Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@07:39:20 GMT

قزاقستان لایحه تجارت آزاد با ایران را بررسی می کند

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۶۳۰۹۱

قزاقستان لایحه تجارت آزاد با ایران را بررسی می کند

تهران - ایرنا - پایگاه خبری 'یوکر اَگرو کانسالت - UkrAgroConsult' اوکراین روز سه شنبه گزارش داد که کمیته سیاست های اقتصادی، توسعه نوآورانه و کارآفرینی مجلس قزاقستان در یک نشست تخصصی، پیش نویس یک قانون برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان کشورهای اورآسیا و ایران را بررسی کرد.

این گزارش بدون اشاره به زمان برگزاری این نشست نوشت که اعضای این کمیته در این نشست تخصصی در باره موضوع انعقاد یک توافقنامه موقت با ایران برای راه اندازی یک منطقه آزاد تجاری میان اتحادیه اقتصادی اورآسیا و کشورهای عضو آن از یک طرف و جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر، بحث و تبادل نظر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس پیش نویس این قرارداد که همه بندهای آن در این نشست مورد ارزیابی قرار گرفت، طرف ایرانی باید از تعرفه گمرکی واردات 864 قلم کالای وارداتی از کشورهای عضو این اتحادیه اقتصادی از جمله 262 قلم محصولات کشاورزی بکاهد.
این پایگاه خبری به نقل از برخی گزارشات نوشت که در پیش نویس این قرارداد دوجانبه همچنین پیش بینی شده است ایران بتواند نرخ تعرفه های گمرکی برای واردات روغن نباتی را از 20 درصد فعلی به 10 درصد کاهش دهد.
طبق برآوردها، این قرارداد موقت از 60 روز بعد از امضای آن از سوی طرفین به مدت سه سال قابل اجرا خواهد بود.
این گزارش همچنین حاکی است که از یک سال بعد از اجرای این قرارداد سه ساله، مذاکرات برای عقد یک قرارداد دائمی میان ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا برای راه اندازی یک منطقه آزاد تجاری میان طرفین آغاز خواهد شد.
به گزارش ایرنا، در اهمیت ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا می توان اشاره کرد به اینکه لایحه موافقت نامه تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا پیشتر در مجلس شورای اسلامی ایران نیز به تصویب رسیده است و می تواند فقدان سرمایه گذاران اروپایی را در مناطق آزاد ایران را جبران کند.
در اتحادیه اقتصادی اورآسیا پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان عضویت دارند و مهم ترین هدف آنها آزادسازی و تسهیل تجارت کالا بین کشورهای عضو و حذف موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای است.
همکاری‌های مالی، اقتصادی، گردشگری، انرژی و آموزشی از فعالیت های غالب در اتحادیه اورآسیا است که با سازوکارهای مناسب می تواند به اهداف توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری متقابل مناطق کمک شایانی کند.
آساق**1378**1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد قزاقستان اورآسيا ايران منطقه ازاد تجاري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۶۳۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، رحیم سرهنگی در نشست با هیئتی از سرمایه گذاران، تجار، فعالان اقتصادی و گردشگری ترکیه گفت: کیش با داشتن شرایط آب وهوایی می‌تواند در فصول سرد ترکیه میزبان گردشگران این کشور باشد.

وی، گفت: با توجه به تفاوت آب وهوایی، دوکشور می‌توانند نقش مکمل درگردشگری وتبادل گردشگر ایفا کنند.

رحیم سرهنگی گفت: یکی از ظرفیت‌های کیش موقعیت ارتباطی با ۸ کشور حوزه خلیج فارس و دریای عمان است و این شرایط، کیش را به مرکزی برای تجارت بین المللی تبدیل می‌کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، با استقبال از برقراری روابط اقتصادی، تجاری و گردشگری با ترکیه، گفت: در شرایطی که کشور‌ها درتلاش هستند به قطب‌های تجاری تبدیل شوند ایجاد منافع مشترک می‌تواند کیش وترکیه را به قطب تجاری تبدیل کند.

نمایندگان شرکت‌ها و سرمایه گذاران ترکیه نیز در این نشست با تقدیر از میزبانی کیش، به مزیت‌های اقتصادی کیش اشاره کردند و درخصوص اجرای فعالیت‌های تولیدی، برگزاری رویداد‌ها وجشنواره‌ها و ایجاد نمایشگاهی از نشان‌های کشور ترکیه اعلام آمادگی کردند.

چند تفاهم‌نامه بین سازمان منطقه آزاد کیش و سرمایه‌گذاران ترکیه با هدف توسعه‌ی همکاری‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و گردشگری امضا شد.

دیگر خبرها

  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • نخست‌وزیر بلژیک: در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل هستیم
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد
  • تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق
  • نقشه راه تجارت ایران و عراق تدوین می‌شود
  • همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا / واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا/ واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد