Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیأت مؤسس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شیوع بیماری‌های عفونی منتقله از آب و غذای آلوده را یکی از مشکلات عمده بهداشتی پس از وقوع سیل برشمرد.

به گزارش ایسنا، دکتر مسعود مردانی با بیان این مطلب اظهار کرد: بلایای طبیعی یکی از عواملی است که همه روزه جوامع بشری را تهدید می‌کند و در برهه‌هایی از زمان موجب از هم گسیختگی وسیع اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سیل نسبت به سایر انواع بلایای طبیعی موجب بیشترین خسارت می‌شود. بر اساس آمار سیل باعث حدود ۴۰ درصد از کل آسیب‌های ناشی از بلایا می‌شود.

این استاد گروه عفونی دانشگاه متذکر شد: استفاده از آب و غذای آلوده یکی از مشکلات عمده بهداشتی و درمانی پس از سیل به شمار می‌آید که پس از وقوع حادثه به علت از هم گسیختگی زیرساخت‌های بهداشتی محل منجر به بیماری‌های عفونی منتقله توسط عوامل بیماری زایی مثل باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و… می‌شود.

مردانی از میان این بیماری‌ها بر اهمیت اسهال‌های حاد عفونی که توسط عوامل میکروبی و از راه دهانی منتقل می‌شود تاکید کرد و افزود: وبا عارضه دیگری است که بعد از وقوع سیل ممکن است در منطقۀ سیل زده شیوع پیدا کند که عمدتاً به دلیل استفاده از آب آلوده و عدم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی بروز می‌کند.

وی نقش بیماری‌هایی که به دنبال استفاده از مواد غذایی مشکوک، موجب مسمومیت‌های غذایی و اسهال حاد عفونی می‌شوند را نیز حائز اهمیت دانست.

این استاد گروه عفونی دانشگاه برای پیشگیری از بیماری‌های منتقله از راه آب آلوده در مناطق سیل زده اظهار کرد: برای بهداشتی کردن آب ۳ راه وجود دارد: روش اول جوشاندن آب است که مطمئن‌ترین راه به شمار می‌رود. در این روش آب باید به مدت ۵-۳ دقیقه جوشاند و برای ایجاد طعم بهتر آن را بین دو ظرف تمیز مرتباً جابه جا کرد تا از طریق اکسیژن دهی طعم بد آب جوشیده از بین برود.

دکتر مردانی در ادامه گفت: روش دوم ضدعفونی کردن و تقطیر آب است که عملاً در مناطق سیل زده امکان آن فراهم نیست. بنابراین توصیه می‌شود اگر از بهداشتی بودن آب اطمینان ندارید، قبل از مصرف آن را پاکیزه و سترون کنید.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: سومین روش برای استفاده از آب سالم در مناطق سیل زده، استفاده از آب‌های بسته بندی شده (آب معدنی) است که عمدتاً به صورت امدادی در اختیار سیل زدگان قرار می‌گیرد.

مردانی گفت: به علت ریزش و از بین رفتن ساختمان‌ها در مناطق سیل زده، برخورد با حشرات موذی، مار و عقرب نیز از عوامل مهم بیماری زا در این مناطق است. توصیه می‌شود در صورت گزیدگی مار و عقرب از مکیدن محل گزش جداً خودداری کرده و با یک پارچه قسمت بالاتر گزیدگی را به طریقی بسته شود که منجر به قطع خون‌رسانی عضو مبتلا نشود.

طبق اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی تاکید کرد: حتماً قبل از مراجعه به مراکز بهداشتی- درمانی مستقر در مناطق سیل زده، محل گزیدگی با آب و صابون شستشو شود و سپس برای ادامه درمان به پایگاه امداد مستقر در محل سیل زدگان مراجعه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۵۰۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد

مدت‌هاست که مشخص شده است قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌های کشاورزی می‌تواند تا حد زیادی احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.

به گزارش مدیسن نت، تحقیقات تازه ژنتیکی اکنون افرادی را که ممکن است آسیب پذیرترین وضعیت در این خصوص داشته باشند نشان می‌دهد.

تیمی در دانشگاه کالیفرنیا، اطلاعات ژنتیکی ۸۰۰ بیمار پارکینسونی را که در مرکز کشاورزی آن ایالت، زندگی و کار می‌کنند، بررسی کردند.

محققان خاطرنشان کردند که بسیاری از این افراد حداقل یک دهه قبل از ابتلا به این بیماری در معرض ۱۰ آفت کش مورد استفاده در محصولات پنبه قرار داشتند و برخی از بیماران تا سال ۱۹۷۴ در معرض این بیماری بودند.

آن‌ها انواع ژن‌های مرتبط با لیزوزوم‌ها، بخش‌هایی از سلول‌ها که ضایعات سلولی را تجزیه می‌کنند، تقویت کردند.

دکتر «برنت فوگل»، استاد نورولوژی و ژنتیک انسانی، توضیح داد که اختلال در عملکرد لیزوزومی مدت‌هاست با ظهور پارکینسون مرتبط است.

این مطالعه نشان داد که انواع مرتبط با فرآیندهای لیزوزومی در بیمارانی که مدت طولانی در معرض آفت کش‌ها قرار داشتند بیشتر بود.

به نظر می‌رسد که این گونه‌های ژنی با عملکرد مناسب پروتئین تداخل داشته باشند. به گفته محققان، این نشان می‌دهد که دفع نابهنجار ضایعات در سلول می‌تواند یکی از دلایل زمینه‌ای پارکینسون باشد که در کنار قرار گرفتن طولانی در معرض آفت کش‌ها رخ می‌دهد.

همانطور که ترکیبات سمی- از جمله پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین، که مدت‌ها با پارکینسون مرتبط است- در سلول‌های مغز ساخته می‌شوند، می‌توانند در آنچه که به نام اجسام لویی در بافت‌ها شناخته می‌شوند، نیز تشکیل شوند. محققان خاطرنشان کردند که تجمع جسم لویی یکی از مشخصه‌های پارکینسون در مغز است.

فوگل در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «این مطالعه از این فرضیه حمایت می‌کند که استعداد ژنتیکی ناشی از تغییرات جزئی در ژن‌هایی است که با عملکرد لیزوزومی مرتبط هستند.»

وی افزود: «به صورت روزانه، این گونه‌ها تأثیر زیادی ندارند. اما تحت استرس مناسب، مانند قرار گرفتن در معرض برخی آفت کش‌ها، ممکن است از بین بروند و به مرور زمان منجر به ابتلا به بیماری پارکینسون شوند. به این حالت تعامل ژن-محیط زیست گفته می شود».

فوگل گفت: «داده‌هایی برای بسیاری از اختلالات رایج وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیرات محیطی بر توسعه این بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد، اما ما هنوز راه خوبی برای اندازه‌گیری این تأثیر یا تعیین اینکه چه کسی به‌طور خاص در معرض خطر است، نداریم».

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو
  • قاچاق چالش عمده در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی است
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • مزایای بیمارستان سیار در موقعیت های بحرانی و اضطراری