتباطی در استان اندیشیده شده است و خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی نداشته‌ایم. آذری جهرمی ادامه داد: یکی از نگرانی‌های ما در سیل خوزستان، به زیر آب رفتن سایت ارتباطی شهر بستان بود که یک سایت پشتیبان برای آن در نظر گرفتیم و در صورت بروز مشکل سایت پشتیانی به‌سرعت وارد عمل می‌شد و امکان بازیابی سایت بستان را فراهم می‌کرد. وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: آمادگی لازم برای مدیریت ارتباطات بحران اندیشیده شده است و تاکنون خوشبختانه با توجه به مدیریت صحیحی که در بحث منابع آبی انجام گرفته، نیازی به استفاده از آنها نبوده است.
وی افزود: بواسطه وجود سدها و مدیریت بسیار خوبی که در خوزستان با همکاری میان وزارت نیرو، مجموعه مدیریت بحران و مردم شکل گرفته است، تبعات سیل‌های بالادستی که می‌توانست اثرات بسیار مخربی در خوزستان داشته باشد، به حداقل کاهش پیدا کرده است. وزیر ارتباطات تصریح کرد: آنچه مشخص است، حجم بی‌سابقه‌ای از آب در سدهای خوزستان ذخیره شده و طبیعتاً با توجه به این حجم از بارش‌ها، مشکلاتی مانند ریزگردها که در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم، امسال کمتر به وقوع خواهد پیوست. آذری جهرمی وی بیان کرد: قطعاً علی‌رغم کنترل بسیاری از شرایط، به مردم خسارت‌هایی در اثر سیلاب اخیر وارد شده است و دولت تقبل کرده این خسارت‌ها را به مردم جبران کند. شرایط اکنون در خوزستان یک شرایط کنترل شده است و به نحوی مدیریت در خوزستان انجام گرفته که حداقل خسارت‌ها به مردم وارد شود.
وضعیت عادی ارتباطات در لرستان
سیل بهاری امسال برای زیرساخت‌های ارتباطی کشور خسارتی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی به جای گذاشت و به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیشترین حجم خسارات در استان لرستان رخ داده است که البته در این میان میزان خسارت پلدختر حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیاردتومان برآورد شده است. با توجه به گستردگی و حجم بالای خسارت سیل در این استان، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دستور رئیس جمهوری به مناطق سیل‌زده‌ لرستان سفر کرد تا بر تسریع روند امدادرسانی به مردم این استان نظارت کند. وزیر ارتباطات در این سفر با بیان اینکه حجم تخریب‌های صورت گرفته غیرقابل باور است، در توئیتی نوشت: مرکز مخابرات پلدختر در زیر خروارها گل و لای دفن شده است اما همدلی بی‌نظیر مردم و تلاش همه دستگاه‌های امدادگر برای پاکسازی شهر، روی دیگر این سکه است.
به دنبال تلاش فراوان برای حل مشکلات موجود در پلدختر، وزیر ارتباطات در نهایت از پایان وضعیت قرمز در ارتباطات این شهر خبر داد و در توئیتر نوشت: شرایط ارتباطات در استان لرستان به شرایط عادی بازگشته است.
