Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک منتقد با نگاهی به عملکرد تلویزیون در ایام نوروز، درباره‌ی «نون. خ» و ناهمگونی مشهود در گویش فارسی بازیگرانش، غیرحرفه‌ای بودن در گزینش و آراء داوران «عصر جدید»، «دورهمی» و حاشیه‌های نقادی‌اش و همچنین خلاقیت «خندوانه» نکاتی را مطرح کرد.

هوشنگ صدفی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره عملکرد تلویزیون در پخش سریال‌های نوروزی، مجموعه «نون.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خ» سعید آقاخانی را سریالی موفق نسبت به دو سریال دیگر عنوان کرد.

بار اصلی «نون.خ» بر دوش سعید آقاخانی

صدفی با اعتقاد بر اینکه مجموعه نوروزی «نون. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی توانست با فراز و نشیب‌های خود تأثیر مؤثری در بین بینندگان تلویزیون داشته باشد، اظهار کرد: استفاده خوب از کمدی موقعیت و خلق تکیه‌کلام‌های آقاخانی، لحظات فرح‌بخشی را ایجاد کرد. همچنین استفاده مثبت از وقوع حوادث در فضای روستای کُردنشین با گریزی به آئین‌ها و مراسم آنان، توانست نقبی به مردم‌شناسی از مناطق کردنشین بزند.

وی در عین حال بار اصلی قصه و خلق موقعیت‌های کمیک را بیشتر بر دوش کارگردان و بازیگر اصلی مجموعه تلویزیونی «نون. خ» دانست و گفت: این اتفاق شاید نکته منفی کار محسوب می‌شد؛ چرا که کارگردان نخواست یا نتوانست حین کارگردانی از قابلیت خلاقانه بازی سایر بازیگران به نحو مؤثر استفاده کند.

«نون. خ» و ناهمگونی مشهود در گویش فارسی بازیگران

این منتقد با بیان اینکه ناهمگونی مشهود در گویش فارسی بازیگران در سریال «نون.خ» تا حدی آزاردهنده بوده است، گفت: ای کاش نویسنده یا کارگردان، با گریز به زبان کردی برخی بازیگران، گیرایی لحن و آوای آنان را به تصویر می‌کشید و در مواقعی با زیرنویس کردن دیالوگ‌های بازیگران همزبانی را در بین مخاطبان کردزبان تقویت می‌کرد. با وجود پخش مجموعه‌های تلویزیونی «بر سر دوراهی» و «زوج یا فرد» از دو شبکه دیگر، شاید در نظرسنجی مردمی، مجموعه «نون. خ» که تا حدودی به مسائل روز جامعه پرداخته بود، بتواند اقبال مخاطبان را کسب کند. هر چند معلوم نیست جام جهان بین، چه سرنوشتی را برای سایر مجموعه‌های تلویزیونی و آرای مردمی رقم زند چون در امانت داری آرای "عادل فردوسی پور" کارنامه خوبی از خود به جا نگذاشت!

انتقاد به غیرحرفه‌ای بودن و گزینش و آرا داوران

صدفی در ادامه‌ی گفت و گوی خود درباره‌ی برنامه «عصر جدید»، نیز اظهار کرد: این برنامه با شعار طرح کشف استعدادها، دیده شدن و شناسایی افراد مستعد در جامعه به‌رغم نقادی برخی از همکاران رسانه‌ای، با همان حال و هوای دست‌اندرکاران تولیدی پیش می‌رود شاید از منظر رسانه ملی، نقد برنامه‌های تلویزیونی هیچ ارزش معنوی و هم‌افزایی در رسانه ندارد. پیشنهاد می‌شود به تناسب نوع حضور افراد مستعد در حوزه‌های ورزشی، آکروبات، هنری، اجتماعی و سایر حوزه‌های مطرح، از کارشناسان صاحب نام استفاده کند تا نحوه گزینش و آرای داوران جنبه حرفه‌ای داشته باشد.

وی در زمینه برنامه «عصر جدید» اظهار کرد: فقدان افراد صاحب نام حوزه‌های دیگر از کاستی موجود برنامه عصر جدید است، به مصداق ضرب‌المثل «همه چیز را همگان دانند، همگان هنوز از مادرزاده نشده اند» می‌توان به تناسب حضور استعدادها از هیأت داوری کارآمد و توانا بهره برد؛ البته هنوز دیر نشده است.

این منتقد در نقد برنامه «عصر جدید» گفت: با وجود گرته برداری از نمونه‌های خارجی، این برنامه هم‌چنان بر مدار احساسی «ماه عسل» می چرخد و متأسفانه الگوی برنامه بر این فضا می چربد و با توجه به تعریف برنامه در چارچوب کالبدی آن نمی گنجد؛ بنابراین دست‌اندرکاران برنامه می‌توانند موارد احساسی را در چند برنامه متفاوت با هم بسنجند تا ناخواسته استعداد توانمند شهروندان خلاق، قربانی این فضای احساسی نشوند.

خندوانه همچنان خلاق است

صدفی درباره «خندوانه» و رویکرد آن در پخش نوروزی اظهار کرد: بی‌گمان «خندوانه» هم‌چنان به عنوان برنامه خلاق رامبد جوان توانسته جایگاه خود را در بین برنامه‌های دیگر سرگرمی حفظ کند با وجود آنکه دچار کاستی‌هایی است اما چون این برنامه از ذهن خلاق و توانای گروه وطنی «خندوانه» تراوش کرده، می‌توان این نقدها را در فرصتی دیگر برای هم‌افزایی آن ارائه کرد. یافتن سوژه‌های خلاقانه در فضای تقلیدی رسانه ملی، خودارزش و اعتبار دیگری دارد اما به رامبد جوان پیشنهاد می‌کنم با بازنگری در قالب و محتوای آن بتواند برنامه وطنی را هم چنان در اوج حفظ کند طبعاً روتین بودن برنامه تلویزیونی، همیشه سم مهلکی برای برنامه‌های خلاقانه است.

دورهمی و رکورد نقادی دولت در سال ۹۸

این منتقد در بخش پایانی گفت و گوی خود درباره برنامه «دورهمی» اظهار کرد: مهران مدیری، با نخستین برنامه تولیدی در سال ۹۸ رکود نقادی دولت را زد. هرچند در شرایط موجود انتظار می‌رفت رسانه ملی به جای دامن زدن به مشکلات سیل و آشفتگی مدیریتی، فضای همدلی را ایجاد کند، اما پرداختن به فضای دوقطبی می‌تواند تأثیر نامطلوبی در روحیه مدیریت بحران داشته باشد. ناگفته نماند مدیران میدانی استان‌های سیل‌زده، از همین آب و خاک هستند و در کمک و همدلی با مردم مناطق سیل زده هیچ تفاوتی قائل نیستند. شاید در این شرایط سیل فعلی، از تجربه خوبی برخوردار نباشند، اما آنچه در توان دارند، بکار گرفته‌اند تا به مردم کمک کنند. بی‌گمان ترکش نقادی برنامه دورهمی، تنها به جسم و جان دولت مردان فرو نمی‌رود بلکه گسست مدیریتی ایران را در فضای بین المللی به خوبی نشان می‌دهد. مخاطبان این نوع انتقادها هیچ وقت کارکرد جناح‌های سیاسی راست و چپ را تفکیک نمی‌کنند بلکه آن را به حساب حاکمان نظام می‌گذارند. از سویی دیگر باید دولت مردان پوست کلفت‌تر از آن باشند که با نقد رسانه‌های گروهی با یک غوره سردی‌شان شود. بگذریم عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، زمانی در قامت مدیر رسانه ملی، گاهی به نقادی دولت در زمان سکان‌داری مدیریت رسانه ملی نیم نگاهی داشت حال چرا از نقد برنامه دورهمی آشفته شده است بماند!

وی در پایان درباره این برنامه اظهار کرد: به نظرم نقادی از مدیران اجرایی درگیر در رفع و رجوع مشکلات سیل استان‌های بحران زده، دست پخت مهران مدیری نیست بلکه او مهره شطرنجی در دستان مدیران صداوسیماست که در بزنگاه‌ها برای از میان بردن رقیب سیاسی به میدان آورده می‌شود. بنابراین تفاوت است بین او و عادل فردوسی‌پور، چرا که عادل نخواست به خاطر نان رسانه ملی، نقش مهره شطرنجی را برای مدیران رسانه ملی بازی کند. امیدواریم با همت رسانه‌های مکتوب و مدیران همدل رسانه ملی، از این گدار سیلاب زده رسانه‌ای عبور کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۰۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت و گو با علی فروتن درباره برنامه تازه‌اش/ دورهمی فیتیله‌ای‌ها در برنامه «فی تی لند»

به گزارش قدس آنلاین، این برنامه به مدت 9 سال از فروردین ۱۳۸۱ تا اسفند ۱۳۸۹ صبح‌ جمعه از شبکه‌دو سیما پخش می‌شد. حالا پس از گذشت 9سال از تعطیلی برنامه «فیتیله»  دو عموی فیتیله‌ای یعنی علی فروتن و حمید گلی با برنامه «فی تی لند» به خانه‌ها بازگشتند. قسمت اول این ویژه برنامه روز چهارشنبه همزمان با عید سعید فطر از پلتفرم رایگان «دیجیتون» پخش شد و در اختیار مخاطبان قرار گرفت. برنامه «فی تی لند»  به کارگردانی علی فروتن و همراهی حمید گلی  مانند برنامه فیتیله جمعه ها ساعت 14 مهمان خانه مردم است. به مناسبت ساخت سری جدید فیتیله به سراغ علی فروتن عمو فیتیله‌ای رفتیم که در ادامه می‌خوانید.

علی فروتن

«فی تی لند» همراه با آیتم‌های مفرح برای کودکان

علی فروتن با اشاره بر اینکه برنامه «فی تی لند» در قالب موزیکال ساخته شده است، گفت: در این برنامه مفرح و شاد آیتم‌های نمایشی نیز به کارگرفته شده و ترانه‌های آن در قالب ترانه نمایش است. بخشی از آیتم‌ها نمایشی نگاهی به گذشته برنامه فیتیله است اما تغییرات اساسی از لحاظ مضمون هم صورت گرفته است. این برنامه در هر قسمت میزبان میهمانان ویژه‌ای است. این میهمانان شامل کودکان و نوجوانانی هستند که در عرصه موسیقی شناخته نشده‌اند و از این طریق به مخاطبان معرفی می‌شوند. متاسفانه امروزه بچه‌های ما به سمت موسیقی‌هایی می‌روند که ریشه ندارد. آن‌ها به دنبال یک تفریح مفرح هستند اما چیزی عایدشان نمی‌شود. نوازنده‌های «فی تی لند» به کودکان دیگر نشان می‌دهند که سازهای مختلف چه صدایی دارد. آیتم دیگری به نام ترانه نمایش داریم که بر مبنای معضلات و مشکلات اجتماعی ساخته شده است. در لا به لای این آیتم‌ها بخش مسابقه نیز داریم. این مسابقه به صورت حرکتی است و کودکان را تشویق می‌کند که به سمت موبایل و رایانه نروند و با خانواده خود مسابقه را به صورت دسته جمعی و با ابزارهای ساده انجام دهند. «فی تی لند» مانند برنامه گذشته فیتیله سعی دارد خانواده را دور یک دیگر جمع کند.

وی خاطرنشان کرد: تفاوتی که این برنامه با برنامه‌های گذشته دارد مربوط به بند موسیقی می‌شود. در این بند 4 نوازنده موسیقی حضور دارند که به صورت زنده سازهای کوبه‌ای، گیتار، ویولن سل و... می‌نوازند. در دکور این برنامه از ساختارهای گذشته استفاده نکردیم و سعی کردیم رنگ و لعاب جدید به برنامه بدهیم.

مهمترین هدفم از ساخت «فی تی لند» حال خوب بچه‌ها بود

عمو فیتیله‌ای بزرگترین و مهمترین هدفی که پس از 9 سال از پخش فیتیله تصمیم به ساخت «فی تی لند» گرفت را حال خوب بچه‌ها عنوان کرد و افزود: امروزه اکثر خانواده‌ها به لحاظ معیشتی با مشکلات، دست و پنجه نرم می‌کنند و این موجب شده بچه‌ها از حال خوب در کنار خانواده محروم شوند. ما تصمیم داشتیم با ساخت این برنامه اندکی حال خوب به کودکان و خانواده هایشان تزریق کنیم. همچنین این برنامه برای بچه‌های دهه 70 و 80 نوستالژی است.

