Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، مسجد مطلّب‌خان خوی در ضلع جنوب‌ غربی میدان انقلاب، ابتدای خیابان طالقانی واقع شده و از نقطه نظر تمرکز جمعیت در بافت تجاری و مهم شهر واقع شده است، از بناهای تاریخی نزدیک به این مسجد می‌توان مسجد ملاحسن، مقبره آل‌یعقوب، مسجد شیخ و مسجد جامع سیدالشهداء را نام برد.
بنابه‌گفته اغلب مورخان و کارشناسان، ساختمان اولیه مسجد در زمان ایلخانیان بنا نهاده شده که بعدها به دلایلی ویران گشته است، سپس مجددا در دوره قاجار توسط حاجی مطلّب‌خان که از خوانین دُنابله خوی و مرصع کار مخصوص عباس میرزا نایب‌السلطنه قاجار بود، تجدید بنا گردیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شبستان باشکوه مسجد، روباز و بدون پوشش بوده، بخش تحتانی شبستان به فرم مربع بوده و ابعاد آن ۲۰×۲۰ بوده و قسمت فوقانی با بهره‌مندی از اسلوب خاص معماری، فرم هشت‌ضلعی به خود گرفته است، پیرامون شبستان را نیز حجرات دوطبقه احاطه کرده‌اند، نمای داخلی و بیرونی مسجد فاقد هرگونه تزئینات معماری بوده و فقط بخش فوقانی محراب، با مقرنس گچی تزئین یافته است.


اعتمادالسلطنه در مورد این مسجد گفته است که دو مسجد نیز در خوی است که خرابه بوده، دیگری مسجدی است که مرحوم حاجی مطلّب‌خان ساخته، بنایی مرتفع با مخارجی زیاد کرده که چون ناقص مانده، خرای شده است.
مسجد مطلّب‌خان در زمینی به مساحت ۲۲۳۶ مترمربع و با زیربنای ۱۰۵۴ ساخته شده و بنای مسجد چهار ایوانی است و دو اشکوبه با پلان مربع در اشکوب اول و در اشکوب دوم به صورت هشت ضلعی درآمده است، بنا دارای شبستان بزرگ و روباز با پلان مربع شکل که دورتادور آن به حجرات دوطبقه و شاه نشین مزین است.


آنچه مشخص است این است که ساختمان مسجد به مرور زمان دستخوش تغییر و تحولاتی شده، زیرا ایوان مسجد دارای پوشش بوده که بقایای آن نیز بر جای مانده است، بنابراین ساختمان اصلی شبستان نیز در اصل دارای سقف بوده که برای تغییرات بعدی به این حالت بازسازی شده و حال نتوانسته و یا نخواسته‌اند که سقف بر آن درست کنند.
به نظر می‌رسد که گنبدخانه فعلی و ایوان مقابل آن از بقایای مسجدی بزرگ باشد، گنبد را با دهانه‌ای وسیع ساخته بوده‌اند، اما بعدها گنبد فروریخت و گنبدخانه بدل به فضایی روباز شد، در زمان فتحعلی‌شاه قاجار، برای ساخت دوباره گنبد تلاش شد که به نتیجه نرسید.


با توجه به اینکه این مسجد هیچگاه تکمیل نشد، لذا مسجد، امام جماعت و خادم و یا متولی ندارد، درحال‌حاضر مسئولیت حفظ و نگهداری از بنا برعهده اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوی است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن مسجد مطلب خان خوی خوی مسجد مسجد روباز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۸۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین مرکز توزیع پوشاک حجاب در مشهد تأسیس می‌شود

مسئول کارگروه ساماندهی مُد و لباس کشور در سفر یک روزه به مشهد مقدس در جلسات متعدد با مسئولان فرهنگی، شهری و دانشگاهی استان خراسان رضوی دیدار کرد که در نتیجه این جلسات تصمیمات مهمی برای ساماندهی مُد و پوشاک استان اتخاذ شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدمجید امامی مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با مهم ارزیابی کردن برگزاری جلسه کارگروه مد و لباس استان خراسان رضوی گفت: در این جلسه مقرر شد بخشی از فرآیندهای نظارت بر توزیع پوشاک و تبلیغات فضای مجازی به استان‌ها واگذار شود و کنش‌گران مردمی و ناظران امین از این پس در این فرایندها فعالیت منسجم‌تری داشته باشند.

در دیدار مسئول کارگروه ساماندهی مُد و لباس کشور با معاون فرهنگی شهرداری مشهد نیز، بررسی‌های لازم برای تأسیس و بازگشایی بزرگترین مرکز توزیع پوشاک حجاب انجام شد و این مرکز به زودی به همت شهرداری مشهد و ستاد حجاب و عفاف استان خراسان رضوی افتتاح می‌شود.

در این سفر سیدمجید امامی با رئیس و معاونین دانشگاه فردوسی مشهد دیدار و بر "توسعه فعالیت‌های این دانشگاه در عرصه مد و سبک پوشش دانشجویی" تأکید کرد.

نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب

برگزاری جشنواره بزرگ طراحی لباس دخترانهمسئول کارگروه ساماندهی مُد و لباس کشور و مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی در جلسه‌ای، آخرین اقدامات برای برگزاری "جشنواره بزرگ طراحی لباس دخترانه" را بررسی کردند. قرار است این جشنواره در آینده‌ای نزدیک با پیگیری و همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شود.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور همچنین در سفر یک روزه خود به مشهد مقدس که تا بامداد امروز ادامه داشت، در طرح طوبی ویژه توانمندسازی تبلیغ و ترویج زیست عفیفانه طی سخنانی بر "ظرفیت‌ها و لزوم مردمی‌سازی اقدامات و برنامه‌ها در عرصه ساماندهی مد و لباس ایرانی اسلامی" تأکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد
  • بزرگترین مرکز توزیع پوشاک حجاب در مشهد تأسیس می‌شود
  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • بهره‌برداری از بزرگترین نیروگاه خورشیدی سقفی کشور در مشهد
  • خودروهای هر کشور به چه چیزی معروف هستند؟ (+عکس)
  • ساخت مسجد جامع سکینه خاتون (س) در شهرک گلستان شیراز
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • انتقال گندم از مراکز روباز به مراکز استاندارد در خوزستان
  • احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)