Web Analytics Made Easy - Statcounter

سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور سید عباس صالحی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از روزهای ۲۱ تا ۲۵ فروردین ماه در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود. از جمله رویدادهای مهم در این دوره از مسابقات برگزاری دو نشست تحت عنوان نشست "مترجمان قرآن و خطاطان قرآنی" با حضور جمعی از هنرمندان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در حاشیه این دوره از مسابقات دوازدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی به منظور ترویج فهم قرآنی در قم برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسینی رئیس ستاد سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم امروز یکشنبه (۱۸ فروردین) در نشست خبری سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که با شعار «یک کتاب و یک امت» با شرکت نمایندگان بیش از ۸۰ کشور جهان از بیستم تا ۲۶ فروردین ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود اظهار کرد: این مسابقات به عنوان بزرگترین المپیاد قرآنی جهان اسلام محسوب می‌شود و شرکت کنندگان آن بیشترین مخاطبان را در جهان اسلام دارند.

وی با توضیح این مطلب که مسابقات امسال به جهت فنی با رویکرد متفاوتی برگزار شده است ادامه داد: یکی از انتقادات سال‌های گذشته این بود که بخشی از میهمانان شرکت کننده در این مسابقات سطح فنی مطلوب را ندارند. ما در دهه ۶۰ در عرصه برگزاری مسابقات بین‌المللی نماینده‌ای به صورت اختصاصی نداشتیم اما اکنون یک موتور محرکی برای فعالیت‌های قرآنی در جهان هستیم. شرکت کنندگان ما در این مسابقات و همچنین در مسابقات سایر کشورها ابتدا در بخش شهرستانی سپس در بخش استانی و پس از آن در مرحله کشوری حضور پیدا می‌کنند تا از طریق بتوانند در عرصه بین‌المللی حاضر شوند. این فرایند یک چرخه عظیم از یک رقابت کم نظیر قرآنی است که از این طریق توانسته‌ایم استعدادهای قرآنی را شناسایی کنیم.

رئیس ستاد سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم یادآور شد: ما در قریب ۱۵ مسابقه بین‌المللی بیشترین رتبه برتر را به خود اختصاص داده‌ایم. مسابقات امسال در مرحله مقدماتی از طریق نرم افزارها و فضای مجازی در خارج از کشور انجام شد تا از این طریق بتوانیم در هزینه‌ها صرفه جویی کنیم .۶۳۷ اثر از ۸۴ کشور به این دوره از مسابقات ارسال شد که در بهمن ماه مورد داوری قرار گرفت و قرار است مسابقات در پنج مرحله جداگانه برگزار شود. پس از ارزیابی آثار ۱۸۴ شرکت کننده به مرحله نیمه نهایی راه یافتند که ۲۰ فروردین ماه مرحله نیمه نهایی در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در هتل هما برای مرحله نهایی به رقابت می‌پردازند.

حسینی در ادامه با تاکید بر این مطلب که ما سعی کرده‌ایم در مسابقات امسال کاهش هزینه‌ها را به دنبال داشته باشیم و در عین حال کمیت و کیفیت نیز حفظ شود، یادآور شد: چهارشنبه (۲۱ فروردین) مراسم افتتاحیه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ساعت ۱۶ در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. در همان مراسم افتتاحیه تا ساعت ۲۰ مرحله نهایی بخش آقایان، دانش آموزان پسر و نابینایان برگزار می‌شود. در چهار روز باقی‌مانده نیز فینال بخش‌های مختلف از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در مصلی برگزار می‌شود. همچنین ۲۵ فروردین اختتامیه این دوره از مسابقات از ساعت ۱۷ در مصلی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: مسابقات طلاب در قم به همراه دوازدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی برگزار می‌شود که در حدود ۵۲۰ مقاله به این همایش ارسال شده است. مسابقات بخش بانوان نیز در هتل هما برگزار می‌شود. دو رویداد مهم در مسابقات امسال داریم که عبارتند از برگزاری نشست "مترجمین قرآن" و برگزاری نشست "خطاطان قرآنی" است که با حضور جمعی از هنرمندان برگزار می‌شود. طبق سال‌های گذشته سعی کرده‌ایم فضای شهری یک فضایی باشد که بیانگر مسابقات قرآنی باشد. همچنین در فضای مجازی کمپین" اقراء" را راه اندازی کرده‌ایم.

در ادامه محمد رضا مصیب زاده – مسئول برگزاری ششمین دوره مسابقات دانش آموزی یاد آور شد: ما بیش از ۱۳ و نیم میلیون دانش آموز در آموزش و پرورش داریم و در حدود ۱۰۷ هزار مدرسه و آموزشگاه که از این تعداد در حدود ۱۰ هزار مدرسه زیر ۹ نفر دانش‌آموز، ۵۰۰۰ مدرسه زیر ۴ نفر دانش آموز و ۱۳۰ مدرسه یک دانش آموز دارد که این آمار نشان می‌دهد که ما درصدد هستیم سطح آموزش همگانی را برای کل کشور برقرار کنیم.

وی با اشاره به این بخش از مسابقات دانش‌آموزی گفت: ششمین دوره مسابقات دانش آموزی جهان اسلام بر اساس مصوبه آموزش و پرورش و دبیرخانه دائمی هر دو سال یک بار برگزار می‌شود که امسال پس از گذشت دو سال ششمین دوره آن را برگزار می‌کنیم. این مسابقات مستقل است اما سعی کرده‌ایم به منظور صرفه‌جویی، از موازی کاری‌ها پرهیز کنیم. بر همین اساس داوران این مسابقات یکی هستند. ۳۸ دانش‌آموز از ۲۷ کشور در دو بخش خواهران و برادران در این دوره از مسابقات شرکت می‌کنند و هدف از برگزاری این مسابقات این است که بتوانیم سبک و تعالی مفاهیم قرآن را در قشر دانش‌آموز داشته باشیم.

در ادامه حامده نکوفار – مسئول سومین دوره کمیته مسابقات بانوانگفت: امسال در بخش بانوان نیز مرحله مقدماتی به صورت غیر حضوری و تصویری انجام شد و بانوان شرکت کننده در این دوره از مسابقات صرفاً در مرحله نیمه نهایی و نهایی حضور دارند. صبح فردا اولین جلسه هماهنگی بین داوران خانم برگزار می‌شود و بانوان درپنج رشته اصلی به رقابت می‌پردازند .۸۹ نفر ا زبانوان جهان اسلام در مرحله ابتدایی از ۳۷ کشور در این دوره از مسابقات ثبت نام کردند که حضور ۲۱ نفراز ۲۱ کشور قطعی شد و ۱۲ دانش آموز دختر از ۱۲ کشور در این دوره از مسابقات در هتل هما به رقابت می‌پردازند. قضاوت و داوری تمام ادوار مسابقات بانوان بر عهده بانوان است و موازین شرعی نیز در تمام رقابت‌ها رعایت می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان اوقاف مسابقات قرآنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۶۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشایش بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان

بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم با همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ، دفتر نخست وزیری، وزارت اقوام و قبایل همچنین بنیاد پیامبر اعظم و شهرداری کابل برای نخستین بار در افغانستان برگزار شده است.

این نمایشگاه با شعار جامعه افغانستانی و تربیت قرآنی دایر شده است و شامل ۲۵ غرفه کتاب، آثار قرآنی، کتابت قرآن کریم و مسائل مرتبط می‌باشد.

مقامات سفارت جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، امارات و برخی کشورها همچنین فرهیختگان و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی مختلف در مراسم گشایش این نمایشگاه قرآنی حضور داشتند.

این نمایشگاه قرآنی برای یک هفته در قصر دارالامان کابل درحال برگزاری است.

بر اساس برنامه نمایشگاه قرآنی، قرار است همه روزه محافل بزرگی با موضوعات فرهنگی، دینی و مذهبی برگزار خواهد شد و برای کودکان نیز برنامه‌های متنوعی درنظر گرفته شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • رقابت‌های قرآنی دانش‌آموزی استان مرکزی
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزی استان مرکزی
  • فضای قرآنی در جامعه رو به گسترش است
  • مسابقات قرآن و عترت مرحله ۱۴ گانه در سپیدان
  • برگزاری آزمون‌های تخصصی حافظان قرآن کریم در اهواز
  • ششمین دوره مسابقات حافظان قرآن استان بوشهر در جزیره شیف برگزار شد
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزان شیراز آغاز شد
  • ۱۴ منطقه فارس میزبان دانش آموزان قرآنی
  • گشایش بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • برگزاری نوزدهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآنی