Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@17:38:12 GMT

سیل خوزستان باید یک موضوع ملی قلمداد شود

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۵۸۹۶۸

سیل خوزستان باید یک موضوع ملی قلمداد شود

آورد آب رودخانه‌های کرخه، دز و کارون در روز گذشته افزایش یافت و نگرانی از زیر آب رفتن بیشتر روستاهای حاشیه و پایین دست و پیشروی آب سوی اهواز در فضای مجازی دست به دست می‌شد و از آن سو مسئولین خوزستان و کشور همچون وزیر کشور در بازدید از نحوه مدیریت مناطق سیل زده به مردم اطمینان دادند که سیلاب در حال کنترل شدن است و مشکلی اهواز را تهدید نمی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروهی از سیل زده‌ها نیز همچون روزهای گذشته به سوی اردوگاه‌های تعیین شده رفتند، گروهی نیز با بیان اینکه نمی توانند خانه و کاشانه و به عبارتی همه زندگیشان را به امان خدا رها کنند، بر پشت بام منازلشان ماندند و گروهی دیگر هم که به این نتیجه رسیدند حالا حالاها آب قصد فروکش کردن و ترک روستاهایشان را ندارد و مجبورند خانه های سست شده از سیلاب را رها کنند، با پای تا نیمه در آب فرو رفته وسایل مورد نیازشان را به سوی اردوگاهها انتقال دادند.

حالا سیل زده های خوزستان یک بار دیگر مثل جنگ زده های سال های دهه 60 زندگی شان را رها کرده اند و به استانهای دیگر و مناطق دیگر استان پناه آورده اند و در این میان از کمبود مایحتاج اساسی با وجود تلاش ها و کمک های صورت گرفته از سوی دولت و مردم به دلیل وسعت زیاد خرابیها گلایه دارند، حالا سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس از جوانان خواسته به یاری سیل زده های خوزستان بشتابند و اضافه کرده، "جوانانی که دوران دفاع مقدس را درک نکردند، امروز باید در مناطق سیل‌زده حضور پیدا کنند و افرادی که به دنبال این هستند که به دفاع از حرم بپیوندند، امروز دفاع از حرم در خوزستان است و خدمت به مردم سیل‌زده بهترین جهاد است."

حالا آورد آب کرخه به دلیل باران های پیش رو و نیز سیلاب های سرازیر شده از بالادست با سرعت هر چه تمام تر در حال سرازیر شدن به سوی پایین دست همچون روستاهای شهرستان‌های دزفول، شوشتر، شوش، اهواز، دشت آزادگان، حمیدیه و سوسنگرد و مدیریت بحران در حال تلاش برای مهار سیلابها و هدایت آن به سمت دریا و جلوگیری از آبگرفتگی تاسیسات در مسیر آب است.

از آن طرف هم در مقطع اهواز در حال تلاش برای مهار پس زدگی فاضلاب و نیز باز ماندن کامل جاده های بین شهرها همچون اهواز اندیمشک، اهواز آبادان و اهواز شوش هستند و تلاش برای اینکه به تاسیسات نفتی و برقی اطراف اهواز آسیبی وارد نشود؛ به عنوان مثال گفته شده ورود آب به هورالعظیم مانع از فعالیت میدان نفتی در هور نشده و یا شکسته شدن سیل بند شیبان نگرانی برای ورود آب به شهر اهواز و نیروگاه رامین ایجاد نکرده و شرایط در حال کنترل شدن است.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از زمان وقوع سیلاب تا روز گذشته ۲۱۰ روستا در خوزستان به صورت کلی و جزئی تخلیه شده است و  ۷۸ روستا در سطح خوزستان دچار آبگرفتگی شده‌اند. ۴۸ اردوگاه جهت اسکان اهالی این روستاها در نظر گرفته شده و این اردوگاه‌ها در اهواز، باوی، شوشتر، الهایی، بستان، حمیدیه، شوش، دشت ازادگان، هویزه، شادگان، کارون برپا شده‌اند. همچنین ۶۲ هزار واحد مسکونی در سیلاب دچار آسیب شده‌اند و ۵۱ هزار واحد مسکونی نیز در معرض خطر هستند.

 در هفته‌های اخیر با بالا امدن سطح رود خانه های خوزستان و ایجاد شرایط بحرانی برای خوزستان بسیاری از ارگان‌ها درگیر کمک رسانی به مردم و ایجاد سید بندها  شدند. یکی از این ارگان ها،  شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران(متن) است که با ایجاد سیل بند و تقویت سیل بند های موجود، شهر رفیع را تا کنون از خطر سیل حفظ کرده است.

