Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از گذراندان خشکسالی‌های مکرر، این بار حجم بارندگی‌های بالادست و رهاسازی آب پشت سدها موجب وقوع سیل در خوزستان شد. اکنون مردم برخی روستاهای خوزستان از ابتدای سال ۹۸ در اردوگاه‌های جمعیت هلال احمر و برخی نیز در واگن‌های راه آهن روزها را می‌گذرانند.

به گزارش ایسنا، منطقه بامدژ از توابع بخش مرکزی اهواز با حدود ۱۳ روستا تحت تأثیر بارندگی‌های اخیر و افزایش دبی رودخانه دز قرار گرفت و همه این روستاها زیر آب رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون برخی مردم این روستاها در واگن‌های شرکت راه آهن و بیشتر آنها در چادرهایی که در اردوگاه "حاج حمید مجدمی" جمعیت هلال احمر خوزستان در شهر الهایی اهواز برپا شده، روزهای خود را می‌گذرانند.

بیشتر سیل‌زدگان این اردوگاه زنان، کودکان و سالمندان هستند. کودکانی که در وضعیت بد بهداشتی و با دستان آلوده غذا می‌خورند و زنانی که از نبود مایع دستشویی، نوار بهداشتی، شیر خشک و پوشک بچه نگرانند.

نبود حمام و کمبود سرویس بهداشتی نیز در این اردوگاه به چشم می‌خورد و این شرایط، سلامت ساکنان اردوگاه را به خطر می‌اندازد.

هاشمیه جعاوله یکی از زنان روستای سید معن که اکنون در این اردوگاه ساکن است، گفت: ناگهان با سیلاب زیادی روبه‌رو شدیم و تنها بچه‌هایم را از خانه خارج کردم. شش فرزند دارم و هفت روزی می‌شود که من و بچه‌هایم در این اردوگاه زندگی می‌کنیم.

وی افزود: روزهای اول که در اردوگاه بودم مشکل زیادی وجود نداشت اما اکنون مایع دستشویی، شیر خشک، نوار بهداشتی و پوشک بچه بسیار کم است. بچه‌ها هم اسباب بازی ندارند و کلافه‌ام کرده‌اند.

درهای باز خانه‌های مردم الهایی به روی سیل‌زدگان

یکی دیگر از زنان این اردوگاه نیز بیان کرد: شامپو، لباس و حمام نیست. مردم شهر الهایی درهای خانه‌هایشان را بری ما باز گذاشته‌اند و به ما می‌گویند برای حمام آنجا برویم اما نمی‌دانیم چه کنیم.

دوله جعاوله یکی دیگر از زنان روستای سید نبی که در این اردوگاه ساکن است، گفت: شش روز است که اینجا زندگی می‌کنم. هلال احمر و پزشکان به ما کمک می‌کنند. دو دختر دارم ولی حتی لباس با خودمان نیاورده‌ایم. اینجا لباس می‌آوردند اما بعضی از مردم چند جفت لباس گرفتند و بعضی‌ها هیچی.

وی با بیان اینکه غذایی که بین مردم توزیع می‌شود کافی و حتی بیش از نیاز است، افزود: با این حال وسایل بهداشتی مثل نوار بهداشتی بسیار کم است. بچه‌ها دمپایی ندارند و پا برهنه راه می‌روند و بازی می‌کنند.

دکتر مهدی حسینی‌زاده رئیس مرکز بهدشت خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، با اشاره به کمبودهای این اردوگاه اظهار کرد: با وجود اینکه چند چشمه سرویس بهداشتی سیار در این اردوگاه ایجاد شده است اما تعداد سرویس بهداشتی در این اردوگاه ناکافی است و کمبود سرویس بهداشتی مخصوصاً برای زنان وجود دارد.

وی افزود: نبود صابون مایع در این سرویس‌های بهداشتی بسیار جای نگرانی دارد. جمعیت بالایی از گروه‌های حساس مانند زنان، زنان باردار و کودکان در این اردوگاه زندگی می‌کنند که نبود صابون مایع و احتمال بالای انتقال دهانی مدفوع وضعیت نگران کننده‌ای را ایجاد می‌کند.

