Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - معاون امور بازسازي و مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي گفت: بر اساس مصوبه دولت، واحدهاي مسکوني سيل زده که بيمه هستند، مشمول کمک هاي بازسازي نمي شوند که اين امر چندان منطقي نيست.
به گزارش خبرگزاري آريا، عزيزالله مهديان روز دوشنبه اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه هم اعلام کرده واحدهاي خسارت ديده اي که بيمه هستند، مشمول دريافت کمک هاي بازسازي نمي شوند که البته پيگيري براي حل اين مشکل در دست انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي تاکيد کرد: واحدهاي مسکوني بيمه شده، نبايد از کمک هاي بازسازي سيلاب محروم بمانند.
* خسارت سيل به بيش از 135 هزار واحد
مهديان گفت: بر اساس آخرين آمار، 135 هزار و 436 واحد مسکوني شهري و روستايي کشور از سيل آسيب ديده اند که 47 هزار و 320 واحد از اين تعداد نياز به بازسازي و 79 هزار و 937 واحد نياز به تعمير دارد.
وي اظهار داشت: از مجموع واحدهايي که نياز به ساخت پيدا کرده اند، هفت هزار و 19 واحد شهري و 40 هزار و 301 واحد روستايي است و از واحدهاي نيازمند تعمير هم 28 هزار و 295 واحد شهري و 51 هزار و 642 واحد روستايي است.
معاون امور بازسازي و مسکن روستايي بنياد مسکن خاطرنشان کرد: هشت هزار و 179 واحد تجاري هم در سيلاب اخير دچار خسارت شده است که 2 هزار و 730 واحد آن در روستاها و مابقي در نقاط شهري است.
* رانش زمين، چالشي براي ساخت و ساز
مهديان گفت: تمام ارزيابي ها از برآورد خسارات ناشي از سيل تا چهارشنبه همين هفته جمع بندي مي شود.
وي افزود: بارندگي ها سبب بروز مشکل رانش زمين در برخي نقاط کشور شده است که بيشترين مشکل اين حادثه طبيعي در استان گلستان بوده است.
معاون امور بازسازي و مسکن روستايي بنياد مسکن گفت: برخي از ساخت و سازها در حريم و نزديکي رودخانه ها انجام شده که بايد نسبت به جابه جايي آنها اقدام شود.
مهديان اظهار داشت: بررسي ها براي تعيين دقيق و نهايي خسارت ها، به صورت خانه به خانه توسط کارشناسان انجام مي شود.
* ابلاغ تسهيلات
وي درباره کمک هاي دولت به بازسازي مناطق سيلزده گفت: به هر واحد روستايي که نياز به بازسازي پيدا کرده، 400 ميليون ريال تسهيلات و 100 ميليون ريال کمک بلاعوض تعلق مي گيرد و براي بازسازي هر واحد شهري نيز 500 ميليون ريال وام و 120 ميليون ريال کمک بلاعوض داده مي شود.
وي گفت: براي تعمير هر واحد خسارت ديده شهري و روستايي هم 150 ميليون ريال تسهيلات و 50 ميليون ريال کمک بلاعوض پرداخت مي شود و علاوه بر آن تمام حادثه ديدگان سيل، 50 ميليون ريال کمک بلاعوض و 150 ميليون ريال وام بانکي براي جبران خسارت هاي معيشتي دريافت مي کنند.
معاون امور بازسازي و مسکن روستايي بنياد مسکن خاطرنشان کرد: نرخ تسهيلات در نقاط روستايي 4 و در شهرها 5 درصد است.
وي با بيان اينکه اعتبارات بازسازي در مرحله نخست به صورت علي الحساب ابلاغ شده است گفت: براي کمک بلاعوض سه هزار و 260 ميليارد ريال ابلاغ شده و 860 ميليارد ريال هم براي تاسيسات زيربنايي روستاها و 9 هزار و 380 ميليارد ريال تسهيلات براي بازسازي مسکن ابلاغ شده است.
* بازسازي مناطق زلزله زده کرمانشاه در مراحل پاياني
مهديان درباره اقدامات انجام شده در مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: تا کنون 98 درصد از کار بازسازي واحدهاي آسيب ديده از زلزله در نقاط روستايي و 85 درصد آن در شهرها به پايان رسيده است و تلاش داريم مناطق زلزله زده اين استان را تا نيمه امسال بازسازي کنيم.
معاون امور بازسازي و مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي خاطرنشان کرد: در استان کرمانشاه حدود 27 هزار واحد روستايي و 11 هزار واحد شهري ساخته شده است.
وي با اشاره به پيش بيني ها براي اسکان موقت سيلزدگان گفت: با توجه به اينکه فصل گرم سال در پيش است و حادثه ديدگان مي توانند چند ماه در چادر و يا منزل بستگان به سر ببرند مشکل خيلي حاد نيست اما پيش بيني لازم براي اسکان موقت آنان شده و پيشنهادهايي هم براي اجاره مسکن مطرح شده که هنوز در اين باره تصميم گيري نهايي نشده است.
وي خاطرنشان کرد: براي اسکان موقت در مناطق زلزله زده کرمانشاه بيش از 20 هزار کانکس توزيع شده که 13 هزار واحد از منابع دولتي و مابقي از طرف خيران تامين شد و براي اسکان موقت برخي از حادثه ديدگان هم اجاره بها پرداخت شد.
* افزايش سقف تسهيلات مسکن روستايي
مهديان با اشاره به افزايش سقف تسهيلات طرح ويژه مسکن روستايي، گفت: امسال سقف وام مسکن روستايي به 400 ميليون ريال افزايش يافته است.
معاون امور بازسازي و مسکن روستايي بنياد مسکن تصريح کرد: امسال 200 هزار واحد مسکوني در روستاهاي کشور با استفاده از اين تسهيلات ساخته مي شود.
وي افزود: سال گذشته هم قرار بود 200 هزار واحد مسکوني با استفاده از اين تسهيلات ساخته شود اما تنها 45 هزار و 500 فقره پرونده، منجر به انعقاد قرارداد با بانک ها شد.
* همکاري نکردن بانک ها
معاون امور بازسازي و مسکن روستايي بنياد مسکن خاطرنشان کرد: به علت همکاري نکردن مطلوب بانک ها، تنها يک چهارم از سهم 200 هزار فقره وام بانکي، منجر به عقد قرارداد شده و اين در حالي است که متقاضي براي دريافت وام ها زياد است.
وي افزود: البته بدهکاري روستاييان به بانک ها هم بر ميزان همکاري بانک ها تاثير گذارده است و شايد اين بدهکاري ها، سبب عدم استقبال بانک ها از اين طرح شده است.
به گفته مهديان از آغاز اجراي طرح پرداخت تسهيلات ويژه مسکن روستايي در سال 84 تاکنون، يک ميليون و 686 هزار و 600 واحد مسکوني در روستاها ساخته شده و 403 هزار واحد هم در قالب بازسازي مناطق حادثه ديده در روستاها ايجاد شده که در مجموع 2 ميليون و 90 هزار واحد با اين وام ها ساخته شده است.
وي افزود: حدود 200 هزار واحد هم تا سال 84 در قالب بهسازي مسکن روستايي، در اين مناطق ساخته شده و بر اين اساس حدود 43 درصد از پنج ميليون و 300 هزار واحد مسکن در روستاهاي کشور، مقاوم شده است.
معاون امور بازسازي و مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي گفت: البته اين رقم در برخي استان ها 65 درصد و در برخي کمتر است و اکنون در استان خراسان شمالي هم بيش از 50 درصد روستاييان در منازل مقاوم زندگي مي کنند.
معاون امور بازسازي و مسکن روستايي بنياد مسکن در سفري يک روزه به استان خراسان شمالي، از مناطق سيل زده اين استان ديدن کرد.
به گزارش ايرنا، بارندگي و سيلاب هاي نوروز امسال به بيش از 6 هزار واحد مسکوني استان خراسان شمالي آسيب رسانده است.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۶۰۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مقاوم‌سازی ۷۵۰۰ واحد مسکن روستایی در استان اردبیل

حامد کیخسروی با اشاره به افزایش مبلغ تسهیلات بانکی طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی به سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال گفت: با پرداخت این تسهیلات با بهره پنج درصد و با اقساط ۲۰ ساله گام مهمی در مقاوم سازی مسکن روستایی استان اردبیل برداشته می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل همچنین از آغاز روند معرفی متقاضیان طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی استان به بانک‌های عامل در سال جدید خبر داد و افزود: با اجرای این طرح و با ارائه خدمات فنی در قالب نقشه‌های مهندسی، روند احداث مسکن مقاوم در برابر حوادث در روستاهای استان اردبیل تسریع می‌شود.

به گفته او، طی یک سال گذشته تمام سهمیه ساخت چهار هزار واحد مسکونی روستایی در مناطق مختلف استان اردبیل جذب شده و چهار هزار واحد مسکونی روستایی برابر آخرین ضوابط فنی و عمرانی مقاوم‌سازی شد.

کیخسروی  خواستار استقبال روستاییان استان از این فرصت ویژه در سال جاری شد و گفت: استان اردبیل در اجرای طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی که با مشارکت خود روستاییان در حال اجراست، جزو پنج استان برتر کشور محسوب می‌شود.

او میانگین نرخ مسکن روستایی مقاوم‌سازی شده در مناطق روستایی کشور را ۵۸ درصد ذکر کرد و افزود: نرخ مقاوم‌سازی مسکن روستایی در استان اردبیل ۶ درصد بیشتر از میانگین کشوری بوده و ۶۴ درصد است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل همچنین با اشاره به شناسایی ۱۰۲ هزار واحد مسکونی روستایی در استان اردبیل گفت: تاکنون بیش از ۶۶ هزار واحد از این واحدهای مسکونی در برابر حوادث مقاوم‌سازی شده است.

او در ادامه الگوی ساخت و ساز و مقاوم‌سازی مسکن در روستاهای این استان را معیشت محور و مطابق با شرایط و نیاز روستاییان عنوان کرد و افزود: در تهیه نقشه و ساخت مسکن روستایی، مطابق با نیاز و درخواست روستاییان اقدام می‌شود تا زندگی، تولید و نیاز روستاییان آسیب نبیند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • سهم استان زنجان از تسهیلات مسکن روستایی ۱۱ هزار و ۵۰۰ فقره است
  • بازسازی روستای امامزاده ابراهیم(ع) شفت بدون پروسه اداری آغاز شود
  • پیشرفت کاری ۳۵ درصد مسکن ملی شهرستان ملایر
  • ۱۱۵۰۰ فقره تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در زنجان پرداخت می‌شود
  • مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی استان زنجان به ۶۷ درصد می رسد
  • سهمیه تسهیلات مسکن روستایی در زنجان به ۱۱هزار و ۵۰۰فقره رسید
  • بازسازی روستای دهنو با مصالح بومی و محلی
  • بهره مندی بیش از ۱۲ هزار روستایی گلستان از تسهیلات قرض‌الحسنه
  • آغاز مقاوم‌سازی ۷۵۰۰ واحد مسکن روستایی در استان اردبیل
  • نوسازی ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده تا پایان سال