همچنین هفته گذشته با انفجار دژ باکری و انتقال آب به هورالعظیم باعث شدند تا برای شهرهای رفیع و سوسنگرد مشکلی پیش نیاید. 

معاون وزیر ورزش از سالن‌های ورزشی محل اسکان سیل‌زدگان خوزستانی بازدید کرد.

به گزارش ایسنا، داورزنی، معاون وزیر ورزش و جوانان شب گذشته برای ابراز همدردی با مردم سیل‌زده خوزستان و همچنین بازدید از امکانات فراهم شده در سالن‌های ورزشی محل اسکان سیل‌زدگان وارد خوزستان شد.

سیل خوزستان باید یک موضوع ملی قلمداد شود

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در حاشیه نشست شورای مدیریت بحران بخش شعیبیه ضمن بیان گزارشی از مشاهدات میدانی خود از مناطق سیل زده شعیبیه، آهودشت و بامدژ و باوی گفت : متاسفانه تاکنون ابعاد سیلاب خوزستان بدرستی برآورد و برای افکار عمومی تشریح نشده است. 

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، آیت الله عبدالکریم فرحانی اظهارکرد: سیل رودخانه های کارون، کرخه و دز باعث آسیب جدی به اقتصاد کشاورزی و دامپروری استان و تخریب زیر ساخت ۱۸۲ روستا و چند شهر در پایین دست، شده است که می توان از سیلاب خوزستان به عنوان فاجعه ملی تعبیر کرد.

آیت الله فرحانی افزود: سیلاب خوزستان بسیار مخرب تر از سیل گلستان و سایر استان ها است زیرا هم وسعت آن و هم ماندگاری و قدرت تخریبی آن بیشتر است .فراموش نکنیم خوزستان تولید کننده نخست گندم کشور می باشد که در این سیلاب ضربه اصلی به همین بخش وارد شد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت : در گفتگوی تلفنی با حاج آقا صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مناطق سیل زده، خواستار تامین ۲۰۰ قایق تندرو از طریق نیروی دریایی سپاه شدیم که ایشان قول دادند تا در اسرع وقت با انعکاس این تقاضا به فرماندهی کل سپاه نسبت به تامین ۲۰۰ دستگاه قایق اقدام شود.


 

برپایی بیمارستان ۵۰ تختخوابی صحرایی در حمیدیه

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان از برپایی یک بیمارستان صحرایی از سوی استان کردستان برای امدادرسانی به سیل‌زدگان خبر داد. 

دکتر شهیار میرخشتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این بیمارستان 50 تختخوابی صحرایی از سوی استان کردستان با 20 نیروی پزشکی برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان سیل در خوزستان برپا شده است.

تخریب 103 مدرسه خوزستان در جریان سیل

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت:  پدیده سیل سبب تخریب ۱۰۳ مدرسه و یک اردوگاه دانش آموزی در استان خوزستان شده است و همچنین  ٥٣٨ مدرسه بر اثر وقوع سیلاب آسیب دیده اند. 

به گزارش ایسنا، محمد تقی‌زاده در جلسه ستاد بحران آموزش و پرورش خوزستان که امروز، دوشنبه (۱۹ فروردین ماه) برگزار شد اظهار کرد: ۱۴ شهر شامل دزفول، شوش، شاوور، شوشتر، باوی، اهواز، کارون، حمیدیه، شادگان، خرمشهر، آبادان، سوسنگرد، هویزه و بستان توسط سه رودخانه کارون، دز و کرخه دچار سیل شده‌اند.

وی افزود: پدیده سیل سبب تخریب ۱۰۳ مدرسه و  یک اردوگاه دانش آموزی در استان خوزستان شده است و همچنین ٥٣٨ مدرسه بر اثر وقوع سیلاب آسیب دیده اند.

بازسازی مدارس آسیب دیده به محض رسیدن به شرایط با ثبات آغاز می‌شود

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعدادی از استان ها به عنوان استان‌های معین آموزش  و پرورش خوزستان انتخاب شده‌اند، گفت: بازسازی مدارس آسیب دیده به محض رسیدن به یک شرایط با ثبات، آغاز می‌شود و مدارس در تابستان بازسازی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد بطحایی در جلسه ستاد بحران آموزش و پرورش خوزستان که امروز، دوشنبه (۱۹ فروردین‌ماه) برگزار شد اظهار کرد: امیدوارم مشکل سیلاب در خوزستان در شهرستان‌هایی که در معرض مشکل قرار دارند، زودتر برطرف شود. تلاش می‌کنیم کارها، شرایط و امکانات خاصی را برای کمک  به استان صورت دهیم تا مشکلات به زودی برطرف شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: شما به عنوان مدیران آموزش و پرورش استان این اطمینان خاطر و آرامش را به همکاران در  مجموعه آموزش و پرورش استان بدهید که ما با همه امکانات و تجهیزاتی که در اختیار داریم در کنار آن‌ها هستیم. اگر این مشکلات ادامه پیدا کند و نگرانی‌ها جدی شود، مراکز خاص اسکان همکاران فرهنگی را پیش‌بینی کرده‌ایم و در سه یا چهار منطقه در استان این مراکز را با امکانات مناسب برای اسکان همکاران فرهنگی در نظر می‌گیریم.

بطحایی ادامه داد: اعتبارات لازم برای اسکان این همکاران اگر لازم باشد تخصیص پیدا می‌کند. این اولین و کوچکترین کاری است که وظیفه داریم برای حفظ آرامش همکاران خود در استان انجام دهیم. اگر این شرایط ادامه پیدا کند به نظر می‌رسد تمرکز ما باید بر دوره متوسطه دوم بویژه پایه دوازدهم باشد، چراکه دانش‌آموزان می‌خواهند خود را برای شرکت در آزمون آماده کنند و نگران کنکور هستند.

تاج پس از حضور در اهواز: جامعه فوتبال در کنار سیل زدگان است

رییس فدراسیون فوتبال گفت:همه باشگاهها در کمک به سیل زدگان حضور فعال خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، مهدی تاج که به اهواز سفر کرده است، اظهار کرد: قرار بود روز دوشنبه به اهواز بیاییم و به طور حتم در این اتفاق خوب که در بحث روح نکوکرداری کمک به سیل زدگان که در تمام آحاد جامعه بوجود آمده ،جامعه فوتبال هم همگام با سایرین در این کمک رسانی خود را سهیم می داند. در اولین اقدام سازمان لیگ فوتبال کشور در میدان شیخ بهایی تهران با پرپایی موکبی در حال جمع آوری کمک های مردمی می باشد و همچنین در این هفته لیگ برتر فوتبال کشور، باشگاهها عمده عواید درآمد بلیط فروشی را جهت کمک به سیل زدگان اختصاص داده اند و  تیم های میزبان در این هفته قبل از ورودی ورزشگاهها اقدام به برپایی ستادی جهت دریافت های کمک های مردمی خواهند کرد و همه باشگاهها در این امر مهم حضوری فعال و پر رنگ خواهند داشت. 

ادامه دارد

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیل منطقه خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۵۸۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی ستاد مدیریت بحران خود دچار بحران می‌شود

در حالی که ستاد مدیریت بحران در استان خوزستان وجود دارد، اما هربار که اتفاق بحرانی رخ می‌دهد با تصمیم‌گیری‌های دیرهنگام، یک بحران جدید ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، مدارس استان خوزستان در شهرهای اهواز، حمیدیه، باوی و کارون امروز _ دوشنبه دهم اردیبهشت_ به علت آلودگی شدید هوا تعطیل شد و ادارات نیز با دو ساعت تأخیر فعالیت خود را آغاز کردند، اما این تعطیلی به قدری دیر اعلام شد که کارمندان به محل کار مراجعه کرده بودند و دانش‌آموزان نیز در مسیر مدارس بودند و همین این امر باعث ایجاد نگرانی برای والدین و ایجاد بحران در خلال بحران دیگر شد.

امروزه شرایط به نحوی است که بسیاری از مشکلات همچون سیل، طوفان و گردو خاک از قبل پیش‌بینی می‌شود و شدت آن نیز تعیین می‌شود، در خوزستان اما انگار اینگونه نیست چراکه تا زمانی که شرایط به بدترین حالت ممکن نرسد هیچ‌گونه تصمیم‌گیری صورت نمی‌گیرد و همین امر موجب گلایه شهروندان شده است.

طی چند ماه اخیر اتفاقات بحرانی در خوزستان از جمله آب‌گرفتگی شدید معابر اهواز و بندر امام خمینی (ره) و آلودگی هوا چندین مرتبه موجب تعطیلی مدارس شد، اما آنچه که در این خصوص به شدت مورد انتقاد است تصمیمات لحظه آخری مدیران مربوطه است، به نحوی که دانش آموزان در کوچه‌ها سرگردان می‌شوند و والدین استرس و نگرانی بازگشت آن‌ها به خانه را دارند.

در بارندگی سال گذشته در حالی که خیابان‌های اهواز مملو از آب بود و تردد به سختی انجام می‌شد، مدارس زمانی تعطیل شد که سرویس‌های مدارس و دانش‌آموزان در حال حرکت به سمت مدارس بودند، در تعطیلی‌ها به علت آلودگی هوا نیز همین رویه تکرار شد و به این ترتیب و با وجود پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع گرد و خاک و قرار گرفتن وضعیت هوای اهواز از شب گذشته در حالت خطرناک، بازهم تصمیم گیری صورت نگرفت تا زمانی که هم کارمندان و هم دانش‌آموزان به سمت محل کار و مدرسه در حرکت بودند.

مهدیه خسروی یکی از اولیایی که شاغل نیز هست به خبرنگار ایمنا می‌گوید: من و همسرم هر دو شاغل هستیم، وقتی هوا آلوده یا شرایط بحرانی است لحظه به لحظه اخبار را چک می‌کنم تا بتوانم برای فرزند کلاس اولی خود برنامه‌ریزی کنم، اما هر بار باید با استرس و اضطراب صبح زود به خانه‌ی اقوام بروم تا از فرزندم تا زمان بازگشتن از محل کار نگهداری کنند، من به عنوان یک شخص عادی از شب گذشته متوجه آلودگی شدید هوا شدم، این سوال را دارم که مسئولان با چه دلیلی دیر تصمیم می‌گیرند.

نازنین مرادی یکی دیگر شهروندان اهواز اظهار می‌کند: من مشکل تنفسی دارم در و این وضعیت آلودگی هوا به شدت برای من خطرناک است، اما باید به محل کار خود می‌رفتم در حالی که شروع ساعت اداری ۷ صبح است، خبر تأخیر در بازگشایی ادارات ۷:۱۶ می‌رسد، وقتی ما از هفت صبح در محل کار حضور داریم؛ مگر می‌شود که به خانه برگردیم، وقتی مسئولان خوزستان به فکر مردم نیستند چگونه از دیگران انتظار می‌رود.

وی می‌گوید: یکی از همکاران ما در حالی که در مسیر اداره بود که متوجه تعطیلی مدارس شد و میانه راه برای اینکه دختر خود را به مدرسه فرستاده بود از سرویس پیاده می‌شود و با استرس باز می‌گردد، این وضعیت برای ما نگران کننده است.

آلودگی هوای امروز اهواز به نحوی بود که از شب قبل امکان تصمیم‌گیری وجود داشت، اما با سوءمدیریت، آرامش از خانواده‌ها برای ساعاتی گرفته شد، چراکه والدین در مسیر محل کار بودند که خبر تعطیلی مدارس و بعد از آن خبر تأخیر در بازگشایی مدارس اعلام شد؛ داستان به همین‌جا ختم نشد خبر تعطیلی چندین بار اصلاح و تکمیل شد به نحوی که ابتدا مدارس شهرهای اهواز باوی و کارون در دو شیفت صبح و بعد از ظهر تعطیل شد و پس از آن بازگشایی ادارات با تأخیر دوساعته اعلام و دقایقی بعد مدارس و ادارات حمیدیه اضافه شد.

در نهایت و با اصلاح خبر، تنها مدارس صبح تعطیل و تصمیم‌گیری در خصوص مدارس شیفت بعدازظهر به بعد موکول شد. این چنین اطلاع‌رسانی را به هیچ وجه نمی‌توان در کنترل شرایط بحرانی مؤثر دانست، برعکس این نحوه تصمیم‌گیری ایجاد بحران در بحران است؛ بنابراین انتظار می‌رود مسئولان استان خوزستان با کمی دقت و مدیریت بیشتر در راستای ایجاد آرامش برای شهر و شهروندان خود تلاش کنند.

کد خبر 748994

دیگر خبرها

  • آماده‌باش خوزستان همزمان با ورود احتمالی بارش‌های سیل‌آسا
  • شناسایی تجهیزات در خطر سیلاب خوزستان
  • خوزستان میزبان ‌جشنواره‌ هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان
  • جزئیات آلودگی‌ هوا در شهرهای خوزستان
  • تشییع پیکر مطهر جانباز شهید سیلاوی در اهواز+فیلم
  • زراعت چوب نمونه اقتصاد مقاومتی است
  • وضعیت «نارنجی» هوا در دو شهر خوزستان
  • جزئیات آلودگی هوا در استان خوزستان
  • وقتی ستاد مدیریت بحران خود دچار بحران می‌شود
  • کشف انبار کالای قاچاق در اهواز