Web Analytics Made Easy - Statcounter

عماد افروغ، نماینده سابق مجلس و استاد دانشگاه در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره عملکرد تلویزیون در فرهنگ‌سازی اظهار کرد: پاسخ به این پرسش دشوار است، زیرا برای پاسخگویی باید به آرشیو رسانه ملی مراجعه کرده و با تکیه بر مستندات اظهارنظر کنیم، اما استنباط شخصی من این است که، حرکت 4 دهه رسانه ملی کاملاً سینوسی بوده و مدیران رسانه سعی کرده‌اند با برخی تولیدات حداقل ظاهر را حفظ کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
وی در ادامه افزود: تعریف من از حرکت سینوسی با تعریف رایج متفاوت است، چون برخی این حرکت را به معنای بود یا نبود تشریح می‌کنند اما تلویزیون در 40 سال گذشته در جریان‌سازی انقلابی موفق نبوده و یا در مواقع دیگر وانمود کرده در این حوزه موفق است. این رویکرد بسیار خطرناک‌تر از تعریف عامه از حرکت سینوسی است، چون تظاهر به تزویر و نفاق دامن می‌زند.
این نماینده سابق مجلس ادامه داد: من هم بارها شاهد این رفتار متظاهرانه بوده‌ام و متأسفانه رسانه ملی آنتن خود را در اختیار متظاهران قرار داده است. به هر حال در این ۴۰ سال آثار معدودی هم با محوریت انقلاب اسلامی تولید شده است و توانسته تا حدی تأثیرگذار باشد؛ تولیداتی که عمدتاً در ابتدای پیروزی انقلاب روی آنتن رفتند، اما با گذر زمان تعداد این آثار کاهش پیدا کرده است.
وی با تأکید بر اینکه رواج سلبریتی محصول صدا و سیماست گفت: رسانه‌ ملی نه تنها در تبیین ارزش‌های انقلاب موفق نبوده بلکه در برخی مواقع ارزش‌ها را هم قربانی کرده است، به عنوان مثال اشاعه فرهنگ سلبریتی‌ها یکی از اتفاقات ناگواری است که در رسانه ملی رخ داده است. مثال دیگر ذبح موسیقی سنتی و کلاسیک در سیماست که باعث شده امروز چنین وضعیتی بر تلویزیون حاکم شود. من در کتابی که به زودی چاپ خواهد شد اشاره کرده‌ام، تصور بسیاری از افراد که فکر می‌کنند، تنوع رسانه به دلیل تنوع مناسبات اجتماعی و سبک زندگی به وجود آمده است کاملاً غلط است و این رسانه است که به سبک زندگی مردم جهت می‌دهد.
این جامعه شناس اضافه کرد: جدا از جریان‌سازی منفی، صدا و سیما با استراتژی‌هایش باعث شده تا در تمامی بخش‌ها به صورت نظام یافته عمل نکند، البته باز هم تأکید می‌کنم قرار نیست جانب انصاف را کنار بگذاریم و منکر برنامه‌های خوب رسانه ملی هم شویم، اما کلیت برنامه‌ها به گونه‌ای نیست که در آن آرمان‌های انقلاب اسلامی به خوبی متبادر شده باشد.
وی با اشاره به نقش اسپانسرها در تولیدات تلویزیون اشاره کرد و گفت: جنس تأمین برنامه‌های تولید بازتابی گسترده‌ای بر روی سبک زندگی داشته است من این مطلب را در جلسه‌ای که با حضور مدیران سیما برگزار شد به آن‌ها نیز گفته‌ام که بین ایده و واقعیت یک رابطه وجود دارد، چون برخی رفتار‌های که در جامعه به وقوع می‌پیوندد معلول ایده پردازی‌هاست. حتی برخی مدیران سیما هم به آن معترف بودند با این تفاوت که آن‌ها این تأثیر را مثبت قلمداد می‌کردند. اما من معتقدم که رسانه ملی در این زمینه موفق عمل نکرده است. نماینده سابق مجلس تأکید کرد: رویکرد نامناسب سیما در برخی مواقع نیز شکلی غیرمستقیم دارد، برای مثال اسپانسرزدگی آنقدر در سیما رایج شده که برنامه‌های کودک را هم تحت تأثیر قرار داده است به نحوی که در تبلیغات میان برنامه‌ای کودک، محصولی مانند ماکارانی تبلیغ می‌شود. این سبک برنامه‌ریزی‌ها به هیچ وجه نمی‌تواند جریان سازی فرهنگی داشته باشد. وی تصریح کرد: نکته تأسف‌آور اینکه پاسخی برای این رفتار‌ها وجود ندارد، یعنی مدیران سیما عنوان نمی‌کنند دلیل حضور همه جانبه اسپانسر‌ها در تمامی برنامه‌های سیما چیست تا بدانیم این اتفاق برای چه رخ داده است و البته نکته دیگر که باید به آن اشاره کرد برنامه‌سازی به هر قیمتی است. وقتی سیاست حاکم بر تلویزیون چنان است که به هر قیمتی باید اثری تولید کرد نتیجه این خواهد شد که اسپانسر‌ها در تلویزیون حرف اول حرف اول را می‌زنند و البته باید ذکر کرد که اگر رسانه ملی خود را به آرمان‌های جمهوری اسلامی وفادار می‌داند پس باید در عمل نیز به آن وفادار باشد. به طورکلی بسیاری از اتفاقاتی که در فرهنگ رخ داده متناسب با رسانه ملی نیست و اگر در فرهنگ ایرانی توجه به ارزش‌ها اصل است این نوع نگاه در برنامه‌های سیما دیده نمی‌شود و این همان تظاهری است که در ابتدا به آن اشاره کردم.

گفت‌وگو از داوود کنشلو
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن قرآن ایکنا هنر فرهنگی عکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۳۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«امتداد»، در راه شبکه چهار سیما

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، این برنامه تلویزیونی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی انصاری و سردبیری سیدعرفان حسینی قصد دارد به بررسی اندیشه‌ای و فلسفی حوزه‌های مختلف فرهنگ عامه نظیر فیلم و سریال، تکنولوژی، فضای مجازی و موسیقی در گفتگو با مهمانان بپردازد.

هدف از ساخت «امتداد»، علاوه بر به تصویر کشیدن طرح‌ها و اندیشه‌هایی که جهان امروز را ساخته‌اند، انتقال این گزاره به مخاطب است که «مولفه‌های زندگی و سبک زندگی به شکل باری به هر جهت و خود به خودی به وجود نمی‌آیند و منشا آن‌ها، وادی فکر و اندیشه است.»

این برنامه به میزبانی رامین پورمند، در ۲۶ قسمت ۵۵ دقیقه‌ای در مرکز سیمرغ تولید شده است.

 

دیگر خبرها

  • عملکرد مطلوب صنعت گاز در عملیات برگشت‌پذیری زیرساخت و مدیریت بحران رسانه در حمله تروریستی
  • پخش «رخنه» سریال جدید تلویزیون از امشب
  • سریال طنز «بدل» جایگزین «هفت سر اژدها» می‌شود
  • «برمودا» به اعتبار سیما و شبکه نسیم تبدیل شد/ ظرفیت ادامه فصل بعد
  • همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین
  • (ویدئو) نماینده مجلس: تلویزیون میدان فرهنگ و هنر را تقریبا واگذار کرده است
  • افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند/ گفتگو
  • «امتداد»، در راه شبکه چهار سیما
  • بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی
  • حضور پیشکسوتان رسانه و ورزش در مراسم تشییع پیکر مسعود اسکویی