برای تأمین شوینده‌ها هر چه سریع‌تر اقدام شود

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: اکنون در پیک اول بیماری‌های روده‌ای هستیم و این تجمع انسانی نیازمند مداخله بهداشتی بسیار جدی است. باید برای تأمین شوینده‌ها هر چه سریع‌تر اقدام شود و در تمام ساعات روز این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

حسینی‌زاده با اشاره به نبود حمام در اردوگاه، گفت: این جمعیت از روز اسکان تاکنون در این محل امکان استحمام نداشته‌اند که جای نگرانی دارد. به دلیل اینکه جمعیت‌های حساس در اردوگاه مستقر هستند، نبود حمام می‌تواند آلودگی‌های مختلف از جمله آلودگی‌های مربوط به شپش سر را انتقال دهد که باید هر چه سریع‌تر مشکل استحمام حل شود و امکان استفاده از حمام برای مردم فراهم شود.

وی ادامه داد: هر چند تلاش می‌شود آب شرب تأمین شود اما مساله تأمین آب شرب در تمام ساعات روز یکی از مسائلی است که همچنان نیاز به رسیدگی دارد. همچنین آب تانکرهایی که برای سایر مصارف غیر از شرب استفاده می‌شود نیازمند رسیدگی است که امیدواریم با توجه بیشتر به این جمعیت بسیار بالا این مسائل رفع شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در دیگر اردوگاه‌ها که در مدارس هستند، از نظر وضعیت سرویس بهداشتی وضعیت بهتری دارند. عمده مشکل ما در اردوگاه "حاج حمید مجدمی" است.

امیدواریم شاهد طغیان بیماری‌های روده‌ای در این سیلاب نباشیم

وی بیان کرد: در کنار این موارد شستشوی البسه شرایطی دارد که این محدودیت‌ها به عنوان مخاطره بهداشتی با شدت کمتر می‌تواند وجود داشته باشد. در این شرایط امیدواریم شاهد طغیان بیماری‌های روده‌ای در این سیلاب نباشیم.

حسینی‌زاده عنوان کرد: طبق بررسی‌ها در خصوص بیماری‌های واگیر، تاکنون موارد نگران‌کننده و طغیان نداشته‌ایم. مواردی اسهالی گزارش شده که می‌تواند حالت عادی باشد ولی موارد افزایشی به صورت نگران‌کننده گزارش نشده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در روزهای اخیر مرکز بهداشت خوزستان با تأمین اعتبار قابل توجه جهت تأمین پوشک بچه و نوار بهداشتی تلاش کرد. همچنین بخشی دیگر از پوشک بچه و نوار بهداشتی از طریق خیرین تأمین شد اما کمبود پوشک بچه و نوار بهداشتی وجود دارد.

اکنون که سیل‌زدگان خوزستان که مجبور به ترک منازل خود شده‌اند، نیازمند امکانات اولیه بهداشتی هستند تا حداقل به بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی مبتلا نشوند.

گزارش از: دلال آلبوشهبازی، خبرنگار ایسنای خوزستان

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیل سیلاب منطقه خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۱۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالکیت کامل اردوگاه الزهرا باید به البرز بازگردد

‌به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی رادمرد در خطبه‌های نماز جمعه ماهدشت ضمن تسلیت سالروز شهادت امام صادق (ع) گفت: همه باید در حرکت قطار جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران سهیم باشیم، نمی‌شود خود را کنار بکشیم و بگوییم به من ربطی ندارد. مگر می‌شود حکومت دین اسلام، به ما ربطی نداشته باشد؟

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران منافع دنیوی دشمنان را به خطر انداخته و دست آنها را قطع کرده است، بنابراین آنها اخلال‌هایی در مسیر حرکت انقلاب ایجاد و فشارهایی را وارد می‌کنند. چون مستضعفان عالم هویت پیدا کرده و در مقابل ظلم مستکبران می‌ایستند، آمریکا از این روحیه دردش آمده است.

