Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@14:09:10 GMT

نیمی از مبتلایان سرطان کلیه بیش از 65 سال سن دارند

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۴۶۸۹۵

نیمی از مبتلایان سرطان کلیه بیش از 65 سال سن دارند

تهران- ایرنا- یک فوق تخصص کلیه و مجاری ادرار گفت: میانگین سن تشخیص سرطان کلیه 64 سال است و نیمی از بیماران مبتلا به سرطان کلیه بیش از 65 سال سن دارند که انجام عمل جراحی را پر خطرتر می سازد.

احمد کازرونی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: افرادی که سرطان کلیه در آنها زود تشخیص داده شده، نامزدهای خوبی برای برداشتن تومور هستند، از سوی دیگر، اگر فردی به بیماری قلبی یا ریوی مبتلا باشد، انجام عمل جراحی ممکن است بسیار خطرناک باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: پزشک با توجه به ویژگی های تومور مانند اینکه با چه سرعتی در حال رشد است و سابقه سلامت فرد، ارزیابی خطرات در برابر فواید انجام عمل جراحی را انجام خواهد داد.
کازرونی با بیان اینکه کلیه ها نیز مانند دیگر بخش های بدن انسان می توانند درگیر سرطان شوند و شایع ترین نوع آن سرطان سلول کلیوی است، ادامه داد: علاوه بر جنبه ارثی بودن، سیگار کشیدن نیز یکی از دلایل شایع ابتلا به سرطان کلیه بوده و ترک مصرف سیگار تنها روش برای کاهش احتمال مواجهه با این شرایط است.
این پزشک، از دیگر عوامل خطرآفرین ابتلا به سرطان کلیه را اضافه وزن، فشار خون بالا و استفاده بیش از حد و بلند مدت از داروهای ضد درد بیان کرد.
کازرونی در مورد علایم ابتلا به سرطان کلیه گفت: از آنجایی که کلیه ها در قسمتی بسیار عمیق از بدن قرار گرفته اند، بیماران مبتلا به سرطان کلیه در مراحل اولیه بیماری با علائم بسیار کم یا بدون علامت مواجه می شوند و بیمار به ندرت یک تومور را به عنوان نشانه ای از سرطان کلیه احساس خواهد کرد، اگر این اتفاق رخ دهد، تومور ممکن است در مرحله ای پیشرفته از بیماری قرار داشته باشد.
وی افزود: این نوع سرطان همواره در مراحل پایانی شناسایی نمی شود، افراد ممکن است آزمایش های تصویربرداری مانند سونوگرافی یا ام آر آی را به دلایلی کاملا غیر مرتبط انجام دهند که در آنها تومور نیز مشاهده می شود، حداقل دو سوم از این بیماران اغلب زمانی متوجه سرطان می شوند که تومور بسیار کوچک است زیرا هرچه سرطان زودتر تشخیص داده شود، درمان آن نیز می تواند با نتایج بهتری همراه باشد.
این فوق تخصص کلیه و مجاری ادرار، احساس درد پهلو را نیز از علایم ابتلا به سرطان کلیه دانست و اظهار داشت: احساس درد پایدار در پهلو که از بین نمی رود باید زنگ هشدار را به صدا درآورده و برای بررسی دقیق تر به پزشک مراجعه شود.
کازرونی افزود: مشاهده خون در ادرار نیز نشانه قطعی ابتلا به سرطان کلیه نیست، اما باید زنگ هشدار باشد، زیرا ممکن است این شرایط از مشکلات رایج مانند یک عفونت دستگاه ادراری ناشی شده یا تنها مصرف برخی مواد غذایی مانند چغندر موجب تغییر رنگ ادرار شده باشد، با این وجود، اگر خون در ادرار به واسطه سرطان کلیه شکل گرفته باشد، احتمالا بیماری در مرحله پیشرفته قرار دارد.
وی، خستگی، بی اشتهایی و کاهش وزن را نشانه های دیگر سرطان کلیه دانست که در مراحل پیشرفته تر ظاهر می شوند و ادامه داد: استرس نیز ممکن است خطر ابتلا به این سرطان را تشدید کند.
وی تصریح کرد: اگر سرطان کلیه زود تشخیص داده شده باشد، احتمال درمان و بهبودی نیز بیشتر است، اما اگر سرطان پیشرفته باشد احتمال درمان کامل آن بسیار کم می شود.
کازرونی تاکید کرد: افراد از سن 65 سال به بعد حتما آزمایش سرطان کلیه را به صورت دوره ای انجام دهند.
اجتمام *9022 * 3063

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سواد سلامت كليه سرطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۶۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش‌های هسته‌ای تسهیل کننده نیمی از اهداف توسعه پایدار

 رئیس انجمن هسته‌ای ایران در آغاز به کار نخستین کنفرانس بین المللی فناوری علوم وفنون هسته‌ای ۲۰۲۴ در اصفهان، فناوری هسته‌ای را یکی از فناوری‌های کاملا اثبات شده در پاسخ دقیق به برخی از چالش‌ها دانست و گفت: رویداد‌های بین المللی و نشست‌های علمی در حوزه فناوری هسته‌ای دستیابی به اهداف توسعه پایدار وپاسخ و راه حل چالش‌های پیش رو در امنیت انرژی وتامین انرژی وتامین غذا که مستقیم با حیات انسان در ارتباط است را می‌تواند تسهیل کند.


جواد کریمی ثابت افزود: برگزاری این نشست‌ها بستری مناسب برای یافتن راه حل‌هایی برای این موضوع است.


او گفت: در این راستا، ایران ظرفیت تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را در دستور کار قرار داده است ومسئولان جمهوری اسلامی ایران با تمرکز بر تعهدات خود در حوزه فناوری هسته‌ای وبرنامه‌های تولید این میزان برق هسته‌ای را با جدیت دنبال می‌کنند.


رئیس انجمن هسته‌ای ایران افزود: این کنفرانس در ۱۶ پنل و ۱۳ محور فعالیت خود را آغاز کرده است و فناوری هسته‌ای در کشور ایران به بلوغ رسیده و این بلوغ را در ارائه مقالات وسخنرانی‌ها و نمایشگاه‌ها قابل مشاهده است.


سی‌اُمین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ با حضور ۵۰ دانشمند هسته‌ای از پنج قاره جهان در اصفهان تا دو روز دیگر ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • همایش‌های هسته‌ای تسهیل کننده نیمی از اهداف توسعه پایدار
  • «پل طبیعت» امشب قرمز رنگ می‌شود
  • آخرین جزئیات تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو اعلام شد
  • تحقق نیمی از تعهدات خیران مدرسه ساز در سال گذشته
  • نیمی از بلیت‌های دیدار استقلال مقابل ذوب‌آهن فروش نرفت!
  • رشد نرخ باروری در ۱۴ استان/ تنها نیمی از قانون اجرا شده است
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • وظیفه قالیشویی چیست؟
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • تا کنون حدود ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران انجام شده است/