اما وضعیت ارتباطات پلدختر با وجود حجم بالای خرابی‌ها چگونه به حالت عادی بازگشت؟ به‌دنبال وقوع سیل، فیبرنوری قدیمی موجود در پلدختر از بین رفته بود که در حداقل زمان ممکن فیبرنوری جدید جایگزین آن شد. ازسوی دیگر در میانه سیلاب امسال، پژوهشگاه فضایی نیز بازوی کمکی مؤثری برای توسعه ارتباطات پایدار در پلدختر محسوب می‌شد و بالن این پژوهشگاه موفق شد تا ارتباطات این شهرستان را توسعه دهد. بالن پژوهشگاه فضایی ایران در آسمان پلدختر آماده سرویس‌دهی شد تا پوشش اینترنت در این شهر توسعه یابد. اتصال شهرستان پلدختر با فیبرنوری به خوزستان و همچنین ایجاد خط تلفن اضطراری در این شهر از دیگر تلاش‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت‌های زیرمجموعه‌ آن برای ایجاد ارتباطات پایدار در این منطقه سیل‌زده بود. در این راستا خط تلفن جدید برای تماس‌های اضطراری مانند پلیس و نیروهای انتظامی، بیمارستان و اورژانس راه‌اندازی و پیامک‌ها فعال شد. تلاش‌های وزیر ارتباطات و زیرمجموعه آن همچنین منجر به فعال شدن نسل ۳و۴ اینترنت تلفن همراه در نورآباد و همچنین پلدختر شد و به این ترتیب به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وضعیت ارتباطات در لرستان به حالت عادی بازگشت. ایجاد 20 ارتباط ماهواره‌ای برای تبادلات مالی و ارائه خدمات بانکی و توزیع ۵۰۰دستگاه کارتخوان سیار در پلدختر نیز بخشی دیگر از خدمات مجموعه وزارت ارتباطات برای بازگرداندن شهر به حالت طبیعی به شمار می‌رود.
هدیه اپراتورها به سیل‌زدگان
بهار امسال به‌دنبال وقوع سیل و آبگرفتگی در مناطق وسیعی از استان لرستان، اپراتورهای فعال در کشور نیز تلاش کردند تا مرهمی بر آلام سیل‌زده‌ها باشند و برای رفاه حال شهروندان و در راستای کمک‌رسانی هر چه بهتر در این مناطق، برقراری مکالمه (درون و برون شبکه) به‌صورت رایگان امکانپذیر شد. هرچند پیش از این قرار بود برقراری مکالمه در شهرها و روستاهای اطراف دورود، پلدختر، کوهدشت، رومشکان و معمولان در استان لرستان از روز سه‌شنبه ١٣ فروردین تا روز جمعه ١۶ فروردین ماه به‌صورت رایگان انجام شود ولی با دستور مستقیم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خدمات رایگان این اپراتورهای فعال کشور برای یک هفته دیگر یعنی تا روز جمعه ٢٣ فروردین ماه تمدید شد.
موج خبررسانی بر شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده
جدا از حوادثی که در تعطیلات نوروز به‌دنبال وقوع سیل رخ داد، نحوه اطلاع‌رسانی این اخبار نیز بسیار جالب توجه بود. در تعطیلات نوروز و در غیاب روزنامه‌های کاغذی، وظیفه اطلاع‌رسانی به عهده شبکه‌های اجتماعی بود و جالب اینجاست که بیشترین خبررسانی نیز از طریق شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده توئیتر و تلگرام صورت می‌گرفت. این شبکه‌های اجتماعی درواقع به خبرنگارهای محلی تبدیل شدند و با توجه به انتشار سریع و گسترده اخبار، فیلم و ویدئوهای مرتبط با حوادث مربوط به سیل، اعلام نیازهای سیل‌زده‌ها، ایجاد کمپین‌هایی برای کمک‌رسانی و... روی این پلتفرم‌ها، بسیاری از کاربران بار دیگر زبان از فیلتر شدن چنین شبکه‌های اجتماعی توانمندی انتقاد کردند و خواستار رفع فیلتر آن شدند. بسیاری معتقدند این شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده، به یک بازوی کمکی مهم برای نجات گرفتاران و محاصره‌شدگان در سیل مبدل شده و بار دیگر نشان دادند که می‌توان از بستر آنها بیشترین استفاده را کرد. یکی از این افراد محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس است که در توئیتر خود نوشت: کاش دادستانی محترم فعلاً ولو موقت فیلتر تلگرام را بردارند تا مردم بتوانند از این امکان برای برقراری ارتباط استفاده کنند.