امام جمعه ماهدشت مطرح کرد: استقامت ایران اسلامی با رهبری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و مردم قهرمان و شگفتی ساز موجب شده این هدف و آرمان توسعه یابد و فراگیر شود. اکنون بخشی از آن را در کف دانشگاه‌های آمریکا و اروپا مشاهده می‌کنید. جوانان و نوجوانان باید در خود احساس غرور کنند تا منجر به افزایش انگیزه آنها شود.

حجت الاسلام رادمرد این امر را مستلزم اقدام و تبیین مسؤولان دانست و گفت: آقای مسؤولی که با کم کاری، ندانم کاری و ترس خود این حس غرور را می شکنی در پیشگاه این مردم و خدا چه پاسخی خواهی داشت؟ آقای مسؤولی که پشت میزت نشسته‌ای و اقدام انقلابی نمی‌کنی و فقط حرف انقلابی م یزنی کجای این حرکت عظیم مردم ایستاده‌ای؟

وی ادامه داد: آقای مسؤولی که وقتی امام جمعه صحبت از حرام شرعی و سیاسی می‌کند، نسبت به کشف حجاب با ترس کنجی خزیده ای و منتظر هستی ببینی شرایط چه خواهد شد، بعد موضع بگیری یا اقدام کنی، چه پاسخی در محضر خدای متعال و امام و شهدا داری؟

امام جمعه ماهدشت خاطرنشان کرد: همه اینها نباید ما را از حرکت جانانه در مسیر انقلاب ناامید کند. درست است که باید با چنین مسؤولی اگر هست برخورد یا وی برکنار شود اما من نباید دست از حرکت در مسیر اسلام و انقلاب بردارم. این افراد نباید موجب شوند من خودم را از صحنه‌هایی که انقلاب نیاز دارد کنار بکشم.

حجت الاسلام رادمرد عنوان کرد: مالکیت اردوگاه الزهرا (س) آموزش و پرورش باید به صورت کامل به استان البرز بازگردد نه اینکه دو ساله تحویل گرفته شود. به آقای دادستان عرض می‌کنم که جواب خشک کردن درختان این اردوگاه که بر اثر اهمال و ترک فعل مسؤولان آموزش و پرورش تهران بوده را چه کسی می‌دهد؟

وی با اشاره به اینکه در خصوص تضییع بیت المال چه کسی پاسخگوست؟ گفت: انتظار می‌رود استاندار و نمایندگان مجلس به موضوع ورود کنند و آبفا برای امور مربوط به چاه آب پای کار بیاید. چرا کم کاری شده که اکنون شاهد خشک شدن درختان هستیم؟ توقع ما پیگیری جدی موضوع است.

امام جمعه ماهدشت بیان کرد: هفته آینده مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و دقت مردم و مسؤولان در این زمینه بسیار مورد تاکید است تا با توجه به ملاک‌هایی که برای انتخاب اصلح وجود دارد، کار به سرانجام و نتیجه برسد و همه مردم از تشکیل یک مجلس قوی منتفع شوند.

کد خبر 6095740

دیگر خبرها

  • وزیر صمت: در تامین اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • وزیر صمت: در تامین اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم+ فیلم
  • تسهیل تأمین دارو و واکسن مورد نیاز دامداران و مرغداران لرستانی
  • هدر رفت آب در اردستان ۳ درصد کاهش یافت
  • پارک بازی کودکان المغازی؛‌ بانک جدید حملات رژیم صهیونیستی
  • یک قلب بزرگ پشت این چهره؛ دیگو کوستا در نقش قهرمان سیل‌زدگان برزیل / عکس
  • حاکمیت نگاه ویژه‌ای در تأمین نیاز‌های حرفه‌ای ماماها داشته باشد
  • تکمیل سد «دیورش» رودبار نیازمند اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی است
  • مالکیت کامل اردوگاه الزهرا باید به البرز بازگردد
  • شناسایی ۳۰۵۴ کودک مشمول قانون حمایت از جمعیت در لرستان