Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مديرکل دفتر کنترل سيلاب و آبخوانداري سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور گفت: بر پايه بررسي ها، بيش از 2 ميليارد مترمکعب از سيلاب هاي اخير با اجراي فعاليت هاي آبخيزداري و آبخوانداري کنترل و پس از تعديل سيلاب به درون آبخوان ها هدايت شده است.

به گزارش يکشنبه تارنماي وزارت جهاد کشاورزي، ابوالقاسم حسين پور افزود: چنانچه اين حجم از سيلاب در سطح حوزه هاي آبخيز در مناطق بالادست کنترل نمي شد، ابعاد فاجعه سيل اخير بسيار بيشتر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي يادآوري کرد: مديريت حوزه آبخيز به عنوان يکي از اقدامات تلفيقي در کنترل سيلاب مطرح است که با بهره گيري از روش هاي بيولوژيکي و مکانيکي نقش موثري در تغيير رفتار سيلاب در پايين دست و مناطق خطرپذير دارد.
به گفته وي، مديريت ريسک سيل و کاهش آسيب پذيري مناطق با اجراي اقدامات پيشگيرانه در حوزه هاي آبخيز بالادست در قالب طرحهاي آبخيزداري و آبخوانداري، دبي اوج سيلاب را که اثر زيادي در ايجاد خسارت و تلفات دارد کاهش مي دهد.
اين مسوول تصريح کرد: مديريت حوزه هاي آبخيز در مناطق بحراني و سيلخيز با اجراي فعاليت هاي متنوع و جامع مشتمل احداث سامانه هاي آبگير باران، سيل بند، پخش سيلاب، احياي پوشش گياهي، گوراب، تورکينست، تراس بندي، بانکت بندي، بندهاي کوتاه تاخيري، سازه هاي مشبک سرشاخه گير و غيره موجب کاهش سرعت سيلاب، فيلتر سيلاب با ترسيب مواد محموله سيل، افزايش فرصت نفوذ آب به درون زمين و کاهش خسارت سيل مي شود.
به گفته وي، اين پروژه ها علاوه بر کاهش سيلاب، باعث تغذيه آبخوان هاي زيرزميني و تقويت منابع آبي چاه ها، چشمه ها و قنوات در کشور شده است.
** افزايش شدت بارش ها به سبب تغييرات اقليمي
مديرکل دفتر کنترل سيلاب و آبخوانداري سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور در تحليل بارش هاي اخير گفت: به واسطه تغييرات اقليمي، شدت بارش ها در کشور در حال افزايش است، به نحوي که به وفور شاهد بارش هاي بيش از يکصد ميلي متر در 24 ساعت در سنوات گذشته بوده ايم.
وي يادآوري کرد: در سيل استان گلستان 317 ميليمتر بارش را در 30 ساعت شاهد بوديم؛ به عبارت ديگر حجم بارش هاي بيشتر در زمان کوتاه تر به وقوع مي پيوندد که اين امر علاوه بر تشديد خسارت سيل، باعث هدررفت سريع آب و تشديد کم آبي مي شود.
حسين پور اضافه کرد؛ در شرايط تغيير اقليم، الگوي بارش ها رگباري است. بنابراين در اين شرايط اقدامات سازگاري و تطبيقي مانند فعاليت هاي آبخيزداري و آبخوانداري بايد توسعه يابد.
اين مسوول تاکيد کرد وقوع سيل يک واقعيت اقليمي و امري اجتناب ناپذير در کشور ماست که در زمره مناطق سيلخيز دنيا قرار دارد اما توسعه زيرساخت هاي آبخيزداري و آبخوانداري در کشور و حفاظت از جنگل ها و مراتع مي تواند از شدت خسارت سيل در آينده بکاهد.
وي يادآوري کرد: گستره وسيع آبخيزهاي کشور، نيازمند سرمايه گذاري بيشتر و همراهي مردم و دولت در مديريت عرصه هاي منابع طبيعي است و تهديد سيلاب را مي توان با آبخيزداري و آبخوانداري به فرصتي براي مقابله با کم آبي و خشکسالي در کشور تبديل کرد.
به گزارش ايرنا، بارندگي هاي شديد و سيل از بيست و هشتم اسفندماه گذشته آغاز شد و همه استان هاي کشور را درگير کرد.
استان هاي گلستان، مازندران، ايلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختياري و کهگيلويه و بويراحمد در شرايط اضطراري قرار گرفتند.
جاده هاي ميان شهري در اين نواحي بسته و بسياري از خانه ها در شهرها و روستاها ويران شد.
اجراي عمليات آبخيزداري و آبخوانداري کاهش خسارت ناشي از سيل را ممکن مي سازد اما بهره برداري هاي نادرست از منابع طبيعي و غفلت در مديريت مي تواند علاوه بر تخليه آبخوان ها و فرونشست دشت ها، به بي توازني در عرصه هاي طبيعي، اکولوژيک و هيدرولوژيک و کاهش امنيت غذايي، حيات اقتصادي و اجتماعي مردم منجر شود.
براي امسال با هدف استحصال آب و توسعه پوشش گياهي، 150 ميليون يورو از محل صندوق توسعه ملي به پروژه هاي آبخيزداري و آبخوانداري اختصاص يافته است.
در سال 97 نيز از محل تخصيص 200 ميليون دلار از صندوق توسعه ملي، در 6 هزار و 84 نقطه از کشور طرح هاي آبخيزداري و آبخوانداري اجرا شد.
اقتصام*9186*1961*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۹۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح آبخیزداری موجب مهار سیلاب شد

فرماندار ایلام گفت: با توجه به خسارات ناشی از سیل در سال‌های گذشته، با اجرای طرح‌های آبخیزداری آب‌های سطحی و سیلاب مهار شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، عبدالصاحب نادری امروز _دوشنبه، هفدهم اردیبهشت‌_ در جلسه مدیریت بحران شهرستان ایلام اظهار کرد: مدیریت بحران در زمان وقوع حادثه مستلزم تمهیدات لازم و از قبیل پیش‌بینی شده است.

وی افزود: به همت اعضای ستاد مدیریت بحران و دستگاه‌های امدادی شاهد بحران سیلاب در سطح شهرستان نبودیم.

فرماندار ایلام ادامه داد: در توزیع آب روستایی، با توجه به اینکه شغل عمده مردم کشاورزی است برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد تا آب مصرفی کشاورزی و شرب مردم تأمین شود.

نادری تاکید کرد: ترمیم به موقع شکستگی و رفع آن از مطالبات به حق مردم است که باید در اسرع وقت مرتفع اجرا شود.

وی اضافه کرد: با توجه به خسارات ناشی از سیل در سال‌های گذشته، با اجرای طرح‌های آبخیزداری آب‌های سطحی و سیلاب مهار شده است.

ادامه داد: با کمک دهیاران و شوراها، جمعیت هلال احمر و سازمان‌های مردم نهاد جهت پیشگیری از بروز هرگونه آتش‌سوزی در مراتع وجنگل‌ها تدابیری اندیشیده شود.

کد خبر 751224

دیگر خبرها

  • ۳۰ میلیون مترمکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری بوشهر استحصال شد
  • اجرای طرح آبخیزداری موجب مهار سیلاب شد
  • آخرین وضعیت پُرشدگی سد‌ها بعد از بارش‌های اخیر
  • وضعیت سدهای کشور پس از بارش‌های اخیر | هنوز ۱۱ استان دچار کم بارشی هستند
  • بارش‌های اخیر پرشدگی سدهای کشور را چند درصد افزایش داد؟
  • ۷۰ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • پس از بارش های اخیر همچنان۱۱ استان درگیر کم بارشی
  • پرشدگی ۸۱ درصدی سدهای خوزستان با بارش های اخیر
  • شکسته شدن بند خاکی در روستای بیجورد بردسکن بر اثر سیلاب
  • سهم ۲۴ درصدی آبخیزداری از کل حوزه‌های سیل خیز کشور/ اعتبار کافی نیست