Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@23:14:49 GMT

مدیرعامل آب منطقه ای: آب 3 سد آذربایجان شرقی رهاسازی شد

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۶۱۹۳۲

مدیرعامل آب منطقه ای: آب 3 سد آذربایجان شرقی رهاسازی شد

تبریز- ایرنا- مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به وضع مناسب ذخیره سدها در اثر بارش های اخیر، گفت: آب سدهای قلعه چای عجب شیر، آیدوغموش میانه و سد سهند هشترود رهاسازی شد.

یوسف غفارزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رهاسازی آب از سد قلعه چای عجب شیر با ظرفیت مخزن 36.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2 میلیون مترمکعب و 91 درصد ظرفیت پر شده به سمت دریاچه ارومیه از پنجم فروردین امسال آغاز شده است.
وی افزود: تاکنون بیش 10 میلیون مترمکعب از آب ذخیره سد قلعه چای رهاسازی شده و این رهاسازی ها ادامه خواهد داشت.
غفارزاده ادامه داد: 75 درصد ظرفیت سد آیدوغموش میانه هم با 108.6 میلیون مترمکعب حجم مفید مخزن پر است 15 میلیون مترمکعب آب آن رهاسازی شده است.
غفارزاده ادامه داد: 66 درصد حجم مخزن سد سهند هشترود نیز با ظرفیت مفید 108.2 میلیون متر مکعب تکمیل و 25 میلیون مترمکعب آب آن رها سازی شده است.
وی یادآوری کرد: البته سدهای آیدوغموش و سهند در حوضه دریاچه ارومیه قرار ندارند و آب این سدها برای مصارف زیست محیطی و کشاورزی کاربرد دارد.
وی همچنین با اشاره به وضع موجود تالاب بین المللی قوری گل بستان آباد، گفت: اکنون آب موجود در تالاب به بیش از یک میلیون و 570 هزار متر مکعب رسیده که سال گذشته این میزان در زمان مشابه سال جاری 470 هزار مترمکعب گزارش شده است.
وی افزود: تا 20 اردیبهشت حقابه تالاب به بیش از 2 میلیون متر مکعب خواهد رسید در حالی که سال قبل حداکثر فقط یک میلیون و 100 هزار متر مکعب آب داشت.
غفارزاده یادآوری کرد: اکنون حجم آب تالاب بین المللی قوری گل نسبت به اول مهر سال 97 (سال آبی) یک میلیون و 320 هزار متر مکعب افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا متوسط بارش در آذربایجان شرقی در سال آبی جاری (اول مهر تا 17 فروردین 98) نسبت به بلند مدت، 62.3 درصد افزایش یافته است.
146 سد با ظرفیت 581 میلیون مترمکعب در آذربایجان شرقی وجود دارد که در بارندگی های اخیر بیش از 57 درصد ظرفیت آنها پر و 330 میلیون مترمکعب آب پشت سدهای استان ذخیره شده است.
بیشترین تعداد سدهای کشور در آذربایجان شرقی ساخته شده است.
قوری‌گول، تالاب آب شیرین با وسعت تقریبی 200 هکتار است که در حوضه آبخیزی مرتفع به مساحت 3890هکتار در ارتفاع 1915 متر از سطح دریای آزاد در آذربایجان‌شرقی در 50 کیلومتری شرق شهر تبریز تشکیل شده است.
در این تالاب حدود 92 گونه پرنده زیست می کنند و به خاطر این که زیستگاه زادآوری گونه های مهم و در خطر انقراض پرندگان آبزی از جمله اردک سرسفید و اردک مرمری می باشد، به عنوان یکی از تالاب های مهم کنوانسیون رامسر انتخاب شده است.
3093/518

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سدهاي آذربايجان شرقي آب منطقه اي رهاسازي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۶۱۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب حله جانی تازه گرفت

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرحمن مرادزاده صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سرازیر شدن سیلاب‌های حوزه آبریز رودخانه حله باعث سیلابی شدن این رودخانه و جاری شدن آب در اراضی تالاب حله شد.

وی اضافه کرد: بر اثر نزول بارش‌های رحمت الهی در چند روز اخیر و اقدامات اصلاحی در مناطق مختلف تالاب حله، شاهد جاری شدن آب و مشروب شدن این تالاب هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر خاطرنشان کرد: لایروبی انهار داخلی حله و ایجاد ظرفیت آبگیری بالا در این تالاب سال گذشته و برای اولین بار در دولت مردمی ایران قوی و با حمایت و تأمین اعتبار از دفتر تالاب‌های سازمان انجام شد.

وی افزود: این اقدامات اصلاحی باعث شده است که میزان آبگیری تالاب افزایش یافته و پهنه وسیع‌تری از تالاب مشروب گردد و امیدواریم با تخصیص اعتبار جهت تکمیل این اقدامات، به ظرفیت واقعی آبگیری تالاب حله دست یافته و شاهد کارکرد حداکثری اکولوژیکی آن باشیم.

کد خبر 6096892

دیگر خبرها

  • ۷۱ درصد از حجم سدهای آذربایجان‌غربی پر آب است
  • رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • افتتاح سد قیز قلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان
  • جلوه گری شکوفه‌های درختان گیلاس در جنگل فندقلو اهر + فیلم
  • رهاسازی آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزار‌های گیلان از امروز
  • پرشدگی ۸۱ درصدی سدهای خوزستان با بارش های اخیر
  • تالاب حله جانی تازه گرفت
  • ذخیره سازی پنج میلیون متر مکعبی رواناب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی
  • بازداشت ۷ نفر اراذل و اوباش در منطقه رواسان تبریز
  • ضرورت همکاری دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله