مساجد همدان میزبان مسافران نوروزی در راه مانده
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۳۹۳۱۰
اسکان مسافران نوروزی در راه مانده در مساجد استان همدان اقدام مبارکی است که ایکنا از آن خبر داده است.
به گزارش خبرگزاری شبستان: در بسیاری از مواقع انگار فقط از مساجد توقع می رود که چند ساعت در طول روز باز باشند و بعد اگر جامعه را آب هم ببرد با آن کار نداشته باشند اما در چند روز اخیر شاهد بودیم که مساجد استان های سیل و زلزله زده و نیز بسیاری از مساجد گوناگون در سطح کشور به کمک هم نوعان خود آمده اند تا مرهمی باشند بر زخم های ساکنان استان های درگیر با سیل و زلزله .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجتالاسلام محمد کاروند، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان، اظها کرد: طرح آرامش بهاري امسال براي نهمين سال متوالی همزمان با سراسر کشور در استان همدان برگزار شد.
مدیر کل اوقاف همدان با بیان اینکه ۳۶ بقعه شاخص در استان مجری طرح آرامش بهاری بودند، افزود: برپايی خيمههای معرفت در امامزادگان، پاسخگويي به مسائل شرعي، ارائه مشاوره به همراه ويژه برنامههای فرهنگی در امامزادگان از مهمترين برنامههای اوقاف در طرح آرامش بهاری بود.
وی با اشاره به اینکه 930 نفر به عنوان خادم در سطح بقاع به اجرای طرح آرامش بهاری کمک کردند، گفت: در طول اجرای طرح آرامش بهاری، 8 هزار و 685 نفر به غرفههای مشاوره مراجعه کرده و از خدمات آن بهرهمند شدند.
کاروند با اشاره به اینکه در نوروز 98، هزار و 39 از مسافران و در راه ماندگان نوروزی در مساجد و حسینیههای استان اسکان داده شدند، اضافه کرد: این مسافران در مسجد ملایر، مسجد امام خمینی(ره) اسدآباد، مسجد سه راهی روعان کبودر آهنگ و امامزاده زید علیصدر اسکان داده شدند.
مدیر کل اوقاف استان عنوان کرد: در مجموع 126 هزار نفر از 28 اسفند لغایت 14 فروردین ماه از غرفههای طرح آرامش بهاری در سطح استان بازید داشته و از خدمات آن بهره مند شدهاند.
به نقل از ایکنا وی ابراز کرد: با همکاری ستاد اقامه نماز، امسال 40 مسجد در استان مجری طرح جهادی اقامه نماز بودند، این مساجد از یک ساعت قبل از نماز ظهر لغایت یک ساعت پس از نماز مغرب باز بوده و علاوه بر اقامه نماز در اختیار مسافران نوروزی قرار گرفت.
کاروند یادآور شد: 48 مبلغ بومی و اعزامی از قم نیز با حضور در بقاع متبرکه و امام زادگان استان همدان در اين طرح به تبليغ معارف الهی پرداختند.
پایان پیام/500
منبع: شبستان
کلیدواژه: خسارت سیل سیل بارندگی و سیلاب خبرگزاری شبستان خوزستان سیل لرستان لرستان خسارت سیلاب پلدختر مناطق سیل زده اسکان مسافران نوروزی مسجد طراز اسلامی مسجد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۹۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و هویتبخشی به محله
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محلهها میشود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله میشود.
محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقالهای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد بهعنوان الگوی جامعه دينی و هويتبخش محله» به این موضوع اشاره میکند که مسجد به معنی سجدهگاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق میشود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.
* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی
به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر میآید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب میکردند.
یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزههای دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.
* مهمترین کارکرد مساجد
این پژوهشگر توضیح میدهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.
الویری در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونهای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محلهای متناسب با باورهای دینی و ظرفیتها و ضرورتهای برخاسته از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانیها و تفاوتهای آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزههای دینی و ژرفکاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینههای آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.
انتهای پیام/