Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزارت جهاد کشاورزي اعلام کرد: سيل اخير تا هجدهم فرودين ماه امسال، در مجموع 6 هزار و 700 ميليارد تومان به کشاورزان و توليدکنندگان در 19 استان درگير کشور خسارت وارد کرده است.

به گزارش دوشنبه ايرنا از وزارت جهاد کشاورزي، «عبدالمهدي بخشنده» با بيان اين که گسترش خسارات وارد شده در برخي از استان هاي کشور مانند گلستان، خوزستان، مازندران و لرستان بيشتر و در ساير استان ها درصد خسارت کمتر بوده است افزود: تاکنون با ورود آب و آبگرفتگي در 900 هزار هکتار از اراضي زراعي و 110 هزار هکتار از باغات استان هاي درگير سيل، اين واحدها بين 10 تا 100 درصد خسارت ديده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اظهارداشت: در سيل اخير، 25 هزار راس دام سبک، 1100 راس دام سنگين، 9 ميليون قطعه طيور، 51 هزار کلني زنبور عسل و 1100 واحد آبزي پروري و پرورش ماهي تلف شده و تخريب شده‌اند و 25 کارخانه صنايع تبديلي نيز دچار خسارت عمده شده‌ است.
معاون وزير جهاد کشاورزي تصريح کرد: همچنين خسارت هاي گسترده‌اي به تاسيسات آب و خاک و امور زيربنايي اين استان ها وارد شده و مطابق برآورد انجام گرفته تاکنون يک هزار و 150 حلقه چاه ، يک هزار و 860 رشته قنات، يک هزار و 900 ايستگاه پمپاژ و برداشت آب و همچنين مقادير بسيار زيادي از دهنه‌هاي برداشت آب از رودخانه‌ها، شبکه‌هاي آبياري و زهکشي و جاده‌هاي بين مزارع در اين استان ها آسيب جدي ديده‌اند و خسارات بالا وارد شده است.
وي با بيان اين که خسارات وارده در استان خوزستان در حال گسترش بوده و تاکنون نهايي نشده است اضافه کرد: بيش از 76 درصد کل خسارات در چهار استان خوزستان، گلستان، مازندران و لرستان حادث شده است.
** اغلب توليد کنندگان خسارت ديده سيل بيمه نبودند
معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزارت جهاد کشاورزي با تاکيد براين که اغلب خسارت ديدگان بيمه نبوده‌اند گفت: از واحدهاي آسيب ديده در بخش زراعي و باغي 18 درصد، طيور 100 درصد، واحدهاي توليد دام 10 درصد و زنبور عسل 7 درصد بيمه بوده‌اند که با دستور وزير جهاد کشاورزي مطابق قراردادهاي منعقد شده توليدکنندگان با صندوق بيمه کشاورزي پرداخت حق بيمه آنان از پانزدهم فرودين ماه جاري آغاز و با سرعت ادامه خواهد يافت.
بخشنده افزود: دولت با استفاده از منابع ماده 12 قانون تشکيل سازمان مديريت بحران کشور در حال تصويب چگونگي پرداخت و تامين منابع لازم براي پرداخت خسارت ها است.
وي يادآور شد: با توجه به وقوع سيل در دو استان گلستان و مازندران در اواخر اسفندماه، دولت در يازدهم فروردين ماه امسال مصوبه خوبي براي اين دو استان شامل 480 ميليارد تومان کمک بلاعوض، دو هزارو 200 ميليارد تومان تسيهلات ارزان قيمت باکارمزد چهار درصد و سه سال امهال تسهيلات بانکي دريافت شده توسط خسارت ديدگان را تصويب و ابلاغ کرده است.
معاون وزير جهاد کشاوزي با اشاره به اين که رئيس بانک مرکزي روز گذشته پرداخت تسهيلات ياد شده را به پنج بانک کشور ابلاغ کرده است، ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه اختصاص 50 درصد کمک‌هاي بلاعوض را انجام داده و دستورالعمل چگونگي پرداخت کمک بلاعوض و تسهيلات را نيز وزير جهاد کشاورزي در روز جاري ابلاغ کرده است.
بخشنده اظهار اميدواري کرد: استانداران اين دو استان با همکاري دستگاه هاي ذيربط در اسرع وقت پرداخت‌ها را شروع کنند.
وي گفت: براي ساير استان هاي خسارت ديده از جمله خوزستان و لرستان در سيل نيز وزير جهاد کشاورزي برآورده خسارات وارده تاکنون را روز گذشته به وزير کشور به عنوان رئيس ستاد بحران کشور ارائه کرده است که اميدواريم ظرف يکي دو روز آينده با مصوبه هيات دولت، کمک‌هاي بلاعوض و تسهيلات ارزان قيمت براي کشاورزان و توليدکنندگان اين استان ها نيز تصويب و بلافاصله عملياتي شود.
معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزارت جهاد کشاورزي تصريح کرد: تسريع در تامين پرداخت خسارات کشاورزان از اولويت‌هاي کاري دولت و وزارت جهاد کشاورزي است.
بخشنده با بيان اين که ظرف يک ماه گذشته تمامي همکاران ما در ستاد وزارتخانه و سازمان جهاد کشاورزي استان ها به صورت 24 ساعته درگير پشتيباني و کمک به کشاورزان آسيب ديده بوده اند، گفت: بسيج 760 دستگاه ماشين‌آلات سنگين و سبک و اعزام 1400 نفر از نيروهاي کارشناس و پشتيباني اين وزارتخانه در امر کمک‌رساني، مرمت سيل‌بندها، ايمن سازي چاه‌ها و ايستگاههاي پمپاژ، جابجايي و اسکان موقت 400 هزار راس دام سبک و سنگين، تامين و توزيع 30 هزار تن نهاده‌هاي دامي، 320 تن آرد، 10‌ هزار پرس غذاي گرم، دفن بهداشتي دام‌هاي تلف شده و واکسيناسيون يک ميليون راس دام هاي مربوط به اين مناطق از جمله اقدامات همکاران ما در استان هاي درگير سيل بوده است.
به گزارش ايرنا، بارش شديد باران که از 27 اسفند ماه سال 97 در مازندران شروع شد و تا دوم فروردين ماه امسال ادامه داشت، سبب طغيان رودخانه ها در مناطق مرکزي و شرقي استان شد و به 9 نقطه شهري و بيش از 170 روستا در بخش هاي مختلف خسارت زد.
در روزهاي آغازين سال جديد هم بارش بيش از 300 ميليمتر باران در 35 ساعت که با آب ناشي از برف ذوب شده قبلي توامان شد، باعث سرريز شدن سدهاي گلستان و بوستان و طغيان رودخانه ها شد بطوريکه ابتدا شهر گنبد را به زير آب برد و سپس روانه شهرها و روستاهاي شمالي و غربي استان شد.
پنجم فروردين 98 نيز جاري شدن سيلاب در دروازه قرآن شيراز و برخورد خودروها با يکديگر در محور ورودي شمال اين کلانشهر ده ها کشته و مصدوم برجاي گذاشت.
از سوي ديگر بارندگي هاي شديد در مناطق بالادست حوضه هاي کارون، دز و کرخه در 2 هفته اخير سبب آبگرفتگي روستاهاي و شهرهاي حاشيه اين رودخانه ها در شهرستان هاي دشت آزادگان، شوش، حميديه، شوشتر، اهواز و کارون شده است.
همزمان با آغاز موج دوم بارش‌هاي فروردين، بسياري از شهرهاي و روستاهاي استان لرستان نيز درگير سيلاب‌ شدند. شهرهايي مانند پلدختر،‌ دورود، خرم‌آباد،‌ اليگودرز و ... در محاصره سيل قرار گرفتند تا جايي که امکان امدادرساني هوايي به شهر پلدختر و برخي از روستاها وجود نداشت.
اقتصام**9186**9189
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۷۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی

محمد جواد تشکری گفت: براساس ارزیابی سازمان جهاد کشاورزی استان، خسارات وارده به بخش باغی و زراعی شهرستان‌های بجنورد، اسفراین، بجنورد، جاجرم ۳۹ میلیارد تومان خسارت وارد شد که بیشترین خسارت در سنخواست از توابع شهرستان جاجرم به میزان ۲۵ میلیارد تومان گزارش شد.
وی افزود: وقوع سیلاب به ۷۲۸ هکتار از مزارع و ۹۰ هکتار از باغ ها‌ی سنخواست خسارت وارد شد.
تشکری با تأکید بر اینکه بیمه کشاورزی تنها و موثر‌ترین روشی که دولت می‌تواند از طریق آن برای جبران بخشی از خسارت‌ها به کشاورزان و باغداران کمک کند، گفت: همچنین ۵۸ کیلیومتر از جاده‌های بین مزارع ۲۰ تا ۳۰ درصد خسارت وارد شده است.
رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه از خسارت سیل به ۱۴ کانال و استخر وآب بند و ۵ رشته قنات در اسفراین و چهار واحد دامپروری نیز خبرداد.
خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • خسارت ۴۸ هزار میلیارد ریالی سیل اردیبهشت به بخش کشاورزی فارس
  • خسارت ۴۸ هزار میلیارد ریالی سیل به بخش کشاورزی فارس
  • ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است
  • خسارت ۳۹۰ میلیاردی سیل به باغات خراسان شمالی
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • خسارت سیل و تگرگ به مزارع کازرون
  • تجهیز زیر ساخت‌های ۹۰ درصد روستا‌های ایران
  • گندم‌های ذخیره شده در مراکز روباز خوزستان خسارت ندیدند
  • خسارت بارش شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • خسارت بارش‌های شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان