Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@15:01:10 GMT

تاثیر نچندان بارش‌ها بر کسری مخازن زیر زمینی یزد

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۳۶۰۰۶

تاثیر نچندان بارش‌ها بر کسری مخازن زیر زمینی یزد

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان این که تنها 30 درصد از بارش‌های اخیر یزد در زمین نفوذ کرده و مابقی در سیل بند و بندها مهار شده است، اظهار کرد: این بارش‌ها هر چند بر تغذیه چاه‌ها و قنوات در مناطق کوهستانی موثر بوده ولی تاثیر چندانی بر کسری مخزن سفره‌های آب زیرزمینی یزد نداشته است.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی جوادیان زاده در نشست کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل این شرکت با اشاره به این که متوسط بارندگی استان تاکنون 85.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

1 میلی متر بوده است، گفت: بیشترین بارندگی مربوط به ایستگاه‌های ده بالا و منشاد گزارش شده است که در ده بالا، آمار بارندگی 404 میلی متر و در منشاد 414.1 بوده در حالی که این رقم در سال گذشته به ترتیب 89.7 و 98 میلی‌متر گزارش شده بود.

به گفته وی، متوسط آمار بارندگی در ده‌بالا و منشاد در طول دوره آماری تاکنون نیز به ترتیب  255 و 289 میلی‌متر بوده است.

جوادیان‌زاده از بارندگی 49 میلی‌متری در ایستگاه شهرستان یزد خبر داد و تصریح کرد: میزان بارندگی یزد در سال گذشته در این تاریخ تنها 11 میلی متر بوده، هرچند که هنوز هم میزان بارش‌ها در سال آبی جاری هنوز 2.5 میلی متر نسبت به دوره آماری که 51.6 میلی‌متر بوده است، کاهش نشان می‌دهد.

این مسئول خاطرنشان کرد: برآوردها نشان می‌دهد بارش‌های مفید در طی روزهای اخیر در یزد، 30 میلیون مترمکعب بوده که 21 میلیون متر مکعب در سیل بند و بندها مهار شده و تنها 30 درصد آن نفوذ پیدا کرده است که تاثیر چندانی بر کسری مخزن سفره‌های آب زیرزمینی یزد نداشته است.

جوادیان زاده در ادامه اظهار کرد: روان آب‌ها بیشتر در ارتفاعات استان رخ داده است که به دلیل اشباع شدن این مناطق، توانسته بر تغذیه چاه‌ها و قنوات تاثیر مثبت داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت داشتن آمادگی در بحث وقوع سیل، عنوان کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های بارندگی استان و در نظر داشتن حرکت سیلاب از استان‌های همجوار مانند استان فارس به یزد، می توان حجم سیلاب را پیش‌بینی کرد و اطلاعات را به صورت سیستمی با استان‌های همجوار و دستگاههای مرتبط تبادل کرد.

به گفته وی، تکمیل مطالعات رودخانه‌های یزد در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای قرار گرفته است که بر این اساس رودخانه‌های اصلی یزد شناسایی و حریم و بستر آن مشخص می‌شود و سپس از بالا دست رودخانه، هرگونه تعرض به این رودخانه‌ها بررسی شده و پس از اخطار گروهی، تخریب خواهند شد.

جوادیان‌زاده در پایان نیز با تاکید بر بازخوانی نظام‌نامه مدیریت سیلاب توسط دستگاه‌های مختلف، افزود: در فلوچارت مدیریت سیلاب ابلاغی وزارت نیرو، وظیفه هر دستگاه قبل از وقوع سیل، در زمان و پس از آن تشریح شده و لازم است این نظام‌نامه مدیریت سیلاب، جهت اطلاع رسانی در کمیته مدیریت بحران استانداری یزد مطرح شود تا مورد توجه دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بارندگي منطقه یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۶۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیروزآباد با ۱۰۴ میلی متر پیشتاز بارندگی اخیر فارس

مسعود حقیقت اعلام کرد: براساس آمار بارندگی بهاری اخیر که در ۴۴ ایستگاه فارس و تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه به ثبت رسیده است، فیروز آباد با ۱۰۴ و چهار دهم میلی متر پیشتاز است و در شیراز هم ۲۴ و پنج دهم میلی متر باران باریده است.

او اظهار کرد: پس از فیروز آباد که صدرنشین شد، نورآباد ممسنی با ۹۱ و هشت دهم میلی متر، میمند با ۸۳ و سه دهم، قیرو کارزین با ۶۳ و ۶ دهم، کازرون و خنج با ۵۸ و چهار دهم، کوار با ۴۷، جهرم با ۴۲ و یک دهم، زرین دشت با ۴۱ و چهار دهم و سپیدان با ۴۰ و ۲ دهم در رتبه‌های بعدی جای دارند.

حقیقت اضافه کرد: در سایر ایستگاه‌ها هم از ۳۷ تا یک میلی مترباران گزارش شده است و میزان بارندگی اخیر در شیراز ۲۴ و پنج دهم و در شهرک گلستان شیراز هم ۳۱ و هشت دهم به ثبت رسیده است.

مدیرکل هواشناسی فارس تاکید کرد: میانگین بارندگی اخیر در فارس ۲۴ و پنج دهم میلی متر بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • حجم ذخیره آب مخازن سدهای کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • فیروزآباد با ۱۰۴ میلی متر پیشتاز بارندگی اخیر فارس
  • شوط پربارش‌ترین شهر آذربایجان‌غربی در ۲۴ ساعت گذشته بود
  • ۱۱۲ میلی متر بارندگی در رومشکان لرستان ثبت شد
  • ۴۸ میلی متر میانگین بارش در استان کرمانشاه/ روانسر با ۱۰۰ میلی متر رکورددار است
  • بارش ۴۸ میلی متری باران برای کرمانشاه
  • سامانه بارشی اخیر میانگین ۴۸ میلی مترباران در استان کرمانشاه  برجای گذاشت
  • این علائم نشان دهنده کمبود ویتامین B۱ است
  • هشدار مهم هواشناسی پس از پر شدن ۸۱ درصد مخازن سد‌های خوزستان
  • ثبت ۱۰۸ میلی‌متری باران در رومشکان