Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-03@04:58:43 GMT

خشم الهی؛ یکی‎از آثار سوء اسراف

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۵۷۵۳۶

خشم الهی؛ یکی‎از آثار سوء اسراف

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‎‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه‌با آثار سوء اسراف و راهکار جلوگیری از اسراف، گفت: جلوگیری از اسراف تنها از طریق فرهنگ‌سازی امکان‌پذیر است.وقتی جلوی اسراف گرفته می‎شود که افراد به این درجه از ایمان و اعتقاد برسند که زشتی این عمل برایشان روشن گردد و زشتی اسراف برایشان ملموس و قطعی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به تعبیر دیگر باید طوری فرهنگ‌سازی شود که همه مردم اسراف ‌را مذموم و مورد تنفر بدانند و این امر میسر نخواهد شد تا زمانی‎که میزان زشتی عمل اسراف و عواقب سوء آن، برای همه روشن شود.

آیت‌الله میرعمادی در بیان آثار سوء اجتماعی و اخروی اسراف، اضافه کرد: براساس تصریح قرآن‌کریم شخص اسراف‌کار، مفسد است؛ برای این‌که هم به خودش ستم می‎کند و هم به مردم وقتی بیش‌از حد مصرف می‎کند؛ یعنی آن زیادی را مالک نیست و حق مصرف ندارد چنان‌که در آیات 151 و 152 سوره شعرا در این رابطه آمده است: «وَلَا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ ﴿151﴾ الَّذِينَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ؛ و فرمان افراط گران را پيروى مكنيد، آنان كه در زمين فساد مى‏كنند و اصلاح نمی‎‏كنند».

وی ادامه داد: شخص مسرف، مورد خشم و غضب خدا است.اسراف‌کار چون تعادل و توازن اقتصادی جامعه را بر هم می‎ریزد، از رحمت الهی به دور و گرفتار خشم خدا می‎شود؛ همان‌گونه که در آیه 141 سوره انعام در این رابطه آمده است:  وَهُوَ الَّذِي أَنشَأَ جَنَّاتٍ مَّعْرُوشَاتٍ وَغَيْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا أُكُلُهُ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ كُلُواْ مِن ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَآتُواْ حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ».

خشم الهی؛ یکی‌از آثار سوء اسراف

نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: خدای متعال در آیه فوق فرموده است: «خداوند، اسراف‌کاران را دوست ندارد» و امام جعفر صادق(ع) نیز در این رابطه فرموده است: «اسراف، امری است که مورد غضب خداست» بنابر این، یکی‌از آثار سوء اسراف، خشم الهی است.

امام جمعه خرم‎آباد از بین رفتن برکت و گرفتار شدن در فقر را روشن‌ترین اثر اقتصادی اسراف بیان کرد و گفت: پیامبراکرم(ص) در این رابطه فرموده است: «هرکس در زندگی، میانه‌روی کند، خداوند او را نعمت می‎دهد و هر کس زیادهروی و اسراف کند، خداوند او را از نعمت‌های خود بی‌نصیب سازد».(نهج‌الفصاحة، ص 275)

این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به این کلام علوی که «ولخرجی، عامل فقر است»، گفت: محرومیت از هدایت پروردگار و هلاکت و نابودی از دیگر آثار سوء اجتماعی و اخروی اسراف است.اسراف از هر نوعی که باشد، انسان را به نابودی می‎کشاند.قرآن‌کریم در آیه 28 سوره غافر با این مضمون «... إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ» آمده است: «همانا خداوند، اسراف‌کار و دروغگو را هدایت نمی‎کند».

نماینده ولی‌فقیه در لرستان افزود: مستجاب نشدن دعای اسراف‌کار، ایجاد فاصله طبقاتی، بی‎عدالتی در جامعه، ثروت‌اندوزی و تکاثر، عذاب و کیفر اخروی از دیگر آثار سوءاسراف است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان اجتماعی اسراف آیت الله میرعمادی نماینده ولی فقیه در لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۵۷۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندیشه‌های الهی به دانشگاه‌های آمریکا رسید

فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: اندیشه‌های الهی و اسلام ناب محمدی در دانشگاه‌های آمریکا در حال پیاده شدن است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، سردار حمید خرمدل در آئین تجلیل روز معلم در دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تبریک هفته معلم گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری اظهار داشت: امروزه به برکت خون شهدا و امام شهدا اندیشه‌های الهی و اسلام ناب محمدی در دانشگاه‌های آمریکا در حال پیاده شدن بوده و این را دنیا به نظاره نشسته‌اند.

وی با طرح این پرسش که چرا سالروز شهادت استاد مطهری را به‌نام هفته معلم و تجلیل از مقام استاد نام‌گذاری کرده‌اند؟، عنوان کرد: شهید مطهری شهید عقیده و مکتب است؛ دنیای کنونی جمعی از اضداد هست که همه در تقابل هم هستند تا انشاء‌الله با ظهور منجی عالم بشریت عدل و داد جهان را فراگیرد.

فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: اندیشه‌های الهی سفارش به اجتناب از غیبت، دروغ و تهمت می‌کنند و در مقابلِ اندیشه‌های الهی اندیشه شیطانی قرار دارد و شهید مطهری با اندیشه‌های شیطانی مبارزه نمودند و شهید مبارزه با این اندیشه‌ها بودند.

سیدعلی ملک‌حسینی نیز در این آیین ضمن تبریک هفته معلم به زحمتکشان عرصه تعلیم و تربیت گفت: یکی از دلایل وجود مشکلات و معضلات در استان معضل بیکاری جوانان است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جنس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با سایر دانشگاه‌ها متفاوت بوده و از نوع دانشگاهی که تربیت فن‌ورزهای ماهر را به عهده دارد است، در صورت حمایت از این دانشگاه کمک بسیار مهمی به معضل بیکاری این استان خواهد شد.

به گزارش تسنیم، حضور بر سر قبر مطهر شهید گمنام واقع در آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران یاسوج و ادای احترام به مقام شامخ شهدا، قرائت دکلمه در مورد مقام معلم و استاد و تجلیل از اساتید دانشگاه از دیگر برنامه‌هایی بود که در این مراسم اجرا شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رابطه ها که تموم می شن ۲ جور آدم داریم... (فیلم)
  • دهه کرامت فرصتی برای ارتقای معارف ولایی
  • دهه کرامت فرصت مغتنمی برای بصیرت‌افزایی است
  • پیام تسلیت رئیس رسانه ملی درپی درگذشت مسعود اسکویی
  • اندیشه‌های الهی به دانشگاه‌های آمریکا رسید
  • طرح نور یک کار جهادی و انقلابی است
  • کارکرد انتقادی و راهبری فیلم های مستند کمرنگ شده است
  • انهدام ۳ باند سرقت احشام در لرستان
  • سفر به عتبات یک سفر توحیدی است
  • اسراف در مصرف آب به لطف آبیاری گل‌ها در محدوده پل آذر اصفهان + فیلم و تصاویر