Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -
تاثير اشتغال مادر بر فرزند
زندگي امروز روند تغييرات خود را به سرعت طي مي کند و در اين عصر نقش زن بسيار قابل تامل است .امروزه اشتغال زنان امري مهم محسوب مي شود لذا تاثير آن بر خانواده بسيار با اهميت است و نکات مثبت و منفي در زندگي اجتماعي زنان و خانواده هاي آنها دارد. مقاله حاضر به بررسي تاثير اشتغال مادران بر فرزندان ميپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مادران شاغل
امروزه شاغل بودن زنان، يکي از مسائلي است که در اجتماع مطرح است. زنان به علل گوناگون به کار روي مي آورند و حتي بعضا مجبورند با وجود مسئوليت‌هاي خود در خانه و تربيت فرزندان ،مسئوليت‌هاي اجتماعي را نيز پذيرا باشند. اشتغال زنان به عنوان يک پديده اجتماعي پيامدهاي متعددي در زمينه هاي خانوادگي، اقتصادي،اجتماعي و فرهنگي دارد.
در اين ميان از يکسو نقش آموزشي و تربيتي مادران در خانه و از سوي ديگر تغيير و تحولات سريع جامعه، پيشرفت هاي تکنولوژي و نياز به پرورش فرزنداني متفکر که قادر به رويارويي با دنياي غيرقابل پيش بيني باشند، اهميت اشتغال زنان را در مسايل مربوط به پرورش و تربيت فرزندان دوچندان مي سازد. در مورد اشتغال زنان، تاثير آنها بر خانواده و تربيت فرزندان نظرات مختلف و حتي متناقضي وجود دارد و حتي سوگري‌ها و ديدگاه‌هاي منفي نيز شکل گرفته است.
محدوديت‌هايي که اشتغال براي ايفاي نقش مادري برايتان ايجاد مي‌کند
زنان بايد بعنوان همسر، مادر و گرداننده خانواده نقش هاي متعددي به عهده گيرند. کي از مهم ترين نيازهاي انسان که در بسياري از نظريه ها و پژوهش‌هاي روانشناسي، جامعه شناسي، علوم سياسي و مديريت به آن اشاره شده است، نياز به امنيت و تعلق است.
نقش خطير و پر اهميت مادران در تعليم و تربيت فرزندان خود و همين طور نقش مهم آن ها در ايجاد احساس ارزشمندي، درکودکان خود بر کسي پوشيده نيست. چيزي که مسلم است اين است که مادران شاغل همانند مادران غير شاغل نمي توانند بطور تمام و کمال به کودکان خود رسيدگي کنند
زيرا مادر چندين ساعت از روز را جداي از فرزند به سر مي برد و زماني که بعد از سپري شدن اين ساعات به فرزند ميرسد خستگي ناشي از دنياي پر استرس بيرون و خستگي فکر و ذهني به مادر اجازه نمي دهد که در آن ساعات باقي مانده روز به کودک رسيدگي کافي و لازم را نمايد.
از طرفي ديگر در آن زمان محدود بايد مسئوليت خانه و خانه داري را نيز انجام دهد. نا مني رابطه تنگاتنگي با زندگي انسان و حتي موجوديت او دارد. اهميت مادر براي کودک تنها در رفع نيازهاي او خلاصه نمي‌شود، بلکه همه احساس امنيت کودک وابسته به وجود مادر است.
اهميت داشتن برنامه‌اي منظم براي مادران شاغل
مادران شاغلي کارهاي خانه را مورد توجه محدوديت زماني خود قرار داده‌اند و نه صرف زمان با فرزندانشان را، در تربيت فرزندان موفق عمل کرده و مادران خانه دار در تربيت فرزندان برتري نسبت به مادران شاغل نداشته‌اند، چه بسا اشتغال مادر ثاثيرات مثبتي بر تربيت و عملکرد فرزند داشته‌اند. اين مادران شاغل با برنامه‌اي منظم، مناسب و فشرده، کارهاي ضروري خانه را در برنامه هفتگي خود مي‌گنجانند.
محدوديت‌هاي مادر شاغل براي گذران وقت با فرزندش
تاثيرات مثبت اشتغال مادر بر فرزند
يکي از تاثيرات مثبت اشتغال مادران بر فرزندان به وضعيت رواني مادر برمي‌گردد. يک اشتغال زن، احساس هويت و رواني مثبت در او به وجود مي‌آورد و موجب مي‌شود، مادر با احساس مفيد بودن از سلامت و نشاط رواني بالايي برخوردار باشد که اين ارتباط مستقيم بر روح و روان فرزند دارد.
مادران شاغل به دليل بر خورداري از وضعيت اقتصادي مناسب، بهتر مي‌توانند نيازهاي مادي کودک را بر طرف کنند، همچنين کودک با نياز مادي اش، نياز هاي ديگري چون احساس تعلق، احترام و عزت نفس را جستجو مي‌کند و با رفع آن ها عزت نفس بالا تري پيدا مي کند. شاغل بودن مادر مي‌تواند در افزايش عزت نفس فرزند تاثير مثبتي داشته باشد.
عزت نفس حالتي است که در آن فرد خود را فردي ارزشمند مي بيند که مي تواند به گونه اي موفقيت آميز با چالش هاي زندگي اش رو به رو شود و ارزش و لياقت آن را دارد که شاد باشد. عزت نفس از جمله فاکتورهاي مهم بهداشت رواني در افراد جامعه محسوب مي شود
که کمبود آن در زندگي فردي و اجتماعي اثراتي منفي را در روابط اجتماعي، خانوادگي، اشتغال و طول عمر افراد ايفا مي کند و از آنجايي که شکل گيري شخصيت افراد در دوران کودکي و نوجواني پايه گذاري مي شود توجه به اين موضوع در نوجوانان از اهميت برخوردار است.
مادران شاغل نوجواناني مسئوليت پذير و مستقل تربيت مي کنند. در پژوهشي دريافتند که نوجوانان داراي مادران شاغل درمقايسه با نوجواني که مادران آنها خانه دار هستند، از احساس خود ارزشمندي، سازگاري، تعلق خاطر به خانواده و حمايت اجتماعي بيشتري برخوردار هستند. همچنين طي تحقيقاتي اين نتيجه حاصل شد که اشتغال مادر تاثير مثبتيروي سازگاري فرزند دارد.
اشتغال مادر و تربيت دختري مستقل و خودکفا
طي مطالعات و تحقيقاتي که انجام دادند دريافتند که دختران بيشتر از پسران از داشتن يک مادر شاغل بهره مي برند. دختران مادران شاغل نسبت به دختران مادران خانه دار از خود بسندگي اجتماعي و پيشرفت تحصيلي بهتري برخوردارند و تمايل بيشتري به کار کردن دارند. همچنين فرزندان مادراني که در رده هاي شغلي فرهنگي-مديريتي هستند بهترين عملکرد تحصيلي را دارند.
مشاغلي با جايگاه اجتماعي بالا
زناني که درمشاغل رده بالا فعاليت مي‌ کنند بيش‌ ترين رضايت شغلي را دارند که اين بر عملکرد آموزشي و رفتاري فرزندان‌ شان تاثير مثبتي گذاشته است. در مقابل تنش شغلي مادران اثر نامطلوبي بر فرزندان دارد و هرچه مادر درمحيط ‌کارش تنش کمتري داشته باشد، بهتر مي‌ تواند وظايفش را درخانه انجام دهد.
اشتغال زنان به عنوان يک پديده اجتماعي بر تربيت کودکان آن ها تاثير مي گذارد. در صورتي که شغل مادر از جايگاه اجتماعي، موقعيت فرهنگي و احساس رواني خوب برخوردار باشد مي تواند منجر به افزايش احساس ارزشمندي و عزت نفس در کودکان شود.
• توصيه مي‌شود مادران در درجه اول به فکر وضعيت عاطفي، مسائل اخلاقي و سلامت رواني خود و خانواده باشند و در صورت محقق شدن اين امر به مواردي از قبيل اشتغال در خارج از خانه اهتمام بورزند.
گردآوري: بخش روانشناسي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۶۱۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی ۷۰۰هزار کردستانی از خدمات وزارت کار

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد پیشکاری پیش از ظهر سه شنبه در مراسم روز جهانی کارگر اظهار کرد: جامعه شریف کارگران در همه عرصه‌های انقلاب حضوری تاثیرگذار داشتند و در عصر انقلاب در پیروزی انقلاب اسلامی سهیم بودند.

وی افزود: امروز اگر شاهد شکوفایی، توسعه در عرصه‌های گوناگون کشور هستیم مرهون زحمات کارگران است و رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «کارگران ستون فعالیت‌های اقتصادی کشور هستند» و این جایگاه ارزشمند کارگران را می‌رساند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان اذعان کرد: با همراهی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در استان توانسته‌ایم که خدمتگزار کارگران استان باشیم.

وی با اشاره به وجود ۱۹ هزار و ۲۸۰ واحد تولیدی در استان اعلام کرد: ۱۹ هزار بازرسی در سال گذشته برای بهداشت، حفاظت کارگران و ایمنی انجام شد.

پیشکاری تصریح کرد: ۱۰ هزار پرونده در حوزه روابط کار، بیمه بیکاری پرونده‌ها بررسی شدند و ۷۰۰ هزار نفر از خدمات وزارت کار در کردستان بهره‌مند هستند.

وی اذعان کرد: ارتقای دانش، آگاهی، تحرکات جسمی، نشاط کارگری را در استان مدنظر قرار دادیم و در واحدهایی که ۵۰ تا ۵۰۰ نفر را بیمه کرده‌اند خانه بهداشت را راه‌اندازی کردیم.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در حوزه اشتغال با راهبری و اندیشه مسوولان استان سال گذشته، جلسات کارگروه اشتغال استانی و شهرستانی را برگزار کردیم و رویدادهای مختلف اشتغال را برگزار کردیم و دانشجویان را با واحدهای تولیدی استان آشنا کردیم.

پیشکاری اذعان کرد: در راستای تفاهمنامه ای که با دانشگاهها و آموزش و پرورش منعقد شد زمینه آموزش چهره به چهره دانشجویان در زمینه رویدادهای اشتغال و فعالیت واحدهای تولیدی مهیا شد.

وی با بیان اینکه ۲۲۴ هزار نفر به صورت مستقیم بیمه خود را به سازمان تامین اجتماعی واریز می‌کنند، اضافه کرد: آموزش مهارت‌آموزی به عنوان بزرگترین سرمایه کشور در کردستان مورد توجه است.

کد خبر 6092958

دیگر خبرها

  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال/ کاهش چشمگیر روند رشد منفی جمعیت در سال ۱۴۰۲
  • ادعای وزیر رئیسی درباره تحقق وعده مهم دولت سیزدهم! | فیلم
  • واریز ۲ میلیون تومان به حساب معلمان در آستانه روز معلم
  • ثبت نام ۲۴ هزار مادر دارای سه فرزند در طرح بیمه رایگان
  • بهره‌مندی ۷۰۰هزار کردستانی از خدمات وزارت کار
  • کارگاه آموزشی مامان مربی؛ محصول جدید تلوبیون برای مادران ایرانی
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • تحقق ۱۳۵ درصدی تعهدات اشتغالزایی در مهاباد
  • مادران ۴ فرزندی الگوی عینی برای خانواده‌ها
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد