Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ تایلر کالیس تحلیلگر حقوقی در «نشنال اینترست» و «لوبلاگ» در «بلک لیست بلاگ» نوشت: ایالات متحده آمریکا مستند به بخش ۲۱۹ قانون مهاجرت و ملیت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. در بیانیه کاخ سفید، دونالد ترامپ این را اقدامی بی‌سابقه دانست. منظور ترامپ این بود که برای نخستین بار است که آمریکا، نهادی وابسته به یک حکومت خارجی را تروریست قلمداد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او تاکید کرد این اقدام، بخش مهمی از هدف گسترش میزان و وسعت فشار حداکثری بر ایران است. مایک پومپئو نیز در اظهارات خود در نشست مطبوعاتی همین موارد را منعکس کرد و بیان کرد این اقدام بازوی جمهوری اسلامی برای اجرای سیاست‌های خصمانه در منطقه را قطع می‌کند. مقامات آمریکایی مدعی هستند این اقدام متوجه بیش از ۱۱ میلیون نفر افراد وابسته به سپاه پاسداران خواهد بود.

 در ادامه این مطلب آمده است: فارغ از بحث روانی، آثار اقتصادی اقدام اخیر ناچیز تلقی می‌شود چراکه سپاه پیش از این تحت شدیدترین فشار‌های تحریمی بوده است. اما برعکس مخاطرات این تصمیم برای ارتش آمریکا شدید خواهد بود. چنانکه اعلام شده، پنتاگون و سیا همواره مخالف تروریست اعلام شدن سپاه بوده‌اند چراکه آن را موجب تهدید جان سربازان آمریکایی بدون دستاورد قابل توجهی می‌دانند. به نظر می‌رسد گفتمان تندرو‌ها در واشنگتن برای برخورد با ایران بر مخالفت‌ها چربیده است.

ماده ۱۱۸۹ قانون U.S.C ۱۲ به وزارت امورخارجه آمریکا مجوز می‌دهد اگر یک نهاد خارجی را مشغول به فعالیت‌های تروریستی بداند که برای جان شهروندان آمریکایی یک خطر تلقی بشوند، می‌تواند آن را در فهرست گروه‌های تروریستی وارد کند. قصد وزیر برای این منظور همراه با شواهد مربوطه، ابتدا به اطلاع کنگره می‌رسد. این مراحل دلیل تاخیر اعلام این تصمیم پس از اظهارنظر ابتدایی ترامپ درباره آن است. پیامد‌های فوری این اقدام برای گروه هدف، وسعت محدودی دارد. پیرو بند دوم ماده اخیرالذکر، اختیاراتی طبق صوابدید وزیر خزانه‌داری پیش‌بینی شده که تمام نهاد‌های مالی تحت فرمان را به ضبط دارایی‌ها و لغو معاملات آن نهاد تروریستی ملزم می‌کند. تمام اعضای آن نهاد نیز از ورود به خاک آمریکا منع می‌شوند. این ویژگی باعث خواهد شد تمام ایرانیانی که خدمت سربازی اجباری خود را در سپاه گذرانده‌اند، از ورود به خاک آمریکا محروم شوند.   ۱۱ میلیون نفری که مقامات دولت ترامپ به آن‌ها اشاره کرده بودند، به دلیل همین ویژگی است. سپاه پاسداران پیش از نیز تحت برخی قوانین مرتبط با فعالیت‌های تروریستی مشمول تحریم‌های زیادی شده بود. این قوانین پیامد‌های ثانویه وسیعی در حوزه تحریم دارند. به عنوان مثال تمام اشخاص و نهاد‌هایی که با سپاه روابط اقتصادی داشته باشند یا خدمات مالی و تسهیل معاملات آن را مهیا کنند، تحت تحریم قرار می‌گیرند. به دلیل وسعت این تحریم‌های ثانویه، اداره افک خزانه‌داری آمریکا، بخش ویژه‌ای برای شفافیت مقررات مربوط به سپاه پاسداران تخصیص داده تا نهاد‌های خارجی به راحتی با مخاطرات معامله با ایران و سپاه آشنا شوند.

به علاوه بخش تقنینی آمریکا در موارد متعدد ریاست‌جمهوری را به شناسایی عوامل و افراد وابسته به سپاه برای تحت تحریم قرار گرفتن ملزم کرده است. صرفنظر از موارد ذکر شده، تروریست قلمداد کردن سپاه پاسداران پیامد‌های فوری و عملی کمی دارد. به عنوان مثال بلوکه کردن دارایی‌های سپاه پیش از این انجام شده است.   ایرانیانی که در سپاه خدمت سربازی را انجام داده‌اند نیز همواره تحت نظارت شدید دولت آمریکا هنگام ورود به خاک این کشور بوده‌اند. تنها پیامد جدید محتمل، گسترش فراسرزمینی صلاحیت قضایی آمریکا برای برخورد با افراد وابسته و همکار سپاه در سرتاسر جهان است.   طبق قوانین فعلی این افراد اگر همکاری عمده و قابل توجه با سپاه داشته باشند که منجر به مرگ کسی نشود، حداکثر تا بیست سال مجازات حبس در انتظارشان خواهد بود؛ بنابراین این افراد اگر حتی هیچ ارتباطی با قلمرو آمریکا نیز نداشته باشند، مشمول قوانین تنبیهی ایالات متحده آمریکا خواهند بود. این امر باعث می‌شود شرکای تجاری ایران احتیاط بیش از حدی را در معامله با این کشور مدنظر قرار بدهند.

با توجه به مزایای محدود تروریست نامیدن سپاه پاسداران، به نظر می‌رسد دولت ترامپ دو هدف عمده از اعلام این خبر داشته است: نخست تحریک کردن ایرانیان برای دست زدن به اقداماتی که برجام را تخریب کند و احتمال برخورد‌های نظامی با این کشور را بالا ببرد و دوم اینکه با استفاده از تهدید تعقیب قانونی، فشار بیشتری بر حتی معاملات تجاری مشروع با ایران وارد کند. این امر می‌تواند باعث شود که حتی رییس‌جمهور احتمالی بعدی آمریکا برای بازگشت مجدد به برجام دچار دردسر شود چراکه دشواری‌های سیاسی زیادی برای لغو آثار قانونی قلمداد شدن به عنوان یک گروه تروریستی در نظام تقنینی آمریکا وجود دارد.

در واقع یکی از حامیان اصلی تروریست نامیدن سپاه که به دولت ترامپ بسیار نزدیک می‌باشد یعنی مارک دوبوویتز، رییس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌گوید این اقدام لایه دیگری بر تحریم‌های فعلی می‌افزاید و به مقررات تنبیهی در صورت معامله با سپاه و ایران وسعت می‌بخشد که موجب تضعیف بیشتر روابط اقتصادی فعلی میان ایران و اروپا خواهد شد. هدف این است که کار دولت بعدی برای لغو تحریم‌های ایران دشوارتر شود.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 گروه های تروریستی لیست گروه های تروریستی فهرست گروه های تروریستی نام سپاه در گروه های تروریستی سپاه پاسداران سپاه آمریکا سپاه گروه های تروریستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۵۸۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت وزیرخارجه انگلیس با تروریستی خواندن سپاه پاسداران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسکای نیوز، «دیوید کامرون»، وزیرخارجه انگلیس قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی را رد کرد.

در این گزارش گفته شده که از آنجا که کامرون می خواهد روابط دیپلماتیک خود را با تهران حفظ کند، با قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی مخالفت کرده است.

این موضع گیری را وزیر امور خارجه انگلیس در حضور اعضای کمیته روابط بین الملل و دفاع پارلمان این کشور تشریح کرده است.

کامرون در عین حال در ادامه مواضع خصمانه و ضدایرانی خود، تحریم‌ها علیه ایران را قدرتمند و کافی عنوان کرده و گفت: «همه کارهایی که باید انجام دهیم تا بر ایران فشار بیاوریم و مطمئن شویم که می‌توانیم علیه آنها عمل کنیم، از طریق تحریم‌ها وجود دارد. ما سپاه را به طور کامل تحریم کرده‌ایم. وقتی از سرویس‌های اطلاعاتی و دیگران می‌پرسم، آیا اقدامات بیشتری انجام دهیم، پاسخ منفی است.»

کامرون ادامه داد: «در مورد ممنوعیت بیشتر علیه سپاه پاسدارن یک عیب وجود دارد، و آن این است که این اقدامات به طور موثر به روابط دیپلماتیک ما با ایران پایان می دهد. در حالی که روابط دیپلماتیک ما در حال حاضر نیز بسیار محدود است.»

وزیرخارجه انگلیس در ادامه درباره لزوم رابطه دیپلماتیک لندن با تهران گفت: «وقتی صحبت از تلاش برای توقف درگیری به میان می‌آید، وقتی صحبت از ارسال پیامی مستقیم به ایرانی‌ها می‌شود… من خودم می‌خواهم آن گفتگو را داشته باشم، نمی‌خواهم به همتای فرانسوی‌ام زنگ بزنم و بگویم که آیا می توانید با این پیام به ایرانیان پیام دهید؟ من فکر می کنم که این به نفع بریتانیا نیست، این رویکرد ما را تقویت نمی کند و از بسیاری جهات آن را تضعیف می کند.»

پیش از این نیز یک منبع بلند پایه انگلیسی اعلام کرده بود که دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس شخصاً یک پیام به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و اسرائیل کاتز وزیر خارجه این رژیم تحویل داده است. بر اساس این گزارش، مفاد پیام مذکور به این نکته اشاره دارد که انگلیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی قرار نمی‌دهد. در این گزارش تاکید شده بود که نتانیاهو و کاتز از کامرون در جریان نشست مشترک ماه گذشته در اراضی اشغالی خواسته بودند این اقدام را انجام دهد. بهانه آنها این بود که عملیات تنبیهی ایران ثابت کرده اتخاذ چنین اقدامی ضروری است!

با این وجود منبع انگلیسی مذکور تصریح کرد که کامرون تاکید کرده با این اقدام مخالف بوده و بهتر است لندن به مذاکرات خود با تهران ادامه دهد.

ماه گذشته نیز وزیر خارجه انگلیس از رژیم صهیونیستی خواسته بود به تنش ها در منطقه خاورمیانه دامن نزد و به تلافی جویی ضد ایران نپردازد و ایده حمله به ایران را کنار بگذارد.

وزیر خارجه انگلیس همچنین اعلام کرد که رژیم صهیونیستی همکاری با متحدانش، اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را مورد بررسی قرار خواهد داد. کامرون به این رژیم توصیه کرد تمرکز خود را بر توافق آتش بس با حماس قرار دهد.

کد خبر 6093652

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق تاثیرات راهبردی در منطقه و جهان داشت
  • تحریم ایران علیه تعدادی از نهادها و اشخاص بریتانیایی + جزئیات | کدام مقامات انگلیس در لیست هستند؟
  • ضرورت مبارزه ایران و افغانستان با داعش به عنوان تهدید مشترک
  • انگلیس: شناسایی سپاه به عنوان «سازمان تروریستی» به سودمان نیست
  • لحظه اصابت پهپاد انتحاری ارتش یمن به کشتی اسرائیلی+ فیلم/ مخالفت وزیرخارجه انگلیس به تروریستی اعلام کردن سپاه/ هشدار مهم انصارالله به آمریکا درباره حمله به یمن/ حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به یمن
  • مخالفت وزیرخارجه انگلیس با تروریستی خواندن سپاه
  • شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی به سود ما نیست | وقتی می پرسم آیا اقدام بیشتر علیه سپاه ضروری است، پاسخ منفی است
  • مخالفت وزیرخارجه انگلیس با تروریستی خواندن سپاه پاسداران
  • مخالفت وزیر خارجه انگلیس با اقدام علیه سپاه
  • کامرون: شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی به سود انگلیس نیست