Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشورمان در انتهای سال گذشته براساس آمارهای منتشر شده به صادرات نفتی بیش از ۴۰ میلیارد دلار رسیده است که در میان کشورهایی که کالاهای ایرانی به آن صادر می شود چین، عراق، امارات عمده ترین مقصد کالاهای بدون نفت خام ایرانی بوده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، در سال های اخیر تلاش شده است برای کاهش وابستگی اقتصاد به نفت صادرات غیرنفتی رونق بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با برنامه ریزی های صورت گرفته در این زمینه شاهد هستیم که بر اساس آخرین آمارها در انتهای سال ۹۷ با تکیه بر تولیدات داخلی و افزایش تولید کالاهای صادراتی توانسته ایم از مرز ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی بگذریم.

 

آمار مقدماتی گمرک از صادرات در ۱۱ ماهه سال 97 نشان می دهد که میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۰۵.۹۰۸ هزار تن و به ارزش ۴۰ میلیارد و ۷۸ میلیون دلار بوده است. اقلام عمده صادرات در ۱۱ ماهه امسال شامل میعانات گازی به ارزش ۳ میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۹.۸۰ درصد، گاز طبیعی مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۹۲۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴.۸۰ درصد، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۶۰۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴.۰۱ درصد، سایر روغن های سبک و فرآورده ها به جز بنزین به ارزش یک میلیارد و ۳۲۴ میلیون دلار و سهم ۳.۳۰ درصد، متانول به ارزش یک میلیارد و ۲۹۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۲۴ درصد بوده است.

 

حالا معاونت بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران در گزارشی ۲۰ مقصد عمده صادرات کالای بدون نفت خام ایران در ۱۱ ماهه نخست سال گذشته را اعلام کرده است که براساس آن چین، عراق و امارات در صدر این کشورها قرار دارند. براساس آمار منتشر شده کشور چین با واردات ۸ میلیارد و ۳۵۹ میلیون دلار، عراق با واردات ۸ میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلار و امارات متحده عربی با واردات ۵ میلیارد و ۵۴۳ میلیون دلار به ترتیب عمده ترین مقصد کالاهای بدون نفت خام ایرانی تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۷ بوده اند.

 

این آمار نشان می دهد که صادرات ایران در مدت زمان مشابه به افغانستان ۲ میلیارد و ۷۲۷ میلیون دلار بوده است و ترکیه با واردات ۲ میلیارد و ۱۷۳ میلیون دلار در جایگاه بعدی قرار دارد. مقاصد بعدی صادرات کالاهای بدون نفت خام ایران نیز متعلق به کشورهای هند با واردات یک میلیارد و ۸۳۸ میلیون دلار، کره جنوبی با واردات یک میلیارد و ۸۰۷ میلیون دلار، پاکستان با واردات یک میلیارد و ۱۲۸ میلیون دلار، اندونزی با واردات ۷۱۴ میلیون دلار و عمان با واردات ۷۰۱ میلیون دلار بوده اند.

در ۱۱ ماهه ۱۳۹۷ همچنین کشورهای تایلند ۶۵۶ میلیون دلار، جمهوری آذربایجان ۳۷۱ میلیون دلار، ترکمنستان ۳۶۶ میلیون دلار، تایوان ۲۷۴ میلیون دلار، ایتالیا ۲۶۰ میلیون دلار، ژاپن ۲۳۹ میلیون دلار، کویت ۲۳۴ میلیون دلار، فدراسیون روسیه ۲۴۶ میلیون دلار، آلمان ۲۳ میلیون دلار و مالزی ۲۲۷ میلیون دلار کالای غیرنفتی از ایران وارد کرده اند.

 

یادآور می شود بر اساس آمارهای گمرک ایران سهم صادرات ایران به سایر کشورها در یازده ماهه سال 97 نیز ۳۴.۴۱۳ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۳۷ میلیون دلار بوده است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خسارت سیل سیل بارندگی و سیلاب سیل لرستان خوزستان کمک به سیل زدگان سیل زدگان مناطق سیل زده لرستان پلدختر صادرات غیر نفتی امارات چین عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۳۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات کالاهای اظهارشده در گمرک خسروی رشد ۹۸ درصدی داشت

علی اصغر عباس زادهدر گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در فروردین ماه سال جاری ۶۱ میلیون و ۵۰۴ هزار دلار کالای صادراتی به وزن ۸۵ هزار تن در گمرک خسروی اظهار و تشریفات گمرکی آن توسط کارکنان این گمرک در کوتاه‌ترین زمان به انجام رسیده است.

وی افزود: این میزان کالای صادراتی اظهاری در گمرک خسروی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش رشد ۹۸ درصدی داشته است.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه عمده کالاهای صادراتی اظهاری در گمرک خسروی را کلینکر سیمان، سنگ آهن، میوه و تره بار، کولر آبی، میلگرد آجدار، شمش و ورق فولادی، انواع کاشی و … عنوان کرد.

وی در ادامه میزان صادرات کالاهای دیگر گمرکات کشور که از طریق گمرک خسروی به کشور عراق ارسال شده است را ۱۲ میلیون و ۴۱۰ هزار دلار کالا به وزن ۲۶ هزار و ۴۴۸ تن عنوان کرد.

عباس زاده تصریح کرد: میزان کالای صادراتی دیگر گمرکات کشور در نخستین ماه از سالجاری از طریق گمرک خسروی به مقصد کشور عراق در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۳۶ درصد و از حیث وزن ۴۰ درصد کاهش داشته است.

وی عمده کالاهای صادراتی عبوری از این گمرک را کاشی و سرامیک، سیمان سفید، تخم مرغ، کیک و بیسکویت، شیشه جام و.. عنوان کرد.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه در مجموع حجم کالاهای صادراتی اظهاری و عبوری از طریق گمرک خسروی در فروردین سال جاری را ۷۳ میلیون و ۹۱۴ هزار دلار به وزن ۱۱۱ هزار و ۶۴۲ تن عنوان کرد و افزود: این میزان کالای صادر شده به عراق در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش رشد ۴۷ درصدی و از لحاظ وزن کاهش ۲۲ درصدی داشته است.

کد خبر 6100006

دیگر خبرها

  • ۶.۲ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
  • پرداخت ۱.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی
  • رشد ۹۸ درصدی صادرات کالا از گمرک خسروی
  • افزایش ۶۵ درصدی صادرات سیر/ روسیه مقصد نخست صادرات سیر خشک
  • برنامه ریزی برای صادرات ۳ میلیارد دلار کالا از مرز مهران به عراق
  • رشد ۹۸ درصدی صادرات کالاهای اظهارشده در گمرک خسروی
  • صادرات کالاهای اظهارشده در گمرک خسروی رشد ۹۸ درصدی داشت
  • ۵٫۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
  • ۲ کالای اساسی برنج و روغن مشمول ارز ترجیجی شد
  • ریل گذاری ایران و امارات برای افزایش صادرات