Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@12:37:59 GMT

باغستان هايي که به داد قزوين رسيدند

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۶۴۶۶۸

باغستان هايي که به داد قزوين رسيدند

خبرگزاري آريا - قزوين- ايرنا- باغستان هاي سنتي قزوين که گرداگرد شهر را فراگرفته اند، با جذب سيلاب هاي ناشي از طغيان رودخانه ها نقش موثري در پيشگيري از افزايش خسارات سيل داشتند.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، اين باغستان ها که در گذشته نه چندان دور بيش از چهار هزار وسعت داشتند، امروزه به 2 هزار و 500 هکتار کاهش يافته اند، ولي باز به داد شهر رسيدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امروزه کارکرد باغستان هاي سنتي قزوين در پاکسازي هوا به عنوان ريه هاي شهر و افزايش زيبايي بصري به عنوان يک کمربند سبز مورد تاييد تمامي مسئولان و مديران است اما متاسفانه در مرحله عمل و حمايت از باغستان ها چنان که بايد شاهد عملکرد موثر و رضايت بخشي نبوده ايم.
از سوي ديگر يکي از کارکردهاي بسيار موثر و ارزشمند باغستان ها که در بارندگي ها و سيلاب هاي اخير براي همگان اثبات شد، جذب سيلاب هاي ناشي از طغيان رودخانه هاي اطراف قزوين بود که در واقع اين شهر را از خطر جدي سيلاب و آبگرفتگي گسترده نجات داد.
*** کارکرد باغستان ها در سيلاب اخير بر همگان اثبات شد
امام جمعه موقت تهران که از قزويني هاي اصيل است در شوراي اداري استان در خصوص باغستان هاي شهر قزوين گفت: اين باغستان هاي سنتي ميراثي ارزشمند از گذشتگان هستند ولي متاسفانه در سال هاي اخير براي حفظ و نگهداشت آنها به خوبي عمل نشد.
حجت الاسلام محمدحسن ابوترابي فرد افزود: اين باغستان ها در سيلاب اخير کارکرد خود را براي جذب روان آبها و حفاظت از شهر به خوبي نشان دادند و بايد مسئولان و مديران براي حفاظت از اين گنجينه ارزشمند بيشتر تلاش کنند.
وي اضافه کرد: داشتن باغستان از گذشته دور به عنوان هويت يک قزويني مطرح بود و اساسا يک قزويني با باغستان خود شناخته و معرفي مي شد.
ابوترابي بيان کرد: مهندسي باغستان قزوين به گونه‌اي طراحي شده اند که سيلاب‌هاي شديد به سمت آنها هدايت مي‌شود و اين باغستان‌ها سرمايه ارزشمندي هستند که بايد آنها را حفظ کنيم.
وي افزود: شهر قزوين به گونه‌اي ساخته شده که باغستان بتواند محيط زيست و هواي شهر را پاکيزه نگهدارد و از قديم هويت قزويني‌ها به داشتن باغ بود.
حجت الاسلام ابوترابي اضافه کرد: باغستان ها آهسته آهسته آسيب ديد و سيلاب‌هايي که آنها را آباد مي‌کرد امروز يک تهديد شده است.
***حفظ باغستان‌ها کليد مقابله با سيل
معاون امور عمراني استاندار قزوين نيز با اشاره به اهميت و کارکرد باغستان هاي سنتي قزوين به ايرنا گفت: رعايت محيط زيست و حفظ باغستان‌ها کليد مقابله با حوادث غيرمترقبه از جمله سيل است و تلاش خواهيم کرد با حفظ اين ميراث ارزشمند اتفاقات آينده را بهتر مديريت کنيم.
علي فرخزاد با اشاره به نقش باغستان ها در مقابله با سيلاب اخير شهر قزوين گفت:از گذشته دور باغستان ها به گونه اي طراحي شده بودند که سيلاب هاي رودخانه هاي شهر به آنها وارد شده و جذب آنها شوند.
اين مسئول اضافه کرد: در بارندگي هاي اخير نيز آب رودخانه هاي وشته، بازار و ارنجک به سمت باغستان ها هدايت شد و از ظرفيت آنها براي جلوگيري از طغيان رودخانه ها و جاري شدن سيلاب در شهر قزوين استفاده به عمل آمد.
وي اضافه کرد: اميدواريم مديريت شهري با توجه به کارکردهاي متفاوت و متعدد باغستان ها گام هاي جدي و عملياتي را براي حفظ آنها برداشته و جلوي نابودي و از ميان رفتن باغستان ها را بگيرد.
*** باغستان ها جلوي سيل شديد را در قزوين گرفتند
مديرعامل سازمان باغستان سنتي شهرداري قزوين نيز در اين خصوص به ايرنا گفت: وجود باغستان سنتي پيرامون شهر قزوين يکي از عوامل مهم در جلوگيري از سيل شديد در اين شهر بود.
حميد رحماني افزود: وجود 2 هزار و 500 هکتار باغ هاي سنتي پيرامون اين شهر توانست بخش اعظمي از سيل را به کنترل خود درآورده و از ايجاد خسارت به تاسيسات شهري جلوگيري کند.
به گفته وي، وجود رودخانه هاي باراجين (ارنجک)، بازار، زويار، وشته و دليچاي باعث شد تا آب ناشي از باران هاي سيل آسا وارد باغستان ها شده و از ورود آن به شهر جلوگيري شود.
رحماني اضافه کرد: هدايت آب هاي سطحي به باغستان سنتي قزوين علاوه بر جلوگيري از وقوع سيل، باعث سيراب شدن باغ ها و ذخيره سازي منابع آب هاي زيرزميني منطقه نيز شد.
مديرعامل سازمان باغستان سنتي شهرداري قزوين با اشاره به اهميت اين ميراث هزارساله افزود: امروز که شاهد وارد آمدن خسارت هاي جبران ناپذير برخي از شهرهاي کشور ناشي از وقوع سيل هستيم جا دارد مسئولان استاني از اين پس ضمن اهميت دادن به باغستان اين شهر، تدابير لازم را براي احيا و گسترش باغستان سنتي در دستور کار جدي خود قرار دهند.
*** مقابله با سيلاب فلسفه وجودي شکل گيري باغستان هاي قزوين
يک عضو هيات علمي دانشگاه و فعال محيط زيست در خصوص باغستان هاي سنتي قزوين در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: يکي از نکات مهم و اختصاصي قزوين وجود باغستان ها در اطرف شهر است که در واقع ميراثي ماندگار از گذشتگان براي مقابله با سيلاب ها و آبگرفتگي هاي احتمالي است.
شکوه کرمانشاهاني افزود: باغستان ها در اصل در گذشته هاي دور به عنوان يک سيل بند احداث شدند تا علاوه بر نقش آبخوان داري خود از خسارات سيلاب هاي فصلي در زمستان و بهار جلوگيري کنند.
اين عضو هيات علمي دانشگاه ادامه داد: در سال هاي اخير نقش باغستان ها به فراموشي سپرده شد و بسياري براي نابودي و تبديل آنها به مراکز مسکوني و تجاري تلاش مي کردند، اما کارکرد باغستان ها به خوبي در بارندگي هاي اخير به نمايش درآمد.
وي گفت: اين باغستان ها ضمن جذب بارندگي ها و سيلاب هاي اخير جلوي وارد شدن خسارات هنگفت به شهر قزوين را گرفتند و بايد مسئولان به اين کارکرد بسيار حياتي و موثر باغستان ها توجه بيشتري داشته و براي حفظ آنها اهتمام بيشتري ورزند.
کرمانشاهاني گفت: شهر قزوين بر پايه انديشه و ساختاري شکل گرفته است که ريشه در شرايط زيستي تاريخي دارد و نبايد با رفتارهاي سليقه اي به اين انديشه هزارساله توهين کرد.
وي اضافه کرد: مسئولان و مديران شهر نسبت به حفظ باغستان سنتي قزوين وظيفه دارند و بايد اين ميراث ارزشمند را براي نسل هاي آينده حفظ نمايند.
6101
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۶۴۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود

ایسنا/فارس معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گفت: شهر میمند در استان فارس قابلیت تبدیل شدن به شهر ملی شیشه‌گری را دارد.

مریم جلالی جمعه، ۷ اردیبهشت‌ماه در مراسم بزرگداشت روز ملی شهر میمند و برگزاری جشنواره گل و گلاب گفت: میمند ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی زیادی دارد که باید این ظرفیت‌ها در خدمت ارزش‌افزوده و ارزش‌آفرینی شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: رویدادها زمینه تقویت توجه را ایجاد می‌کنند و تقویت توجه نخستین گام در راستای متمایزسازی و ایجاد وضعیت مطلق است.

جلالی افزود: به‌عنوان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و همکارانم در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به دنبال این هستیم که ظرفیت‌های میراث فرهنگی و آنچه ریشه در تاریخ دارد به‌اضافه جاذبه‌های گردشگری در کنار محصولات صنایع‌دستی یک پیوستاری درست کند که به اقتصاد منطقه کمک کند که لازمه‌اش همگرایی خانواده است.

 وی ادامه داد: خانواده چه در سطح کوچک چه در سطوح محله، شهر، شهرستان و استان باید رویکرد اقتصاد هویت بنیان را سرلوحه قرار دهند و ما هم بتوانیم تسهیل گری و رفع موانع کنیم.

جلالی در ادامه خطاب به مسئولان و مدیران حاضر در این جلسه گفت: تمامی مسئولان و مدیران میراث فرهنگی، استانداری و دیگر ادارات دولتی فرزندان این دیار هستند و مانند یک خانواده کار می‌کنند و وقتی خانواده مبنا باشد دیگر فرقی نمی‌کند من چه سهمی دارم. این همکاری و هم‌افزایی و هم‌جوشی باید منجر به این شود که ما معیشت عزت‌آفرین داشته باشیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هوش و استعداد تاریخی ماست و یک پیوستار کامل است؛ یعنی یک هوش و حکمتی بوده به‌طوری‌که از گلی که می‌روییده گلاب در ظرف مسی درست می‌شود و بعد شیشه درست‌شده و ترکه‌بافی برای نگهداری شیشه درست‌شده و این توسعه است و ما باید سوار بر آن اقتصاد هویت بنیان را رونمایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فردای روشنی دارد، اضافه کرد: میراث فرهنگی ما تنها میراث، ملموس نیست بلکه در برگ این گل‌ها قصه‌ها و لالایی‌هایی نهفته است و روایت‌هایی که در دنیای امروز ارزش‌افزوده دارد.

 معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: قصه میمند خریدار دارد و ما باید ان را روایتگری کنیم تا دنیا این قصه‌ها را خریداری کند.

وی به ذکر مثال‌هایی به تکمیل سخنانش پرداخت و گفت: یک روزگاری جمشید و اردشیر و شاپور کشورگشایی می‌کردند و جهان‌گشایی قدرت بود، یک روزگاری جهان دانی و اطلاعات قدرت بود و امروز جهان آرایی قدرت است و به همه دلیل ایران قدرت سوم را ایجاد کرده است و می‌تواند حرف در جهان داشته باشد چون روایت‌هایی زیبایی دارد.

جلالی با بیان اینکه شیشه‌گری یکی از مهارت‌های اصیل میمند در کنار گلاب‌گیری بوده و صنعت شیشه‌گری می‌تواند به دلیل بازیافت و دوست دار محیط‌زیست بودن، به ترویج گلاب‌گیری کمک کند ابراز امیدواری کرد که عزم مسئولان محلی مبنی بر ایجاد کارگاه‌ها بتواند شاخص‌های شهر ملی شیشه‌گری را برای میمند فراهم کند و ما هم تلاش می‌کنیم این پرونده کامل شود و بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شهر ملی شیشه‌گری را در میمند داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و هیات همراه روز جمعه با سفر به شهرستان فیروزآباد ضمن حضور در مراسم روز ملی میمند از کارگاه‌های شیشه‌گری، گلاب‌گیری همچنین مزارع گل محمدی و تعدادی از اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی شهر میمند بازدید کردند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • بازدید وزیر نیرو از پست‌های ۴۰۰ کیلوولت برق باغستان کرج و چهارباغ
  • ببینید | سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره برداری می رسد؛ تکمیل فاز دوم فتح-باغستان تا پاییز
  • سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب + فیلم
  • حل دو مشکل اصلی در بزرگراه آزادگان | فاز دوم فتح-باغستان تا پایان شهریور افتتاح می شود
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد/ تکمیل فاز دوم فتح-باغستان تا پاییز
  • ویدیو/ آیین بیل‌گردانی؛ سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز
  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود