Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@20:01:28 GMT

۲ اقدام مهم درباره چک‌های تضمینی و برگشتی

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۳۲۳۹۱

۲ اقدام مهم درباره چک‌های تضمینی و برگشتی

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای بانک‌ها را ملزم به درج کد رهگیری در گواهی نامه‌های عدم پرداخت چک‌های برگشتی کرد که منجر به کاهش قابل توجه دوره زمانی فرایند پیگیری قضایی این چک‌ها خواهد شد. از سوی دیگر بخشنامه این بانک در حوزه چک‌های تضمینی از دیروز به اجرا درآمد که در این راستا، تمامی چک‌های تضمینی پشت نویسی شده از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ظهرنویسی چک‌های عادی بانکی همچنان معتبر است.

دیروز گزارش شد که بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار، از روز شنبه ۱۷ فروردین ماه تمامی چک‌های تضمینی پشت نویسی شده از درجه اعتبار ساقط است. اما پشت نویسی چک‌های بانکی همچنان معتبر هستند.

بخشنامه مرتبط با این موضوع، ۱۱ آذرماه سال گذشته توسط بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شده بود. بر این اساس از این پس هر گونه چک تضمینی تنها باید به نام فرد صادر و نقد شود و «چک‌های تضمینی» در وجه حامل یا همراه با تغییر نام، کاغذ باطله‌ای بیش نیست و مردم باید توجه داشته باشند که از دریافت هرگونه چک تضمینی در وجه فرد دیگر یا حامل خودداری کنند. دیروز همچنین بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای در راستای اجرای قانون چک، بانک‌ها را ملزم به درج کد رهگیری در گواهی نامه‌های عدم پرداخت چک‌های برگشتی کرد که تاثیر شگرفی بر کاهش دوره زمانی فرایند پیگیری قضایی این چک‌ها خواهد داشت.

تا قبل از این، در صورتی که عملیات برگشت چک را همان بانکی که دسته چک از آن صادر شده، انجام می‌داد، بانک مربوط ۱۰ روز مهلت داشت تا اطلاعات این چک برگشتی را در سامانه چک‌های برگشتی بانک مرکزی ثبت کند، اما به موجب این بخشنامه، این مهلت لغو شده و بانک باید به صورت آنی اطلاعات را ثبت کند.

در بند سوم به عنوان مهم‌ترین بند این بخشنامه، آمده است: «شناسه چک برگشتی که در سامانه چک‌های برگشتی بانک مرکزی تولید می‌شود، همان کد رهگیری بوده و بانک واگذارنده می‌بایست تمهیدات لازم را برای درج شناسه یادشده برروی گواهی‌نامه عدم پرداخت صادره تحت عنوان "کد رهگیری" اتخاذ نماید».

این بند بدین معناست که از این پس بر روی تمامی گواهی نامه‌های عدم پرداخت چک‌های برگشتی، کد رهگیری ثبت خواهد شد و به این ترتیب صدور مستقیم اجرائیه که معطل درج شدن کد رهگیری بود، از این به بعد اجرایی می‌شود. کارشناسان اعتقاد دارند با اجرای این بند از بخشنامه بانک مرکزی، زمان صدور اجرائیه در فرایند پیگیری قضایی چک‌های برگشتی که قبلا حدود یک تا دو سال طول می‌کشید، به حدود ۱۰ روز کاهش پیدا می‌کند.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواندنی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۲۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

به گزارش خبرآنلاین، بانک مرکزی به تازگی در پاسخ به ادعای یک رسانه درباره میزان تورم، جزئیاتی از روند این شاخص در سال گذشته و آخرین وضعیت آن در فروردین امسال ارائه کرد.

ایرنا در خبری نوشت:در متنی که بانک مرکزی منتشر کرده، آمده است: بر اساس آمار بانک مرکزی تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین سال ۱۴۰۳ نسبت به فرودین سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۷.۷ واحد درصد کاهش پیدا کرده و به کمتر از میانه کانال ۳۰ درصد رسیده است.

توضیحات بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در پایان فروردین امسال به کمتر از ۳۵ درصد رسیده است.

هفته گذشته نیز مرکز آمار از کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۰.۹ درصد در پایان فروردین ماه خبر داده بود.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902450

دیگر خبرها

  • سقف تراکنش‌های بانکی در یک روز چه قدر است؟
  • بخشنامه اخیر بانک مرکزی پیرامون واردات ابهام دارد
  • سود حداقل 28 درصد سالیانه تضمینی با خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق املاک و مستغلات «امین شهر»
  • خرید تضمینی گندم به ۸۵۵ هزارتن رسید
  • واکنش همتی به اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین از سوی بانک مرکزی
  • نرخ تورم در دولت رئیسی چند؛ ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰ یا بیشتر؟
  • تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد
  • گروهک تروریستی سنتکام مدعی رهگیری و انهدام پهپادهای یمن شد
  • بانک سرمایه افزایش سرمایه میدهد
  • سنتکام مدعی رهگیری و انهدام پهپادهای یمن شد