خداوند در چه صورتی چشم و گوش بنده خود میشود؟
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۶۳۱۰۰
حجتالاسلام انصاریان گفت: شاخههای درخت طوبی آویخته در خانههای مومنان است و با تمسک به حسنات میتوان وارد بهشت شد، یکی از حسنات دست به خیر بودن است. ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، حجتالاسلام والمسلمین حسین انصاریان در سلسله جلسات دهه اول ماه شعبان در مسجد آل یاسین تهران به بحث درباره دانش انبیاء (ع) و ائمه (ع) و تفاوت دانش آنها با علم دیگر افراد بشر پرداخت و بیان کرد: دانش انبیاء(ع) و ائمه طاهرین(ع) با همه دانشها تفاوت دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در چه صورتی خداوند چشم و گوش بنده خود میشود؟
این استاد برجسته اخلاق افزود: در هر روزگاری که گروهی دانش واقعی ائمه(ع) را انکار کردهاند، بعد از مدتی معلوم شد که انکار آنها درست نبوده و یا از انکار خود برگشتند یا برای آیندگان روشن شده است. جالب اینکه علم انبیاء(ع) و ائمه(ع) یک چشم الهی بوده است. در روایات و حتی در کتب خیلی مهم داریم که خداوند مهربان شرایطی برای بندگی بیان فرموده که بخشی از آن در کتاب شریف اصول کافی است، اگر این شرایط عملی شود که در ائمه(ع) عملی شده، خداوند میفرماید که من چشم عبد خود میشوم و بنده من هر چه را میبیند با کمک این چشم است و هر چه میشنود نیز با کمک این گوش است و هر حرکتی هم میکند با قدرتی است که من در او قرار دادم. چنین علمی در 124 هزار پیامبر و در دوازده امام وجود داشته است و این مطلب را بیان کردهاند که آنچه در عالم ملکوت یعنی پشت پرده این عالم است و آنچه در این عالم یعنی عالم شهود وجود دارد یک ماهیت و حقیقت است.
حجتالاسلام انصاریان بیان کرد: خداوند در قرآن کریم فرمود: «یَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیْرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّار». در واقع همین زمین وارد قیامت میشود، اما نه با این شکل و اینکه کیفیت و شکل و... زمین چگونه است بحث مفصلی محسوب میشود، اما این زمین عمرش در یک عالم نیست. یک عمر دیگر نیز در پشت پرده این عالم دارد که آخرت است؛ بنابراین نابودی وجود ندارد. تغییر وجود دارد، اما اینکه زمین نابود شود که برای ابد چیزی از آن باقی نماند این طور نیست؛ لذا زمین دو زندگی دارد، یکی در این دنیا با یک عمر طولانی و یکی نیز در عالم آخرت. زمین گوش، هوش، خبرگیری و حفظ خبر دارد که گوش ما نیز ذرهای از این گوش زمین است، چون خداوند ما را از این زمین آفرید و فرمود: «مِنْهَا خَلَقْنَاکُمْ وَ فِیهَا نُعِیدُکُمْ وَ مِنْهَا نُخْرِجُکُمْ تَارَةً أُخْرَى».
وی افزود: زمین معدهای دارد که میلیارد ها بدن در این معده است که روز قیامت بیرون میریزد. زمین دهان دارد که روز قیامت حرف میزند و خداوند در این زمینه میفرماید: «یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا». لذا زمین حرف میزند و برای این آیات تأویل نیز لازم نیست. در آیات قرآن داریم که روز قیامت گوش و چشم و پوست بدن انسان با خدا حرف میزنند و در سوره یاسین آمده: «الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُکَلِّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ».
این استاد برجسته اخلاق تصریح کرد: تمام اعمال مردم از سوی گوش و چشم مردم بیان میشود و حافظه در کل وجود انسان است. مردمی که اهل دوزخ هستند، به پوست خود اعتراض میکنند که چرا به ضرر ما حرف زدید که در این لحظه میشوند که «قالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَیْنَا قَالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِی أَنْطَقَ کُلَّ شَیْءٍ وَهُوَ خَلَقَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ»؛ بنابراین زمین یک چهره ملکی دارد و یکی ملکوتی و شکل ملکوتی آن با اکنون فرق دارد، اما همین زمین است. تمام کهکشانها و ستارگان و میلیاردها گردش کنندگان در بالای سر ما نیز قیامت به شکل دیگر هستند چه اینکه فرمود: «وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ».
علم اهل بیت(ع) از جنس علوم تحصیلی نیست
حجتالاسلام انصاریان گفت: روایات نیز علم عینی اهل بیت(ع) هستند که از سنخ علم تحصیلی نیستند و خداوند یک چشم علمی به آن ها عنایت کرده که با آن چشم میبینند، میگویند و گفتههایشان نیز قابل تغییر نیست، لذا دانش آنها تغییر نمیکند. شاهد هستیم که ائمه(ع) خبرهایی را از روزگاران بعد از خود دادهاند. مثلاً در جلد دوم تفسیر قمی روایتی از رسول خدا(ص) نقل شده که در آنجا صحبت از دجال و... نیست، بلکه فقط ایشان دست را به حلقه در کعبه گذاشتهاند و از رفتار و کردار و کسب مردان و اوضاع زنان اکنون خبر دادهاند و تمام آنها نیز محقق شده است. این روایت به این صورت است که سلمان نیز حضور دارد و هر جمله ای که پیامبر(ص) میفرماید، سلمان به پیامبر(ص) میگوید که آیا اتفاق میافتد و ایشان نیز حدود 40 یا 50 بار قسم میخورند به جان کسی که جانشان در دست اوست اتفاق میافتد و اتفاق هم افتاده است. وقتی که 20 سال قبل داشتم این روایت را نقل میکردم، میدیدم که در مورد وضع زنان و مردان محقق شده است. علم برای ما است، اما این علم که ائمه(ع) دارند چشم است و چشمِ علم برای آنان است.
برنامه سخنرانی حجتالاسلام انصاریان در دهه اول ماه شعبان
حجتالاسلام انصاریان با اشاره به آیاتی از سوره یوسف بیان کرد: مثلاً حضرت یعقوب(ع) وقتی که با یقین به فرزندان خود فرمود که به دنبال یوسف بروید و با جان و دل، دنبال خوبیهای پنهان یوسف(ع) بگردید، فرمود: «یَا بَنِیَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَأَخِیهِ وَلَا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ». برادران نیز گفتند که پدر ما نمیفهمد و پیر شده است. البته خود حضرت یعقوب(ع) نیز گفت که اگر نگویید من عقلم از بین رفته است. آنها نزد خود گفتند که 30 سال قبل بچهاش را به چاه انداختهایم، اما الآن میگوید در مصر دنبال یوسف (ع) بگردید، در حالی که حضرت یعقوب (ع) از آن چشم علم خبر داد و به آنها گفت: «إِنِّی أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ»، من از جانب خدا چیزهایی میدانم که شما نمیدانید.
وی افزود: این علم انبیاء(ع) و ائمه(ع) است که در آیات قرآن نیز اسم برده شده است. اکنون این مجموعه نور و این مجموعه که چشم خدا هستند و این مجموعه علم الله، به ما فرمودند که در قیامت دو درخت وجود دارد؛ یکی درخت طوبی و دیگری هم درخت زقوم است. درخت زقوم درختی است که ماده مایعی از خود بیرون میریزد که در سوره مبارکه "صافات" و "واقعه" نیز در موردش گفته شده است. فرمودند این دو درخت در ملکوت هستند، اما عین این دو درخت طوبی و درخت زقوم در دنیا نیز هستند که فرمودند تمام حسنات اعم از حسنات اندیشهای، قلبی، فکری، علمی و اخلاقی مربوط به آن درخت طوبی است و شاخههای آن در دنیا به شکل حسنات است و تمام سیئات نیز اعم از صغیر و کبیر همان شجره زقوم است که به صورت بدیها نمایش دارد، اما سؤال اینجاست که وقتی حسنات یعنی خوبیها در انسان در دنیا تکرار شود و در ذات انسان ریشه بگیرد و ثابت شود چه میشود و اگر بدیها رنگ بگیرند چه خواهد شد؟
تمسک به درخت طوبی انسان را بهشتی میکند
نویسنده کتاب «حسنات و سیئات» افزود: یکی از حسنات دست به خیر بودن است، به ویژه اکنون که چند استان به خاک نشستهاند. در روایت فرمود: «إِنَّ السَّخَاءَ شَجِرَةٌ فِی الْجَنَّةِ وَأَغْصَانُهَا فِی الدُّنْیَا فَمَنْ أَخَذَ بِغُصْنٍ مِنْهَا جَرَّهُ إِلَى الْجَنَّةِ»، این سخاوت و کرم و جود، درختی در بهشت است و فرمود کسی که در دنیا به یکی از شاخههای آن بچسبد، بین او و آن شاخه دنیاییاش تا قیامت جدایی نمیافتد و کسی که شاخههای طوبی را دارد به بهشت میرود و بخل و کار خیر نکردن نیز این گونه است که «وَ الْبُخْلُ شَجِرَةٌ فِی النَّارِ وَأَغْصَانُهَا فِی الدُّنْیَا فَمَنْ أَخَذَ بِغُصْنٍ مِنْهَا جَرَّهُ إِلَى النَّارِ»، کسی که دچار شاخه بخل دنیا است، دنیا که تمام میشود و شاخههایی که تمام میشوند، این بخیل را به آتش میبرند، چون آن درخت برای جهنم است.
وی تصریح کرد: شاخههای درخت طوبی آویخته در خانه همه مردم مؤمن است و سفارش کردند که به حسنات تمسک جویید که به بهشت بروید. ما اهل چسبیدن به شاخههای درخت مانند ربا، بیانصافی در فروختن، تهمت و غیبت که شاخههای درخت زقوم است نیستیم. بنابراین اهل بیت(ع) با چشم خدایی اینها را به ما فرمودهاند.
انتهای پیام/
R1410/P/S4,37/CT12 واژه های کاربردی مرتبط اهل بیت علیهم السلام ماه شعبان | شعبان المعظّممنبع: تسنیم
کلیدواژه: اهل بیت علیهم السلام اهل بیت علیهم السلام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۶۳۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
افراد حاکم بر تلویزیون سرمایهها را از بین بردند/ گفتگو
نامزد انتخابات مجلس گفت: بنده در انتخابات مجلس ثبت نام کردم. شورای ائتلاف گفت که شما کار خاصی نکنید. همه کارها با ما خواهد بود و معتقد بودند هرکس در لیست ائتلاف باشد رای میآورد که این لیست هم رای نیاورد. - اخبار سیاسی -
گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم- محمد مهدی احمدی:علی اصغر پورمحمدی سالیان زیادی در عرصه فرهنگ و هنر حضور داشته اما عمده شناخت از وی به زمان حضورش در تلویزیون باز میگردد که در آنجا به «حاج اصغر» معروف بود و چندین سال مدیریت شبکههای پنج و سه و معاونت سیمای سازمان صدا و سیما را بین سالهای 1393 تا 1395 بر عهده داشت.
او فرزند شیخ عباس پورمحمدی از روحانیان برجسته رفسنجان و برادر ابوذر پورمحمدی تهیهکننده سینماست. وی همچنین پسر عموی مصطفی پورمحمدی، وزیر پیشین دادگستری است. سید محمد حسینی وزیر سابق ارشاد و معاون پارلمانی فعلی رئیس جمهور نیز همسر خواهر او است.
علی اصغر پورمحمدی اکنون کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است و با توجه به منتخب نشدن در دوره اول قرار است شانس خود را در دوره دوم انتخابات مجلس امتحان کند. در همین راستا گفتگویی با وی داشتیم که متن آن در ادامه میآید.
اعلام لیست شورای ائتلاف و جبهه پایداری در دور دوم انتخابات
استخاره مانع حضور من در رفسنجان شد
تسنیم: شما سالها در تلویزیون حضور داشتید و برای خیلیها شخصیت شناخته شده ای هستید، چطور شد که تصمیم گرفتید برای حضور در مجلس شورای اسلامی کاندیدا شوید؟
هیچگاه به ذهنم خطور نمیکرد که بخواهم وارد مجلس بشوم. البته همیشه دغدغه داشتم که ما به قوانین خوب نیاز داریم به ویژه در حوزه رسانه. یک بار در گذشته در سال 66، برای مجلس سوم از رفسنجان کاندیدا شدم که 24 هزار رای آوردم اما نتوانستم وارد مجلس بشوم.
از آن زمان تاکنون دیگر کاری به کار سیاست نداشتم تا اینکه برای انتخابات مجلس دوازدهم افرادی به بنده پیشنهاد دادند که در انتخابات شرکت کنم. این نکته جالب را هم بگویم که تا روز آخر هیچ کسی حتی خانواده خودم هم از حضور و شرکت من در انتخابات خبر نداشتند.
این موضوع را هم یادآور شوم که بنده از یک خانواده سیاسی میآیم. یعنی در زمان قبل از انقلاب، پدر بنده جزء یکی از افراد تأثیرگذار در کرمان بود و حتی چندین بار میزبان آیت الله خامنهای در کرمان بودیم. پس با سیاست ناآشنا نیستم.
تسنیم: چرا شما از تهران ثبت نام کردید؟
همان افرادی که به بنده پیشنهاد دادند که در انتخابات شرکت کنم همان افراد نیز گفتند که بهتر است از تهران ثبت نام کنم. دلیل هم داشتند چون معتقد بودند رویکردهای من عمدتاً ملی است و حضور بنده در مجلس مهم خواهد بود و اینکه از کدام حوزه انتخابیه باشد در اولویت بعدی بود.
تسنیم: دوست نداشتید از کرمان یا رفسنجان بیاید؟
دوست داشتم و بعدش میخواستم بروم رفسنجان اما نشد.
تسنیم: آنجا خیلی راحتتر میتوانستید رای بیاورید نسبت به تهران؟
استخاره کردم و خوب نیامد. شاید راحت نبوده چون روند شهرستانها متفاوت است و در این دوره پول خیلی خرج کردند.
در خیلی از شهرها بیش از حد هزینه کردند. به نظر بنده خوب هم نبود. ولی عرض کردم رای آوردن در شهرستانها شرایط متفاوتی دارد؛ زیرا زمان، تبلیغات رو در رو و هزینه میخواهد.
به هر حال بنده در انتخابات ثبت نام کردم. شورای ائتلاف گفت که شما کار خاصی نکنید. همه کارها با ما خواهد بود و معتقد بودند هرکس در لیست ائتلاف باشد رای میآورد که این لیست هم رای نیاورد.
در حال حاضر در کشور خیلی ناهماهنگی وجود دارد
تسنیم: اگر در انتخابات رای بیاورید، مهمترین هدف و اولویتتان در مجلس چه خواهد بود؟
اولویت اصلی تقویت اقتدار و قاعدهمند کردن اقدامات مجلس شورای اسلامی است. یعنی حرکت بر مدار قوانین بالادستی، مثل قانون هفتم توسعه. گام بعدی پیگیری اجرای قوانین مصوب و تقویت رویکرد نظارتی مجلس و اولویت مهم دیگر تدوین قوانین هوشمندانه در حوزههای فرهنگی و رسانهای. در حال حاضر در کشور خیلی ناهماهنگی وجود دارد.
تسنیم: این ناهماهنگیها در کجاهاست؟
در خیلی جاها. اصلاً یکی از مشکلات اصلی کشور ما ناهماهنگی بین بخشهای مختلف است. همه قوا باید هماهنگ باشند. ما در ایران کلاً ناهماهنگی زیاد داریم. فرض کنید وزارت نیرو بین آب و برق با هم کری میخوانند.
در همین صداوسیما، مثلاً در یکی از بازیهای جام جهانی، ابتدا سیگنال به نودال سازمان در تلویزیون میآید بعد به نودال پخش شبکه ارسال میشود نودال پخش معتقد بود سیگنال را فرستاده است، اما نودال شبکه دریافت نکرده. هر دو برای یک واحد فنی بودند ولی یک رقابتها و یک کریخوانی با هم داشتند.
یکی دیگر از چیزهایی که در ایران از آن رنج میبریم بینظمی است.
تسنیم: در عرصه فرهنگی چطور؟
در عرصه فرهنگی هم همینطور است. یعنی اگه ساده بخواهم بگویم اکنون فرهنگ کشور صاحب ندارد. تحلیل این موضوع زمان بیشتری میخواهد. زمانی صداوسیما و رئیس صداوسیما مهم بود. هنرمندان زیر پوشش آن بودند و همه او را به عنوان یک عنصر فرهنگی قبول داشتند، بعدش رو به افول گذاشت.
اکنون وزیر ارشاد فعلی که آدم فعال و خوبی هم هستند، آیا میشود گفت که ایشان پدر یا متولی هنرمندان و اهل فرهنگ هست؟ یا رئیس تلویزیون یا سایر مسئولان فرهنگی! به غیر از خود مقام معظم رهبری که بخش زیادی از فرهنگیها، متدینین رسانه، هنر و ادب، رادیو و تلویزیون، سینما و تئاتر و موسیقی ایشان را قبول دارند، کسی نتوانسته مرجعیت کافی برای مقبولیت هنرمندان متعهد را داشته باشد.
هنر دامنه وسیعی دارد و خلاصه به 4 تا سلبریتی نمیشود
تسنیم: شما اگر وارد مجلس شوید، راهکار و برنامهای برای سروسامان دادن به عرصه فرهنگی کشور دارید؟ چون احتمالاً با توجه به سابقهتان شما به کمیسیون فرهنگی خواهید رفت. آیا برنامهای دارید؟
وقتی بحث فرهنگ و هنر میشود، نباید فقط به یاد 4 تا هنرمند بفتیم، فرهنگ یک واژه وسیعتر و یک چیز مهمتر است. وقتی میگوییم فرهنگ یعنی نوع لباس پوشیدن، اسم بچه، اسم مغازه، نام و نشان، نحوه غذا خوردن، نحوه چیدمان میز و صندلیمان، نقشه ساختمانها، نوع ساختن فضاهای سبز، گفتار و رفتار، ادبیات، شعر، رمان و موسیقی، تئاتر و... همه اینها را در بر میگیرد.
پس فرهنگ دامنه وسیعی است اینکه برای فرهنگ چه کردیم و چه میخواهیم بکنیم، این بحثی نیست که بگوییم این را انجام بدهیم خوب است و آن را انجام ندهیم بد است. من با توجه به تحصیلات و تحقیقاتم در حوزه جامعهشناسی و 40 سال تجربه عملی در حوزه فرهنگ و هنر و مدیریت لایههای مختلف این حوزه، برنامه مفصلی برای تدوین ضوابط و قوانین مؤثر و کارساز دارم که در عین هماهنگی با آرمانهای انقلاب اسلامی ایران، مورد قبول جامعه عظیم فرهنگی و هنری هم باشد.
تسنیم: شما با هنرمندان زیادی کار کردید. مشکل اساسی هنرمندان اکنون بحث بیمه است و همچنین معیشت، مثلاً در زمان کرونا شاهد بودیم که چقدر به مشکل خوردند، مجلس آینده با حضور شما آیا اتفاقاتی برای هنرمندان رقم خواهد زد؟
انشاءالله اگر وارد مجلس بشوم برای این امور تلاش خواهم کرد. اهالی فرهنگ یک طیف خیلی وسیعی هستند و متأسفانه 90 درصد از اهالی فرهنگ هم از لحاظ معیشتی و هم از لحاظ بیمهای مشکل دارند. چه خانم و چه آقا. شما نگاه نکنید که 4 تا چهره که در بیلبورد یا سینما و تلویزیون پولهای کلانی در میآورند؛ اغلب هنرمندان با مشکلات جدی مواجهه هستند.
به هر حال تا اهالی فرهنگ زنده هستند باید به دادشان برسیم. وقتی میگوییم اهالی فرهنگ خیال میکنند باید در تهران باشد، کسی که در زاهدان، ایرانشهر، زابل، مریوان، سرخس و حاشیه کویر هست نیز جزء اهالی فرهنگ و هنر محسوب میشود و مهماند.
تسنیم: چه شد که در انتخابات اسفندماه یک لیست رای نیاورد و شاهد چند دستگی در انتخابات بودیم؟
چندین موضوع هست. دوست ندارم فعلاً رسانهای بشود. یک سری مسائل پشت پرده و یکسری اقدامات ناشیانه و رویکردهای تفرقه افکنانه بود.
