Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:39:32 GMT

زبان سرخ عادل و رسانه‌ای که رای مخاطب برایش مهم نیست

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۵۹۵۱۷

زبان سرخ عادل و رسانه‌ای که رای مخاطب برایش مهم نیست

تهران- ایرناپلاس- تنها چند روز بعد از انتخاب عادل فردوسی پور به عنوان منتخب مخاطبان سیمای جمهوری اسلامی در جشنواره جام جم، مشخص شد برنامه نود دیگر پخش نخواهد شد. اکنون حتی دکور این برنامه را جمع کرده‌اند و دیشب هم مشتاقان این برنامه نتوانستند آن را تماشا کنند و این میزان توجه رسانه ملی به مخاطبانش را مشخص کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای پایانی سال گذشته روابط عمومی سازمان صداوسیمای گفت که عادل فردوسی‌پور مجری برنامه نود دیگر در این برنامه نخواهد بود، اما در شبکه سه خواهد ماند. محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی این سازمان گفت که از سال جدید تحولاتی ویژه در این برنامه صورت خواهد گرفت و با گروهی جدید پخش می‎شود. با این حال به نظر حذف این مجری مشهور داستانی طولانی دارد.

** فرزندم را با پست و مقام معاوضه نمی‌کنم

اختلاف میان علی فروغی، مدیر شبکه سه و عادل فردوسی‌پور از چند ماه پیش آغاز شد و حتی یک‌بار به پخش برنامه نود بدون حضور او هم کشید. این اختلاف یک هفته قبل از پایان سال بیش از قبل خبرساز شد و حتی شائبه دستکاری در نظرسنجی جشنواره سیما شکل گرفت؛ اما در نهایت جایزه جشنواره جام جم به فردوسی‌پور تعلق گرفت. او هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: «من خودم را فرزند تلویزیون می‌دانم. در این 22 سال در رسانه صادقانه و پاک کار کردم. خوشحالم در سخت‌ترین سال کاری‌ام که در رسانه‌ خودم هم به من بی‌مهری شد، دیده شدم؛ هم از طرف مردم و هم از طرف اهالی رسانه. جایزه دوم که مردم به من دادند بسیار برایم ارزشمند است و نمی‌دانم با چه زبانی از مردم تشکر کنم.»

البته خبرهایی هم از پیشنهاد قائم مقامی شبکه ورزش به عادل فردوسی‌پور منتشر شد؛ اما او گفت که این پیشنهاد را رد کرده است. مدیرکل روابط عمومی صداوسیما در رابطه با این پیشنهاد گفت که مسئولان شبکه سه بسیار امیدوارند از ظرفیت فردوسی‌پور در جایگاه قائم مقامی شبکه ورزش استفاده کنند و همچنان بر این پیشنهاد پافشاری می‌کنند. عادل در باره پیشنهاد قائم مقامی شبکه ورزش تاکید کرد: «برنامه نود فرزند من است و حاصل زحمات طاقت‌فرسا و شبانه روزی صدها نفر که خالصانه برای رسیدنش به جایگاه امروز تلاش کرده‌اند. ممکن نیست آدم فرزندش را با پست و مقام معاوضه کند.»

** پخش بازی انگلیس و اسپانیا به جای نود!

حذف ناگهانی یکی از برنامه‌های نود در 30 مهرماه سال گذشته و پیش از آن مخالفت با حضور کارلوس پویول در این برنامه در جریان جام جهانی 2018 که گفته شد هر دو به دستور رییس جدید شبکه سه بوده، از جمله زمینه های بروز اختلاف میان این دو بود. برنامه نود به‌ بهانه پخش دیدار تیم‌های انگلیس و اسپانیا روی آنتن این شبکه نرفت و این اتفاق برای دومین هفته متوالی آن روزها رخ می‌داد.

