Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@14:06:29 GMT

زاگرس در کابوس سال 99

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۳۱۳۸۶

زاگرس در کابوس سال 99

خبرگزاري آريا - سنندج - ايرنا - تصويب اجرايي شدن طرح ممنوعيت بهره برداري کامل از جنگل هاي شمال در سال 1399 پيرو قانون در حال اجراي برنامه پنج ساله تنفس اين جنگل ها به کابوسي براي رشته کوه هاي زاگرس و جنگل هاي اين منطقه تبديل شده است.

به گزارش ايرنا، مطالب بالا ذهن را به اولين جايي که مي برد پاسخ به اين سوال است که چرا قانوني که به نفع جنگل هاي شمال تصويب و در حال اجراست موجب ترس و نگراني جنگل هاي غرب کشور (زاگرس) شده است؟
جواب اين سوال قاچاقچيان چوب است، همان کساني که با محدوديت ها در بهره برداري از جنگل هاي شمال در برنامه پنج ساله تنفس، کاهش واردات چوب به داخل کشور و افزايش تعرفه هاي گمرکي در اين حوزه براي تامين چوب مورد نياز کارخانه ها، دست طمع را بسوي جنگل هاي زاگرس که جزو جنگل هاي حفاظت شده و غير قابليت بهره برداري است، دراز کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طرح تنفس جنگل هاي شمال از سال 1394 آغاز و اجراي آن تا سال 1399 ادامه دارد و طبق قانون مقرر شده در پايان اين برنامه (سال 1399) به صورت کامل طرح ممنوعيت بهره برداري از اين جنگل ها اجرا شود باعث افزايش دست درازي به جنگل هاي رشته کوه زاگرس شده است.
جنگل‌هاي زاگرس با 6 ميليون هکتار مساحت حدود 40 درصد جنگل‌هاي ايران را تشکيل مي‌دهد؛ 70 درصد تيپ گونه‌هاي جنگلي زاگرس را بلوط‌ها شامل مي‌ شود که در 12 استان کشور گسترده شده است.
اين جنگل هاي بر اساس مطالعات پالينولوژي در حدود 14 تا 15 هزار سال قبل با درختان پراکنده بلوط و بنه تشکيل شده و از پنج هزار سال پيش جنگل هاي متراکم و نيمه متراکم بلوط بطور کامل در اين منطقه ايجاد شده است.
جنگل هاي زاگرس به سه بخش شمالي، مياني و جنوبي تقسيم مي شود و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، توليد محصولات فرعي، ذخاير ژنتيکي، مصارف درماني، توانايي هاي اکوتوريستي و ارزش هاي زندگي اهميت زيادي دارد.
از آنجا که 374 هزار هکتار از مساحت 2 ميليون و 937 هزار هکتاري استان کردستان را جنگل هايي که جزو زاگرس شمالي محسوب مي شوند، تشکيل مي دهد پس از جنگل ‏هاي شمال در رتبه دوم اهميت هستند و بخش هاي مهم آن در شهرستان هاي بانه، مريوان، سروآباد و کامياران قرار گرفته است.
اين مساله به اين معنا نيست که قانون تنفس جنگل هاي شمال نبايد تصويب و اجرا مي شود چه بسا اين قانون از ضروريات براي احياي دوباره جنگل هاي شمال است که به لحاظ طبيعي بودن در جهان بي نظير هستند.
اما مي شد با انجام کارهايي مانند افزايش واردات چوب به کشور، برداشتن تعرفه هاي گمرکي از چوب و ساير صنايع وابسته به آن، توجه بيشتر به زراعت چوب و اعطاي امتيازات ويژه ايي به کشاورزان فعال در اين عرصه براي درمان زخم هاي جنگل هاي شمال باعث زخمي شدن تن جنگل هاي زاگرس نشد.
از اين رو مساله قاچاق چوب در مناطق زاگرس نشين به حدي جدي است که نمايندگان اين مناطق در مجلس شوراي اسلامي از رئيس‌ جمهوري خواستار علت بررسي بي‌ تفاوتي مسئولان و دستگاه‌هاي متولي در رابطه با عدم جلوگيري از قلع و قمع و تاراج درختان مناطق غرب کشور و جنگل‌هاي زاگرس توسط عده‌اي سودجو شدند؟