تسنیم: امکان دارد که در انتخابات روز جمعه شاهد چنین اتفاقاتی باشیم؟
فکر نکنم! چون مقام معظم رهبری توصیه کردند که اختلاف افکنی نشود. افراد و گروههایی که التزام عملی به ولی فقیه دارند باید از این فرمان اطاعت کنند.
انتخابات اسفندماه پشت پردههایی داشت
تسنیم: این پشت پردهها در انتخابات اثرگذار خواهند بود؟
شاید اثرگذار باشند، اما دوست داریم مردم مشارکت داشته باشند و سطح مشارکت خیلی پایین نباشد. شهرداری هم شاید لیست ندهد. چون دفعه اول لیست داد. به شهرداری تهران و شخص شهردار نیز تذکر دادند که چرا لیست دادید؟ و چرا در انتخابات ورود پیدا کردید؟
تسنیم: چقدر شما امیدوار هستید که رای بیاورید؟
امید من به خدا و تصمیم هوشمندانه نیروهای انقلابی است. من در دور اول کار تبلیغاتی نکردم. ستاد هم نداشتم، پول هم خرج نکردم در دور دوم هم رویه همین است.
تسنیم: چقدر امیدوار هستید؟
امیدمان به خدا هست.
تسنیم: در خیلی از این سالها بحثهایی را مطرح کردند که همه میگویند که ما در رسانه ضعیف هستیم اما یک طرح مدونی که قابل مطرح باشد نبود تا به قانون تبدیل و اجرایی شود. شما در عرصه فرهنگ کار اجرایی کردید، با باگها و نکاتی که باعث میشود قوانین ما دست نخورده باقی بماند در مرحله اجرا کاملاً اشراف دارید. آیا برنامهای دارید اگر در مجلس دوازدهم به عنوان نماینده تهران باشید این موضوع را اجرایی کنید؟
ما درباره چند موضوع در ایران مشکل داریم، مثلاً هیچ قانون مدونی برای خبرگزاریها نداریم. شنیدید میگویند در ایران خبرگزاری، روزنامه و خط هوایی زیاد است!
در ایران روزنامه خیلی زیاد داریم خبرگزاری هم همین طور. باید این موضوعات حساب کتاب داشته باشد. البته به رانت تبدیل نشود. ما برای صداوسیما هم قانون خوب میخواهیم و هم برای شبکههای مجازی. اساسنامههای صداوسیما و شبکههای اجتماعی و چگونگی شکلگیری آنها باید حتماً مصوب شود. تدوین قوانین جامع و به روز گام اول در ساماندهی بخش رسانهای و فرهنگی است.
تسنیم: چالشهای آقای پورمحمدی در دوران حضور در تلویزیون چه بود؟
چالشها زیاد بود. ( با خنده)
اولاً بنده با خیلیها در رادیو و تلویزیون دعوا کردم. از رده پایین تا بالا. البته بگویم تمام جر و بحثها و عصبانیتها به این خاطر بود که فقط کار پیش برود. مثلاً اگر در زیرنویس یک کلمه غلط املایی بود یا یک مجری میخواست ادا و اطوار در بیاورد که زننده باشد، برخورد میشد.
بنده برای تمام لحظات رادیو و تلویزیون ارزش قائل بودم و هستم و معتقدم هیچ ساعت از تلویزیون بیارزش نیست. مثلاً زمانی میخواستیم برنامه سمت خدا را روی آنتن ببریم دنبال زمان پخش بودیم که آیا نزدیک اذان مغرب باشد یا اذان صبح و یا ظهر؟ بعد به این نتیجه رسیدیم که بعد از اذان ظهر باشد. حالا بگوییم چون ظهر پخش میشود ارزشمند نیست؟ نه خیلی ارزشمند بود. اکنون سمت خدا یکی از بهترین برنامههای معارفی تلویزیون است.
از عادل فردوسیپور که با او دعوا زیادم کردم تا احسان علیخانی، رضا رشیدپور و فرزاد حسنی با همه این افراد دعوا کردم. تنها فردی که دعوا نکردم نجمالدین شریعتی بود.(خنده) اما الان همه آنها به من لطف دارند چون میدانستند که این دعواها یک دعوای شخصی نیست، بلکه برای بهتر شدن است. بالاخره مدیر اگر دانش و سواد حوزه مدیریتی خود را داشته باشد، قدرت مدیریت او مشروع میشود و قدرت مشروع مدیر را مقتدر میکند.
تسنیم: چه شد که صدا و سیمایی که ماه رمضان ماه عسل داشت الان به جایی رسیده که هر کاری میکند نمیتواند مخاطب جذب کند؟ مشکل اساسی چیست آیا مشکل مدیریتی است؟ و چه اتفاقی افتاده است که شاهد افول و تلویزیون هستیم؟
چندین عامل بهم پیوسته دارد. یکی اینکه کارکرد تلویزیون در جهان تغییر کرده است. شاید بگویید چرا مردم از گاری دیگر استفاده نمیکنند؟ چرا چرخ دستی کم شده؟ چون وانت آمده است. از این رو کارکرد تلویزیون در ایران و جهان تغییر کرده است. معدل و میانگین تماشای تلویزیون در ایران همیشه بالاتر از جهانی بود. از این رو کارکرد تلویزیون عوض شده و جای آن را موبایل گرفته است. یعنی یک نفر میتواند با یک گوشی از اینجا تا بندرعباس سرگرم بشود. در همین گوشی نیز میتواند کتاب هم بخواند. لذا تلویزیون موفق در قالبهای رسانهای نوین باید حضور مؤثر داشته باشد.
دومین عامل اینکه هزینههای ساخت برنامه در ایران و جهان بالا رفته است و مثل سابق نیست.
سوم اینکه ما دیگر انحصاری نیستیم، تلویزیون یک زمانی انحصاری بود، یعنی اگر برنامه پاورچین ساخته میشد تنها طنز کشور بود و همه میدیدند. مثلاً سریالهای نرگس یا دلنوازان پخش میکردیم همه مردم میدیدند. حتی در پارکها کنار هم مینشستند و تماشا میکردند. واقعاً خیابان خلوتکن بود. اما الان اینگونه نیست هر کسی هر چی دلش میخواهد در خانه تماشا میکند. پس الان ما دیگر انحصاری نیستیم، رقبای بزرگ داخلی و خارجی داریم. آن کسی که زبان میداند خارجی میبیند آن کسی هم که نمیداند به برنامههایی که زیرنویس فارسی دارد یا کلاً فارسی هستند مراجعه میکند.
مسأله بعدی، سرمایه اصلی تلویزیون مخاطب و نیروی انسانی کارآمد است ما در این زمینهها متأسفانه ضربه خوردهایم. بنده در اواخر دوره آقای ضرغامی گفتم اگر ما شبکه 5 را از دست بدهیم یک ترک در میزان مخاطب وارد بشود و از بین میرود. این موضوع را بارها گفتم. یک روزی شبکه 5 انتخاب اول بود. حداقل در دورهای که بنده بودم و همچنین در دورهای که آقای مفید بود.
سه سالی که آنجا بودم، در تمام ساعات این شبکه اول بود. سریالهایی نظیر پشت کنکوریها و پاورچین را داشتیم و برنامههای جشن رمضان را تدارک دیده بودیم و مردم از غروب آفتاب تا یک بامداد پای تلویزیون بودند. چرا الان مخاطب نداریم؟ اولاً که پاشنه آشیل تلویزیون نداشتن سریال خوب است. اکنون و در همین سالهایی که گذشت. یعنی در 10 سال گذشته. ما سریالهای خوبی در تلویزیون نداشتیم.
افراد حاکم بر تلویزیون سرمایهها را از بین بردند
افرادی که که الان حاکم بر تلویزیون، برنامههای تلویزیونی و اتاق فکرها هستند، به نظر بنده نمیتوانند مشکل تلویزیونی را حل کنند؛ زیرا توان این کار را ندارند. زمان آقای سرافراز، ایشان معتقد بود که نمیخواهد شبکه 5 سریال پخش کند و فقط شبکههای یک و سه کافی است و بیان میداشت که چرا میخواهید 4 شبکه سریال پخش کند که 4 تا سریال ضعیف و بیخودی باشد به جای آن دو شبکه سریال پخش کند، اما قوی، این نظریه آقای سرافراز هم موفق نشد. اکنون هم نظریاتی در دوره جدید تلویزیون مطرح است که موفق نخواهد بود. چون مشکل جای دیگری است.
از طرف دیگر ما نتوانستیم نقش پدرانه صدا و سیما و نقش مرجع بودن آن را بر روی نویسندگان، تهیهکنندگان و هنرمندان ایفا بکنیم. این هم ضعف بعدی تلویزیون است. خیلی از هنرمندان و سازندگان برنامههای تلویزیون که از این خانه دور هستند هنوز هم تلویزیون را دوست دارند و برای آن احترام قائلاند، اما برخی از تصمیمگیران و تصمیمسازان باعث از بین رفتن این سرمایهها شدند که این باعث ضربه خوردن تلویزیون شد و مخاطب از دست رفت و شاید هم هرگز برنگردد.
تسنیم: تعامل شما با شخصیتها و با سرمایههای تلویزیون خوب بود، الان هم همینطور هست چه شد که این حفظ نشد؟
تعامل با دو گروه خیلی سخت است؛ با چهرهها تعامل خیلی سخت است. با ورزشکاران هم همینطور، ما کی میتوانیم زورمان به چهرههای بزرگ برسد موقعی که خودمان به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و عقل و فهم و درایت یا همسطح آنها یا بالاتر باشیم. وقتی مدیر خبر کرمان بودم طوری کار و تعامل میکردم که کارمندان خبر نگویند این بیسواد است. در مدیریت شبکه هم همینطور.
مدیر فرهنگی باید گوش شنوایی داشته باشد. مطالعه کند و بعد از اینکه فهم حداکثری نسبت به موضوع داشت، اقدام جسورانه انجام دهد.
تسنیم: یعنی الان تعامل خوبی وجود ندارد؟
مفاهمه و گفتگو و تعامل زمانی بوجود میآید که شما با عناصر فرهنگی یا همسطح یا بالاتر باشید.
البته قرار نیست یک مدیر رسانه از جزئیات همه چیز سر در بیاورد ولی باید مرجعیت کلی در امور فرهنگی و رسانهای داشته باشد. تعامل زمانی اتفاق میافتد که علاوه بر رئیس، تیم مدیریتی نیز سطح فرهنگی و رسانهای قابل قبولی داشته باشند وگرنه اصحاب بزرگ فرهنگی و رسانه با افراد ضعیف یا به اصطلاح کوچک کار نمیکنند و اگر هم پولی وجود داشت و کاری انجام شد، این تعامل و همکاری مؤثر نخواهد بود چون محصول فرهنگی حاصل هماندیشی است نه سفارش کالای تولیدی و تجاری!
تسنیم: چطور در طول این مدت مدیریتتان توانستید تمام این موارد را هماهنگ کنید؟
یک جاهایی باید کوتاه میآمدم و یک جاهایی باید هماهنگ میشدم. عرض کردم حوزه فرهنگ، حوزه تعامل و هماندیشی است و شما باید بلد باشی در نهایت انعطاف، اقتدار هم داشته باشی.
دوران آقایان لاریجانی و ضرغامی بهترین دوران تلویزیون بود
تسنیم: بر اساس برآوردها میگفتند که بهترین دوره، دوره آقای لاریجانی و ضرغامی بود. یعنی تعاملات خوبی با هنرمندان رخ میداد، اما بعد از آقای ضرغامی این موضوع تغییر کرد. چرا چنین اتفاقی افتاد؟
با حرف شما موافق هستم، ولی آن موقع تلویزیون بیرقیب بود و هنرمندان مقید به تعامل بودند. الان فضا متفاوت شده، لذا هنر ما این است در این مقطع بتوانیم از سرمایههای خودمان بهره بگیریم.
رفتار فردوسی پور برای من مهم نبود
تسنیم: اخیراً در انتخابات شما یک ویدیو از آقای فردوسی پور منتشر کردید که حاشیه ساز شد ماجرای آن چه بود؟
با پخش آن موافق نبودم دوستان ما پخش کرده بودند که برای یک مراسم قدیمی بود. بسیاری از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه به من لطف داشتند که آقای فردوسیپور هم آن رفتار را کرد که خیلی مهم نبود. اینها بیشتر میخواستند خبرسازی بکنند.
انتهای پیام/