البته نمی‌توان منکر این موضوع شد که در این حادثه، اخبار جعلی نیز در میان اخبار واقعی دست به دست می‌شد. در حادثه سیل امسال گاه شاهد به اشتراک‌گذاری فیلم‌ها و عکس‌هایی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بودیم که اصلاً مربوط به کشور ایران نبود و کاربران تنها با کمی تأمل می‌توانستند به جعلی بودن این فیلم و عکس‌ها پی ببرند. انتشار عکس‌ها و فیلم‌های تأثرانگیز حاوی اجساد در شبکه‌های اجتماعی نیز موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد. انتشار چنین عکس‌هایی نه از نظر اخلاقی و نه از نظر قانونی درست نیست و در بسیاری از کشورهای جهان با این موضوع برخورد می‌شود. در همه این موارد جای خالی آموزش سواد رسانه‌ای بشدت احساس می‌شود و باید نسبت به آن تلاش کرد.
 البته اگر بخواهیم راستی‌آزمایی کنیم و اخبار درست و جعلی را در کنار هم قرار دهیم بی‌شک می‌بینیم که میزان انتشار اخبار واقعی بسیار بیشتر از نمونه‌های جعلی بود و کفه توانمندی آن در گره‌گشایی از کار دردمندان و سانحه‌دیدگان سنگین‌تر بود. این شبکه‌های اجتماعی در این میان البته گاه به محلی برای تسویه حساب‌های سیاسی و حرکات نمایشی نیز تبدیل شده بود و با اینکه بسیاری تلاش می‌کردند تا از این شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد همدلی بیشتر و کمک به سیل‌زدگان، رفع مشکل مسافران نوروزی و... استفاده کنند، در مقابل عده‌ای دیگر از این فرصت برای زیر سؤال بردن دولت بهره گرفتند. اوج نمونه همدلی در این شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده را می‌توان در سیلاب ناگهانی شیراز مشاهده کرد که با یک بسیج همگانی، علاوه بر اسکان رایگان مسافران نوروزی، با همدلی به حل مشکلات پس از سیلاب همشهریان خود پرداختند. درمقابل برخی از کاربران این شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کردند تا القا کنند که هیچ مسئولی به روستاها و شهرهای سیل‌زده سفر نکرده است و همه سیل‌زده‌ها به حال و روز خود رها شده‌اند.
 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۰۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش پایداری شبکه برق دشت آزادگان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، علی اصغر خدامراد منگری گفت: در قالب طرح‌های نگهداری، تعمیرات، اصلاح و بهینه‌سازی شبکه، ۴۸۹ زنجیره مقره پرسلینی خط ۲۳۰ کیلوولت شمال غرب ـ سوسنگرد با زنجیره مقره سیلیکونی تعویض و به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: علاوه بر تعویض زنجیره مقره، تعداد ۳۸۷ خار ضد پرنده نیز در این خط ۲۳۰ کیلوولت نصب شده است.

خدامراد منگری با بیان اینکه ارزش سرمایه‌گذاری این پروژه حدود ۸ میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: این اقدامات باعث افزایش پایداری و کاهش خاموشی‌های ناخواسته ناشی از پدیده گرد و خاک و افزایش ضریب اطمینان و بهبود پایداری شبکه برق خصوصا منطقه دشت آزادگان خواهد شد.

شرکت برق منطقه‌ای خوزستان مسئولیت تامین و انتقال برق در ۲ استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده دارد.

دیگر خبرها

  • اختلالی در اینترنت مناطق مرکزی تهران نداریم
  • ۲۰۰روستای بالای بیست خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند
  • روستای «بن بید» به شبکه ملی اطلاعات متصل شد
  • فعالیت سامانه بارشی فعال در خوزستان از چهارشنبه
  • ۴۲ راه روستایی و یک راه فرعی در بلوچستان همچنان بسته است
  • پایداری شبکه گاز خراسان جنوبی در برابر سیلاب
  • ورود سامانه‌ بارشی فعال به خوزستان
  • راه ارتباطی ۳۵۰ روستای خراسان جنوبی بازگشایی شد
  • تلاش راهداران خراسان جنوبی برای برقراری ارتباط ایمن ۳۵۰ روستا
  • افزایش پایداری شبکه برق دشت آزادگان