سيد احسن علوي يکي از نمايندگان مردم کردستان در مجلس شوراي اسلامي در اين باره اظهار داشت: سودجويان و دلالان به قطع درختان زاگرس و غرب کشور روي آورده و دليل آن شايد قانون تنفس جنگل باشد که بر اساس آن کارخانه هاي کاغذ سازي تا پنج سال حق بهره برداري از درختان و جنگل هاي شمال را ندارند.
وي با بيان اينکه قاچاق چوب مساله جديدي در کردستان است، تاکيد کرد: در زمينه مقابله با قاچاق در استان در بسياري از موارد بطور سريع برخورد و کنترل شده اما در برخي زمينه هاي هنوز بايد کار شود.
نبود مديريت و نظارت بر خروج قاچاق چوب از رمزها، مساله اي بود که علوي با انتقاد از آن گفت: به نظر مي رسد دست هايي در کار باشد و مافياي قاچاق چوب بدنبال شدت بخشيدن به اين معضل باشد که از دولت مي خواهيم با اين اقدام مقابله کند.
وي اضافه کرد: نبايد اجازه دهيم جنگل خواري در منطقه زاگرس رواج پيدا کند.
** طرح تنفس جنگل هاي شمال عامل رونق قاچاق در زاگرس
مدير کل منابع طبيعي و آبخيزداري کردستان هم در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با توجه به اينکه قطع درختان هميشه کم و بيش در استان وجود داشته است، گفت: از زمان آغاز اجراي طرح تنفس جنگل‌هاي شمال سودجويان به سمت بهره برداري از درختان جنگل‌هاي زاگرس روي آورده اند.
سعدي نقشبندي با اشاره به اينکه سودجويان درختان جنگل هاي حفاظتي زاگرس را براي تهيه مواد اوليه کارخانجات توليد چوب و کاغذ شمال کشور قاچاق مي کنند، افزود: به استناد ماده 48 قانون حفاظت و بهره برداري از جنگل ها و مراتع، هرگونه قطع، حمل و بارگيري مقطوعات چوبي بدون مجوز، قاچاق محسوب مي‌شود.
وي به مقابله با قطع و قاچاق مقطوعات چوبي جنگلي در تمام ايام سال از سوي محيط بانان استان اشاره و اضافه کرد: از 20 مهر ماه سال 97 گشت زني در مناطق حساس و در معرض خطر شروع و به صورت منظم انجام مي شود.
نقشبندي در خصوص ديگر اقدامات در اين ارتباط اظهار داشت: فرهنگ سازي، اطلاع رساني و جلوگيري از قطع درختان جنگلي، به صورت مضاعف توسط يگان حفاظت منابع طبيعي و همکاران ستادي در جريان بوده است.
وي به مستقر بودن ماموران پاسگاه هاي ويژه حفاظت از منابع طبيعي در مبادي خروجي شهرستان ها و مرکز استان جهت مقابله با حمل مقطوعات چوبي غير مجاز اشاره کرد و افزود: پيشگيري و مقابله با قاچاق چوب با همکاري و مشارکت جوامع محلي و انجمن هاي مردم نهاد نيز در حال انجام است.
نقشبندي به وجود 20 هزار هکتار بيدزار در بستر و حاشيه رودخانه هاي استان اشاره کرد و يادآور شد: نيروهاي يگان حفاظت در هر شهرستان از چهار نفر تشکيل شده که اگر امامان جمعه، سمن ها، دهياران و شوراها با اين يگان همکاري مناسبي نداشته باشند، عملا کاري از پيش نمي رود.
نقشبندي گفته هاي انجمن هاي مردم نهاد را در خصوص نابودي جنگل ها و قاچاق چوب ناشي از عدم تشخيص درست نوع گونه ها و مقطوعات از سوي آنها اعلام کرد و گفت: مقطوعات چوبي باغي نيز از سوي آنها به عنوان مقطوعات چوبي جنگلي قلمداد مي شود که طي بازديد از بسياري از محموله ها مشخص شده که چوب ها باغي و متعلق به مستثنيات اشخاص بوده است.
وي در خصوص ديگر دليل مهم افزايش قاچاق چوب در اين استان تاکيد کرد: افزايش تصاعدي قيمت مقطوعات چوبي توجيه اقتصادي قاچاق اين محصول را در استان کردستان بالا برده است.
نقشبندي با بيان اينکه با کمبود مواد اوليه، قيمت چوب به يک باره چندين برابر شد، افزود: اين امر باعث شد تا سودجويان به قطع غيرمجاز درختان روي آورده و به استان هاي زاگرس نشين هجوم بياورند که کردستان نيز از اين امر مستثني نيست.
