Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، عبدالمجید شیخی در خصوص خطرات افزایش نقدینگی برای اقتصاد کشور گفت: رشد نقدینگی به خودی خود مشکلی ندارد چرا که اگر حجم اقتصاد رشد کند حجم نقدینگی هم باید رشد کند.

کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه بیان کرد: مشکل نقدینگی ما افزایش پایه پولی و افزایش سرعت ضریب فزاینده است، اگر حجم مبادلات در اقتصاد زیاد شود انتظار می رود ضریب فزاینده بالا رود ولی چون پایه پولی متناسب وضعیت رشد بخش حقیقی اقتصاد نیست خطرناک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیخی با بیان یکی دیگر از خطرات افزایش نقدینگی برای اقتصاد کشور، عنوان کرد: مشکل دیگر اینجاست که نقدینگی ما زیاد شده است ولی تولید کنندگان شکایت دارند که پولی در اختیار ندارند تا سرمایه در گردش خود را تامین کنند و چرخ کارخانه و واحد تولیدی آن ها بچرخد و این مسئله نشان می دهد که پول در بخش مجازی، دلالی و فعالیت های زائد تجاری و توزیع رفته است.

وی تاکید کرد: اگر پول متناسب رشد کند و در بخش حقیقی اقتصادمصرف شود، رشد نقدینگی یک امر ضروری و لازم است ولی مشکل ما این است این رشد در بخش حقیقی و تولید نیست لذا برای این مسئله باید چاره ای اندیشید.

این کارشناس مسائل اقتصادی بانکداری اسلامی را یکی از راه های مدیریت افزایش نقدینگی مطرح کرد و خاطر نشان کرد: در نظام بانکداری اسلامی پول در بخش حقیقی اقتصاد می چرخد و فعالیت های غیر حقیقی شبهه ناک می شوند و پول بازی و سفته بازی که فعالیت های مکروهی هستند از اقتصاد ما حذف می شود.

شیخی افزود: اگر بخش بانکی تصمیم بگیرد کل حجم نقدینگی را به بدنه تولید داخلی تزریق کند و نرخ سود هم تحققی شود نه تعیینی، همین نرخ سودی که از معجونی از عقود بیرون می آید می تواند شاخصی برای بانک ها شود تا با استفاده از آن خودشان رابه دیگران معرفی کند و این معیار رقابت بین بانک ها می شود و هر بانکی بهتر عمل کند و سود بیشتری از فعالیت های حقیقی به رخ مردم نشان دهد می تواند در این رقابت برنده شود.

وی با تاکید بر اینکه که عامل تولید باید در خدمت بخش حقیقی اقتصاد قرار گیرد، بیان کرد:  باید یک سیاست جامع همه جانبه از بخش حقیقی تولید توسط دولت اقتباس شود و از انتقال فناوری به کارگاه ها و بنگاه ها، بهبود روش تولید و بازاریابی حمایت شود.

کارشناس مسائل اقتصادی تشریح کرد: حمایت از مصرف کننده در خرید کالای ایرانی با الزام تولیدکنندگان به خدمات پس از فروش و ضمانت نامه های کیفیت و کمیت تولید در دستور کار دولت قرار گیرد و با تشویق مردم  به مصرف کالای داخلی به صورت غیر مستقیم به تولید کمک کند.

شیخی با انتقاد از واردات بی رویه در دستگاه های دولتی، تصریح کرد: دولت باید جلوی واردات را بگیرد چرا که ظرف اقتصاد محدود است لذا اگر لیوان را پر از آب کنیم دیگر جایی برای هوا نمی ماند و اگر بازار داخلی هم چنان که مشاهده می شود مملو از اجناس بنجل خارجی باشد با این سیاست غلط خائنانه ای که در دستگاه دولتی دنبال شده است و وادارات را ولنگار کرده است هیچ وقت تولید جان نمی گیرد.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۶۷۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بساط دلالی و سوداگری از طریق سامانه خودنویس جمع آوری می‌شود

مجیدی کارشناس سیاست گذاری مسکن در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر با راه اندازی سامانه خودنویس بخش عمده ای از مشکلاتی که دلالان وسوداگران در بازار اجاره مسکن ایجاد کرده بودند برطرف شده است گفت: از بهمن ماه سال گذشته که این سامانه راه اندازی شده است شاهد بهبود و تقویت بازار اجاره هستیم که خود می تواند بخشی از مشکلات که مستاجران با آن روبرو بوده اند را برطرف کند.

وی افزود: در حال حاضر بازار اجاره مسکن با راه اندازی سامانه خودنویس به سمت شفافیت حرکت کرده است که همین امر نقش موثری در کاهش حق الزحمه های نجومی در بازار اجاره مسکن داشته است.

کارشناس سیاست گذاری مسکن بیان کرد: سامانه خودنویس در حال حاضر می تواند زمینه برای کاهش مدت زمان انعقاد اجاره  فراهم کند و  زمینه را برای تقویت بازار مسکن امکان پذیر شده است

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟
  • بساط دلالی و سوداگری از طریق سامانه خودنویس جمع آوری می‌شود
  • فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند
  • آمارهای عجیب از مصرف داروی ایرانیان
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • عددهای عجیب از مصرف داروی ایرانیان
  • واردات گوشت گرم به ۶۰۰ تن می‌رسد
  • عددهای عجیب از واردات و مصرف داروی ایرانی‌ها
  • شورای جوان سازی روستا‌ها تشکیل می‌شود