Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@16:42:15 GMT

وقتی رودخانه حریمش را پس می گیرد

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۷۰۰۷۶

وقتی رودخانه حریمش را پس می گیرد

به گزارش ایرنا، عامل اصلی وقوع سیل لرستان، گذشته از بارندگی 100 میلی متری، بیداری و خروش رودهای استان بود که انچنان وحشیانه شهر و روستاها را در بر گرفت که امروز بجز تصاویری از این مناطق، خاطره ای از روزهای آبادانی آنها برجای نمانده است.
سیل لرستان طبق برآوردهای اولیه حدود 15 هزار میلیارد ریال به زیرساخت و بخش های مختلف خسارت زد و 15 نفر را به کام مرگ کشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این میان ضرورت حراست و عدم دست درازی به بستر و حریم رودخانه ها جایگاه پررنگی پیدا کرده و همه واقف شده اند که اگر حریم رودخانه ها در ساخت و سازها رعایت می شد، امروز رودخانه های خروشان و سهمناک برای بازپس گیری حریمشان اینچنین به زندگی مردم نمی تاختند.
رودخانه هایی همچون خرم رود، کرگانه، کشکان، سیمره، تیروه، ماربره و دهها رودخانه فصلی و بین شهری با سیل فروردین ماه بیدار شدند و حریم واقعی خود را پس گرفتند و اینچنین بار دیگر خشم و قدرت طبیعت را برای انسان یاداوری کردند.
گفته می شود در سیل اخیر 1.5 میلیارد متر مکعب رواناب از لرستان عبور کرده و دبی بسیاری از رودخانه چند برابر افزایش یافته که همین امر موجب شد رودخانه ها از بسترهای تنگی که انسان برای آنها ساخته بود خود را رها کنند و به اصل خود بازگردند.
بازپس گیری قلمرو رودخانه ها هزینه سنگینی برای مردم داشت، آب، برق و گاز هزاران نقطه شهری و روستایی قطع شد و راههای مواصلاتی یکی پس از دیگری تخریب شدند، زمین های کشاورزی در آب غوطه ور شدند، سدهای ماهی تخریب و منازل و ساختمان های هزاران نفر به آوار تبدیل شد.
قیمت این حوادث تلخ به ارزش فراگرفتن درس عبرتی بود تا تجدید نظر اساسی در ساخت و سازها و رعایت حریم رودخانه ها صورت گیرد.
یکی از این روخانه ها کرگانه خرم آباد بود که به دلیل خشکسالی ها تنها نام آن باقی مانده بود، رودخانه ای که با سیل امسال جان تازه گرفت و هرچه را در مسیر بود با خود برد.
به گفته مدیرعامل شرکت اب منطقه ای لرستان در این سال ها ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر این رودخانه انجام شده و چندین پرونده تخلفاتی نیز تشکیل شده بود اما این روند نابخشودنی دست درازی به طبیعت همچنان ادامه داشت تا اینکه خود رودخانه ها دست بکار شدند تا دست انسان را از دامن طبیعت کوتاه کنند.
استاندار لرستان می گوید: برخی از واحدهای سیل زده نباید در محل فعلی بازسازی یا احداث مجدد شوند چرا که در بستر و یا حریم رودخانه قرار دارند که باید با جانمایی جدید، از این حریم ها حفظ شوند.
سید موسی خادمی با تاکید بر تامین مکان مناسب و تخصیص تسهیلات به این واحدها تاکید می کند: اداره کل راه و شهرسازی با همکاری آب منطقه ای نسبت به تعیین بستر و حریم رودخانه ها ازجمله در پلدختر و معمولان اقدام کنند تا مجوزهای جدید ساخت و ساز بر این اساس صادر شود.
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز گفت: مطالعات آب منطقه ای لرستان بر مبنای دوره بازگشت صدساله رودخانه ها بوده در حالیکه دوره بازگشت سیل اخیر دست کم 500 سال بوده است.
رضا خالقی با تاکید بر به روز رسانی این مطالعات افزود: حریم و بسیتر رودخانه ها با طرح جامع انطباق ندارند که به دستور وزیر راه و شهرسازی، بازنگری طرح جامع دو شهر پلدختر و معمولان انجام می شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در حساب کاربری توئیتر خود در این‌باره نوشت: وقتی قوانین طبیعت را نشناسیم، بحران همیشه در کمین است سال‌ها قبل، اداره پست پلدختر در حاشیه و‌ حریم رودخانه بنا شده ‌بود.
محمدجواد آذری جهرمی در ادامه گفت: از مدیران پست خواستم به‌جای بازسازی، این ساختمان را تخریب کنند و ساختمان جدید را در مکانی مناسب و امن بسازند. امیدوارم سایر مسئولین هم به این موضوع توجه کنند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است چنانچه وزارت نیرو اقدام به موقعی درخصوص رفع تصرف های حریم رودخانه و سدسازی انجام می داد، خسارت سیل در لرستان کمترمی شد.
محمدرضا رضایی اظهارداشت: طبق قانون، وزارت نیرو در قبال حفاظت و محافظت بستر رودخانه ها و تعیین حریم مکلف است در حالی که یکی ازعوامل ورود سیل به شهر و روستاهای لرستان تصرف بستررودخانه و ساخت و سازدر این مکان ها بود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین سدهایی که لرستان از قبل تعریف شده و جز وظایف وزارت نیرو بوده انجام نشده که اگر احداث می شد خسارت وارده به استان کاهش می یافت.
بدون شک در روزهای و ماههای آینده بسیار بیشتر از ضرورت رعایت حریم و بستر روددخانه ها خواهیم شنید چراکه به نظر می رسد با اتفاق ناگوار سیل در لرستان همه به اهمیت این موضوع واقف شده اند که دست درازی به حریم طبیعت تبعات جبران نشدنی خواهد داشت.
7269/6060
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 خشکسالی سیل گاز مدیرکل راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۷۰۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مظهری، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، گفت: نسخه پیچی و فروش دارو همچنان تحت کنترل مسئول فنی داروخانه هاست و فقط حمل دارو با ابلاغ این آیین نامه با استفاده از سکوهای اینترنتی انجام میشود.
وی افزود: این آیین نامه با رعایت اصول حفظ سلامت بیماران، موجب سهولت دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز میشود.
مظهری ادامه داد: توزیع دارو بر بستر اینترنت بزودی به صورت آزمایشی در چند شهر با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز می شود و بعد از ۶ ماه در سراسر کشور پوشش داده می شود.
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در پایان گفت: بیماران با استفاده از سکوهای اینترنتی برای انتخاب نزدیکترین داروخانه به محل سکونت میتوانند داروی خود را سریع تر دریافت کنند .

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • هشدار نارنجی  هواشناسی: بارش باران استان فارس را در بر می‌گیرد
  • هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۱۰؛هشدار نارنجی هواشناسی برای ۱۴ استان
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها
  • فراهم کردن بستر رشد مهارتی و انگیزشی کارگران از اولویت‌های ما است
  • آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو بر بستر سکوها ابلاغ شد
  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • حضور و اراده مردم در سرنوشت کشور بزرگترین پدیده انقلاب اسلامی
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • عاشقانه‌های مولانا در تالار وحدت پراقبال شد/وقتی موسیقی سنتی رنگ و بوی تازه می‌گیرد+فیلم