** جان ماتسن ایران

حدود 20 سال پیش برنامه نود توسط عادل فردوسی‌پور بنیان‌گذاری شد و اولین قسمت آن شنبه 23 مرداد 1378 روی آنتن شبکه سه رفت. در واقع «عادل» را باید یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین مردان مقابل دوربین تلویزیون کشور بدانیم که برنامه‌اش پربیننده‌ترین برنامه سال‌های اخیر شده و در تمام این سال‌ها با افراد مختلفی در فوتبال وارد چالش شده و حتی اسم کوچک او نیز برایش دردسرساز شده و همه انتظار دارند او واقعاً «عادل» باشد! کسی که در سال 2009 نامش از سوی هفته‌نامه «نیوزویک» که شمارگان آن بیش از 4 میلیون نسخه است در فهرست پرقدرت‌ترین افراد در ایران در رده نوزدهم قرار گرفت و مجله «ورلد ساکر» به او لقب «جان ماتسن ایران» داده‌ است.

** تغییر هویت نود مثل برنامه هفت؟

بدون تردید تعطیلی برنامه پربیننده و جذابی مانند «نود» اتفاق ناگواری برای اهالی فوتبال و فوتبالدوستان محسوب می‌شود، اما قابل پیش‌بینی بود چرا که در تمام این سال‌ها و در مقاطع مختلف بارها زمزمه تعطیلی برنامه و حذف فردوسی‌پور به گوش رسید، ولی با حمایت بعضی چهره‌های بانفوذ صداوسیما این اتفاق به تاخیر افتاد، همان‌طور که فریدون جیرانی از برنامه هفت کنار گذاشته شد و برنامه‌اش، به همان چیزی که صداوسیما دوست داشت، یعنی تریبون یک نوع نگاه، خنثی و بی‌هویت تبدیل شد. عادل فردوسی‌پور، فریدون جیرانی و قبل از آن‌ها جهانگیر کوثری، منصور ضابطیان و ... جدا از امتیازها و نقاط ضعف‌شان همانی نیستند که سازمان صداوسیما از یک مجری انتظار دارد.

** نود و خیانت به فوتبال

ورود تمام عیار نود در قریب به اتفاق چالشهای فوتبالی برای این برنامه و سازنده آن بی هزینه نبود. امیر قلعه‌نوعی روز پنج‌شنبه 21 شهریور 1392 بعد از شکست 2 بر صفر استقلال برابر ذوب‌آهن در هفته نهم لیگ سیزدهم علیه برنامه نود و عادل فردوسی‌پور صحبت کرد و گفت: «روزی همه می‌فهمند فردوسی‌پور چه خیانتی به فوتبال کرد! چقدر بدبخت شده‌ام که این آقا در مورد شخصیت حقیقی و حقوقی من حرف می‌زند، اگر من مدیرعامل باشگاه استقلال بودم اجازه نمی‌دادم یک ثانیه از بازی‌های استقلال در این برنامه پخش شود. برنامه نود یک ابزار است که می‌خواهد خیلی از مشکلات و ضعف‌های جامعه را پوشش دهد، اما بعداً مشخص می‌شود که نود چه خیانتی به فوتبال ایران کرده است.»

** نود با این تهمت‌ها از مسیرش خارج نمی‌شود

فردوسی‌پور در برنامه نود روز دوشنبه 25 شهریور 1392 در جواب اظهارات قلعه‌نوعی چنین گفت: «صحبت‌های سرشار از تهمت و افترا را دیدیم. بعد از اجنبی‌پرستی و مافیا بودن؛ به دلالی و خائن بودن هم متهم شدیم و اعلام شد که اگر ما نباشیم مثل کُشتی، از سطح آسیا بالاتر خواهیم رفت. 14 سال است برنامه نود روی آنتن می‌رود و جایگاهی که مردم به این برنامه داده‌اند، کاملاً مشخص است. ما جایگاه‌مان را از مردم گرفتیم و اشخاص هیچ نقشی نداشتند. اگر قرار است این اعتبار از ما گرفته شود، اشخاص نمی‌توانند کاری کنند و این اتفاق با خواست مردم محقق ‌می‌شود. نود با این تهمت‌ها به من و خانواده‌ام، از مسیر خودش خارج نمی‌شود.»

** آقای کی‌روشی‌پور!

حرف‌های محمد مایلی‌کهن در برنامه‌ها نود روز دوشنبه 24 شهریور 1393 را به خاطر دارید؟ «خدمت شما آقای کی‌روشی‌پور و میهمان برنامه آقای رحیمی سلام عرض می‌کنم و ممنون از اینکه شما آقای کی‌روشی‌پور به من وقت دادید.» عادل هم بعد از این حرف‌های مایلی‌کهن واکنش نشان داد و خطاب به او گفت: «آقای مایلی‌کهن اگر قرار باشد این طور صحبت کنید و در این فضا سخن بگوییم، فکر می‌کنم صحبت نکنیم بهتر باشد.» مایلی‌کهن هم در ادامه به فردوسی‌پور گفت: «شما در حال نابود کردن فوتبال این کشور هستید، چرا منی که عاشق فوتبال هستم نباید صحبت کنم؟ آقای کی‌روشی‌پور شما و اطرافیانت فوتبال را به لجن کشیده‌اید. کی‌روش که به شما توهین کرد هیچ چیز به او نگفتی، اما به من گفتی نژادپرستم. فوتبال ما باید جزو 10 تیم برتر دنیا باشد، اما شما و دار و دسته‌ات فوتبال را نابود کرده‌اید و اکنون 16 سال می‌شود که آنتن دست شما است.»

** فردوسی‌پور عددی نیست!

عادل فردوسی‌پور در یکی از برنامه‌های خود به دفعات تلاش کرد علاقه اش را به اصغر فرهادی نشان دهد. او که از هر فرصتی برای نشان دادن علاقه خود به فیلم جدایی نادر از سیمین استفاده می‌کرد، در برنامه خود کنایه‌ای به رقیب این فیلم سینمایی زد و در بخش معرفی برنامه نود مدعی شد؛ «اخراجی‌ها» اصلاً فیلم خنده‌داری نیست. مسعود ده‌نمکی که از این ماجرا به شدت ناراحت شده بود، در این باره گفت: «اگر کسی به اخراجی‌های 3 نخندید، به این ماجرا خندید. زیاد تمایل ندارم در خصوص این مساله اظهار نظر کنم، اما برای من و علاقمندان اخراجی‌ها اصلاً مهم نیست که عادل فردوسی‌پور در برنامه نود چه چیزی گفته است، فردوسی‌پور عددی نیست که بخواهد درباره اخراجی‌ها حرفی بزند!»

** شکایت تاج از عادل

مهدی تاج در تماس با مسئولان صداوسیما گفت که فردوسی‌پور با جوسازی هزینه مالی زیادی روی دستمان می‌گذارد. سال 2014 برنامه نود فضایی در اختیار کارلوس کی‌روش گذاشت و او توانست نظر افکار عمومی را برای تمدید قراردادش جلب کند، اما کی‌روش بار دیگر فدراسیون فوتبال را به بی‌کفایتی و ناکارآمدی متهم کرد. چند تن از مسئولین فدراسیون فوتبال پس از این برنامه با عادل تماس گرفتند تا از اینکه او یک مربی خارجی را به شکل نادرست مورد حمایت قرار داده و عملکرد فدراسیون را زیر سوال برده، انتقاد کنند اما فردوسی‌پور بنا به آنچه این مقامات مسئول می‌گویند، جواب تلفن آن‌ها را نداده است.

** حضور موثر در همه عرصه‌ها

حضور در عرصه‌های مختلف از ورزش گرفته تا سیاست و حتی فرهنگ در لب مرز خط قرمزهای رسانه ملی طی این سال‌ها، نشان داده که او حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، از زلزله‌ها گرفته تا درگذشت ناصر حجازی که حتی برخی سایت‌ها علیه او جبهه گرفتند و مخالفت رسمی با وزیر و نماینده مجلس تا بازگشت به دفاع مقدس و به تصویر کشیدن کفش‌های پاره عشق فوتبالی‌ها، همه و همه از عادل یک مجری ساخت تا کنار مردم و در دل آن‌ها جای بگیرد. او ماله دست نمی‌گیرد تا اشتباهات مسئولان و دولتمردان را ماله کشی کند و حتی مردم دنیا را هم مردم می‌داند و از بازیکنان تا مشاهیر جهان را در برنامه‌اش به تصویر می‌کشد.

** شیطنت‌های خاص عادل

عادل فردوسی‌پور مجری است که گاه با شیطنت‌های خود و گاه با استفاده از هوش و ذکاوتش افکار عمومی را به سمتی که دلش می‌خواهد ببرد و از برد رسانه‌ای خود نهایت استفاده را بکند. مجری ورزشی است، اما در درس و مشق هم موفق بوده و همین مساله او را برای جوانان الگو می‌کند. مدرس دانشگاه صنعتی شریف است و از «چه می‌کنه»‌هایش همه از زن و مرد، پیر و جوان خاطره دارند. گاهی نیز آنقدر سیاسی می‌شود که عده‌ای را عصبانی می‌کند و البته برای عده‌ای هم محبوب‌تر می‌شود. به دلیل برنامه موفقی که در سیما داشت، حرکاتش زیر ذره‌بین بود و نقل محفل‌های رسانه است، برنامه‌ای که از دوست تا دشمن برای دیدن آن لحظه‌شماری می‌کردند.

** ناراحتی مخالفان از تعطیلی «نود»

عادل فردوسی‌پور بارها با زبان تیز و میدان دادن به طرفین دعواهای فوتبالی و گاه دوگانه‌سازی‌هایش حاشیه‌ساز شده است. او یک‌بار با تبریک سالروز اصغر فرهادی کارگردان مطرح و کنایه به مسعود ده‌نمکی خبر‌ساز شد و یک‌بار حسین رضازاده را به آلوده کردن وزنه‌برداری متهم ساخت. علی پروین از دیرباز با عادل مشکل داشته و جمله «عادل را دوست دارم، اما برنامه‌هایش را نه!» در دهه هفتاد از قول پروین بر زبان همه بود. مشکلات او با علی دایی نیز در بازی آخر ایران در جام جهانی با جمله «خداحافظ علی دایی، خداحافظ جام جهانی» آغاز شد. در این میان رابطه مجری برنامه نود با قلعه‌نوعی و مایلی‌کهن نیز چندان حسنه نیست و حتی مایلی‌کهن در یکی از مصاحبه‌هایش در مورد آزادی عمل و صراحت بیانی که فردوسی‌پور دارد، گفت: «حتماً او خواهرزاده ضرغامی رییس (وقت) صداوسیماست که می‌تواند با این ادبیات صحبت کند و کسی کاری به او نداشته باشد.» اما نکته این است که همین افراد و همه آن‌هایی که مخالف برنامه نود بودند، اکنون از تعطیلی این برنامه ناراحت هستند نه خوشحال!

** «نود» ره‌رو برنامه‌های جدید

خبر تعطیلی برنامه نود و کنار گذاشتن عادل آنقدر مهم بود که حتی تیتر روزنامه‌های سیاسی کشور هم بشود. از جمله اتفاقات مثبت در رسانه ملی، ظهور چهره‌های جدید ورزشی و غیر ورزشی بین مجریان تلویزیونی و حتی برنامه‌های جدید و جذاب و پر بیننده طی دو دهه اخیر است. یکی از همین نفرات نیز عادل فردوسی‌پور بود که با دادن طرح ساخت برنامه نود توانست اتفاقات تازه‌ای را در این حیطه رقم بزند تا امثال مهران مدیری‌، احسان علیخانی، رامبد جوان، عبدالله روا، شهاب قاسمی، و ... با تعدد شبکه‌های تلویزیونی با دادن طرح و حضور در برنامه‌های مختلف طی همین سال‌ها جایگاهی خوب نزد علاقمندان به برنامه‌های ورزشی و غیر ورزشی برای خود باز کرده و مخاطبان خاص خوشان را داشته باشند.

** شفاف‌سازی کنید

اکنون این سوال از علی فروغی که اردیبهشت سال گذشته جایگزین علی‌اصغر پورمحمدی در مدیریت شبکه سه شده این است که گردش نخبگان چه ایرادی دارد که گروه «مخالفان همیشگی سیما» بلافاصله با فکر تغییر در ساختار برنامه نود، علم مخالفت‌شان را به هوا بلند کرده‌اند؟ دلیل کنار گذاشتن و جرم عادل فردوسی‌پور چیست؟ آیا او از این برنامه برای خود ثروت‌اندوزی کرده است؟ آیا عادل از موقعیت خود برای کسب درآمد بیشتر راه خطایی را در پیش گرفته است؟ دست کم در این باره شفاف‌سازی کنید تا همه دلیل تعطیلی برنامه نود را بدانند.

** استعدادکشی

اگر مدیران ارشد رسانه ملی با این تصمیم می‌خواهند، بال‌های قدرت فردوسی‌پور از شبکه سه را بچینند و او را تا سر حد ممکن بترسانند تا از کنترل‌ آن‌ها خارج نشود و تنها در حد یک مجری به وظایف خود عمل کند، باز هم راه درستی را انتخاب نکرده‌اند. اگر با حذف برنامه‌ای که مورد اقبال عمومی قرار گرفته و حتی دوست و دشمن را در حمایت از خود کنار هم قرار داده، قرار است قدرت‌نمایی شود، باز هم راه درستی را انتخاب نکرده‌اند و در واقع استعدادکشی کرده‌اند. کدام برنامه به اندازه برنامه نود برای سیما درآمدزا بوده است؟!

آیا نظر مردم برای شما اهمیت دارد؟ اگر چنین بود چرا در شرایطی که تنها چند روز از انتخاب برنامه نود به عنوان بهترین برنامه سازمان صداوسیما از نگاه مردم و بهترین برنامه ترکیبی از نگاه داوران، از پخش این برنامه ممانعت شد؟

گزارش از مجید روان‌ستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش عادل فردوسي پور جشنواره جام جم برنامه نود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۵۹۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زبان طنز نیشدار است

عباس حسین‌نژاد، دبیر هشتمین جشنواره «طنز پهلو» در پاسخ به این سوال که آیا طنز در فضای رسانه‌های رسمی کشور نسبت به فضای مجازی عقب افتاده است؟ گفت: من احساس می‌کنم مطبوعات از طنز عقب افتاده است. شما چند روزنامه سراغ دارید، که به سراغ طنز رفته است؟ البته تا حدودی وضعیت کاریکاتور نسبت به طنز بهتر است. اما چون فرد برای نوشتن مجبور به فکر کردن است، نوشتنش سخت است.

حسین‌نژاد در پاسخ به این سوال که بنظرتان موانع پیشرو منجر به عقب افتادن طنز در کشور نشده؟ افزود: حتماً، معمولاً ایرانی‌ها پیش خود می‌گویند چرا باید به سراغ دردسر بروم؟ چرا باید کار رسانه‌ را محدود به عرصه‌ای کنم، که ممکن است کارم را از دست بدهم؟ چون زبان طنز نیشدار است.

دبیر هشتمین جشنواره «طنز پهلو» در پاسخ به این سوال که در گذشته از ابزار طنز برای بیان انتقاد به حکومت‌ها بخاطر خفقان موجود استفاده می‌شد، چرا الان از این ابزار استفاده نمی‌شود؟ توضیح داد: الان هم از طنز استفاده می‌کنیم، ولی کمرنگ شده است. 

وی با بیان اینکه چیزی که ما در رسانه رسمی تولید می‌کنیم، با آنچه که در رسانه شخصی خودمان منتشر می‌کنیم متفاوت است، گفت: از طرفی، منِ نوعی در رسانه شخصی خودم راحت‌تر هستم. انگار الان فضای مجازی برای انتشار محتواهای طنز جذاب‌تر شده و نیاز به رسانه رسمی کمتر شده است. چراکه انتخاب کلمات در رسانه رسمی به عهده فرد نیست. شما برای اینکه پایتان به دادگاه مطبوعات باز نشود، باید احتیاط کنید. چون نمی‌دانید چه کسی و از چه زاویه‌ای شکایت می‌کند. 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • زبان طنز نیشدار است
  • «تهران ۲۰» به مطالبات مردم نزدیک‌تر می‌شود
  • (ویدئو) سورپرایز عادل فردوسی‌پور در پشت صحنه برنامه
  • سورپرایز عوامل فوتبال ۳۶۰ برای عادل فردوسی پور (فیلم)
  • اهالی رسانه و تپق‌های زبان معیاری
  • (ویدئو) عادل فردوسی‌پور سورپرایز شد
  • برگزاری مراسم گرامیداشت فردوسی ترکمن‌ها در همه شهرستان‌های گلستان
  • کاش تلویزیون، این مدلی نبود
  • کارگردان مشهور ایرانی: تلویزیون نمی‌بینم!
  • ببینید | اعتراف عادل فردوسی‌پور به اشتباه خود در برابر امیر قلعه‌نویی