Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-04@10:09:45 GMT

هم دلار ۴۲۰۰ تومانی ماند، هم کوپن!

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۴۹۳۵۲

با وجود مباحثی که بین دولت و مجلس در مورد نحوه تامین کالای اساسی در سال جدید مطرح بود و در رأس آن ماندن یا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و از سوی دیگر کوپنی شدن کالاهای مورد نیاز قرار داشت، در نهایت هر دو در بودجه ۱۳۹۸ ماندگار شدند و در سال جاری بر منبای آن عمل خواهد شد. آفتاب‌‌نیوز :  یکی از ساز و کارهایی که دولت برای حمایت از معیشت مردم در سال جاری در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده بود، اختصاص ۱۴ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز با نرخ ارز ترجیحی (یارانه‌ای) بود تا بتواند به روال سال گذشته با اختصاص ارز ۴,۲۰۰ تومانی این گروه از کالاها را با قیمت مناسب‌تری در اختیار مردم قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۸ در مجلس مخالفت‌هایی در این رابطه وجود داشت، چراکه نمایندگان معتقد بودند با وجود این‌که چندین ماه دلار ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی اختصاص پیدا کرده است، رانت و واسطه‌گری‌ها در این بین وجود داشته و مانع شده این کالاها با قیمت مناسبی در اختیار مردم قرار گیرد؛ بنابراین تاکید داشتند که باید ارز ۴,۲۰۰ تومان حذف و تأمین کالای اساسی با نرخ ارز نیمایی انجام شود.
از سوی دیگر سازمان برنامه و بودجه معتقد بود اگر قرار بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است، با توجه به فشاری که بر قیمت‌ها ایجاد می‌شود باید راهکار دیگری برای تأمین کالاهای اساسی وجود داشته باشد که حتی پیشنهاد کوپنی شدن کالاها نیز مطرح شد.
در این شرایط، چالش‌هایی درباره نحوه تأمین کالاهای اساسی بین دولت و نمایندگان وجود داشت و به نظر می‌رسید نرخ ارز ترجیحی در بودجه امسال حذف شود، اما در نهایت مصوب شد که ۱۴ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی اختصاص یابد.
بر اساس مصوبه قانون بودجه ۱۳۹۸، دولت مکلف است ۱۴ میلیارد دلار از منابع حاصل از صادرات نفت را به دو طریق، صرف حمایت از معیشت مردم و تأمین مابه‌التفاوت ارز برای تولید داخل کند؛ به طوری که واردات یا خرید و حمایت از تولید داخل و توزیع کالاهای اساسی، تأمین دارو و تجهیزات پزشکی، نهاده‌های کشاورزی و دامی با نرخ ارز ترجیحی انجام شود.
همچنین واردات یا خرید تولیدات داخل و توزیع کالاهای اساسی و تأمین دارو و تجهیزات پزشکی و نهادهای کشاورزی و دامی با نرخ ارز نیمایی و اختصاص مابه‌التفاوت آن با نرخ ترجیحی برای معیشت مردم و حمایت از تولید کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی است.
این در حالی است که توضیحات دریافتی از منابع مطلع از این حکایت دارد که با وجود این‌که در قانون بودجه به نرخ ارز ترجیحی اشاره نشده، همان نرخ ۴,۲۰۰ تومان فعلاً مبنا قرار خواهد گرفت و برای تأمین کالاهای اساسی از محل درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت اختصاص پیدا می‌کند.
در عین حال موضوع توزیع کالاهای اساسی با کالابرگ و کارت الکترونیکی نیز مطرح و تاکید شده است که دولت از کالابرگ یا کارت الکترونیکی برای تأمین کالای اساسی مورد نیاز مردم با نرخ ترجیحی یا پرداخت نقدی استفاده کند.
گفتنی است؛ در سال گذشته با توجه به افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، دولت در مصوبه‌ای، واردات را با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام داد که به مرور با توجه به رانت‌ها و حواشی که با خود به همراه داشت، این ارز را محدود به واردات کالای اساسی کرد. از سوی دیگر ارز مورد نیاز بخش دیگر واردات در سامانه نیما تأمین می‌شود که تا کنون نرخ آن حدود ۷۵۰۰ تا ۸,۵۰۰ تومان برای هر دلار متغیر بوده است.
منبع: ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: دلار کوپن کالای اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۹۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار در بازار باز هم پایین تر می آید؟

امتداد - نرخ اسکناس آمریکایی در بازار روز گذشته مجددا به کانال پایین‌تر بازگشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار آزاد در روزهای اخیر در حال رفت و برگشت میان کانال‌های ۶۰، ۶۱ و ۶۲ هزار تومانی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:ورود و خروج معامله‌گران به بازار در کنار قدرت‌نمایی اخبار در حال تحت تاثیر قرار دادن نرخ ارز است. به عقیده کارشناسان کف و سقف تقریبی دلار در حال حاضر نیمه نخست کانال ۶۰ هزار تومانی و مرز کانال‌های ۶۲ و ۶۳ هزار تومانی است.

تابلوهای بازار ارز تهران در روز گذشته قرمز بود. پس از اصلاح نرخ صورت گرفته در بازار روز سه‌شنبه و رشد نرخ‌ها در این روز، روند بازار در روز گذشته مجددا کاهشی شد. به‌نظر می‌رسد دلار در روز سه‌شنبه سقف مقاومت جدید خود را محک زده است.

سیگنال‌های موجود در اخبار به نفع بازارساز است. اخباری مانند گشایش‌های ارزی جدید و احتمال تداوم یافتن مذاکرات با غرب و از همه مهم‌تر آمار و ارقام منتشر شده در رابطه با میزان فروش نفت کشور در ماه‌های اخیر، از جمله مواردی است که در کنترل انتظارات تورمی به بازارساز کمک می‌کند. حال باید دید بانک مرکزی با توجه به ذخایر ارزی خود مایل به ثبات‌بخشی به بازار است یا تمایل دارد نرخ ارز به روند کاهشی خود ادامه دهد. کاهش دمای بازار ارز

دیروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد که در روز سه‌شنبه با رشد قیمت هزار و ۵۵۰ تومانی به نیمه کانال ۶۲ هزار تومانی رسیده بود، فعالیت خود در بازار صبح روز گذشته را با افت قیمتی حدود ۵۰۰ تومانی در مرز کانال‌های ۶۱ و ۶۲هزار آغاز کرد.

در ادامه بازار دیروز روند کاهشی این ارز شدت بیشتری به خود گرفت به‌صورتی که آخرین نرخ نقدی بازار با اختلافی ۸۰۰ تومانی نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۶۱ هزار و ۷۵۰ تومان ثبت شد. این در حالی است که روند کاهشی ارزهای دیگر بازار مانند یورو و پوند از دلار نیز شدیدتر بود. هر برگ اسکناس یورو در عصر روز گذشته حدود هزار و ۱۵۰ تومان ارزان‌تر از نرخ پیشین در رقم ۶۶ هزار و ۱۵۰ تومان معامله شد. پوند نیز با افت قیمتی هزار و ۳۰۰ تومانی در رقم ۷۷ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید. برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • نقش اساسی سدها در کنترل سیلاب و تأمین آب سیستان و بلوچستان
  • تکمیل سد «دیورش» رودبار نیازمند اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی است
  • رانت ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • قیمت دلار در بازار باز هم پایین تر می آید؟
  • روند کاهشی نرخ ارز ادامه دارد؟
  • لیست کالا‌های اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به ۸ گروه کالایی در سال ۱۴۰۳+ جزییات
  • اعلام لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم