Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@13:38:33 GMT

موضع طالبان نسبت به حقوق زنان تغییر نکرده است

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۳۳۴۰۱

موضع طالبان نسبت به حقوق زنان تغییر نکرده است

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری بین‌المللی «کوکچه» افغانستان؛ عبدالله عبدالله (رئیس اجرایی دولت افغانستان) در حاشیه کنفرانس جهانی اقتصاد در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در اردن، طی نشستی درباره پیوند چالش‌ها و فرصت‌های مذاکرات صلح در افغانستان سخن گفت و ضمن تأکید بر حمایت از مذاکرات صلح ایالات متحده آمریکا با طالبان، اظهار کرد که هنوز هم این گروه بزرگترین مانع در برابر تحقق صلح و ثبات در افغانستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طالبان هنوز از موضع خود درباره حقوق زنان و آزادی‌های اجتماعی عقب‌نشینی نکرده است و آنها اتهامات درباره رفتارهای سخت‌گیرانه و ضد ارزش‌های مدرن‌شان را پروپاگاندا می‌خوانند و مدعی هستند که بهترین تطبیق دهنده حقوق بشر و حقوق زنان، آنها هستند.

عبدالله، جنگ و خشونت را مانع توسعه اقتصادی دانست و ابراز امیدواری کرد که مذاکرات صلح به ‌نتیجه برسد و به جنگ چهل ساله در افغانستان نقطه پایان گذاشته شود.

وی با اشاره به تحولات بزرگ اجتماعی در زمینه‌های آزادی بیان، فعالیت نهادهای جامعه مدنی، نهادهای مدافع حقوق زنان، حضور چشمگیر دختران و پسران در مکاتب و دانشگاه‌ها، تصریح کرد که گروه‌هایی چون داعش، القاعده و طالبان ضمن همکاری با هم در افغانستان فعالیت دارند، ولی زمینه فعالیت سایر گروه‌های تروریستی در افغانستان را طالبان فراهم کرده است.

گفتنی است، زنان افغان از قربانیان اصلی چهار دهه جنگ بوده‌اند و به ویژه در دوران جنگ‌های داخلی و دوره حکومت طالبان، از حقوق اساسی‌ خود چون دسترسی به آموزش و پرورش، خدمات بهداشتی و مشارکت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی محروم شده بودند.

پیش از این، کمیته رفع تبعیض علیه زنان سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که قول مقامات افغانستانی مبنی بر حفظ دستاوردهای حقوق زنان پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور قابل اعتماد نیست.

همچنین در اطلاعیه کنفرانس شبکه زنان افغان بر این موضوع تاکید شد که زنان افغانستانی نمی‌خواهند و نمی‌گذارند که قربانی معاملات پس پرده حکومت و جامعه جهانی، احزاب سیاسی و جناح‌های مخالف شوند؛ زنان به هیچ گروهی حق نمی‌دهند که دستاوردها، مشارکت و حقوق زنان را معامله کنند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری ایکنا قرآ ایکنا بین الملل حقوق زنان افغانستان آزادی اجتماعی عبدالله رئیس اجرایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۳۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند

دفتر کاپ گفته است که افغانستان در معرض یک «چرخه معیوب درگیری» قرار خواهد گرفت و تغییرات اقلیمی به عنوان یک تهدید چند برابر عمل می‌کند.

نشریه دیپلمات آسیا به نقل از دفتر کاپ اعلام کرد انزوای جهانی افغانستان و ناتوانی طالبان سبب ایجاد نگرانی‌ها مبنی بر گسترش بحران اقلیمی این کشور به منطقه و فراتر از آن شده است.

به گفته این نهاد، یکی از تأتیرات منفی به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، بازماندن این کشور از نشست‌های جهانی تغییرات اقلیمی، به‌شمول نشست‌های صندوق آب‌وهوای سبز (GCF) است.

بربنیاد این گزارش، افغانستان تنها می‌تواند ۴۰ درصد از برق مورد نیاز خود را تأمین کند که این تولید ناکافی، سبب مودجودیت حدود شش ساعت برق در مراکز صحی کشور شده است.

گفتنی است که افغانستان افزون بر بحران‌ سیاسی و اقتصادی با بحران تغییرات اقلیمی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

کاهش آب‌های زیرزمینی، سرازیرشدن سیلاب‌های ویران‌گر، بالا رفتن درجه حرارت، کاهش بارندگی، باران‌های بی‌موقع و تغییر رطوبت هوا از نشانه‌های تغییر اقلیم در افغانستان خوانده شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • آیت‌الله نوری همدانی: دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • بانوان آمریکای لاتین نسبت به کشتار زنان در غزه موضع بگیرند
  • موضع تازه اروپا نسبت به حمله اسرائیل علیه رفح
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم