Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@21:04:16 GMT

ظهور و نقش‌آفرینی پدیده «مهندسی اکران» در نوروز امسال

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۳۸۰۶۰

ظهور و نقش‌آفرینی پدیده «مهندسی اکران» در نوروز امسال

تهران-ایرناپلاس- فروش بالای برخی از فیلم‎های نوروزی در کمتر از یک ماه و تفاوت سهمشان از گیشه در مقایسه با سایر آثار روی پرده، این روزها با حواشی بسیاری همراه بوده است.

آمار فروش فیلم‌ها در اکران نوروزی امسال تا اندازه‌ای عجیب و حیرت‌آور بود. اثر منوچهر هادی یعنی «رحمان 1400» با 16 میلیارد تومان، «متری شیش و نیمِ» سعید روستایی با 11 میلیارد و «چهار انگشت» حامد محمدی هم با چهار و نیم میلیارد تومان فروش، سه اثر پر فروش این ایام شدند و شکافی جدی با فروش فیلمهایی، چون تختی و ژن خوک با یکی دو میلیارد تومان فروش را رقم زدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



البته همه این آمار‌ها به کمتر از یک ماه مربوط می‌شوند و نکته قابل‌توجه این است که اختلاف فروش این هفت اثر با یکدیگر بسیار زیاد است، طوری که بین فیلم اول و سوم، 12 میلیارد تومان و بین فیلم دوم و چهارم 9 میلیارد تومان تفاوتِ میزان فروش دیده می‌شود؛ موضوعی که باعث شده عده‌ای از منتقدان مدعی شوند آمار‌های فروش برخی فیلم‌ها غیرواقعی است و برای بازارگرمی مطرح شده است.

خرید فله‌ای بلیت سینما توسط تهیه‌کننده و پخش‌کننده از جمله موارد مورد اشاره این منتقدان است. سید ضیاء هاشمی، دبیر شورای عالی تهیه‌کنندگان و سعید خانی، پخش کننده فیلم «متری شیش و نیم» این آمار‌ها را درست می‌دانند؛ اما هاشمی از ظهور و نقش‌آفرینی پدیده «مهندسی اکران» در اکران نوروزی امسال و اختصاص بیشتر سانس‌های برخی سینما‌ها به یک یا دو اثر مشخص خبر داده که به این شکاف دامن زده است.

*هدایت تمام مخاطبان با یک مهندسی بسیار عالی به دو، سه فیلم
سید ضیاء هاشمی، دبیر شورای عالی تهیه‌کنندگان درباره آمار فروش فیلم‌های نوروزی به خبرنگار ایرناپلاس گفت: رقم فروش آثار سینمایی درست و واقعی است. ما سال گذشته هفت فیلم داشتیم. در پنج فیلم به‌طور تقریباً مناسبی نسبت به کم و کیف آن آثار فروش داشته‌ایم، یعنی هفت میلیارد، پنج میلیارد و نیم، پنج میلیارد و ششصد، چهار میلیارد و سیصد، یک میلیارد و سیصد، البته این آمار تنها با احتساب ایام نوروز است. اما در این دوره یعنی نوروز امسال، همه با یک «مهندسی» بسیار قوی و قدرتمند به دو فیلم یا نهایتاً سه فیلم که اختلافشان هم زیاد است، هدایت شده‌اند. یعنی شانزده میلیارد، ده میلیارد و چهار میلیارد. البته این ارقام، آمار فروش سه اثر پرفروش امسال در ایام نوروز است در حالی که با گذشت این چند روز هم مطمئناً فروششان بیشتر شده است. به عبارت دیگر، اتفاقی که امسال افتاده این است همه سانس‌ها و برنامه‌ریزی نمایش فیلم‌ها به سه فیلم هدایت شده است و فیلم‌های دیگر جایگاهی نداشته‌اند. البته قطعاً آن فیلم‌ها باعث شده‌اند که تمام سرویس‌ها به این سه فیلم داده شود. یعنی یک فیلم با فاصله با اثر دوم و اثر دوم با یک فاصله بیشتر با فیلم سوم جزو پرفروش‌ها هستند.

*تقسیم‌بندی ناعادلانه و مهندسی قوی
رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان در ادامه تصریح کرد: این یک واقعیت است؛ وقتی فیلم‌های دیگر نفروشد، عملاً سانس مناسب دیگری به آن‌ها نمی‌دهند. سانس‌های مناسب را هر پنج یا ده دقیقه یک‌بار به این دو سه فیلم هدایت می‌کنند. وقتی این کار را بکنند طبیعی است که جمعیت مردم در فیلم‌های دیگر توزیع نمی‌شوند. در غیر این صورت به نظر نمی‌رسد فیلم «غلامرضا تختی» یا «ژن خوک» ِ. سعید سهیلی تا این اندازه بخواهند ضعیف بفروشند. متأسفانه از سانس‌های فیلم‌های دیگر گرفته‌اند، به عبارت دیگر تقسیم‌بندی‌شان ناعادلانه است. یعنی آمده‌اند تعداد زیادی سالن و سینما را به آن آثار اختصاص داده‌اند که هر ده دقیقه، یک ربع هم برایشان سانس گذاشته‌اند. وقتی مخاطبان به‌عنوان مراجعه‌کننده می‌روند و می‌خواهند در سینماتیکت خرید کنند، می‌بینند این فیلم تا شب یک سره سانس دارد. خب نمی‌روند فیلم دیگری را ببینند، طبیعتاً همه به فیلم اول، بعد فیلم دومی و بعد هم فیلم سوم هجوم می‌آورند؛ بنابراین این مهندسی واقعیت دارد. شک نباید داشته باشید اگر اندکی انصاف یا عدالت بود قطعاً آثاری مثل «ژن خوک» و «غلامرضا تختی» فروش مناسب‌تری پیدا می‌کردند.


*یک بی‌انصافی، سرچشمه تفاوت
«فروش این آثار واقعی است، در این باره نباید تردید کنیم. مهندسی در اکران و سالن و برنامه‌ریزی در نمایش وجود دارد. من نمی‌خواهم بگویم این‌ها آثار ضعیفی هستند بلکه فیلم‌های بسیار خوبی هم هستند. مخصوصاً «متری شیش و نیم» که بی‌نظیر است و حتی می‌توانست از «رحمان 1400» هم بیشتر بفروشد، البته «رحمان 1400» هم فیلم خوش ساختی است. ولی این نوع تفاوت از یک بی‌انصافی سرچشمه می‌گیرد. این افزایشِ فروش جدا از اینکه در دو سه فیلم نمود داشته است یک مقدار هم سالن‌های جدید به این مسئله کمک کرده‌اند که باعث شده ما امسال بیست هزار نفر افزایش مخاطب داشته باشیم. اما فروش، افزایش یازده میلیارد تومانی را نشان می‌دهد. دلیلش این بوده که قیمت بلیت‌ها بالا بوده است، پس بخشی از افزایش فروش که حدود 24 درصد است ناشی از افزایش قیمت بلیت است. چون افزایش مخاطب خیلی زیاد نبوده و تنها بیست هزار نفر اضافه شده‌اند که آن هم برای سالن‌های جدید است.»


*وجود پنل و از بین بردن ابهامات
اما سعید خانی مدیرعامل شرکت «خانه فیلم» که پخش‌کنندگی فیلم سینمایی «متری شش و نیم» را هم بر عهده دارد، درباره صحت آمار فروش فیلم‌ها به خبرنگار ایرناپلاس گفت: در حال حاضر پنلی به عنوان داشبورد گزارش‌گیری در سینما وجود دارد که می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد و آنلاین متوجه شوید که آن سینما تا آن زمان مورد نظر چه اندازه فروش داشته است. از این رو می‌توان گفت: این آمار‌ها کاملاً درست و واقعی هستند.


*پدیده «مهندسی اکران» محصول چیست؟
اگر پدیده‌ای با عنوان «مهندسی اکران» صحت داشته باشد، باید بررسی کرد که عامل آن چیست و با توجه به تاثیر جدی آن در تفاوت فروش فیلم‌ها، کدام مرجع مسئول رسیدگی به آن است؟



گزارش از هنگامه ملکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ضياء هاشمي رحمان 1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۸۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت حدود۷۰ هزار نفر شب‌اقامت در محل‌های اسکان شهرداری در نوروز ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  مرکز خراسان رضوی،معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری مشهدگفت: از تمام ظرفیت‌های موجود در شهرداری بهره‌برداری کردیم. هر ساله در ایام پایانی سال اقداماتی در جهت آراستن شهر، رفع نازیبایی‌ها و بازپیرایی کل مبلمان شهری اقداماتی انجام می‌دهیم و به شهر در آستانه بهار حیات جدید می‌دهیم.

مهدی یعقوبی افزود: استقبال از بهار امسال به دلیل تقارن با ماه رمضان تفاوت‌هایی با بهار‌های سال گذشته داشت، پیش‌بینی کرده بودیم که حضور مردم در شهر بیشتر در ساعت‌های بعد از افطار رقم بخورد، از همین رو به نورپردازی‌های ویژه سطح شهر در ایام نوروز و ماه رمضان توجه ویژه‌ای کردیم.

یعقوبی گفت: از ۱۵ اسفند ماه ستاد خدمات سفر را فعال کردیم که تا پایان ماه رمضان نیز ادامه داشت. برای آراستن شهر مشهد بالغ بر ۱۵ میلیون بوته گل در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت در مشهد کاشته شد.

وی گفت: جشنواره‌های مختلف گل به همت هنرمندان همین شهر اجرایی و با عدالت کامل در تمام نقاط شهر توزیع شد. در حوره فرهنگی ۷۰۰ المان در ۳۵۰ نقطه شهر جانمایی شد که شامل تزیینات شهری، المان‌های نوری و… بود.

یعقوبی افزود: جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد نیز یکی دیگر از اقدامات ویژه استقبال از بهار بود که به کمک هنرمندان مشهدی یک کار خلاقانه در ایام شب‌های ماه رمضان صورت گرفت.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری مشهدگفت: حدود ۱۰۰ هزار تجهیزات و المان در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی وترافیکی  بازسازی شد تا بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم. ۹۰۰۰ جای پارک دائم و موقت در هسته مرکزی شهر برای استفاده از زائران و مجاوران فعال شد.

یعقوبی افزود: ایستگاه‌ها استقبال از زائر در مبادی ورودی مشهد، پایانه مسافربری، راه‌آهن و فرودگاه مشهد ایجاد شد که به ۹۳ هزار زائر خدمات دادند. همچنین ۴۲ مرکز اسکان اضطراری و موقت را برای اسکان رائران فعال کردیم که به طور مجموع بیش از ۷۱ هزار نفر شب در این مراکز در ایام بهار اقامت ثبت شد.

 

دیگر خبرها

  • ورود ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس به تهران تا پایان شهریور | خدمات پس از فروش اتوبوس های برقی بر عهده شرکت های داخلی خواهد بود
  • بازارچه خیریه سازمان ملل به نفع کودکان جهان برگزار شد
  • ثبت حدود۷۰ هزار نفر شب‌اقامت در محل‌های اسکان شهرداری در نوروز ۱۴۰۳
  • آیفون ۱۵پرومکس، پرفروش‌ترین گوشی جهان شد
  • افزایش توان ارائه خدمات فنی مهندسی با بهره‌برداری از فناوری‌های نوین در استان‌ها
  • افزایش توان ارایه خدمات فنی و مهندسی با بهره‌برداری از فناوری‌های نوین در استان‌ها
  • اقدامات رژیم صهیونیستی امنیت کل منطقه را به خطر انداخته است
  • نگاهی به پدیدهٔ جدید اجتماعی: بِلایند دِیت یا ملاقات کور/ میل سوزان به تجمل خواهی بیمارگونه
  • استقبال از «گارفیلد» در اولین هفته فروش/ یک فیلم خانوادگی
  • بانوان صنعتگر در تحقق شعار نقش آفرینی کنند