Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: حضرت رسول(ص) در مورد ماه شعبان می فرمایند: «شعبان ماه من است». همین وصف پیامبر(ص) کافی است که قدر این ماه را دانسته و از فرصت های آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. عبادت، روزه داری و اعمال ویژه این ماه از جمله مواردی است که می تواند انسان را هر چه بیشتر به حضرت حق وصل کند اما آنچه که اهمیت دارد ماندگاریِ تاثیر این اعمال است، به بیان دیگر فرد باید به گونه ای خالصانه نیایش کند که ذیل سایه این ماه عزیز بتواند سبک زندگی و اساس حیات خود را بر پایه نتایج حاصله از این عبادات قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در راستای بررسی ابعاد معنوی ماه شعبان و تاثیری که شعبان المعظم بر سبک زندگی می گذارد با حجت الاسلام «علی محمد باقی»، پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه رفته ایم. در ادامه حاصل این گفت و گو تقدیم حضورتان می شود:

با توجه به اینکه در ایام ماه مبارک شعبان قرار گرفته ایم، به عنوان نخستین سوال بفرمایید که اعمال و فضایل وارد شده در ماه شعبان چه تاثیری بر سبک زندگی می گذارد؟

اگر بخواهیم سبک زندگی معنوی را بیاموزیم بهترین ماه و بهترین موقعیت برای آموختن آن ماه شعبان و صلوات و مناجات اش است، اما قبل از اینکه بخواهم وارد توضیحات جزئی شوم مقدمه ای را بیان می کنم.

ما گاهی مطالبی را از نظر ذهنی و علمی مطالعه کرده ایم اما گاهی برخی امور در وجودمان نهادینه می شود، اموری که بر پایه اطلاعات مطالعاتی ماست علوم نظری نام دارند اما علومی هستند که به صورت نور به مومن الهام می شوند که آنها را علوم شهودی و عینی می نامند.

صلوات و مناجات شعبانیه، یک سبک زندگی عینی و شهودی است. در واقع این دو باطن ماه شعبان هستند چراکه این ماه ظاهر و باطنی دارد. ظاهرش ۳۰ روز است و بعد از ماه رجب فرا می رسد و یک ماه قبل از ماه مبارک رمضان است.

اما ... باطن این ماه نیز در واقع تجلی و ظهوری است که در اعمال و عباداتش بیان شده و اگر کسی بخواهد به باطن نبی اکرم(ص) برسد باید به فرازهای این صلوات و مناجات این ماه متمسک شود تا سبک زندگی اش شعبانی شود.

پس اگر گفته اند که هر روز صلوات شعبانیه را بخوانید یعنی هر روز تجدید میثاق و پیمان با پیامبر اکرم(ص) داشته باشید. باید این صلوات را در زندگی خود، الگو و محور و امام خود قرار دهیم. در این صلوات می بینیم که اولا توسل و توجه به اهل بیت پیامبر(ص) مورد تاکید قرار می گیرد. بنابراین، سبک زندگی اسلامی اولین مرحله اش آن است که انسان به دستگیری ولی خدا یعنی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) آن حضرت(ص) بپردازد، چنانچه آمده است: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ». پس انسان برای گام برداشتن در مسیر بندگی خداوند، باید به درخت نبوت چنگ بزند و به عروة الوثقی متمسک شود.

پیامبر(ص) در ایام ماه شعبان شب زنده داری فراوانی داشتند و کوشا بودند که از این ماه به بهترین شکل استفاده کنند. به نظرتان حرکت در این مسیر و اساسا شکل گیری یک زندگی توحیدی بر اساس آموزه های شعبانیه چه ملزوماتی دارد؟

باید از نماز و صبر کمک گرفته شود، چنانچه خداوند در قرآن کریم می فرماید: «اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ». کسی که می خواهد به ملاقات خداوند برود و به آن سو حرکت کند، باید از نماز و صبر کمک بگیرد.

نکته دیگر اینکه ما در سبک زندگی اسلامی همواره از خداوند طلب می کنیم که بتوانیم برایش بندگی کنیم آن هم بندگی به درستی، در صلوات شعبانیه هم از پروردگار درخواست می کنیم که بتوانیم از کسانی که دچار فقر مادی و معنوی هستند، دستگیری کنیم. این سبک زندگی حضرت رسول(ص) بود که می خواست فقر را از جامعه ریشه کن کند. پیامبری که ماه شعبان را ماه خود نامید.

بنابر این، اگر کسی بخواهد به حقیقت ماه شعبان پی ببرد، باید  فعال در جامعه باشد نه منفعل، فعال بودن هم به معنای آن است که واقعا آدمی در مسیر خداوند حرکت کند، نماز بخواند، روزه بگیرد و برای خدمت چنان خالصانه گام بردارد که حتی اگر به مقصود نرسید به دلیل خلوص نیت اش آمرزیده شود.

این ملزوماتی است که به انسان کمک می کند که به معنای واقعی کلمه از این ماه بهره مند شوند.

اهمیت ماه شعبان چیست که این قدر به آن سفارش شده است؟

در واقع در این ماه انسان خود را آماده می کند که به مهمانی خداوند یعنی ماه مبارک رمضان برود. در ماه رجب انسان خود را از آلودگی ها و رذایل و زشتی ها پاک می کند، وارد ماه شعبان می شود و برای ماه رمضان خود را آماده می کند. در ماه شعبان ما مزین می شویم به صفات حمیده پیامبر(ص) و اهل بیت ایشان، کسی که در ماه رجب خودش را از هر آلودگی پاک کرد و از زشتی ها مطهر شد و در ماه شعبان هم خود را مزین و معطر کرد به زیورآلات الهی، می تواند وارد ماه رمضان شود.

بنابر این، اثر سبک زندگی نبوی(ص) در ماه شعبان، مشرف شدن به مهمانی و ضیافت الهی در ماه رمضان است. بدون ماه شعبان هرگز احدی به ماه رمضان نمی رسد هرچند که ممکن است وارد این ماه شود اما تا کسی باطن شعبان را درک نکرده باشد، رمضان برایش معنای باطنی را ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۱۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱ حقیقت سریع در مورد صفحه‌کلید/ طراحی رایج صفحه‌کلید به منظور گیر نکردن دکمه‌هایش است!

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، رایج‌ترین نوع چیدمان صفحه‌کلیدهای امروزی کواِرتی (QWERTY) است. اگر به دکمه‌های بالایی صفحه کلید نگاه کنید از سمت چپ به ترتیب Q-W-E-R-T-Y را مشاهده می‌کنید.  چیدمان صفحه کلید در دهه 1870 توسط کریستوفر لاتام شولز (Christopher Latham Sholes) برای اولین ماشین تحریر موفق تجاری‌اش پیشنهاد شد. تا به حال از خود پرسیده‌اید فلسفه این چیدمان حروف چه بوده است؟ شولز عمداً دکمه‌ها را با فاصله دور از هم قرار داد تا از گیرکردن بازوهای فلزی ماشین تحریر هنگام فشار دادن سریع کلیدهای مجاور به صورت متوالی جلوگیری کند!

به عبارت دیگر او می‌خواست به قیمت کاهش سرعت تایپ  کاربران ماشین تحریر،احتمال خرابی دستگاهش را کم کند. به رغم اینکه امروزه صفحه‌کلیدها از فناوری‌های نوینی برای تایپ استفاده می‌کنند که دیگر گیر نمی‌کند، طرح کواِرتی (QWERTY) همچنان پابرجا بوده و به استانداردی برای صفحه کلیدها، از جمله صفحه کلیدهای کامپیوتر و موبایل تبدیل شده است. طرح کواِرتی اکنون در زندگی روزمره ما جا افتاده است و نحوه تعامل ما با دستگاه های مختلف را شکل داده است.

***

۱۱ حقیقت جالب در مورد صفحه‌کلیدها عبارتند از:


1. چیدمان دکمه‌های صفحه کلید با نظر شخصی خالق آن وضع شد. کلمه «ماشین تحریر» (typewriter) را می‌توان تنها با استفاده از ردیف بالای کلیدهای صفحه کلید استاندارد تایپ کرد!


2. طولانی‌ترین کلمه‌ای که فقط با دست چپ می توان تایپ کرد «stewardesses» به معنای مهماندار است.

 

 

3. طرح صفحه کلید ساده شده Dvorak به عنوان جایگزینی برای QWERTY ایجاد شد و ادعا می کند که کارآمدتر است.

 

 

4. ترکیب صفحه کلید "Ctrl+Alt+Delete" در ابتدا برای راه اندازی مجدد کامپیوترهای اولیه IBM استفاده می‌شد.

 

6. رکورد جهانی تایپ حروف الفبا در سریع ترین زمان حدود 3.37 ثانیه است.

 

 

7. صفحه کلید یکی از کثیف ترین وسایلی است که ما روزانه با آن در تعامل هستیم و اغلب باکتری های بیشتری نسبت به توالت در خود جای داده است!

 

 

8. طرح صفحه کلید مدرن (با حالت قرارگیری تمام کلیدها از جمله دکمه اعداد و F1، F2 و...) بر اساس طرح کلید "استاندارد 101" است که در سال 1986 ایجاد شد.

 

9. برخی از صفحه کلیدها به طور خاص برای بازی‌های کامپیوتری طراحی شده‌اند و ویژگی‌هایی مانند کلیدهای قابل تنظیم و نور پس‌زمینه دارند.

 

 

10.  صفحه کلیدهای بی‌سیم از فناوری بلوتوث یا فرکانس رادیویی برای اتصال به دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

 

11. کلید Space روی کیبورد به طور متوسط ​​بیشترین فشار را متحمل می‌شود!

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترسیم نظم نوین منطقه در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ
  • پشت پرده حضور اورونوف در پرسپولیس؛اوسمار حقیقت را فاش کرد
  • توصیه‌هایی برای انتخاب رشته صحیح و اصولی
  • حقیقت در مورد پروتئین: چگونه به اندازه کافی در هر سنی پروتئین دریافت کنیم؟
  • طرح مسطورا موجب دشمن شناسی و تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین می‌شود
  • خادمان قرآنی و فعالان طرح «مسطورا» در کرمانشاه تجلیل شدند
  • ۱۱ حقیقت سریع در مورد صفحه‌کلید/ طراحی رایج صفحه‌کلید به منظور گیر نکردن دکمه‌هایش است!
  • جریان فیلمسازی مشکوک در خدمت صهیونیست‌ها
  • پروژه جعل تاریخ شیعه
  • دعوا بر سر دستمال ارزشمند لیونل مسی!