Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی امروز (یکشنبه 18 فروردین) در مجمع عمومی بین المجالس جهانی (IPU) در دوحه قطر سخنرانی کرد.

متن سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای احمد بن عبدالله بن زاید آل محمود رئیس محترم مجلس قطر؛

روسای محترم مجالس؛

روسای محترم هیأت ها؛

خانم ها و آقایان،

خرسندم که توفیق یافتم در نشست مجمع عمومی اتحادیه بین المجالس جهانی شرکت نمایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از اقدامات شایسته مجلس قطربرای میزبانی گرم و تمهیدات عالی این اجلاس، قدردانی می‌نمایم. همچنین مراتب سپاسگزاری خود را از سرکار خانم گابریل کوئواس بارون، رئیس محترم IPU ، همکاران محترم ایشان و دبیرکل در برنامه ریزی و هماهنگی های نشست اعلام می کنم. امیدوارم نتایج این نشست، گام موثری برای تقویت هرچه بیشتر همکاری میان پارلمان های عضو مجمع در حوزه های مختلف بویژه صلح، امنیت و حاکمیت قانون در سطح بین المللی باشد.

آقای رئیس؛

همانطور که مستحضر هستید هیچ صلحی بدون امنیت، هیچ امنیتی بدون صلح و هیچ صلح و امنیت پایداری بدون حاکمیت قانون شکل نمی گیرد. حاکمیت قانون، ستون اصلی و ضرورت زیست جامعه بین المللی و دربرگیرنده منافع مشترک همه انسانهاست. این سه مفهوم مهم و در عین حال موثر در هم تنیده و کاملا به هم وابسته اند و رابطه معناداری با هم دارند. همچنین بن مایه وجودی و هدفی ملل متحد و تشکیل سازمان های بین المللی، اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و قطعنامه ها و کنوانسیونهای مختلف بین المللی هستند.

از سوی دیگر، تحول روزافزون جامعه بین المللی و مناسبات آن باعث شده ماهیت و عامل تهدید این سه وجه مهم نیز دچار تحول شده و حتی دامنه شمول و مصادیق آن تهدیدات نیز افزایش پیدا کرده است و در عین حال، افق های جدیدی برای حفاظت و حمایت از این میثاق بین المللی در حال شکل گیری است. براساس چنین تفسیری از صلح و امنیت بین المللی و حاکمیت قانون، مایلم به برخی از موضوعات اشاره کنم.

جناب آقای رئیس، خانم ها و آقایان

امروز چالش های مهمی را در حوزه حاکمیت قانون و صلح و امنیت، شاهد هستیم. جرایم سازمان یافته، تروریسم بین المللی و قاچاق مواد مخدر و انسان، نقض گسترده حقوق بشر، نقض قوانین بشردوستانه، پاکسازی های قومی و تصفیه نژادی به ویژه در قدس و فلسطین اشغالی، امنیتی سازی، سیاست ترس و خشم و ایجاد اضطراب تصنعی و از همه مهمتر سیاست های یکجانبه گرایانه، خودخواهانه و توسعه طلبانه برخی کشورها، اعمال تحریم های یکجانبه غیرقانونی و فراسرزمینی و اعمال تعرفه های تجاری بر محصولات صادراتی کشورها، اتخاذ رویکردها و رفتارهای ریاکارانه و تبعیض آمیز و دوگانه در عرصه بین المللی از جمله عوامل تهدید کننده صلح، امنیت و حاکمیت قانون هستند.

شرایط بین المللی، نشانگر آنست که به رغم پیشرفت های حاصله، قوانین، توافق نامه ها و تعهدات و کنوانسیونهای بین المللی به دلیل رفتارهای یکجانبه گرایانه، ویژگی اطمینان بخشی خود برای جوامع مختلف را از دست داده است. رفتار دولتمردان آمریکا با روس ها در پیمان موشکی، با چین و کشورهای اروپایی در مسایل اقتصادی، با دنیا به خاطر خروج از پیمان محیط زیست و آب و هوا و توافقنامه هسته ای و رفتار دوگانه و ریاکارانه در مبارزه با تروریسم، رفتارهای متهورانه و گستاخانه در قدس شریف و فلسطین اشغالی و رفتار غیرمعقول نسبت به دولت ونزوئلا، شرایط مشوش و غیر متعینی را در عرصه بین المللی شکل داده و تمامی نظامات صلح و امنیت را بر هم زده است. نمونه اخیر اقدامات آمریکایی ها، رفتار مسخر و تجارت فضولی با سرزمین اشغالی جولان است که بخشی از سرزمین کشور سوریه را به رژیم غاصب صهیونیستی هبه کردند که این رفتار ناهنجار، نه با عقل سازگار است، نه با تصمیمات سازمان ملل و نظامات حقوقی بین المللی، اما مشاهده می کنید ماجراجویانه بین این دو رژیم سند ملکی کشور دیگری معامله می شود. البته جای مسرت دارد که این هوشیاری در حکومت ها و شورای امنیت وجود داشت که این تصمیم مبتذل را رد کردند. تأسف آورتر نوع مواجهه رژیم آمریکا با حادثه سیل در ایران بود که حتی از اهدای کمک های سایر کشورها و صلیب سرخ جهانی به هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ممانعت به عمل آوردند. این رفتار نابخردانه وزیر خارجه آمریکا را در یک امر انسانی مقایسه کنید با شعارهای مزورانه آن رژیم. البته من از ابراز همدردی همه همکاران در مجالس دنیا سپاسگزاری می نمایم.

این رفتار آمریکا نامی جز رفتار تروریستی اقتصادی ندارد که آن تنها یک عنصر و مولفه ناامید کننده در سیستم سیاسی آمریکا به شمار نمی رود، بلکه باعث شده آمریکا و جهان هرروز بیشتر از دیروز، ناامن شوند و انزجار و تنفر جهانی را به همراه داشته باشد، البته آقای ترامپ، یک علامت است، نه یک علت. ما بایستی تلاش کنیم در این نشست ها و نشست های دیگر، ریشه های اینگونه اقدامات ناهنجار و غیرقانونی را از بین ببریم.

دوستان عزیز،

تجاوز و تعرض های اخیر صهیونیست ها به مسجد الاقصی و اماکن تاریخی و اسلامی بیت المقدس اشغالی و پاکسازی نژادی-مذهبی در بیت المقدس و اقدامات توسعه طلبانه، ضد بشردوستانه و ضد قوانین بین المللی، نتیجه سیاست ها و نمایش های مضحک آمریکایی - اسرائیلی است و روش این دو رژیم همواره اینگونه بوده است که مستمراً در حال ایجاد چالش و دردسر بزرگتر هستند تا در معرکه ناپایدار نمودن منطقه، تجارت نمایند. البته تحولات در عرصه های مختلف تاریخی، نشان داده است که ملت های مسلمان، سیاست های هم راستا با آمریکا و رژیم صهیونیستی را هرگز نخواهند پذیرفت و به طور طبیعی وقتی نظامات بین المللی از مظلومیت مردم فلسطین طی چند دهه به سادگی به نفع رژیم صهیونیستی می گذرند، راهی برای مردم ستمدیده فلسطین باقی نمی ماند جز مقاومت و این مقاومت حق مشروع و طبیعی آنان است؛ از جانب دیگر، جمهوری اسلامی ایران طی دهه اخیر با درخواست دولت های عراق و سوریه در خط مقدم مبارزه با تروریسم بسیار وحشی حضور یافت و با تقدیم صدها شهید و مجروح توانست این جریان خطرناک را متوقف و از پا در آورد. متاسفانه دولت آمریکا نقش منافقانه ای در این معرکه خطرناک بازی کرده و می کند. از طرفی، همانگونه که خود اعتراف کرد در گسترش داعش نقش مهمی داشت و از طرف دیگر، داعیه مبارزه با تروریسم را با هیاهو راه انداخت و ایران را متهم نمود، هم ناظران منطقه ای و جهانی می دانند که ایران صادقانه به پارک مردم و دولتهای سوریه و عراقی شتافت و آمریکا با تروریسم به تجارت پرداخت.

در حال حاضر، این اعتقاد بیشتر تقویت شده است که سازمان های بین المللی یا نتوانسته اند به وظایف ذاتی خود که همانا پاسخگویی در برابر اتفاقات و بحران های تهدید کننده صلح و امنیت و برقراری حاکمیت قانون در سطح جهانی عمل کنند، یا اینکه از سوی برخی کشورها، هویت و فلسفه این سازمان ها و قوانین بین المللی نادیده گرفته شده و عملاً دست مایه سلطه این کشورها بر اعمال سیاست های تبعیض آمیز آنها بر سایر کشورها شده است.

عالیجنابان، خانم ها و آقایان

با عنایت به این مسایل و با در نظر گرفتن تغییر و تحولات کنونی و آینده، در شرایط کنونی بایستی مسیرها و جهت گیری های دیگری را طراحی و چارچوب های جدیدی برای تسهیل همکاری ها و هماهنگی ها و اقدامات برای دست یابی به استانداردهای بین المللی و سازو کارهای بیطرفانه و مستقل بین المللی ایجاد و آن را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهیم. البته این بدین معنا نیست که برای حفظ و اطمینان از هنجارهای موجود تلاش نکنیم بلکه برای تقویت آن و پیشبرد آن باید تلاش های دیگری را نیز انجام دهیم .

همکاران گرامی

به باور من، توسعه دیپلماسی پارلمانی به ویژه در سطح مجامع پارلمانی و از همه مهمتر IPU به عنوان یک نهاد شناخته شده و موثر جهانی، ظرفیت پیشبرد این موضوع را دارد. این امر مهم چیست؟

در درجه اول لازم است دیپلماسی پارلمانی را در پیشبرد حاکمیت قانون، صلح و امنیت بین المللی و منطقه ای به رسمیت بشناسیم. پارلمان ها خود برگرفته از اصل حاکمیت قانون و صدای مردم هستند. مجامع پارلمانی منطقه ای و بین منطقه ای و جهانی، به عنوان تبلور اراده جمعی پارلمان ها می توانند ضمن نزدیک کردن افق ها به همدیگر، پایه های اساسی حاکمیت قانون و حمایت از چند جانبه گرایی را در سطح بین المللی تقویت نمایند و در برابر موانع و جهت گیری های بازدارنده حاکمیت قانون و تهدید کننده صلح و امنیت، قانون شکنی و یکجانبه گرایی ضابطه گذاری نمایند. بر همین اساس، بایستی مکانیسمی برای افزایش نقش IPU در ساختار سازمان ملل ایجاد کنیم. به نظرم این پیشنهاد می تواند برخی آسیب های ساختار سازمان ملل را جبران و نقش پارلمان ها را در تصمیمات و سیاست گذاری های بین المللی افزایش دهد و به گسترش دکترین حاکمیت پارلمانی در عرصه بین المللی کمک کند.

با توجه به اهمیت حاکمیت قانون در عرصه بین المللی و برخی چالش های اساسی موجود در این زمینه، IPU جلسات متعددی با حضور صاحب نظران و با همکاری پارلمان های عضو و دولتهای متبوع جهت پی ریزی "نظم حاکمیت قانون جهانی" را برگزار و ایجاد مرکزی برای حفاظت و تقویت حاکمیت قانون در عرصه بین المللی زیر نظر IPU را مورد بحث و بررسی قرار دهد تا بتوان به مشروعیت و حفظ حاکمیت قانون و راه های مقابله با نقض و تخطی از آن در عرصه بین المللی کمک کرد.

در صورت ایجاد چنین فضایی، قانون، جایگزین سلاح، مداخله و تهدید خواهد شد و انتظار مردم جهان برای تحقق صلح و امنیت پایدار، در نهایت برآورده خواهد شد. همه شما به خوبی واقفید که برقراری صلح و امنیت پایدار حتی از پایان دادن به منازعات مسلحانه سخت تر است. مخصوصا وقتی با ریاکاری، نظامات بین المللی به سخره گرفته می شود، این کار مشکلات بیشتری دارد.

بار دیگر از مهمان نوازی و تمهیدات لازم پارلمان کشور دوست قطر و ریاست محترم آن، سپاسگزارم.

کد خبر 4584114 جواد بخشی الموتی

منبع: مهر

کلیدواژه: علی لاریجانی مجلس شورای اسلامی ایالات متحده آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۰۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ؛ فرصتی برای تبیین اهداف ایران بعد از «وعده صادق»

دوازدهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی کشورها در امور امنیتی چهارشنبه هفته گذشته در سن پترزبورگ برگزار شد که دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز در آن شرکت و سخنرانی داشت.

به گزارش ایسنا، در این اجلاس دبیران شورای امنیت ملی ، مشاوران امنیت ملی، معاونان نخست وزیر، روسای سرویس های امنیتی و اطلاعاتی بیش از یکصد کشور جهان حضور داشتند.

موضوعاتی از جمله مبارزه با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر، مهاجرت‌های غیرقانونی و موضوعات دفاعی غیر نظامی در این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

همچنین چهار نشست با عناوین "تضمین امنیت اطلاعات در جهان نوظهور چند قطبی ( تهدیدها و فرصت ها)"، "حفظ هویت ملی و ارزش های سنتی برای حفظ امنیت صلح و ثبات بین المللی"، "همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی" و "مسائل حفاظت از جمعیت در درگیری‌های نظامی و شرایط اضطراری با ماهیت طبیعی و غیرطبیعی" برگزار شد.

درحاشیه این اجلاس نیز نمایشگاهی از محصولات و تولیدات نظامی، فناوری‌های پیشرفته، امنیت اطلاعات و مقابله با چالش های جدید و انرژی هسته‌ای برگزار شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان  که بنا به دعوت نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه به سن‌پترزبورگ سفر کرده بود، علاوه بر شرکت در اجلاس فوق، با همتایان خود از روسیه، چین، برزیل، عراق و افریقای جنوبی دیدار کرد.

در جریان دیدار احمدیان با پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه علاوه بر بررسی مسائل دو جانبه، دو طرف تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه روابط  را امضا کردند.

به گزارش ایسنا، با توجه به شرایط فعلی منطقه و وجود برخی تنش‌ها، به ویژه پس از آنکه ایران توانست با عملیات وعده صادق به تهاجم اسرائیل به سفارتخانه کشورمان در دمشق پاسخ دهد،‌ حضور و سخنرانی احمدیان در اجلاس سن پترزبورگ و بیان مواضع ایران و تشریح جزئیات و دستاوردهای این پاسخ تنبیهی برای شرکت‌کنندگان قابل توجه بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در بخشی از سخنرانی‌اش در اجلاس بریکس، یکی از مهمترین چالش‌های امنیتی در عرصه بین‌المللی را امنیت اطلاعات خصوصاً در فضای سایبری دانست که حل این چالش نیازمند همکاری و مشارکت جمعی کشورهاست.

وی با اشاره به دو تهدید بزرگ «تهدید نرم» و «تهدید نیمه سخت» اظهار کرد: امنیت اطلاعات آنگونه که در نگاه ساده‌انگارانه تصور می‌شود صرفاً به معنای حفاظت از اطلاعات، داده‌ها و ارتباطات نیست، بلکه در نگاهی فراگیر ایجاد سپر دفاعی و امنیتی در برابر «برده‌سازی مدرن» از انسان‌ها و جوامع با حذف هویت انسانی و ملی آنان از طریق ترویج فردگرایی افراطی و ایجاد شکاف بین نسلی و گسستن پیوندهای اجتماعی است.

احمدیان گفت: امنیت فردی، اجتماعی و حاکمیت ملی کشورها به سرعت در معرض دو تهدید نیمه سخت به معنای تصرف سکوها، سیستم‌ها و سازوکارهای جهانی و همچنین، در معرض تهدید نرم به معنای تصرف افکار و علائق و اقناع انسان‌ها برابر امیال نظام سلطه جهانی است. فقدان قوانین عادلانه بین‌المللی در این حوزه موجب شده تا دولت آمریکا با در اختیار داشتن مدیریت جهانی اینترنت و توسعه سکوهای اینترنتی، فضای سایبر بین‌المللی را قلمرو حاکمیتی خود بداند و بر حکمرانی کشورهای مختلف به ویژه در حوزه امنیت ملی آنها اعمال نفوذ کند.

احمدیان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که سال‌ها قربانی حملات سایبری متعدد از طرف آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان همچنین  به برخی از کشورها که اجازه استقرار مراکز امنیت سایبری و یا خرید و نصب سخت افزارها و نرم افزارهای رژیم صهیونیستی را داده‌اند، هشدار داد و گفت: رژیمی که با نسل کشی فلسطینی‌ها و کودک کشی و زن کشی و جنایات متعدد علیه بشریت در غزه ماهیت خود را بر همگان آشکار ساخت صلاحیت ورود به این عرصه مهم را ندارد. کشورها باید مطمئن باشند که با گشودن مرزهای خود برای این رژیم، زیرساخت بزرگی برای تهدید امنیتی خود ایجاد کرده‌اند که جاسوسی از مردم و مقام‌های کشورهایشان بخش بسیار کوچکی از این خطر است.


به گفته احمدیان، مشکل بزرگتر در بقا و ثبات این کشورها خواهد بود.

احمدیان توصیه کرد که در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا و غرب، سازمان‌های منطقه‌ای همچون شانگهای و بریکس باید تلاش کنند تا در عرصه امنیت اطلاعات همکاری‌های خود را گسترش داده و ابزارها، نهادها و ساختارهای جدید را خلق کنند تا در برابر این دو نوع تهدید بی دفاع نباشند و در این رابطه یک بسته پیشنهادی در پنج محور ارائه کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد
  • حیدری: کولبران در انتظار ابلاغ قانون ساماندهی اشتغال پایدار مرزنشینان هستند
  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد
  • ادامه ورشکستگی بانک‌های آمریکا؛ پنجمین بانک بسته شد
  • دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
  • نیرو‌های مسلح، پشتوانه امنیت مردم هستند
  • چرا مجازات "تشهیر" برای مجرمان خشن به کار گرفته نمی‌شود؟
  • چرا مجازات تشهیر برای مجرمان خشن به کار گرفته نمی‌شود؟
  • کارگر ماهر هم امنیت شغلی ندارد
  • اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ؛ فرصتی برای تبیین اهداف ایران بعد از «وعده صادق»