** کشف 25 درصد محموله هاي قاچاق چوب
وي به بازرسي از 800 محموله چوب در استان طي سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: از اين ميزان 400 محموله به وزن 300 تن غير مجاز و قاچاق بود.
مدير کل منابع طبيعي کردستان به همکاري مطلوب دستگاه قضا و مردم در اين باره اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تردد اين محموله ها کاهش چشگيري پيدا کرده است.
نقشبندي يادآور شد: با وجود همه حساسيت ها و آگاهسازي مطلوبي که انجام گرفته، اين تنها 25 درصد از حجم کل قاچاق بوده و تا زماني که شورا و دهيار به عنوان مديريت بحران روستا وارد عمل نشوند، 75 درصد مشکل باقي مانده است.
مديرکل منابع طبيعي کردستان با اشاره به اجراي طرح زراعت چوب در کشور براي اين منظور، تاکيد کرد: اين طرح در استاني نظير کردستان (با وجود ارزش اقتصادي بسيار بالاتر از گندم) مناسب نيست چرا که قطعات زمين براي کشت کوچک بوده و از سويي وضعيت اقتصادي زارعان اين امکان را به آنان نمي دهد تا چهار سال منتظر ثمردهي کار خود باشند.
وي در ادامه به وضعيت تعرض به عرصه هاي طبيعي اشاره کرد و افزود: اکنون يک هزار و 49 پرونده تخريب و تصرف عرصه هاي ملي وجود دارد که 70 درصد آن مربوط به سال 97 است.
نقشبندي به قطع درختان هم اشاره کرد و اظهار داشت: اين تخلف در سطح 42 هکتار از جنگل هاي استان اتفاق افتاده که بيشترين آن در بانه با 47 اصله بوده است.
**جرائم خسارت به جنگل ها و مراتع به روزرساني شده
وي با اشاره به اينکه جرائم خسارت به جنگل ها و مراتع در سال گذشته به روز رساني شده بود، گفت: در آخرين اصلاحات تصويب شده جريمه نقدي بريدن، ريشه کن کردن و سوزاندن هر اصله نهال يک ميليون و 500 هزار ريال تا 3 ميليون و 750 هزار ريال افزايش يافته است.
مدير کل منابع طبيعي و آبخيزداري کردستان افزود: از ديگر موارد که در اين حوزه بروز رساني شده جرائم درختان جنگلي، گونه‌هاي کهور آکاسيا، نهال درختان دسته دوم، نهال ساير گونه ها، زغال بوته ها، خارها و درختچه هاي مناطق بياباني، چرانيدن بز در جنگل ها و مراتع و کت زدن يا روشن کردن آتش در تنه درختان جنگلي است.
وي با درخواست از همياران طبيعت، سازمان‌هاي مردم‌ نهاد و دوستداران منابع طبيعي براي کمک به اين سازمان در راستاي حفاظت از منابع طبيعي گفت: قطع درختان جنگلي، بوته کني، تخريب و تصرف اراضي ملي، آتش سوزي جنگل و مراتع از عواملي هست که آنها مي توانند از طريق شماره تلفن 1504 به يگان حفاظت از منابع طبيعي گزارش دهند.
به گزارش ايرنا، اهميت جنگل در ادامه حيات بشري بر روي کره زمين بر کسي پوشيده نيست و لازم است تمام نهادهاي قانون گذار و مجري به همراه مردم در حفظ آن کوشا باشند و جواب اينکه آيا قوانين و جرائم در برخورد با قاچاقچيان چوب بازدارنده است يا خير؟ را بايد مخاطبان قضاوت کنند.
فراموش نکنيم که مدادي که با آن فرصت کسب سواد نوشتن قانون پيدا شد از تن همين درختان جنگلي تراش خورده از اين رو بايد به گونه برنامه ريزي کرد که ديگر سودجويان و قاچاقچيان فرصت استفاده از خلع هاي قانوني را براي دور زدن ضوابط و قطع شريان هاي حيات بشري پيدا نکنند.
گزارش از ژاله گرگاني
7349/9102
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۱۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از کابوس سقوط تا صعود به یک چهارم جام حذفی/ تیم محترم «محرم»

به گزارش خبرنگار مهر، مس رفسنجان یکی از جذاب‌ترین تیم‌های ماه‌های اخیر فوتبال ایران است. تیمی که در نیم‌فصل اول با ۸ باخت و ۱۵ امتیاز یکی از مدعیان سقوط بود، در نیم فصل دوم حالا در قامت مدعی قهرمانی جام حذفی ظاهر می‌شود.

مس در دور رفت آنقدر امتیاز از دست داد که دیگر نمی‌تواند به بالای جدول و رقابت با مدعیان قهرمانی امیدوار باشد اما رویای خودش را در جام حذفی با قدرت دنبال می‌کند.

مس با ۱۵ امتیاز از ۹ بازی سومین تیم برتر لیگ در نیم‌فصل دوم است ، با ۱۴ گل زده در کنار پرسپولیس و پیکان عنوان بهترین خط حمله این نیم‌فصل را در اختیار دارد و بدون شکست در کنار استقلال تنها تیم‌های بدون باخت لیگ در این نیم‌فصل محسوب می‌شود.

آنها در جام حذفی استقلال و حالا پیکان را مغلوب کردند و حالا به عنوان اولین تیم راه یافته به یک چهارم نهایی یکی از مدعیان فتح جام محسوب می‌شوند.

سوال اصلی این است که چنین تیمی چگونه در نیم‌فصل اول با همین بازیکنان برای فرار از سقوط ‌می‌جنگید و نویدکیا با این تیم چه کرده که چنین عملکرد و شخصیت متفاوتی از خودش به نمایش می‌گذارد؟

بازی‌های جذاب و پرگل ، پیروزی‌های شیرین و دلچسب در دو جام و عطش موفقیت با انگیزه مثال‌زدنی بازیکنانی که هیچ شباهتی به نمایش خودشان در نیم‌فصل اول ندارند.

مس با محرم در مسیر درستی قرار گرفته و نشان می‌دهد با استمرار این روند در فصل آینده می‌تواند یکی از تیم‌های مدعی بالای جدول باشد.

کد خبر 6088848

دیگر خبرها

  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • گل‌گهر در شیراز به دنبال فرار از کابوس
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • از کابوس سقوط تا صعود به یک چهارم جام حذفی/ تیم محترم «محرم»
  • ۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد
  • کابوس...
  • پویش «کابوسِت منم» در شبکه یک
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم
  • کشف ۳ تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن