Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@19:09:21 GMT

بهترین آجیل‌ها برای شما کدامند؟

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۷۰۲۰۷

بهترین آجیل‌ها برای شما کدامند؟

آجیل همچنین جزو بهترین منابع پروتئین‌های گیاهی است. براساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۷، یک رژیم غذایی غنی از آجیل می‌تواند به جلوگیری از عوامل خطر مانند التهاب، برای برخی بیماری‌های مزمن کمک کند.

سالم‌ترین آجیل ها:

لیست زیر شش نوع آجیل را به ترتیب محتوای پروتئینی و مزایای غذایی دیگر مورد بحث قرار می‌دهد. میزان مواد مغذی در هر لیست برای ۱۰۰ گرم آجیل خام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بادام زمینی

خوردن بادام زمینی روشی عالی برای افرادی است که می‌خواهند میزان پروتئین در رژیم غذایی خود را افزایش دهند. بادام زمینی به طور گسترده در دسترس بوده و برخی مواد مغذی ضروری را فراهم می‌کند.

اگرچه بادام زمینی به لحاظ فنی جزئی از حبوبات است، به این معنی که آن‌ها به گروهی از مواد غذایی از یک خانواده خاص تعلق دارند، این در حالیست که بیشتر مردم آن را یک آجیل می‌دانند.

بادام زمینی‌ها شامل طیف وسیعی از پلی فنول ها، آنتی اکسیدان ها، فلاونوئید‌ها و آمینو اسید‌ها هستند. تحقیقات نشان داده اند که همه این مولفه‌ها برای سلامتی انسان مفید هستند.

طبق اطلاعاتی که توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) ایجاد شده است، ۱۰۰ گرم بادام زمینی شامل ۵۶۷ کالری و مقادیر زیر از مواد مغذی دیگر است:

پروتئین: ۲۵.۸۰ گرم
چربی: ۴۹.۲۴ گرم
کربوهیدرات: ۱۶.۱۳ گرم
فیبر: ۸.۵۰ گرم
شکر: ۴.۷۲ گرم

چربی‌های موجود در بادام زمینی عمدتا اسید‌های چرب تک غیراشباع و چند غیر اشباع (PUFAs) هستند، هرچند این آجیل حاوی مقدار کمی از چربی‌های اشباع شده است.

همچنین مواد معدنی زیادی در ۱۰۰ گرم بادام زمینی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

کلسیم: ۹۲ میلی گرم
آهن: ۴.۵۸ میلی گرم
منیزیم: ۱۶۸ میلی گرم
فسفر: ۳۷۶ میلی گرم
پتاسیم: ۷۰۵ میلی گرم

علاوه بر این، بادام زمینی مزایای مقرون به صرفه بسیاری از انواع دیگر آجیل‌ها را ارائه می‌دهد.

بادام

در چند سال اخیر، بادام به طور چشمگیری محبوب شده و مورد توجه قرار گرفته و اکنون به راحتی در هر منطقه‌ای در دسترس است. بادام پروتیین کمتری نسبت به بادام زمینی دارد، اما با مواد مغذی دیگر آن را جبران می‌کند. بادام، ممکن است میان وعده بسیار خوب و مناسبی برای افرادی باشد که به دنبال یک جایگزین سلامت و جایگزین غنی از پروتئین برای چیپس سیب زمینی یا چوب شور هستند.

بر طبق USDA، هر ۱۰۰ گرم از بادام ۵۷۹ کالری دارد و دارای مشخصات تغذیه‌ای زیر است:

پروتئین: ۲۱.۱۵ گرم
چربی: ۴۹.۹۳ گرم
کربوهیدرات: ۲۱.۵۵ گرم
فیبر: ۱۲.۵۰ گرم
شکر: ۴.۳۵ گرم

بسیاری از چربی‌های موجود در بادام، چربی‌های غیر اشباع هستند. علاوه بر موارد فوق، بادام غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به شرح زیر است:

کلسیم: ۲۶۹ میلی گرم
آهن: ۳.۷۱ میلی گرم
منیزیم: ۲۷۰ میلی گرم
فسفر: ۴۸۱ میلی گرم
پتاسیم: ۷۳۳ میلی گرم
ویتامین E. ۶۳ میلی گرم

پسته

پسته شامل مقدار زیادی پروتئین و مواد مغذی حیاتی دیگر است. علاوه بر این پسته منبع اسید‌های چرب مفید و آنتی اکسیدان‌ها است. این آجیل معروف به لحاظ فنی بذر درخت پسته است، اما مردم عموما آن را به خاطر ظاهر و احساس خود به عنوان یک آجیل می‌بینند.

یک مطالعه منتشر شده در Nutrition Today اظهار داشت که خوردن پسته تاثیر مثبتی بر فشار خون و عملکرد اندوتلیال دارد که ممکن است منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با قلب شود.

هر ۱۰۰ گرم پسته شامل ۵۶۰ کالری و مقادیر غذایی زیر است:

پروتئین: ۲۰.۱۶ گرم
چربی: ۴۵.۳۲ گرم
کربوهیدرات: ۲۷.۱۷ گرم
فیبر: ۱۰.۶۰ گرم
قند: ۷.۶۶ گرم

اسید‌های چرب اشباع نشده و PUFA‌ها اکثر چربی موجود در پسته را تشکیل می‌دهند. در حالی که پسته، مواد معدنی کمتری نسبت به برخی آجیل‌های دیگر ارائه می‌دهد، اما حاوی ۱.۰۲۵ میلی گرم پتاسیم در ۱۰۰ گرم است.

دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی قابل توجه در پسته عبارتند از:

کلسیم: ۱۰۵ میلی گرم
آهن: ۳.۹۲ میلی گرم
منیزیم: ۱۲۱ میلی گرم
فسفر: ۴۹۰ میلی گرم

خواص انواع آجیل

بادام هندی یا “کاشیو” (cashew)

بادام هندی دارای بافت خامه‌ای است که آن را به افزودنی عالی به غذا‌ها و میان وعده‌ها تبدیل می‌کند.

۱۰۰ گرم بادام هندی حاوی ۵۵۳ کالری و مواد مغذی زیر است:

پروتئین: ۱۸.۲۲ گرم
چربی: ۴۳.۸۵ گرم
کربوهیدرات: ۳۰.۱۹ گرم
فیبر: ۳.۳۰ گرم
قند: ۵.۹۱ گرم

بیشتر چربی‌های موجود در بادام هندی چربی‌های تک اشباعی هستند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم در بادام زمینی عبارتند از:

کلسیم: ۳۷ میلی گرم
آهن: ۶.۶۸ میلی گرم
منیزیم: ۲۹۲ میلی گرم
فسفر: ۵۹۳ میلی گرم
پتاسیم: ۶۶۰ میلی گرم

گردو

گردو به رغم اینکه نسبت به بسیاری از آجیل‌های دیگر کربوهیدرات کمتری دارد، نسبت به برخی کالری بالاتری دارد. مقدار کالری بالای آن به دلیل محتوای چربی بسیار بالای آن است.

با این حال، چربی‌های گردو عمدتا PUFA هستند، که ممکن است فواید سلامتی متعددی داشته باشند.

در حالی که گردو به خاطر محتوای چربی سالم آن مشهور است، یک منبع بسیار خوب از پروتیین و دیگر مواد مغذی است.

همراه با ۶۵۴ کالری در هر ۱۰۰ گرم، دیگر مواد مغذی آن به شرح زیر است:

پروتیین: ۱۵.۲۳ گرم
چربی: ۶۵.۲۱ گرم
کربوهیدرات: ۱۳.۷۱ گرم
فیبر: ۶.۷ گرم
قند: ۲.۶۱ گرم

گردو نسبت به آجیل‌های دیگر مواد معدنی کمتری دارد:

کلسیم: ۹۸ میلی گرم
آهن: ۲.۹۱ میلی گرم
منیزیم: ۱۵۸ میلی گرم
فسفر: ۳۴۶ میلی گرم
پتاسیم: ۴۴۱ میلی گرم

تحقیقات منتشر شده در مجله بریتانیایی تغذیه، نشان می‌دهد که گردو یک منبع غنی از فلاونوئید‌ها و اسید‌های فنولیک است.

فندق

فندق طعمی خاص دارد که باعث می‌شود در بین غذا‌های شیرین مورد توجه قرار بگیرد. فندق‌ها پروتیین کمتری نسبت به سایر آجیل‌ها هستند، اما ممکن است با دیگر فواید سلامتی آن را جبران کنند.

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله Clinical Lipidology، فندق می‌تواند به کاهش کلسترول کمک کند.

۱۰۰ گرم فندق شامل ۶۲۸ کالری و همچنین موارد زیر است:

پروتیین: ۱۴.۹۵ گرم
چربی: ۶۰.۷۵ گرم
کربوهیدرات: ۱۶.۷۰ گرم
فیبر: ۹.۷ گرم
قند: ۴.۳۴ گرم

این مقدار پروتیین و چربی موجود در فندق، آن را ب. نسبت به دیگر انواع آجیل به گردو تشبیه می‌کند.

اکثر چربی‌ها در فندق، چربی‌های تک سیر نشده هستند، اما بعلاوه برخی از چربی چند غیراشباع (Polyunsaturated fat) و چربی‌های اشباع شده نیز در آن وجود دارند.

فندق نیز حاوی موارد زیر است:

کلسیم: ۱۱۴ میلی گرم
آهن: ۴.۷۰ میلی گرم
منیزیم: ۱۶۳ میلی گرم
فسفر: ۲۹۰ میلی گرم
پتاسیم: ۶۸۰ گرم

چگونه آجیل‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

افراد می‌توانند مصرف آجیل را به روش‌های مختلف افزایش دهند تا پروتئین‌های گیاهی بیشتری به دست آورند. در قسمت زیر چند مثال از روش‌های ترکیب آجیل در رژیم غذایی آورده شده است:

آن‌ها را به آجیل هایتان اضافه کنید.

آجیل‌های شور می‌توانند عطر و طعم موردپسندی را به مخلوط آجیل هایتان اضافه کند که این باعث می‌شود جایگزینی مناسب برای میان وعده‌هایی مانند چیپس باشد. با این حال بهتر است بخاطر افزودن نمک و کالری بالای آن، تعادل را در مصرف آن رعایت کنید.

آجیل خام نیز یک افزودنی سالم و مغذی به یک مخلوط دنباله‌ای شیرین که شامل میوه‌های خشک می‌باشد، است. افرادی که اصرار به خوردن یک شکلات و یا اسنک شیرین دیگر دارند، ممکن است متوجه شوند این ترکیب شیرین می‌تواند خواسته هایشان را مهار کند.

افرادی با رژیم غذایی کم کربوهیدرات و یا رژیم کم قند باید به خاطر داشته باشند که میوه‌های خشک شده می‌توانند مقدار قند بالایی داشته باشند.

آن‌ها را به عنوان میان وعده بخورید.

آجیل به طور کلی برای خوردن آماده است و تقریبا هر زمان از روز آن‌ها را به میان وعده‌ای ایده آل تبدیل می‌کند. با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که اگر چه آجیل حاوی چربی‌های مفید است، اما کالری بالایی دارند.

شیر آجیل بخورید

شیر آجیل خواصی مشابه با شیر گاو ندارد، اما ممکن است برخی از طعم و فواید کلی آجیل را حفظ کند. بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی شیر آجیل را می‌فروشند، و یا اینکه مردم می‌توانند نسخه‌های ساده آن را برای اجتناب از مواد افزودنی در خانه درست کنند. نمونه‌هایی از آن شامل شیر بادام، شیر بادام هندی و شیر فندق است.

از کره آجیل استفاده کنید

در کنار کره بادام زمینی، بسیاری از انواع دیگر کره آجیل در فروشگاه‌های مواد غذایی موجود است. مردم می‌توانند آن‌ها را به ساندویچ یا کوکی اضافه کنند.

آن‌ها را روی سالاد بپاشید

اضافه کردن مقداری آجیل به سالاد می‌تواند پروتئین و مواد مغذی آن را افزایش دهد.

آیا می‌توانید بیش از حد آجیل بخورید؟

خوردن آجیل برای سلامتی مفید است، چون ممکن است در برابر عوامل خطر بیماری‌های قلبی و دیگر شرایط سلامتی از شما محافظت کند. با این حال، خوردن بیش از حد آن نیز خوب نیست.

آجیل کالری بسیار زیادی دارد، بنابراین خوردن مقدار زیاد آجیل در طول روز می‌تواند باعث شود که مردم بدون توجه به جذب کالری موردنظر خود، کالری بسیار زیادی مصرف کنند. انجام این کار به طور منظم ممکن است منجر به افزایش وزن شود.

علاوه بر این، آجیل دارای چربی‌های سالم هستند که برای تعادل بدن مفید هستند، اما می‌توانند به اسهال و سایر مشکلات نیز منجر شوند.

آجیل‌های شور، می‌توانند سدیم را به رژیم غذایی اضافه کنند. قبل از خوردن آجیل شور برای بررسی میزان سدیم آن، باید به برچسب روی آن توجه کنید. آجیل خام و خشک شده یک جایگزین سالم برای آجیل‌های شور هستند.

برخی افراد ممکن است دریابند که آجیل سیستم گوارشی آن‌ها را به هم می‌ریزد. در این مورد، خوردن بیش از حد آجیل ممکن است سبب ایجاد احساس ناراحتی یا نفخ شود. آجیل نیز یک آلرژی غذایی رایج است.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

در اغلب موارد، آجیل یک افزودنی سالم و امن به رژیم غذایی است. اما اگر فردی ناراحتی‌های گوارشی را از خوردن آجیل تجربه کند، ممکن است بخواهد به دکتر مراجعه کند. ممکن است دلیل این ناراحتی حساسیت به اجزای خاص آجیل باشد. آجیل یک آلرژن شایع است و ممکن است برای مردمی که که قبلا آلرژی نداشتند، آلرژی ایجاد کند.

هر کسی که واکنش آلرژیک مانند ورم یا خارش گلو و یا صورت را تجربه کند، باید آجیل خوردن را متوقف کرده و مراقبت‌های پزشکی فوری را دریافت کند. آلرژی‌های آجیل شدید گاهی می‌توانند مهلک و کشنده باشند.

منبع:تابناک باتو

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آجیل پروتئین رژیم غذایی بیماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۷۰۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر زیبای دژکرد

یکی از مناطق بسیار زیبا و بکر استان فارس شهر زیبای دژکرد در شهرستان اقلید با طبیعتی شگفت انگیز است که دل هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

امسال شهر زیبای دژکرد میزبان جشنواره شکوفه‌های بادام یکی از محصولات اصلی این منطقه بکر و سرسبز بود تا به این بهانه هم استانی‌ها را گرد هم آورد.

دژکرد تنها یک منطقه طبیعی با محصولات کشاورزی و باغی خاص نیست بلکه محل حضور هنرمندان و ادیبان ممتاز نیز است؛ شهری که از قدیم الایام در آن به فرهنگ و ادب و هنر اهتمام ویژه‌ای قائل بوده‌اند و این نشان از تراز بالای فرهنگی مردمان این دیار دارد.

جشنواره شکوفه‌های بادام تنها یک نشانه برای آشنایی با مردمی است که هنر و تمدن غنی ایران زمین را در کنار کار و تلاش و سخت کوشی به مخاطبان خود عرضه می‌کنند و اغراق نیست که بگوییم یک ایران کوچک در دل استان فارس به زیبایی تمام جلوه گر آداب و رسوم و فرهنگ غنی این کشور شده است.

طبیعت جادویی و سرسبز دژکرد آن هم در فصل اردیبهشت که دل هر بیننده‌ای را جذب خود می‌کند، با شکوفه‌های بادام طراوت و زیبایی منحصر به فردی پیدا کرده است؛ محصولی که در این شهر زیبا به ثمر نشسته و در حد وسع و توان نیاز مردم را به خوبی تامین می‌کند.

امسال دژکرد زیبا میزبان جشنواره شکوفه‌های بادام بود و به همین بهانه سفری به این شهر دل انگیز داشتیم. در این جشنواره که با حضور دکتر مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، ثابت اقلیدی مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس، صالحی نماینده شهرستان اقلید در مجلس شورای اسلامی، منصوری فرماندار اقلید و دیگر مسئولان شهرستان برگزار شد، بار دیگر به توجه بیشتر به این منطقه زرخیز تاکید شد.

جشنواره شکوفه بادام گام مثبتی برای دژکرد خواهد بود

در این مراسم ابراهیم رئیسی، شهردار دژکرد ضمن خوش آمدگویی به میهمانان با اشاره به همکاری‌ها و هم افزایی‌ها در برپایی این جشنواره به ویژه از سوی اعضای شورای اسلامی شهر دژکرد گفت: با کمک اعضای شورا فضای خوبی اماده شد و مردم دژکرد همکاری و همیاری کردند و میزبان مسئولین رده بالا هستند.

رئیسی افزود: مردم سختکوش دژکرد در انقلاب اسلامی دین خود را به نظام اسلامی ادا کردند و همچنان به این عهد پایبند هستند.

مقام عالی شهرداری دژکرد خواستار توجه جدی به دژکرد در ابعاد مختلف شد و اظهار داشت: با برگزاری این جشنواره بهره مفیدی از حضور مسئولین هم مردم و هم شهر دژکرد خواهد برد و امید است مشکلات شهر دژکرد به خوبی برطرف شود.

رئیسی عنوان کرد: خداوند دژکرد زیبا را مورد لطف خود قرار داده و هر آنچه که برای یک طبیعت زیبا نیاز هست از جمله چشمه سار‌ها و رودخانه‌ها و باغات فراوان با درختان و میوه‌های متنوع که در هر فصل زیبایی خاصی دارد، اب و هوای معتدل، کوه‌های سر به فلک کشیده که زیبایی شهر دژکرد را در منطقه بی نظیر جلوه می‌دهد را به ما عطا کرده است.

او افزود: به پاس همین نعمت‌ها از مسئولین هم تقاضا داریم که در ایجاد زیرساخت‌ها به ما کمک کنند تا این شهر را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

رئیسی گفت: با وجود این کمبود‌ها و امکانات ضعیف و مشکلات ناشی از گذشته، در تلاش هستیم به کمک مسئولان شهرداری، مسائل و مشکلات را حل کرده و شهری در خور شهروندان خوب دژکردی بسازیم که در این راستا حمایت مسئولان استان و توجه آنها به این منطقه خاص طبیعی بسیار مهم است.

توسعه زیرساخت گردشگری در بخش سده

بخشدار بخش سده اقلید نیز در حاشیه این مراسم گفت: شهر دژکرد دارای ظرفیت گردشگری بالایی است و برگزاری چنین جشنواره‌هایی در معرفی این شهر موثر است.

ابراهیم محمدی با اشاره به اهمیت تقویت زیرساخت‌های گردشگری در بیان کرد: با رونق گردشگری در این منطقه می‌توان به مردم این منطقه کرد که ضمن شناساندن آن موجب رونق اقتصادی شود.

بخشدار سده اقلید عنوان کرد:با تفرجگاه‌ها و طبیعت زیبایی که در این منطقه شاهد هستیم و همچنین باغاتی که در تولیدات کشور رتبه خوبی دارند بایدزیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم تا رونق گردشگری را به همراه داشته باشد.

مشکل اوقافی بودن دژکرد حل می‌شود

شهرام منصوری، فرماندار اقلید نیز با اشاره به اینکه اراضی اوقافی یکی از مشکلات بزرگ شهر دژکرد است و به انحای مختلف این موضوع پیگیری شد عنوان کرد: در واقع این معضل برای مردم است و بعد از گذشت این همه سال نباید مشکل زمین و سند وجود داشته باشد.

منصوری خاطرنشان کرد: با پیگیری‌هایی که با حضور استاندار فارس شد قرار شد از مجمع بیش از ۴۰۰ هکتار که سهم دو دانگی اوقاف است از جای دیگر و بدون اینکه مردم هزینه مالی داشته باشند جایگزین کنیم و در مجاورت همین شهر زمین ۴۰۰ هکتاری منابع طبیعی به صورت احیای اراضی اوقافی تبدیل به احسن کنیم وسهم دو دانگ دژکرد حل شود و مردم بتوانند ساخت و ساز مسکونی و اراضی کشاورزی را داشته
باشند.

به گفته او، گردشگری دژکرد و موقعیت جغرافیایی که دارد هیچکدام از شهر‌های استان ندارند و این طبیعت می‌تواند محل تفریحی، توریستی و گردشگری باشد و به جد دنبال آن هستیم که دژکرد محلی برای گردشگران باشد.

به گفته منصوری مسیر طریق الرضا نیز که نزدیک بیش از ۱۵ سال راکد بود از پارسال احداث جاده طریق الرضا از سرگرفته شد و این روند ادامه داد که مسیر یزد- اقلید به سمت یاسوج و نهایتا اهواز انجام دهیم و با ازاد راه و طریق الرضا دژکرد از بن بست خارج شود.

او افزود: همچنین جاده دسترسی دژکرد به پادنا هم مشکل داشت و در سال ۱۴۰۳ این دو مسیر به هم وصل می‌شود که مشکل مردم حل شود.

در ادامه معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه فارس، خطه همیشه سبز و سربلند است، گفت: جشن شکوفه‌های بادام بهانه زیبا برای عرض اردات انسان به طبیعت و پاسداری از فرهنگ غنی است که در شهر دژکرد شهرستان اقلید فارس وجود دارد.

مریم جلالی در جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام در شهر دژکرد شهرستان اقلید با بیان اینکه سلام دارم به تمام خانواده ها، مردان و زنانی غیوری که با غیرت خود این سرزمین را آوازه جهان کرده‌اند، عنوان کرد: این کوه‌ها و دشت‌ها به قدم‌های شما خانواده‌ها می‌بالد که با هنر و غیرت خودتان آن را نگه داشته‌اید و امروز جهان، ایران را می‌شناسد.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: من دست بوس همه مادران شهدایی هستم که با قطره قطره خونشان امروز این ابتهاج و‌شادی را به ما ارزانی داشتند و ما مدیون آنها هستیم.

جلالی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نامگذار‌ی امسال به نام جهش تولید با مشارکت مردم، گفت: این مهم سرلوحه کار ما قرار دارد، چرا که معتقدیم صنایع دستی و گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است که همه اقشار می‌توانند در آن نقش آفرینی کنند.

وی گفت: هنر زنان و خانواده‌های ایرانی این بوده که زندگی را نگه‌دارند و تولید عشق و عاطفه با محبت، تولید اخلاق و امنیت با تربیت، تولید مثل برای جوانی جمعیت، تربیت سربازان امام زمان (عج) و خلق ثروت کنند.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: هر منظره‌ای که مشاهده می‌شود، هر شکوفه‌ای که بر درخت می‌نشیند، هر نخی که بر تاری و هر کیسه‌ای که بافته می‌شود و هر هنری که خانواده ایرانی از مواد اولیه در دسترس آن استفاده به هنر تبدیل کرده و رنگ آفریده، در واقع حکمت ایرانی اسلامی و سبک زندگی را رقم زده است.

جلالی با تصریح اینکه این خانواده ایرانی است که همیشه سربلند، عزت آفرین و عزت ساز بوده است، گفت: قدردان شور و شعور اهالی شهر دژکرد هستم، دژی که هم طبیعت و هم زیبایی و فرهنگ با شاهنامه خوانی دارد و هم موسیقی، قصه، رنگ و طعم دارد و یک رویکرد کامل برای فرهنگ ما محسوب می‌شود.

او با تاکید بر اینکه فرهنگ ما مثابه یک گنج است و ما باید بتوانیم از این فرهنگ استفاده کنیم، افزود: برای حفظ این فرهنگ باید رنج ببریم، اما پشت هر رنجی، گنجی است.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: اگه نوای شاهنامه خوانان، اگر پینه دست زنان در جاجیم و فرش و اگر عرق و پینه دست مردان در باغداری وجود داشته، همه برای حفظ ایران بزرگ و برای سربلندی فرزندانی است که در آینده بگویند ما در ایران اسلامی زندگی کردیم.

او با تاکید بر اینکه ایرانی با فرهنگ، غیرت، ایمان و آموزه‌های دینی خود نشان داده که همیشه وجود دارد، با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام اشاره و ابراز امیدواری کرد که به سرسختی دنا و به سختی بادام و طراوات و سرسبزی شکوفه‌های بادام این جشنواره همیشه برقرار باشد و بتوانیم لبخند را بر لب خانواده ایرانی بیاوریم ومعیشت عزت آفرین با دست‌ها، زمین و درختان بیافرینم.

شهرستان اقلید مانند نگینی بر کشور ایران می‌درخشد

ناصر توکلی، مشاور معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این جشنواره گفت: این جشنواره زیبا و با حضور مردم شریف و با اصالت دژکرد و سایر شهرستان‌ها و بویژه شهر اقلید برگزار شده است و تلاش می‌کند پتانسیل و ظرفیت‌های شهرستان را نشان دهد و یکی از جشنواره‌های خوب و زیبا بوده است که تاکنون حضور داشته ام از تلاش همکاران برای برگزاری آن قددرانی می‌کنم.

توکلی خاطرنشان کرد: شاهد حضور تولیدکنندگان و کشاورزانی هستیم که دست رنج آنها امروز زیبنده سفره‌های مردم در امنیت غذایی است وی افزود: این جشنواره دستاورد خوبی دارد و در بخش کشاورزی شهرستان اقلید مانند نگینی بر کشور ایران می‌درخشد.

به گفته توکلی، از تولید ۱۴۰ هزار تن بادام کشور ۱۰ درصد تولید مربوط به شهرستان اقلید است و محصولات آن زیبنده سفره‌های مردم است.

او با اشاره به اینکه این شهرستان جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد و راه اندازی بوم گردی و توریسم در این شهرستان ضروری است، تصریح کرد:در تولید حبوبات شهرستان اقلید رتبه برتر کشور و در بیشتر محصولات این شهرستان مقام اول تا سوم دارد و باید از بهره برداران حمایت ویژه‌ای شود ومی توان با کار علمی وضعیت تولید ومیزان عملکرد را در بادام با ارقام جدید و پرپتانسیل وسازگار با شهرستان اقلید افزایش داد.

توکلی ادامه داد: از اعتبارات ملی برش خوبی را برای شهرستان رقم خواهیم زد و با نگاهی به وضعیت تولید شهرستان که عمدتا بر روی بادام برنامه ریزی شده است مرکز تولید نهال گواهی شده بادام در این شهرستان خالی است و باید بر روی بسته بندی و سورت بادام کار کنیم.

به گفته او اگر بادام باکیفیت اقلید را به بازار‌های مختلف در قالب تشکل‌های مردمی و حذف واسطه‌ها داشته باشیم می‌توانیم دسترنج باغداران شهرستان را قدر بدانیم.

مشاور معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: در بخش دژکرد اگر خوب کار شود درآمد خوبی به این شهرستان و استان می‌آورد و ظرفیت‌های این شهرستان را در سطح ملی و بین المللی به نمایش می‌گذارد.

در پایان این جشنواره مراسم تقدیر و تشکر از دو هنرمند شاهنامه خوان معروف دژکرد نیز به عمل آمد و از محمد و علی رئیسی پدر و پسر دژکردی که شاهنامه خوانی را با سبک خاص و منحصر به فرد خودشان در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسانده بودند، تقدیر و لوح تقدیر به آنان اهدا شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • درخواست مهم وزیر اقتصاد از وزیر راه و شهرسازی/ خودرو‌هایی که سهمیه بنزین آن‌ها قطع خواهد شد؛ کدامند؟
  • ورود سامانه بارشی به کشور؛ استان‌های بارانی کدامند؟
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • آجیل فروش گران‌فروش در زنجان جریمه شد
  • آجیل فروش متخلف در زنجان جریمه شد
  • در جشنواره شکوفه‌های بادام ‌شهر زیبای دژکرد چه گذشت؟
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر زیبای دژکرد
  • این سبزی ضد سرطانی متخصص تسکین عفونت های تنفسی
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • نکات مهم قبل از انتخاب و خرید بهترین باربیکیوها