Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-26@01:21:50 GMT

وقتی عطسه می‌کنیم چه اتفاقی در بدن مان می‌افتد؟

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۴۷۱۱۱

وقتی عطسه می‌کنیم چه اتفاقی در بدن مان می‌افتد؟

 زمانی که چیزی مانند غبار یا گرده باعث تحریک درون بینی می‌شود، پایانه‌های عصبی کوچک درون بینی یک پیام را به مغز می‌فرستند که در مقابل پیام‌هایی را به بخش‌های مختلف بدن به منظور تسهیل عطسه می‌فرستد.

رویداد‌های زیادی در این زمان در کسری از ثانیه اتفاق می‌افتند. عضلات سینه بر ریه‌ها فشار آورده تا موجی از هوا را به بیرون بفرستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
گلوی فرد تنگتر شده و باعث می‌شود تا هوا از میان بینی با سرعت بیش از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خارج شود.

زمانی که عطسه می‌کنید، بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ قطره حاوی باکتری از بینی و دهان به بیرون فرستاده می‌شود. کسانی که سرما خورده‌اند به همین دلیل عطسه می‌کنند، چرا که تورم موجود در مجرای بینی باعث ایجاد تحریک می‌شود.

این فرآیند به قدری جالب است که موضوع تحقیقات زیادی قرار گرفته است. برای مثال محققان موسسه فناوری ماساچوست در سال جاری، تحقیقاتی در مورد چگونگی حرکت قطرات توسط عطسه انجام داده‌اند که نتایج آن در مجله Medicine منتشر شده است.

عطسه افراد با هم متفاوت است. برخی از حملات عطسه‌ای برخوردارند که نوعی واکنش عصبی است و به خود فرد بستگی دارد. برخی انسان‌ها ممکن است ۱۰ تا ۲۰ بار پشت سر هم عطسه کنند که این امر به میزان تحریک داخل بینی بستگی دارد.

شاید شما هم این موضوع را شنیده باشید که هیچ کس نمی‌تواند با چشم باز عطسه کند. این امر تنها یک نوع واکنش است، مانند زمانی که زانو ضربه خورده و پا به بالا می‌پرد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: عطسه واکنش عصبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۷۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهمین همایش بین‌المللی علوم شناختی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، این همایش سه روزه که از ۲۶ اردیبهشت ماه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود از یک سو تحقیقات بنیادین در زمینه کارکردهای شناختی مغز و از طرف دیگر استفاده از این یافته‌ها در بهبود عملکرد مغز، حول سه محور روانشناسی و شناخت، علوم اعصاب و فناوری های عصب شناختی را مد نظر دارد.

در این رویداد بین المللی موضوعاتی همچون آموزش و پرورش شناختی، ارزیابی شناختی، بازتوانی شناختی، رسانه و شناخت، روانشناسی شناختی، زبان‌شناسی شناختی، شناخت اجتماعی، طراحی وشناخت، فلسفه ذهن، تحریک مغزی، علوم اعصاب شناختی، علوم اعصاب شناختی بالینی، نقشه برداری مغز و تصویربرداری عصبی، علوم اجتماعی محاسباتی، مدل‌سازی شناختی و هوش مصنوعی، واسط مغز رایانه و فناوری عصبی مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

برگزاری این همایش می تواند در توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و به کارگیری دستاوردهای آن در زمینه های مربوطه و همچنین تبادل اطلاعات و تجربیات در این حوزه میان استادان و دانشجویان نقش مهمی را ایفا کند.

در دهمین همایش بین المللی علوم شناختی محققانی از کشورهای مختلف از آسیا، اروپا و امریکا به صورت آنلاین حضور دارند و اساتید برجسته درخصوص هوش مصنوعی، تشکیل و بازیافت حافظه، تحریک بصری هیپوکمپ برای درمان آلزایمر، تحریک مغزی، بررسی شبکه های اجتماعی بر سلامت روان و توانمندی شناختی سخنرانی و آخرین یافته ها و اطلاعات علمی و تحقیقاتی را به اشتراک می گذارند.

در مدت برپایی این همایش چندین غرفه در حوزه های مختلف شناختی نیز دایر می‌شود.

کد خبر 6087626 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • تغییر مدیریت در کار نیست؛ مدیران سرخابی حداقل تا پایان فصل در استقلال می‌مانند
  • نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو / فیلم
  • ایراد تازه کنفدراسیون فوتبال آسیا از استقلال و پرسپولیس
  • خواص درمانی گیاه عطسه
  • دهمین همایش بین‌المللی علوم شناختی برگزار می‌شود
  • حذف ستاره سرخابی‌ها در روز تغییر مالکیت! (عکس)
  • 130 سال قبل چه اتفاقی افتاد که «گوسفندها» دیوانه شدند؟!
  • وزیر اقتصاد: اتفاقی نشدنی تحقق یافت
  • (ویدئو) بهترین اتفاقی که این روزها می‌توانست در اصفهان بیفتد!
  • فوتسال ژاپن؛ کشتی‌ای که غرق شد!