Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@00:00:46 GMT

14 باور غلط گوارشي

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۴۱۹۷۷

14 باور غلط گوارشي

خبرگزاري آريا -

داروهايي که افراد مسن مصرف مي کنند موجب يبوست مي گردد
باور هاي غلط سيستم گوارشي
هميشه يک سري عقايد و باورهاي نادرست درباره بيماري ها و مسائل مربوط به سلامتي بين افراد وجود دارد. هر چند گاهي اوقات ممکن است اين باورهاي سيستم گوارشي درست از آب دربيايند، ولي هيچ پايه و اساس علمي ندارند و نبايد آنها را پذيرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين مقاله 14 باور غلط مربوط به سيستم گوارش را براي شما مي گوييم.
1- افزايش سن باعث يبوست مي شود.
افزايش سن باعث يبوست نمي شود، بلکه داروهايي که افراد مسن مصرف مي کنند موجب يبوست مي گردد. افراد مسن به اندازه کافي ورزش نمي کنند، خوب غذا نمي خورند و به اندازه کافي مايعات نمي نوشند. همه اين عوامل باعث يبوست مي گردد.
2- سيگار، سوزش معده را آرام مي کند.
اين نظريه غلط است، زيرا نيکوتين مي تواند باعث شل شدن اسفنگتر (دريچه) بين مري و معده و در نتيجه برگشت اسيد و محتويات معده به سمت مري شود. برگشت اسيد معده باعث سوزش معده مي گردد.
3- افرادي که سوزش معده دارند، بايد نشسته بخوابند.
هيچ دليل علمي براي اين نظريه وجود ندارد. اما شما مي توانيد براي تسکين سوزش معده، سر و سينه خود را 8 تا 12 سانتيمتر بالا ببريد (با گذاشتن بالش بلند).
4- سال ها طول مي کشد تا آدامس قورت داده شده را هضم کنيد.
گفته مي شود چون آدامس با جويدن در دهان له نمي شود، معده نيز نمي تواند آن را تجزيه کند؟ در حالي که اين ادعا غلط مي باشد. سيستم گوارشي، آدامس قورت داده شده را حرکت مي دهد و مانند غذاهاي تجزيه نشده، توسط مدفوع از بدن دفع مي کند.

برگشت اسيد معده باعث سوزش معده مي گردد
5- غذاهاي تند موجب زخم گوارشي مي شوند.
قديم مردم فکر مي کردند که غذاهاي تند باعث زخم هاي سيستم گوارشي مي شوند، اما حالا، اين نظريه را رد مي کنند. غذاهاي تند ممکن است باعث بدتر شدن زخم هاي گوارشي گردند، اما به هيچ وجه موجب زخم گوارشي نمي گردند.
مهم ترين علت هاي زخم هاي سيستم گوارشي عبارت است از: ميکروب هليکوباکترپيلوري، استفاده از داروهاي مسکن و داروهاي ضدالتهاب غيراستروئيدي مانند آسپيرين، ايبوپروفن و يا ناپروکسن.
6- مصرف آجيل باعث ديورتيکوليت مي شود.
ديورتيکوليت بيماري است که موجب ورم و عفونت روده بزرگ يعني همان سيستم گوارشي مي شود. قديم الايام به بيماران مبتلا به ديورتيکوليت گفته مي شد، از خوردن آجيل، ذرت بو داده و خوراکي هاي داراي دانه هاي کوچک مثل توت فرنگي پرهيز کنند. در قديم اين ترس وجود داشت که قطعات هضم نشده اين غذاها وارد روده بزرگ شده و درد ايجاد کند.
اما در سال 2008 تحقيقي صورت گرفت که اين نظريه را رد کرد. اين تحقيق نشان داد افرادي که زياد غذاهاي فيبردار مي خورند، در معرض خطر کمتر ابتلا به ديورتيکوليت قرار دارند.
7- اگر سلياک داريد، درد مداومي خواهيد داشت.
نشانه هاي سلياک عبارتند از: نفخ، گاز روده و اسهال. اما بسياري از افراد سلياکي هيچ کدام از اين علائم را ندارند. سلياک، عدم تحمل نسبت به پروتئين گلوتن مي باشد و غالبا تشخيص داده نمي شود.
ديگر نشانه هاي سلياک که شايع هستند اما ربطي سيستم گوارشي ندارند، عبارتند از: کم خوني، پوکي استخوان، افسردگي، مشکلات رشد و وجود بثورات پوستي.
8- مطمئن هستيد که سرطان کولون گرفته ايد.
سرطان کولون يا روده بزرگ قبل از وارد شدن به مرحله آخر آن، هيچ نشانه اي ندارد. بعد از 50 سالگي، بايد روده ها را بررسي کرد و اين بررسي شامل: آزمايش سالانه وجود خون در مدفوع، هر 5 سال يک بار آزمايش سيگموئيدوسکوپي (آزمايش داخل روده بزرگ) و هر 10 سال يک بار کولونوسکوپي (آندوسکوپي روده بزرگ) است.
ديورتيکوليت موجب ورم و عفونت روده بزرگ يعني همان سيسيتم گوارشي مي شود
9- استرس باعث بيماري هاي التهابي روده مي شود.
استرس مي تواند بسياري از بيماري ها را از جمله سيستم گوارشي رابدتر کند، اما در مورد بيماري هاي سيستم گوارشي هنوز مشخص نيست که استرس مولد اين بيماري مي باشد يا نه.
ژنتيک در بروز بيماري هاي التهابي روده نقش دارد. بيماري هاي التهابي روده شامل بيماري کورون و کوليت اولسراتيو (کوليت زخمي) است و موجب ورم در ديواره روده ها مي شود.
10- فيبر کمکي به بهبود اسهال نمي کند.
خوردن غذاهاي فيبردار به تنظيم مدفوع کمک مي کند تا خيلي سفت و يا خيلي شل نشود.
فيبرها هم آب را از روده بزرگ بيرون مي کشند تا مدفوع شل شود و از يبوست جلوگيري شود و هم آب را جذب روده بزرگ مي کنند تا مدفوع سفت شود که براي اسهال خوب است.
11- بلند کردن اجسام سنگين باعث فتق مي شود.
بلند کردن اشياي سنگين تنها علت وجود فتق نيست. فتق در اثر فشار و باز شدن و يا ضعف غشاي پوشاننده عضلات شکم بوجود مي آيد و يک ارگان از آن محل بيرون مي آيد و برآمده مي شود.
شايع ترين انواع فتق ها عبارتند از: فتق داخل کشاله ران، خارج کشاله ران و بالاي معده.

استرس مي تواند بسياري از بيماري ها را از جمله سيستم گوارشي رابدتر کند
12- لوبيا باعث نفخ مي شود.
لوبيا تنها مقصر بروز نفخ نيست، لبنيات نيز مقصر مي باشند. با افزايش سن، قدرت جذب قند شير (لاکتوز) کمتر مي شود. بنابراين شير بدون لاکتوز بنوشيد.
13- غذاها باعث سندروم روده تحريک پذير مي شوند.
برخي غذاها مي توانند علائم سندروم روده تحريک پذير را بدتر کنند. گاهي اوقات غذا خوردن باعث سندروم روده تحريک سيستم گوارشي و يا درد شکم، نفخ، اسهال و يا يبوست مي شود. استرس و اضطراب نيز ايجادکننده سندروم روده تحريک پذير مي باشند. غذاهايي را که مي خوريد و علائمي را که در شما بروز مي کنند، يادداشت کنيد تا تشخيص دهيد چه غذايي باعث تشديد اين علائم در شما مي گردد.
14- فقط نوشيدن الکل باعث بيماري سيروز مي شود.
سيروز يک بيماري کبدي مي باشد که در اين بيماري، کبد تخريب و زخمي مي شود.
اين درست است که نوشيدن الکل باعث بروز اين بيماري مي شود، اما بيماري هاي هپاتيت B و C نيز باعث سيروز مي شوند.
منبع : tebyan.net


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۱۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!

عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال گفت: متاسفانه بیانیه‌نویسی و هیجانات کاذب و البته مدیریت‌شده، یقه فوتبال را گرفته است و با این شرایط باید بگوییم که «حال فوتبال خوب است اما شما باور نکنید!»

به گزارش مشرق، مهدی دادرس از شرایط این روزهای فوتبال کشور انتقاد کرد و گفت: حاشیه‌های فوتبال یقه اهالی این رشته را گرفته و در رفتار، کردار و گفتمانی که شاهد هستیم خروجی خوبی را نمی‌بینیم. متاسفانه بیانیه‌نویسی هم رفتار پیش‌پاافتاده جدیدی است که دیگر مختص به استقلال و پرسپولیس هم نیست و سایر تیم‌ها برای آنکه از این جریان عقب نمانند، وارد آن شده‌اند و در کل شرایط خوبی نیست.

وی ادامه داد: اینکه بیانیه‌نویسی آن هم با این شیوه مورد توجه قرار بگیرد یک حرکت بی‌معنی است چراکه بی‌جهت، هوادار را هیجانی می‌کنیم که نتیجه آن را هم می‌بینیم و صداقت و راستی در فوتبال کمتر دیده می‌شود.

مدیرعامل اسبق باشگاه پیکان اضافه کرد: همین هیجانات و حاشیه‌ها در لیگ برتر بر همه چیز حاکم شده است و این خوب نیست. فوتبال و ورزش جزیره ثبات نیستند. فوتبال فضای خوبی برای تخلیه هیجانات است اما مسیری که برخی‌ پیش گرفته‌اند هیچ کمکی نمی‌کند و باید این روند اصلاح شود.

دادرس در واکنش به این سئوال که چه کسانی این ریل‌گذاری نادرست را در فوتبال انجام داده یا آن را مدیریت می‌کنند، گفت: لیدرهای خاصی پشت این ماجرا هستند که با تصمیم‌های خود شان ایران و ایرانی را به بازی گرفته‌اند. باید این روند تغییر کند و اجازه داد تا هیجانات به معنای واقعی خود در فوتبال تخلیه شود و دیگر خبری از بیانیه‌نویسی و این بازی‌های بی‌معنی نباشد.

عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه واگذاری استقلال و پرسپولیس را چگونه ارزیابی می‌کند نیز اضافه کرد: این واگذاری یک مُسکن خیلی خوب است و باید از فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم تشکر کرد چراکه ما را مجاب کردند. سال‌ها بود بحث واگذاری را می‌شنیدیم اما هیچ مسوولی تمایلی به تحقق آن نداشت! اما این اتفاق در دولت کنونی افتاد و در نهایت شاهد این تغییر و تحول بودیم که جای تشکر دارد اما باید دید در ادامه چه خواهد شد و روند فعالیت این دو باشگاه بزرگ چه مسیری را پیش خواهد گرفت.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آزمایشگاه‌های هوشمند آینده پزشکی را متحول می‌کنند؟
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • آستر نازکی که داخل روده قرار می‌گیرد؛ روش جدید برای کاهش وزن و درمان دیابت نوع ۲