وی  اظهار کرد: گروه سنی افراد حاضر در این برنامه 8 تا 13 سال است اما در اولین قسمت از «فی تی لند» افراد بزرگسال هم جزء میهمانان ما بودند. دلیلش هم این هست که این برنامه به دلیل اینکه در ایام نوروز ضبط شد با حجم زیادی از درخواست‌های مردم برای حضور در برنامه رو به رو شد. ما تصمیم گرفتیم در صفحات شخصی خود در فضای مجازی فراخوان بدهیم و بر اساس  آن شرکت کنندگان را انتخاب کنیم. بسیاری از مخاطبین گذشته برنامه فیتیله گله‌مند بودند که چرا ما را برای این برنامه انتخاب نکردید، به همین خاطر 4 قسمت از «فی تی لند» را با بچه‌های برنامه فیتیله ضبط کردیم.

استقلال مردم از «فی تی لند» قابل ستایش است

وی در پاسخ به این سوال که استقبال مردم از «فی تی لند» چطور بوده، عنوان کرد: برنامه فیتیله رایگان بود و هر هفته از رسانه ملی ایران پخش می‌شد. بچه‌ها بدون اینکه به دنبال اینترنت و گوشی همراه باشند، به راحتی می‌توانستند از شبکه دو فیتیله را تماشا کنند. فیتیله 14 سال پیشینه پخش داشت. اگر قرار بود این برنامه را با فیتیله‌ای که 22 سال پیش ساخته شده قیاس کنیم، می‌توانیم بگوییم «فی تی لند» بنا بر اکانتی که در پلتفرم دیجیتون دارد، قابل دفاع است و مردم بسیار از آن استقبال کردند. همچنین تعداد بازدیدهای این برنامه در دیجیتون قابل ستایش است.

دیجیتون؛ پلتفرم مخصوص کودک و نوجوان

فروتن در خصوص محوریت کار پلتفرم رایگان«دیجیتون» گفت: من به عنوان تهیه کننده‌ای که سال‌ها کار کودک انجام داده، همیشه به دنبال پلتفرمی بودم که مخاطب خوبی داشته باشد. به همین دلیل زمانی که دوستان این پلتفرم به سراغ بنده آمدند و جهت همکاری صحبت کردند، با کمال میل پذیرفتم چون این پلتفرم اساسا و خاصا در حوزه انیمیشن و تولیدات کودک و نوجوان فعالیت می‌کند. مخاطبی که وارد این پلتفرم می‌شود کاملا واقعی است.

وی در ادامه یادآور شد: کارگردان این برنامه من و آقای گلی هستیم و محتوای‌های «فی تی لند» در دسته‌بندی نگاه ما اتفاق افتاده است. آقایان استوار و حسنعلیان نویسنده‌های این کار بودند. همچنین خانم آزاده سرهنگیان به عنوان شاعر تیتراژ در برنامه حضور داشتند، نیما عظیمی نژاد آهنگساز تیتراژ هستند و آقای محمد حاج بابایی، خانم نازنین صفا،آقای گلی و... جزء تیم بازیگران برنامه هستند.

علت غیبیت یکی از عموهای فیتیله‌ای

فروتن در خصوص نبود یکی از عموهای فیتیله در این برنامه توضیح داد: محمد مسلمی بعد از سال‌هایی که در کنار یک دیگر فعالیت داشتیم، رویکردش را تغییر داد و تصمیم گرفت مسیر خود را جدا کند. نگاه بنده و آقای گلی بیشتر نمایشی و تئاتری بود. من معتقدم زمانی که فاصله‌ای بین یک مجموعه می‌افتد، نگاه‌ها کاملا تغییر می‌کند. در فیتیله کارگردان آقای مسلمی بودند اما در این برنامه من و آقای گلی هستیم. امیدوارم در برنامه‌های آینده آقای مسلمی در کنارمان خواهند بود.

محدثه رضایی

دیگر خبرها

  • عکس| ماجرای مصدومیت شدید سعید آقاخانی چیست؟/ حال کارگردان نون خ خوب است
  • سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد
  • سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد/ عکس
  • مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ +عکس
  • روایت حمیدرضا آذرنگ از مصدومیت سعید آقاخانی و حضور سرصحنه «نون‌خ۵»
  • آسیب دیدن سعید آقاخانی در سریال «نون خ»
  • عمو کاووس نون خ چگونه بازیگر شد؟!
  • شوخی داریم، بی‌احترامی نه!
  • گفت‌وگو با علی فروتن درباره برنامه تازه‌اش/ دورهمی فیتیله‌ای‌ها در برنامه «فی تی لند»
  • گفت و گو با علی فروتن درباره برنامه تازه‌اش/ دورهمی فیتیله‌ای‌ها در برنامه «فی تی لند»