Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@20:48:40 GMT

گلستان سیلزده در بیستمین روز بهار

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۶۹۶۴۵

گلستان سیلزده در بیستمین روز بهار

به گزارش ایرنا، در حالی که شکوفه های درختان در حال باز شدن بود و طبیعت فقط چند گام تا تعویض لباس کهنه و به تن کردن قبای سبز بهاری فاصله داشت، باران سیل آسیا با شدت فراوان در کمتر از 48 ساعت گلستان را به دریاچه ای از آب تبدیل کرد و روان آب های ناشی از طغیان رودخانه ها، شهر و روستا و هر چه بر سر راهش بود را در نوردید و با گذشت بیست روز از سال جدید این وضعیت همچنان ادامه دارد و آب همچنان مهمان خانه های مردم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



* هشدار هواشناسی و آغاز سیل گلستان
اداره کل هواشناسی گلستان 25 اسفند پارسال نسبت به ورود سامانه سرد و بارشی، بارش شدید باران، طوفان، برف و طغیان رودخانه های استان هشدار داد که متعاقب آن رودخانه های اترک، گرگان رود و قره سو و آبگرفتگی معابر رخ داد.
مدیرکل هواشناسی گلستان گفته بود: ظرفیت این سامانه به گونه ای است که پیش بینی می شود برف در مناطق کوهستانی یک متر و باران در مناطق پایین دست بیش از 100 میلی متر ببارد.
پیش بینی هواشناسی درست و حتی در مواردی بیش از آن محقق شد و با آغاز بارش های شدید و مداوم، بحرانی بزرگ استان گلستان را فرا گرفت.

* ورود سیلاب
پیشقراول این بارش ها و سیل ناشی از آن دامن گنبد در شرق گلستان را گرفت.
بالا آمدن لحظه به لحظه سطح آب رودخانه گرگان رود و افزایش احتمال وقوع سیلاب در این شهر، شب و روزهای سختی را برای شهروندان گنبد و روستاییان ساکن در مسیر پایین دست سدهای بوستان و گلستان رقم زد.
سرریز این دو سد به همراه ریزش شدید باران در 48 ساعت، باعث پرآبی رودخانه گرگان رود در حاشیه شمالی شهر گنبدکاووس شد و آب به داخلی خیابان و خانه های برخی از ساکنان مناطق حاشیه ای این رودخانه نفوذ کرد.
به دلیل سر ریز شدن آب سدهای گلستان و بوستان و جاری بودن دیگر آب های سطحی به مناطق پایین دست، روستاهای پایین دست سد گلستان تا سد وشمگیر برای حفظ جان مردم تخلیه شد.
حرکت سیلاب برای رسیدن به دریا، فقط به ایجاد گرفتاری برای مردم گنبد ختم نشد و در ادامه مسیر این روان آب به آق قلا رسید و با توجه به توپوگرافی منطقه و شیب اندک این شهر، از حرکت باز ایستاد.
شرایط در این شهر مرزی به گونه ای شد که 70 درصد شهر به زیر آب رفت و بسیاری از خانه ها تخلیه و مردم از خانه های خود خارج شدند.
هزاران نفر در محل های اضطراری اسکان یافتند و تلاش برای خروج و تخلیه آب ابعاد ملی به خود گرفت.
حجم فراوان و کم سابقه آب ناشی از بارش 74 تا 353 میلی متری در 35 ساعت، آق قلا را به کانون بحران تبدیل کرد.
ورود نیروهای مردمی و امدادی و دستگاه های دولتی و نظامی و مسلح مستقر در استان گلستان برای رفع آلام سیل زدگان اگر چه مستمر و مداوم بود اما به دلیل محدودیت امکانات به سرانجام مطلوبی نرسید تا اینکه در روز سوم فروردین رهبر معظم انقلاب اسلامی به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دستور دادند امکانات بیشتری برای امداد به این مناطق گسیل شود.
به دنبال دستور فرمانده معظم کل قوا، فرماندهان ارشد نظامی روانه شهرهای آسیب دیده استان گلستان شدند و با فراخوان نیروها و امکانات از نقاط گوناگون کشور، عملیات رهانیدن منطقه از سیلاب را آغاز کردند.
سیلاب، آرام اما مداوم در حال حرکت از شهر آق قلا به گمیشان بود و این شهر کوچک مرزی را در آستانه خطر بزرگ قرار داد؛ گمیشانی ها که از خطرات این سیلاب آگاه بودند دست به کار شدند و پیش از تسلیم شهرشان در مقابل زور آب، با همتی ستودنی سدی 4 کیلومتری با کسیه های شنی ساختند و از خود الگویی مثال زدنی در حفاظت از شهر و دیار ساختند.

* آغاز فعالیت های جهادی
بعد از آن که سیلاب، آق قلا و گمیشان را فرا گرفت تلاش ها برای تخلیه آب با فعالیت شبانه روزی نیروهای مسلح آغاز شد.
اولویت اول این گروه ها، تخلیه آب از شهرها و هدایت آن به سمت خلیج گرگان و در نهایت دریای خزر بود.
یکی از تدابیر اتخاذ شده برای گذر آسان تر آب، ایجاد شکاف در جاده ها بود. این اتفاق بیش از همه در جاده خواجه نفس - گمیش تپه رخ داد و به دلیل این شکاف ها، امکان تردد زمینی در این مسیر ممکن نبود.
استفاده از قایق، راه حل برقراری ارتباط میان این دو سکونتگاه و جلوگیری از بسته شدن راه ارتباط گمیش تپه با دنیای خارج بود. تا زمان ساخت پل های موقت و سیار روی این شکاف ها، از قایق برای رفت و آمد در این منطقه استفاده می شد که یکی از همین قایق ها واژگون و 6 سرنشین آن نیز جان خود را از دست دادند.
ایجاد کانال های فراوان برای گذر آب با قوت و سرعت فراوان آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد.

* سرکشی مسئولان
با آغاز سیلاب، رییس جمهوری، نماینده رهبری، معاون اول رییس جمهوری، روسای قوه قضاییه و مقننه، وزرا و فرماندهان نظامی و انتظامی در شهرهای آق قلا، گنبد و گمیشان حضور یافتند.
معاون اول رییس جمهوری که به همراه وزیر کشور و چند وزیر دیگر سوم فروردین ماه به آق قلا و گمیشان رفته بود، پس از حضور در جلسه ستاد مدیریت بحران گلستان در ساختمان استانداری، سیدمناف هاشمی استاندار گلستان را که در سفر بود برکنار و میرمحمدغراوی معاون عمرانی استانداری را به عنوان سرپرست معرفی کرد.

* خسارت ها
ابعاد خسارت وارده به گلستان از سیل به دلیل تداوم شرایط بحرانی منطقه هنوز مشخص نیست اما رقم اعلام شده در شرایط کنونی حدود 48 هزار میلیارد ریال است.
در بخش مسکن و به گفته معاون پشتیبانی و هماهنگی امور استان‌های بنیاد مسکن کشور، سیل به 17 هزار واحد مسکونی در گلستان خسارت زد که هفت هزار واحد آن نیازمند بازسازی کامل است.
احسان گوهری راد مدیرکل آموزش و پرورش گلستان هم تعداد مدارس آسیب دیده از سیل را 308 واحد آموزشی و خسارت وارده را دست کم 260 میلیارد ریال اعلام کرد.
مدیر کل فرودگاه های گلستان هم میزان خسارت وارده به فرودگاه گرگان را دست کم 2 میلیارد ریال در بخش جاده های حفاظتی و فنس های اطراف گزارش کرد.
آخرین آمار سازمان جهاد کشاورزی گلستان حاکیست که سیل 10 هزار و 500 میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد ضمن اینکه 2 هزار و 200 راس دام سبک، 20 راس دام سنگین و اسب و افزون بر 700 هزار قطعه مرغ تلف شد.
نابودی بخش های وسیعی از مزارع و باغات، مرغداری ها، دامداری ها و مراکز آبزی پروری، خسارت یکهزار و 500 میلیارد ریالی به زیرساخت ها و حوزه تاسیسات آبی و خسارت 4 هزار میلیارد ریالی به بخش صنعت از جمله دیگر خسارت های ناشی از سیل گلستان است.
تعطیلی دهها واحد صنعتی و بیکاری 3 هزار کارگر؛ آسیب دیگر سیل در استان گلستان است.
خسارت های سیل گلستان البته ابعادی فراتر از این ارقام و آمار دارد و به دلیل ماندگاری آب در مناطق هنوز امکان تعیین رقم دقیق آن ممکن نیست.
یکی از نگرانی های عمده مسئولان و مردم مناطق سیل زد گلستان، احتمال سست شدن منازل به دلیل محصور بودن چند هفته ای در میان آب است که احتمال ریزش خانه ها را افزایش داده است.
فرمانداران شهرهای سیل زده بر همین اساس از مردم خواسته اند برای بازگشت به خانه های خود عجله نکرده و پس از اطمینان کامل از مقاومت بنیان خانه ها به زندگی خود برگردند.

* وعده های مسئولان
پرداخت خسارت در بخش های گوناگون، اولین پیامد حضور مسئولان به مناطق سیل زده گلستان بود.
با وجود آن که در روزهای اول این حادثه هنوز ابعاد کامل آن مشخص نشده بود، مسئولان با اعلام پرداخت خسارت ها، اندکی از مصیبت مردم کم کردند.
بخش عمده نگرانی مردم آسیب دیده از سیل شهرهای گلستان، چگونگی جبران خسارت به منازل بود که در سفرهای متعدد مسئولان اعلام شد آسیب دیدگان با دریافت کمک های بلاعوض معیشتی و تعمیراتی حمایت می شوند.
بنیاد مسکن مصوب کرده برای ساخت مسکن در شهر 500 میلیون ریال و 120 میلیون ریال کمک بلاعوض و در روستا 400 میلیون ریال وام به همراه 100 میلیون ریال کمک بلاعوض، برای تعمیر هر مسکن 150 میلیون ریال و 40 میلیون ریال کمک بلاعوض و 50 میلیون ریال کمک بلاعوض معیشتی پرداخت شود.
تامین ملزومات آموزشی و اختصاص 60 کانکس برای جایگزینی مدارس آسیب دیده از سیل، اختصاص سه هزار و 600 نیمکت و صندلی برای راه اندازی کلاس های موقت درس، ساخت 10 مدرسه تخریبی، توزیع روزانه 10 تا 30 هزار کیلو علوفه دامی رایگان میان دامداران تا رفع کامل آبگرفتگی منطقه، پرداخت تسهیلات کم بهره و ارزان قیمت به هر واحد صنفی خسارت دیده از سیل تا سقف 450 میلیون ریال، اختصاص یک میلیارد ریال برای مددجویان کمیته امداد، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه با بازپرداخت پنج ساله به عشایر خسارت دیده، اهدای چهار هزار سری لوازم خانگی به خانواده‎های سیل‎زده از سوی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی، از جمله وعده های مسئولان به سیل زدگان گلستان است.

* سرازیر شدن سیل کمک ها
از ابتدای وقوع سیلاب گلستان، در کنار حضور و همراهی گروه های امداد هلال احمر، تشکل های مردمی هم عزم تحسین برانگیزی در کمک به آسیب دیدگان داشتند و با استفاده از تخصص ها و ظرفیت های خود به یاری سیل زدگان شتافتند.
کمک های مردمی با ماشین های شخصی به این مناطق ارسال می شد و برخی از آن ها با نظارت هلال احمر و برخی دیگر توسط فعالان اجتماعی به دست سیل زدگان رسید.
در این میان کمک های مردم زلزله‌زده ثلاث باباجانی به سیل‌زدگان استان گلستان که اقلام ضروری مورد نیاز را در حد توانایی خود برای مناطق سیل زده شمال ایران ارسال کردند، بیش از همه به دل گلستانی ها چسبید.
اگر چه وقوع سیلاب گسترده در غرب کشور و کاهش مشکلات شهرهای آسیب دیده گلستان، اندکی از تمرکز ارسال کمک های مردمی به شهرهای آق قلا و گمیشان کاسته اما هنوز دستان سخاوتمند مردم سراسر ایران در حال نوازش بلند نظرانه سیل زدگان گلستان است.

* آیا بحران پایان می یابد؟
لایروبی کانال ها، ایجاد شکاف در جاده ها، گذشت زمان و حرکت آرام آب، بخش زیادی از بحران سیلاب شهرهای گلستان را کاست و دغدغه بزرگ انباشت آب در این استان را تا حد زیادی از بین برد و زندگی را در برخی مناطق آق قلا و گمیشان به عنوان کانون های اصلی درگیر در سیلاب به حالت عادی بازگرداند.
اگر چه هنوز برخی محلات این شهرها در محاصره آب بوده و ارتفاع مانداب در آن ها به حدود یک متر نیز می رسد اما به دلیل تردد آسان و مداوم خودروهای امدادی و عملیاتی، نگرانی از کمبودهای اولیه و ضروری کاهش یافته است.
یکی از عمده ترین نگرانی مردم این مناطق، احتمال شیوع و گسترش بیماری های واگیردار است. اگر چه برخی منابع از شیوع بیماری هایی در منطقه سخت گفته اند اما معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان می گوید از ابتدای وقوع سیل تاکنون موردی از بیماری وبا، سالک، موارد واگیر حاد و سخت علاج در منطقه گزارش نشده است.
سراج الدین عارف نیا در پاسخ به اینکه برخی منابع از جمله کارشناسان هلال احمر به مواردی از بیماری در گنبد، آق قلا و گمیشان مانند سالک اشاره کرده اند؛ اظهار داشت: امور پزشکی و شناخت بیماری یک کار تخصصی است و چه بهتر این کار به اهل فن واگذار شود و از مردم هم انتظار داریم به اظهارات افراد غیرمتخصص و شایعات توجهی نکنند و خبرها را از منابع معتبر دریافت کنند.
وی افزود: برخی بیماری ها با رعایت نکات بهداشتی در ارتباط مستقیم است مثلا زمانی که در یک کمپ اسکان با جمعیت زیاد امکانات بهداشتی در حد استاندارد نیست و یا افراد مستقر خودشان مسائل بهداشتی را رعایت نمی کنند وقوع بیماری دور از انتظار نیست.
وی اضافه کرد: بر همین اساس نمی توان انتظار داشت در یک مرکز اسکان سیل زدگان که چند هزار نفر سکونت دارند رعایت بهداشت به اندازه یک خانه یا خانواده چند نفره انجام شود با این وجود تاکنون موردی از بیماریهای واگیر و سخت علاج در هیچ یک از نقاط سیل زده گلستان حتی مناطق پرتراکم و یا آسیب دیده از سیل گزارش نشده است.
همچنین مدیرکل دامپزشکی گلستان با تصریح بر اینکه تاکنون آلودگی دامی در مناطق سیل زده استان دیده نشده تاکید کرد اهالی منطقه از دست زدن به لاشه دامهای تلف شده به دلیل امکان انتقال بیماری مشترک بین انسان و حیوان خودداری کنند.
در کنار این نگرانی های بهداشتی، تکمیل اقدامات مرتبط با پاکسازی مناطق گرفتار در بحران سیل، دغدغه این روزهای مردم و البته مسئولان گلستان است.
نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان می گوید: امکانات زیادی به گلستان آمده که امیدوارم این تجهیزات تا رفع کامل مشکل سیل در منطقه مانده و به آسیب دیدگان و مناطق سیل زده امدادرسانی کند.
آیت الله سیدکاظم نورمفیدی اظهار داشت: به دلیل ابعاد گسترده این حادثه انتظار داریم امکانات حاضر در منطقه حداقل تا 5 ماه به امدادرسانی و کمک به رفع کامل مشکلات ادامه دهند.

* مقصر کیست؟
شاید جدی ترین سوال این روزهای مردم از مسئولان، چرایی بروز این حادثه است؟ اگر چه گفته می شود حجم فراوان بارش، فراتر از تصور و بیشتر ازظرفیت سدها و رودخانه های گلسان بود اما بالاخره مردم می خواهند بدانند آیا سیلاب امکان پیش بینی داشت یا خیر؟
با فروکش کردن بحران اولیه و پایان قسمت اول امدادرسانی به سیل زدگان، پرداختن به عوامل بروز این حادثه مورد انتظار جدی افکار عمومی است تا حدی که رییس قوه قضاییه در سفر به گلستان اعلام کرد که عوامل اصلی سیلاب را شناسایی می کنیم و تا این لحظه اقداماتی هم انجام شده و بر اساس قانون با خاطیان برخورد قاطع، جدی و قانونی خواهیم کرد.
حجت الاسلام والمسلمین رییسی البته گفت که در روزهای اخیر گزارش های متعددی از سیل گلستان دریافت کرده است که اغلب آن ها لایروبی نکردن رودخانه ها را عامل به راه افتادن سیل اخیر دانسته اند.
وی افزود: بر اساس گزارشات دریافتی از نمایندگان و بازرسان در مناطق سیل زده به ویژه استان های گلستان و خوزستان علت اصلی سیل لایروبی نکردن انهار بوده که در این ارتباط با عاملان آنها مطابق قانون رفتار خواهد شد.
دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در جلسه شورای هماهنگی مدیران بحران گلستان گفت که کم توجهی به اجرای برخی طرح ها مانند لایروبی نکردن رودخانه ها، موجب ورود سیلاب به مناطق مسکونی و به راه افتادن جریان سیل در گلستان شد.
وی بیان کرد: اگر گرگان رود در گذشته لایروبی می شد و مسیر حرکت آب با انباشت رسوبات و رشد درختچه های متعدد بسته نمی شد، مشکلی در جریان هدایت و انتقال آب به وجود نیامده و سیل مردم را دچار آسیب و خسارت نمی کرد.
دکتر روحانی بیان کرد: در حال حاضر حجم فراوان سیلاب وارد منطقه ای شده که امکان حرکت به سمت دریا را ندارد و به جای حرکت خروشان در بستر رودخانه ، خانه های مردم را دچار خسارت کرده است.
رییس جمهوری افزود: اگر این رودخانه شرایط طبیعی داشت و بستر آب با لایروبی از امکان انتقال حجم آب فراوانی برخوردار بود، این مشکلات و خسارت ها در گلستان به وجود نمی آمد.
رحمانی فضلی وزیر کشور هم به علت مسدود شدن مصب رودخانه های گلستان اشاره کرد و افزود: لایروبی نشدن به موقع، یکی از علل هجوم سیل رودخانه گرگان رود به مناطق مسکونی بود.
در شرایطی که از لایروبی نشدن رودخانه ها یکی از عوامل بروز سیلاب گلستان نام برده می شد، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت که در 5 سال اخیر یک هزار و 116 کیلومتر از رودخانه های استان لایروبی شده است.
علی نظری اظهار داشت: قبل از سیلاب اخیر نیز انتهای گرگان رود به طول 7 کیلومتر لایروبی شده بود.
وی افزود: نبود شیب در رودخانه گرگان رود عامل اصلی افزایش آب و کاهش سرعت تخلیه آب در شهرهای آق قلا و گمیشان بوده، این موضوع ارتباطی با لایروبی رودخانه ها ندارد.
وی ضمن اشاره به لایروبی انتهای رودخانه گرگان رود افزود: با این اقدام دبی و سرعت جریان آب اضافه شد و متعاقب آن چند شاخه فرعی هم برای خروج آب در منطقه ایجاد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان ادمه داد: زمانی که آبگذری رودخانه ها کمتر شد مردم در بالادست آق قلا کانال های ایجاد شده برای پخش سیلاب را پر کردند در شرایطی که تاکید شده بود کارهای مهندسی برای گذر آب از گنبد تا گمیشان تغییر نکند چرا که برفآب و گذر دوباره حجم زیاد آب را پیش بینی می کردیم.
نظری به مباحث مربوط به لایروبی سدهای گلستان اشاره کرد و گفت: در هیچ جای دنیا لایروبی کردن سدها اقتصادی نیست و توجیه علمی و کارشناسی ندارد.

* گلستان نیازمند سخاوت ایرانیان است
اگر چه بحران سیل گلستان به پایان رسیده اما به نظر می رسد روزهای سخت و دشوار همچنان در انتظار مردم سیل زده این استان باشد.
حجم سنگین خرابی های به بار آمده در سیل، تخریب گسترده زیرساخت ها، جاده ها، تاسیسات، مدارس و خانه ها در کنار توقعات به بار آمده ناشی از وعده های مکرر مسوولان در پرداخت تسهیلات و کمک های بلاعوض اگر به سرانجام نرسد، روزهای به مراتب سخت تر برای سیل زدگان گلستان را پدید خواهد آورد.
اکنون گلستان بیش از هر زمان دیگری نیازمند کمک سخاوتمندانه در ابعاد ملی است که در این میان نقش علما و مراجع، چهره های محبوب مردمی در همه حوزه ها اعم از ورزشی و فرهنگی و... در دعوت از مردم در کنار حمایت های دولت می تواند بسیار تعیین کننده باشد.
ابراز همدردی توام با سخاوتمندی مالی و کمک به هموطنان ترکمن که از سیل گلستان بیش از دیگران آسیب دیده اند؛ در ایجاد همگرایی ملی موثر خواهد بود.
3091/2729
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 بیکاری رهبر معظم انقلاب اسلامی طبیعت کمک های مردمی مدیرکل آموزش و پرورش 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۶۹۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب وجود آرسنیک در آب سد تالوار همدان

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، فرهاد بختیاری‌فر، یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در جلسه بررسی انتقال آب تالوار به شهر بهار، اظهار کرد: سال گذشته با تلاش‌های فراوان آب تالوار به همدان رسید، چاره‌ای جز استفاده از آب تالوار  نداریم ضمن اینکه تالوار از نظرحجم آبی بسیار مطمئن است.

وی افزود: آب تالوار طبق استانداردها تصفیه می‌شود و خروجی خوبی دارد و موضوع طعم و مزه آب انکارناپذیر است اما با این حال آب تالوار آرسنیک ندارد و با دستگاه آرسناتور دائماً آرسنیک آن اندازه‌گیری می‌شود که آرسنیک نداشته باشد. 
  
بختیاری‌فر، آب تالوار را برای مردم بهار امتیاز خوبی برشمرد و گفت: هنوز ذائقه مردم در بهار و همدان به این آب عادت نکرده است و مجبور به اختلاط آب تالوار با چاه‌ها و چشمه‌ها در همدان هستیم تا رضایت‌مندی آن بیشتر شود. 

مدیرعامل آب و فاضلاب استان همدان اختلاط آب در بهار را به‌علت وجود نیترات بالا در آب بهار به عنوان راهکار همیشگی دانست و خاطرنشان کرد: میزان نیترات در آب‌های دشت بهار بسیار بالا است و آن‌هم به‌علت کشت بی‌رویه و کم شدن منابع آبی است.

آبی از سمت شهرستان بهار به همدان انتقال داده نمی‌شود

بختیاری‌فر، خروجی آب دشت بهار در سال‌های گذشته را ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه برشمرد و اظهار کرد: در گذشته میزان خروجی آب بهار بسیار بالا بود اما در حال حاضر در مجموعه چاه‌های بهار سه تا چهار لیتر در ثانیه آب خروجی دارد که تابستان منجر به قطعی آب می‌شود ضمن اینکه آبی که الان در بهار مصرف می‌شود، همان آب شربی است که در همدان از آن استفاده می‌شود و آبی از سمت بهار به همدان انتقال داده نمی شود. 

