Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-26@04:59:37 GMT

شاخص قیمت مصرف کننده در اسفند ١٣٩٧ اعلام شد

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۶۴۲۰۲

شاخص قیمت مصرف کننده در اسفند ١٣٩٧ اعلام شد

خبرگزاری میزان- شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان مربوط به اسفند ماه سال ١٣٩٧ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان،گزارش شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان مربوط به اسفند ماه سال ١٣٩٧ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

در اسفند ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل برای خانوار‌های کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ١٦٤,٣ رسید که نسبت به ماه قبل٣.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

٩ درصد افزایش نشان می­‌دهد، در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور مربوط به استان قزوین با ٥.٤ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان آذربایجان شرقی با ٣.٠ درصد افزایش است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوار‌های کشور ٤٧.٥ درصد است، بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کردستان (٥٨.٣ درصد) و کمترین آن مربوط به استان هرمزگان (٣٩.٥ درصد) است، یعنی خانوار‌های ساکن استان کردستان به طور متوسط ١٠.٨ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوار‌های ساکن استان هرمزگان به طور متوسط ٨.٠ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به اسفند ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٧ برای خانوار‌های کشور به عدد ٢٦.٩ درصد رسید، بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (٣١.٧ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ کرمان (٢١.٦ درصد) است.

شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان­ها در اسفند­ماه ١٠.١ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٠ واحد درصد افزایش نشان می­دهد.

خانوار‌های شهری

در اسفند ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل برای خانوار‌های شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ١٦٣,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٨ درصد افزایش نشان می­‌دهد، در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های شهری مربوط به استان قزوین با ٥.٥ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان آذربایجان شرقی با ٢.٤ درصد افزایش است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوار‌های شهری کشور ٤٦,٦ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوار‌های شهری مربوط به استان کردستان (٥٦.٤ درصد) و کمترین آن مربوط به استان هرمزگان (٣٨.٣ درصد) است، یعنی خانوار‌های شهری ساکن استان کردستان به طور متوسط ٩.٨ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوار‌های شهری ساکن استان هرمزگان به طور متوسط ٨.٣ درصدکمتر از میانگین کل کشور نسبت به اسفند ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده ­اند.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٧ برای خانوار‌های شهری به عدد ٢٦.٦ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (٣٢.٠ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (٢٢.٠ درصد) است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان‌ها در اسفند ماه ١٠.٠ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.١ واحد درصد افزایش نشان می­دهد.

خانوار‌های روستایی

در اسفند ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل برای خانوار‌های روستایی کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ١٧٠,٣رسید که نسبت به ماه قبل ٤.٥ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های روستایی مربوط به استان­ کردستان با ٦.٤ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٣.٣ درصد افزایش است.

درصد تغییر شاخص کل خانوار‌های روستایی نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٥٢.٧ درصد است، بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوار‌های روستایی مربوط به استان کردستان (٦٤.٧ درصد) و کمترین آن مربوط به استان هرمزگان (٤٢.٣ درصد) است، یعنی خانوار‌های روستایی ساکن استان کردستان به طور متوسط ١٢.٠ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوار‌های روستایی ساکن استان هرمزگان به طور متوسط ١٠.٤ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به اسفند ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٧ برای خانوار‌های روستایی کشور به ٢٨.١ درصد رسید، بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان لرستان (٣٤.٠ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (٢٠.٩ درصد) است.

شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان‌ها در اسفند ماه ١٣.١ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٩ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مرکز آمار تورم شاخص استانها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۶۴۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود

 اول اردیبهشت ماه، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی توسط هیئت دولت به میزان یک درصد تعیین و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.  

براین اساس کالاهای مانند گندم، برنج، شکر خام، روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، جو، حبوبات، گوشت قرمز و گوشت مرغ مشمول این مصوبه هستند. نکته قابل توجه در این میان حذف کالای چای از این لیست است.  

در این راستا کارشناسان صنعت چای کشور با انتقاد از این تصمیم دولت، حذف چای از لیست مذکور و افزایش حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده آن به ۱۰ درصد را تصمیمی نادرست خواندند.  

یکی از فعالان صنعت چای گفت: افزایش ارزش افزوده چای منجر به افزایش نرخ تمام شده آن و در نهایت رشد قیمت برای مصرف کننده نهایی می شود.  

 طاهری اضافه کرد: علاوه بر این شاهد گسترش قاچاق این کالا به کشور خواهیم بود و حضور تجار رسمی در صحنه واردات چای کمرنگ می شود.  

این فعال صنعت چای با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از مصرف چای کشور وارداتی است، تاکید کرد که افزایش هریک از فاکتورهای تعیین کننده قیمت تمام شده، سبب افزایش فشار مضاعف بر مصرف کننده نهایی می شود.  

او ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته نیز تغییر نرخ تخصیص ارز از تالار اول به تالار دوم منجر به افزایش قیمت چای شد، رشد مجدد قیمت برای بازار مشکلات زیادی را به وجود می آورد.   

این فعال بخش خصوصی با اشاره به محدودیت های وارد شده به  صنعت چای در یکسال و نیم گذشته، گفت:  مواردی چون توقف ثبت سفارش و عدم تخصیص ارز در سال گذشته مشکلات زیادی را به وجود آورد اما تلاش های تجار و فعالان صنف باعث شد که بازار دچار بحران نشود به همین جهت درخواست ما از دولت این است که در مصوبه اخیر خود بازنگری کرده تا آرامش نسبی بازار چای که با تلاشی فوق العاده، ایجاد شده دچار خدشه نشود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • مردم گوشت نمی‌خریدند، حالا شیر و ماست هم نمی‌خرند؛ چرا؟
  • شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه
  • حمل و نقل عمومی رکورددار تورم در فروردین ۱۴۰۳/ خوراکی‌ها چقدر گران شدند؟
  • روند کاهشی نرخ تورم ماهانه در استان یزد
  • ثبات قیمت نفت در بازار‌های جهانی/ برنت ۸۷.۱۱
  • مهار تورم ماهانه و نقطه به نقطه در استان یزد/ شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه
  • مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • تورم فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد