Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران– ايرنا– گمرک جمهوري اسلامي ايران در بخشنامه هاي جداگانه اي به گمرکات اجرايي سراسر کشور، صادرات فولاد و شيرخشک اطفال را تنها توسط واحدهاي توليدکننده، مجاز اعلام کرد و همچنين براي صادرات کينوا (دانه خوراکي) بايد داخلي بودن توليد آن تاييد شود.

به گزارش روز يکشنبه ايرنا از گمرک جمهوري اسلامي، «رضا رحماني» وزير صنعت، معدن و تجارت بيست و پنجم اسفندماه براي ساماندهي صادرات محصولات فولادي، پيگيري برگشت ارز حاصل از صادرات، جلوگيري از ارزان فروشي محصولات صادراتي و بنا به درخواست واحدهاي بزرگ توليدکننده مقاطع فولادي نامه اي به «مهدي ميراشرفي» رئيس کل گمرک نوشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزير صنعت از رئيس کل گمرک خواست صادرات محصولات فولادي با کد (7213، 7214، 7215 و 7216) از طريق واحدهاي توليدکننده آن محصول و يا نماينده رسمي آنان و مطابق روال جاري براي ساير فرآورده هاي فولادي همچون شمش و آهن اسفنجي پس از تايد وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت انجام شود.
براين اساس «علي اکبر شاماني» مديرکل دفتر صادرات گمرک جمهوري اسلامي نيز اين بخشنامه را به گمرکات اجرايي ابلاغ کرد.
به گزارش ايرنا، صادرات فولاد سازان بزرگ کشور از ابتداي امسال تا پايان بهمن ماه به پنج ميليون و 89 هزار و 55 تن شمش و محصولات فولادي رسيد که در مقايسه با دوره مشابه پارسال افت 22 درصدي داشت.
** صادرات شيرخشک صنعتي همچنان ممنوع است
«سيد مهدي نيازي» مديرکل دفتر صادرات و واردات وزارت صنعت بيست و ششم اسفندماه رويه اجرايي صادرات شيرخشک را به گمرک جمهوري اسلامي ابلاغ کرد و براين اساس واحدهاي توليدي مجاز بايد با مراجعه به سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليدکنندگان نسبت به ارائه درخواست و تعهدنامه اقدام کند و اين سازمان نيز بايد مابه التفاوت براي هر محصول را تا نرخ نيما که از سوي مديريت تنظيم بازار اعلام شده، تعيين کند.
همچنين سازمان غذا و دارو بايد تعداد محصول مجاز براي صادرات را اعلام کند و واحد توليدي نيز متناسب با آن، مابه التفاوت اعلامي براي هر محصول را به حساب تعيين شده از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي پرداخت کند و فيش واريزي نيز بايد به سازمان غذا و دارو ارائه شود.
«علي اکبر شاماني» مدير کل دفتر صادرات گمرک اين بخشنامه را به گمرکات اجرايي سراسر کشور ابلاغ کرد. البته در اين بخشنامه تاکيد شده که صادرات انواع شيرخشک صنعتي همچنان ممنوع است.
** صادرات کينوا مشروط به مجوز مرکز ملي تحقيقات شوراست
از ديگر بخشنامه هاي ابلاغي گمرک جمهوري اسلامي به گمرکات اجرايي، ضوابط صادرات کينوا (نوعي دانه خوراکي) است. براساس اين بخشنامه، صادرات اين دانه خوراکي توليد داخل کشور پس از نمونه گيري از محصول و ارسال آن به مرکز ملي تحقيقات شورا و صدور مجوز لازم از سوي مرکز براي دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت و تاييد سيستمي دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزي در پنجره واحد تجارت فرامرزي امکانپذير است.
با توجه به اينکه محصول کينوا از اقلام وارداتي است که مشمول دريافت ارز است براي جلوگيري از رانت در اين خصوص، لازم است داخلي بودن آن از سوي مرکز ملي تحقيقات شورا، گواهي شود.
اقتصام**9132**2022
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۵۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است

سیاوش سلیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به عدم اصلاح ارزش پایه گمرکی توسط گمرک ناچارا هرکیلو شیرخشک را در بازارهای جهانی ۲ دلار عرضه می‌کنیم، درحالیکه با نرخ ۲.۶۵ دلار باید به سامانه نیما برگردانیم.

به گفته او، رفع تعهد ارزی صادرات در برابر واردات محدود شده است به طوریکه صادرات حتما در قبال واردات کالاهای کشاورزی باید باشد که دست تولیدکننده شیرخشک بسته است که همین امر منجر به رکود بازار شده است.

سلیمی با اظهار نگرانی نسبت به افزایش قیمت شیرخام افزود: اگر قیمت شیرخام افزایش غیر متعارفی داشته باشد، بدون تردید صادرات شیرخشک و کره دچار مشکل می‌شود و شیرخام تولیدی بدلیل عدم جذب توسط کارخانجات جذب نخواهد شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن شیرخشک ادامه داد: با افزایش قیمت شیرخام، سرانه مصرف داخل تحت تاثیر قرار می‌گیرد، از این رو انتظار می‌رود که تصمیم منطقی در خصوص اصلاح قیمت صورت بگیرد.

او با بیان اینکه سالانه ۱۱ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می‌شود، افزود: بنابر آمار ماهانه ۱۸ هزارتن شیرخشک در کشور تولید می‌شود که با ورود به فصل گرما درصدی از تولید کاهش می‌یابد و مجدد در نیمه دوم سال افزایش می‌یابد.

سلیمی با بیان اینکه سالانه ۷۰ تا ۸۰ هزارتن شیرخشک در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: با احتساب مصرف داخل، مابقی شیرخشک تولیدی باید به بازارهای هدف صادر شود که متاسفانه در بحث اصلاح ارزش پایه گمرکی به رغم موافقت وزارت جهاد، تاکنون گمرک اصلاح نکرده است که در صورت تسهیل با نگرانی کمتری به سمت افزایش قیمت شیرخام می‌رویم.

او از دپوی ۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات خبر داد و گفت: با اصلاح ارزش پایه گمرکی، میزان دپوی شیرخشک در کارخانجات کاهش می‌یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ارتباط هدفمند و توازن‌محور بین صنعت و دانشگاه تقویت شود
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • فولادمبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی ایران
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشور‌های آفریقایی
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشورهای آفریقایی
  • دیدار رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا و فرمانده نیروی هوایی ارتش با خانواده شهید زاهدی
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ شد
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور
  • ۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است
  • صادرات سیب لرستان به روسیه، ترکمنستان و حاشیۀ خلیج فارس