Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@05:13:36 GMT

چین، تلاش برای رسیدن به توافق تجاری نهایی با آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۶۶۵۳۸

چین، تلاش برای رسیدن به توافق تجاری نهایی با آمریکا

پکن- ایرنا- چین برای کاستن از نگرانی های آمریکا و رسیدن به توافق نهایی برای خاتمه جنگ تجاری با واشنگتن، در ماه های گذشته اقدامات موثری انجام داده است برنامه هایی که به گفته مقامات پکن، این کشور را تا آستانه یک توافق بزرگ تجاری با واشنگتن نزدیک کرده است.

به گزارش ایرنا در راستای همین اقدامات، طرفین گفته اند پیشرفت های زیادی برای رسیدن به توافق نهایی حاصل شده است و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا گفته است تا زمانی که چنین توافقی حاصل نشود با 'شی جین پینگ' همتای چینی خود دیدار نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** حفاظت از حق مالکیت معنوی
تنها چند روز پس از دیدار پایان سال گذشته میلادی بین ترامپ و شی بود که حزب حاکم و دولت چین اعلام کردند برای حراست از حق مالکیت معنوی اقداماتی صورت می دهند و همان زمان اعلام شد که دولت 38 مورد مجازات برای خاطیان حق مالکیت معنوی در نظر گرفته است.
دولت آمریکا تاکید می کند شرکت های چینی تحت حمایت دولت اقدام به سرقت حق مالکیت معنوی می کنند تا بتوانند فناوری های خود را تقویت کنند.
حالا برای اولین بار دولت چین اعلام کرده است نگرانی های آمریکا را درباره نقض حق مالکیت معنوی درک می کند و برای بهبود شرایط اقدام کرده است چین تا پیش از این، نقض این حق را انکار می کرد.

** خرید بیشتر محصولات کشاورزی
زمانی که آمریکا تعرفه های بیشتری را در سال 2018 میلادی بر روی کالاهای چینی در نظر گرفت، چین هم شروع به اعمال تعرفه روی کالاهای آمریکایی از جمله تولیدات کشاورزی کرد پس از فشارهای بی امان ترامپ بر دولت چین، این کشور اعلام کرد تعرفه ها را کاهش می دهد و همزمان محصولات کشاورزی بیشتری از آمریکا خریداری می کند.
در همین راستا بود که 'لیو خه' معاون نخست وزیر چین در پایان ماه ژانویه امسال به مقام های آمریکایی گفت که این کشور قصد دارد 5 میلیون تن دانه های روغنی از آمریکا خریداری کند.
گزارش ها حاکی است این کشور اعلام کرده است در طول یک سال در مجموع 30 میلیارد دلار از محصولات کشاورزی آمریکا از ذرت و گندم گرفته تا دانه های روغنی خریداری خواهد کرد.
شورای صادرات دانه های روغنی آمریکا گزارش کرده است که چین در پایان سال گذشته میلادی نزدیک به 2 میلیون تن از این دانه ها را خریداری کرده است که در سال جاری میلادی به چین بارگیری می شود.

** کاهش تعرفه روی خودروهای آمریکایی
وزارت دارایی چین در ماه دسامبر سال 2018 اعلام کرد فعلا از اعمال تعرفه های 25 درصدی روی خودروهای وارداتی از آمریکا خودداری می کند و این میزان را برای سه ماه اول سال جاری میلادی به 15 درصد کاهش می دهد.
این وزارتخانه افزوده است در سال جاری میلادی موقتا اعمال تعرفه 5 درصدی روی 67 قطعه وارداتی خودرو از آمریکا را متوقف می کند ترامپ خیلی زود از این اقدام چین استقبال کرد و در توئیتی خاطر نشان کرد که سرعت رشد اقتصاد چین کندتر شده است و ما از توقف اعمال تعرفه روی خودروهای آمریکایی استقبال می کنیم و می دانیم پکن برای رسیدن به توافق نهایی در تلاش است.

**دسترسی بیشتر به بازار چین
کنگره ملی خلق چین در اجلاس سالانه خود در مارس امسال قانون جدید سرمایه گذاری خارجی را تصویب کرد که از ابتدای سال 2020 میلادی اجرا می شود.
البته زمان اجرای این قانون هنوز فرا نرسیده است به همین دلیل بسیاری از شرکت های خارجی هنوز از مفاد آن به طور دقیق اطلاعی ندارند اما طبیعتا با اجرای این قانون دسترسی شرکت های خارجی به بازار چین راحت تر خواهد شد و این از جمله خواسته های آمریکا بوده است.
انتظار می رود در راستای اجرای همین قانون بتدریج راه برای حضور بانک های خارجی و شرکت های سهامی آمریکا از جمله وال استریت به چین هموار تر شود.

