Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@15:21:33 GMT

ساخت براکت های ارتودنسی با فناوری نانو توسط محققان کشور

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۶۳۲۹۲

ساخت براکت های ارتودنسی با فناوری نانو توسط محققان کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان دانشگاه مالک اشتر با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی طرحی پژوهشی را مورد بررسی قرار دادند که در آن برای بهبود شکنندگی براکت های سرامیکی از تقویت کننده نانوذرات سیلیکون نیترید استفاده کردند.

نیروی ارتودنسی به دندان توسط براکت ها انتقال می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براکت ها شکل، کاربرد و انواع مختلفی دارند. اما اگر از نظر جنس بخواهیم آنها را تقسیم بندی کنیم، براکت ها به دو نوع کلی (فلزی و هم رنگ دندان) تقسیم می‌شوند.

براکت های هم رنگ دندان خود به سه نوع براکت های پلاستیکی، کامپوزیتی و سرامیکی تقسیم می‌شوند. براکت های سرامیکی گران‌تر بوده و هزینه بیشتری دارد اما مزیت این براکت ها این است که چون رنگ دندان هستند کمتر دیده می‌شوند. براکت های رنگ دندان برای زیبایی کاربرد بیشتری دارند.

از سویی براکت های پلاستیکی و کامپوزیتی بر پایه پلاستیک به راحتی تغییر شکل می‌دهند اما استحکام کمی دارند. همچنین این براکت ها بعد از مدتی تغییر رنگ می‌دهند در حالی که براکت های سرامیکی رنگ نمی‌گیرند. اما عیبی که براکت های سرامیکی نسبت به دو نوع دیگر دارد، هزینه بالای آنها است.

از سوی دیگر چون سرامیک حالت شکنندگی دارد، نمی‌تواند برخی نیروها را تحمل کند و خرد می‌شود. اما وقتی نیروی زیادی به براکت های کامپوزیتی و پلاستیکی وارد می‌شود تغییر شکل می‌دهند و خرد نمی‌شوند. عیب دیگر در حرکات و جابه جایی است. در نقاط بسیار ریز بحث اصطکاک مطرح می‌شود.

اصطکاک براکت ها از جنس سیم‌ها (فولاد زنگ نزن/Ti) یا سرامیک‌ها (آلومینا، زیرکونیا و یا آلومینات منیزیوم) هم نسبت به حالت‌های دیگر بیشتر است. برای کاهش این اصطکاک، در شیارهای موجود در براکت لایه فلزی عبور داده می‌شود که از این اصطکاک جلوگیری شود ولی برای رفع خاصیت شکنندگی براکت های سرامیکی هنوز اقدامی انجام نشده است.

بنابراین محققان دانشگاه مالک اشتر پروژه «ساخت براکت‌های اورتودنسی بر پایه نانوکامپوزیت های اسپینلی» را برای بهبود شکنندگی براکت های سرامیکی اجرا و در آن از تقویت کننده نانوذرات سیلیکون نیترید استفاده کردند.

همچنین هدف از انجام این طرح ساخت براکت های اورتودنسی بر پایه نانوکامپوزیت های اسپینل -Si3N4 برای بهبود چقرمگی و مقاومت به ضربه است.

نتایج این طرح در پزشکی و کاربردهای اورتودنسی مورد استفاده است. همچنین، می‌تواند نتایج خروجی آن برای سطوح مقاوم در برابر خراش در قطعات از فیبرهای نوری، مواد میزبان لیزر، محصور سازی برای لامپ قوس فشار بالا، لوله‌های جاذب خورشیدی، عینک‌های دید در شب، سنسورهای دمای مادون قرمز و جایگزینی برای کوارتز و یاقوت کبود در نیمه هادی‌ها استفاده شود.

کد خبر 4585882 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: دندانپزشکی تحقیقات علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۶۳۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری‌های نوین برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز استفاده شود

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج با تاکید بر جرم‌انگاری ساخت‌وسازهای غیرمجاز گفت: مدیریت شهری نظارت بر ساخت‌وسازهای غیرمجاز را تعطیل نکند و در این راستا از فناوری‌های نوین استفاده شود.

عمار ایزدیار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در البرز، اظهار کرد: افراد در شکل تخلف و بدون مجوز ساخت‌وساز یا خلاف مجوز صادر شده، مبادرت به ساخت‌وساز می‌کنند، در این راستا لازم است تمام موارد ساخت‌وساز غیرمجاز، عملیات ساختمانی بدون اخذ پروانه یا برخلاف مفاد پروانه انجام شود تا روزبه روز شاهد افزایش اقدامات خلاف قانون نباشیم.

وی افزود: ضرورت چنین اقدامی در کنار سایر اقدامات غیرکیفری با توجه به مضرات و خطرات سنگین ناشی از ساخت و سازهای غیرمجاز در ارتکاب تخلفات و سایر جرایم نیز تأثیر بسزایی دارد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه ساختمان‌های ناایمن تهدیدی برای سرمایه شهروندان محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری نظارت بر ساخت‌وسازهای غیرمجاز را تعطیل نکند و در این راستا از فناوری‌های نوین استفاده شود.

ایزدیار اضافه کرد: ساخت‌وساز غیرمجاز جرم کیفری محسوب می‌شود، زیرا تهدید آشکاری برای محیط شهری و سلامت جامعه است.

کد خبر 748214

دیگر خبرها

  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم
  • ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی
  • طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • «هزینه‌های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است»
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • فناوری‌های نوین برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز استفاده شود
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور