Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-06@04:56:38 GMT

تغییر رنگ در دندان را جدی بگیرید

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۴۵۷۲۵

تغییر رنگ در دندان را جدی بگیرید

رکنا: هرگاه روی دندان های خود لکه ای مشاهده کردید آن را جدی بگیرید. چراکه نشانه ابتلا به بیماری سلیاک است.

بیماری های خودایمنی به واسطه تشابه علائم با شرایط دیگر یا نادیده گرفتن علائم و نشانه های اولیه ممکن است تا سال ها تشخیص داده نشوند. در بیماری های خودایمنی، سیستم ایمنی پادتن هایی را تولید می کند که به جای کمک به محافظت از بدن علیه آن وارد عمل شده و به اشتباه به قسمت های سالم حمله می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله بیماری های خودایمنی می توان به بیماری هاشیموتو، بیماری گریوز، آرتریت روماتوئید، دیابت نوع 1، لوپوس، سوریازیس، بیماری ام‌اس، و بیماری شوگرن اشاره کرد.

تشخیص زودهنگام بیماری های خودایمنی می تواند دشوار و چالش برانگیز باشد زیرا علائم و نشانه هایی که در نقاط مختلف بدن ظاهر می شوند ممکن است شبیه علائم بیماری های دیگر به نظر برسند. اما در یک مورد، بررسی شرایط دهان می تواند به تشخیص یک اختلال گوارشی شدید کمک کند.

ظهور ناگهانی لکه های عجیب و غیر طبیعی روی دندان ها ممکن است نشانه ای از ابتلا به بیماری سلیاک باشد. این اختلال خودایمنی یک نفر از هر 100 نفر را در جهان تحت تاثیر قرار می دهد و به گفته بنیاد بیماری سلیاک آمریکا تنها در این کشور تقریبا 2.5 میلیون مورد تشخیص داده نشده وجود دارند.

بیماری سلیاک موجب یک واکنش ایمنی به گلوتن، پروتئینی که در گندم، جو و چاودار وجود دارد، می شود که می تواند به ساختارهای گوارشی در روده کوچک آسیب وارد کند. این بیماری می تواند بر چگونگی جذب مواد مغذی ضروری، مانند کلسیم، نیز تاثیرگذار باشد.

به گفته برخی کارشناسان، تشکیل لکه ها روی دندان ها به طور بالقوه می تواند در نتیجه کمبود کلسیم در بدن رخ دهد.

برای برخی افراد مبتلا به بیماری سلیاک، مراجعه به دندانپزشک به جای متخصص گوارش، نخستین گام در مسیر کشف و تشخیص این شرایط بوده است.

بیماری های خودایمنی گسترده و پیچیده هستند زیرا برخی علائم و نشانه ها متفاوت هستند. به طور میانگین تشخیص یک بیماری خودایمنی پس از مراجعه به پنج تا شش پزشک و گذشت پنج سال صورت می گیرد.

در همین راستا، توجه به علائم و نشانه های هشدار دهنده اولیه ابتلا به یک اختلال سیستم ایمنی اهمیت ویژه دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ظهور وصله های سفید روی پوست یا درون دهان

- راش پوستی پروانه ای شکل در امتداد بینی و گونه ها

- راش های پوستی عود کننده یا کهیرها و حساسیت به نور خورشید

- ریزش مو

- خستگی

- خشکی چشم، دهان و پوست

- لرز

- بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در دست ها یا پاها

- کاهش وزن

- بی خوابی

اگر با یک یا تعداد بیشتری از این نشانه ها مواجه هستید، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط و احتمال ابتلا به یک بیماری خودایمنی بهترین اقدام محسوب می شود.

منبع: رکنا

کلیدواژه: ابتلا به بیماری تلگرام بیماری عجیب دندان فیلم عکس سیل جسد خودرو تلگرام جوان فوت زن پسر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۵۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پویش سلامت دهان و دندان، از امروز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیماری‌های دهان و دندان را به عنوان شایع‌ترین بیماری غیرواگیر برشمرد و از اجرای پویش سلامت دهان و دندان، با هدف ارتقای آگاهی عمومی از هفدهم تا نوزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ خبر داد.

دکتر عباس رضاییان زاده با یادآوری شعار جامعه جهانی دندانپزشکی با عنوان «دهان شاد و سالم، بدن شاد و سالم» گفت: پویش سلامت دهان و دندان از از هفدهم تا نوزدهم اردیبهشت، با هدف افزایش آگاهی جامعه درباره اهمیت سلامت دهان و دندان برگزار می ‌شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیماری ‌های دهان و دندان به عنوان شایع ترین نوع بیماری های غیرواگیر نام برد و افزود: بیماری‌ های دهان و دندان با سایر بیماری ‌های غیرواگیر عوامل خطر مشترک دارد و نقش آن‌ها در بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری های تنفسی، بیماری های گوارشی، زایمان زودرس و تولد نوزادان کم وزن در هنگام تولد مشخص شده است.
دکتر رضائیان زاده با اشاره به روزشمار پویش سلامت دهان و دندان افزود: هفدهم اردیبهشت به عنوان نخستین روز این پویش با شعار «دهان دریچه سلامت»، هجدهم اردیبهشت با شعار «سلامت دهان و دندان، سلامت کودک » و نوزدهم اردیبهشت نیز با شعار «نقش سازمان‌های دولتی و نهادهای مردمی در سلامت دهان و دندان» گرامی داشته می شود.
به گفته این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عواملی موثر در بیماری های ناحیه دهان و دندان، می تواند در دیگر قسمت های بدن نیز ایجاد بیماری کند، به عنوان مثال بین بیماری های شدید لثه و دیابت و همچنین بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های دهان و دندان و لثه ارتباط وجود دارد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بادعوت از مردم برای شرکت در این پویش گفت: در طول اجرای این پویش و با همکاری سایر سازمان‌ها و نهادها، برنامه‌های مختلفی برای گروه‌های کودکان، دانش‌آموزان و سایر شهروندان اجرا می‌شود که مهم‌ترین هدف آن معرفی عوامل خطر و چگونگی مراقبت از سلامت دهان و دندان است.

دیگر خبرها

  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان، از امروز
  • هلال سفید انتهای ناخن را جدی بگیرید + رازهای مهم
  • رفلاکس معده؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • بیماری پارکینسون را سه سوته تشخیص دهید
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در فارس
  • مداخله به‌هنگام، راه کنترل نشانه‌های اوتیسم
  • پویش سلامت دهان و دندان
  • تشخیص زودهنگام سرطان، پنجره‌ای به سوی زندگی
  • تولید میکروقطره‌هایی که برای تشخیص دقیق بیماری استفاده خواهند شد