** توقف صادرات فنتانیل
تحت فشارهای آمریکا و به دنبال خواسته های فزاینده این کشور، چین در ابتدای ماه جاری میلادی اعلام کرد از ماه می امسال، صادرات این فراورده ها را در قالب دارو و محصولات دیگر به آمریکا کنترل می کند.
آمریکا می گوید چین در قبال محصولات مختلف و دارو، این فراورده را به آمریکا صادر می کرده است و باعث شده است تا بسیاری از مصرف کنندگان این اقلام در آمریکا، دچار مرگ و میر و بیماری های مختلف شوند.
با این حساب از این پس شرکت های داروسازی چین و صادر کنندگان این اقلام باید تحت مجوزهایی که دریافت می کنند برای صادرات اقدام کنند و کنترل ویژه ای روی این بخش از صادرات انجام خواهد شد.
'لیو هه' عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست، معاون نخست وزیر و مسئول چینی گفت‎وگوهای اقتصادی چین و آمریکا 14 تا 16 فروردین امسال همراه با رابرت لایتیزر نماینده تجاری و استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا نهمین دور رایزنی‎های اقتصادی و تجاری چین و آمریکا را برگزار کردند.
دو طرف درخصوص متن توافقنامه از جمله انتقال فناوری، حفاظت از حق مالکیت معنوی، اقدا‎‏م‎های مربوط به عدم اعمال تعرفه، صنایع خدماتی، کشاورزی، تعادل تجاری و ساز و کار اجرایی به بحث و مشورت پرداختند و به پیشرفت‎های جدید رسیدند دو طرف تصمیم گرفتند درخصوص مسائل باقی مانده به شیوه‎های موثر رایزنی‎ها را ادامه دهند تا به توافق بزرگ برسند.
آساق**231**1904**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد چين آمريكا جنگ تجاري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۶۶۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟

تازه‌ترین بسته کمک نظامی که آمریکا سرانجام تصویب شد اما این کمک ۶۱ میلیارد دلاری در مقایسه با نقشه‌ای که رییس جمهور اوکراین برای واشنگتن در سر دارد، قطره‌ای برابر دریاست!

به گزارش مشرق، کنگره آمریکا سرانجام بعد از بیش از ۶ ماه مناقشه حزبی بر سر تصویب بسته کمک ۶۱ میلیارد دلاری برای اوکراین به توافق رسید؛ اما نقشه‌ای که ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین برای واشنگتن در سر دارد، در مقایسه با این کمک، بسیار ناچیز است!

کی‌یف در حال مذاکره با دولت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا بر سر توافق بلندمدتی است که واشنگتن را در تنگنای تامین تسلیحاتی و اقتصادی و حمایت سیاسی ۱۰ ساله از اوکراین قرار خواهد داد.

زلنسکی دیروز در نطق روزانه خود از این موضوع رونمایی کرد و گفت: چنین تعهداتی برای حصول اطمینان از اینکه اوکراین «کمک مورد نیاز برای ممانعت از پیشروی اخیر روسیه در میدان نبرد» را دریافت می‌کند، الزامی است.

زلنسکی افزود: در حال کار هستیم تا سطح تعهدات حمایتی را تا پایان امسال و همچنین تا ۱۰ سال آتی، روی کاغذ بیاوریم. این حمایت، کمک نظامی، مالی و سیاسی و همچنین مسائل مرتبط با تولید مشترک سلاح را در بر می‌گیرد.

اوکراین پیش از این، توافق امنیتی دوجانبه‌ای را با چندین کشور عضو ناتو از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه منعقد کرده است. زلنسکی مدعی شد که قصد دارد تا این توافق بلندمدت با واشنگتن، قوی‌ترین معاهده‌ای باشد که کی‌یف تاکنون با کشورهای غربی به امضا رسانده است.

با این حال، توافقنامه‌های دوجانبه اوکراین با کشورهای غربی تاکنون فاقد تعهدات دفاعی متقابل بوده است. در این توافق‌ها صرفاً وعده کمک بلندمدت آن هم در صورت حمله‌ای در آینده داده شده و معمولاً هم الزام‌آور نیست. به عنوان مثال، توافق با برلین با یک اخطار ۶ ماهه قابل فسخ است!

اما زلنسکی گفته است که می‌خواهد توافق دوجانبه با واشنگتن، شامل سطوح مشخصی از کمک باشد. وی دراین‌باره گفته است: این توافق باید به معنای واقعی کلمه، الگو و بازتاب قدرت رهبری آمریکا باشد.

قانونگذاران آمریکایی اوایل ماه جاری بسته کمک ۶۱ میلیارد دلاری دیگری را برای اوکراین به تصویب رساندند. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا درباره تعلل در تصویب این بسته گفته بودند که بایدن بدون هیچ راهبرد مشخصی برای پیروزی اوکراین یا صلح این کشور با روسیه، صرفاً به‌دنبال طولانی کردن خونریزی است.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • آزردگی آمریکا از همکاری تجاری ایران و پاکستان
  • رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد
  • کاخ سفید: از تلاش چین برای برقراری امنیت در منطقه استقبال می‌کنیم
  • واکنش کاخ سفید به تسخیر دانشگاه کلمبیا توسط دانشجویان
  • بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • بایدن: آمریکا٬ مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • حمله به رفح دور اما نزدیک!