فرماندار  شهرستان بهار هم با اشاره به مشکلات به‌وجود آمده شهر بهار در حوزه آب شرب و شرح حادثه به‌وجود آمده در خطوط لوله انتقال آب بهار و استفاده از آب تالوار به همراه چاه‌های مورد استفاده در بهار تا ترمیم محل شکستگی آب گفت: با حادثه به‌وجود آمده با مشورت اداره آب تصمیم بر این شد که برای جبران کمبود آب بهار موقتاً از آب تالوار و مخلوط منابع دیگر آبی بهار در آب شرب استفاده شود. 

مجتبی فیض‌اللهی با اشاره به تلاش در تأمین آب تا برطرف شدن شکستگی لوله آب شهر بهار افزود: با اختلاط آب تالوار ممکن است تغییر مزه و بویِ آب رخ دهد و تا برطرف شدن کامل شکستگی لوله موقتاً این مشکل برقرار خواهد بود و اگر سیستم لوله‌کشی اصلاح شود مانند گذشته از آب بهار استفاده می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: به طور قطع ما مدافع حقوق مردم هستیم و از سال گذشته پیگیر اختصاص سهمیه آب تالوار به بهار بودیم اما تا زمانی که چاه‌های ما آب دارند نیازی به استفاده از آب تالوار برای شرب نمی‌بینیم.

امام جمعه بهار هم اظهار کرد: زمانی بخش اعظم آب همدان از بهار تأمین می‌شد، چرا زمانی که در ثانیه ۱۲۰۰ لیتر آب به همدان می‌رفت موضوع نیترات بالای آب مطرح نبود؟ 

حجت‌الاسلام رضا مصباح با اشاره به اثر نیترات ناچیز کشاورزی در آب گفت: وقتی سطح آب بالا باشد، پساب کشاورزی در آن اثر گذار می‌شود اما وقتی سطح آب ده‌ها متر پایین است، پساب کشاورزی در آن اثر ندارد. 

وی در ادامه به ارائه راهکار پرداخت و مطرح کرد: مسأله ما این است که در زمین بهار چاه‌های آب وجود دارد و بهار در بدترین وضعیت آبی در دو سال پیش به داد همدان رسید و سلامتی مردم از همه چیز برای ما مهمتر است. 

مصباح با بیان اینکه وارد کردن آب طعم‌دار به چرخه آب شرب در قاعده انصاف نیست، گفت: بهار آب دارد، اگر حالا آب طعم‌دار را به مردم بدهید انصاف نیست و باید اعتماد مردمی حفظ شود. 

وی با تأکید بر اینکه از مسئولان می‌خواهیم اگر آب بهار به همدان می‌رود آن را به بهار برگردانند، افزود: یکی از راهکارهای مهم برای حفظ منابع زیرزمینی، انسداد چاه‌های غیرمجاز است.

مصباح تصریح کرد: باید برای حفظ منابع زیرزمینی آب در شهر بهار چاره‌ای اندیشیده شود که یکی از آن‌ها بستن چاه‌های غیرمجاز آب است که چندین برابر آب شرب بهار از منابع زیرزمینی به صورت غیرمجاز برداشت آب می‌شود.

دیگر خبرها

  • خالکوبی فدریکو دی مارکو به مناسبت بیستمین قهرمانی اینتر در سری آ / عکس
  • سیلاب پاکدشت در مسیل رودخانه هدایت شد / خسارت به اراضی کشاورزی در 3 روستا
  • سیلاب پاکدشت در مسیل رودخانه هدایت شد
  • اجرای عملیات لای‌روبی و پاکسازی رودخانه اراک
  • هشدار سطح نارنجی در گیلان/ مردم از توقف و برپایی چادر در کنار رودخانه‌ها خودداری کنند
  • نجات ۴۳ هزار زن باردار در مناطق درگیر سیل بلوچستان
  • تشدید بارش‌ها و احتمال سیلاب در چهارمحال و بختیاری
  • تکذیب وجود آرسنیک در آب سد تالوار همدان
  • بارش باران و جاری شدن سیلاب ۴ نفر را در مرودشت اسیر مرگ کرد
  • فیلم/ جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه در استان خراسان رضوی