Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بیش از ۱۵۰۰ گونه بافت بیولوژیک و ژنوم در بانک ژن حیات وحش خراسان رضوی نگهداری می شود.

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی  اظهار کرد: بانک ژن خراسان رضوی به عنوان بانک ژن شمال شرق کشور، جز برترین‌ها در زمینه ایجاد بانک بافت و ژنوم حیات وحش مطابق استانداردهای علمی است و در این بانک ژن بیش از ۱۵۰۰ بافت بیولوژیک و ژنوم که متعلق به بیش از ۳۰۰ گونه مهره دار و بی مهره است، نگهداری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بانک ژن استان علاوه بر اینکه دستیابی به منابع اطلاعات مولکولی را برای محققین تمامی گرایش‌های علوم زیستی تسهیل و تسریع می‌کند، پژوهشگران را از صید و جمع آوری این موجودات برای مطالعه بی نیاز ساخته که خود نقشی مهم در حفظ گونه‌های حیات وحش دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: تاکنون گام‌های بزرگی در جهت حفاظت، شناسایی و ذخیره سازی اجزا تنوع زیستی در استان برداشته است و در سال ۹۷ قریب ۱۷۰ نمونه بیولوژیک از گونه‌های مختلف جانوری از سراسر استان جمع آوری شد که رشد قریب ۵۰ درصدی نسبت به سال قبل داشته است.

وی گفت: بیشترین نمونه‌های دریافتی بانک ژن استان پس از مشهد متعلق به شهرستانهای تربت جام و طرقبه –شاندیز بوده و شهرستانهای سبزوار، زاوه، چناران، بردسکن و خواف نیز دراین خصوص در رده‌های بعد همکاری در سال گذشته قرار گرفته‌اند.

همتی تصریح کرد: این بانک دارای دو بخش مجزا شامل ذخیره سازی و بخش آزمایشات و تشخیص گونه است که در بخش ذخیره سازی انواع پر، خون، عضله، ژنوم و سایر بافت‌ها نگهداری می‌شود.

وی تاکید کرد: بانک ذخیره ژنوم محیط زیست استان تنها بانک مربوطه در زمینه شناخت حیات وحش کشور است و در این بانک، گونه‌های مختلف از رده‌های حفاظتی و شاخص استان و همچنین تعدادی از نمونه‌های بیولوژیک حیات وحش مناطق سایر استان‌ها همچون خراسان جنوبی و شمالی نگهداری می‌شود.

منبع: مهر

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۴۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب مدال طلا تیراندازی با تپانچه برای ورزشکار خراسان رضوی

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، روابط عمومی هیأت ورزش‌های جانبازان و توانیابان خراسان رضوی اعلام کرد: «نسرین شاهی» در رقابت‌های تیراندازی جهانی که با حضور ۱۲۵ ورزشکار در کره جنوبی برگزار می‌شود، در بخش تپانچه بادی ۱۰ متر، با کسب رکورد توانست به عنوان قهرمانی دست یابد.   در این ماده، ورزشکار هندی دوم شد و «ساره جوانمردی» دیگر بانوی ورزشکار کشورمان نیز به عنوان سوم بسنده کرد.

دیگر خبرها

  • تحصیل ۷۰ هزار اتباع خارجی در خراسان رضوی
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان
  • سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • تیمارگاه حیات وحش خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود
  • کسب مدال طلا تیراندازی با تپانچه برای ورزشکار خراسان رضوی
  • مبارزه بیولوژیک با آفات، در مزارع دیم ایلام آغاز شد
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه