Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ سید ناصر رضوی، پيشكسوت و مدرس قرآنی اصفهان است. وی تجربیات یک عمر همراهی و مؤانست با قرآن را برای حفظ، بقا و رونق بخشیدن به جلسات سنتی قرآن که متأسفانه در حال کم فروغ شدن هستند، در این گفت‌وگو بیان می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین علت کم توجهی به جلسات قرآن، بکار نبردن شاخص‌ها و معیارهایی‌ست که لازمه هر بقای هر جلسه قرآن است، بیان کرد: از سویی مواردی که طی سال‌ها و از دوران کودکی تا بزرگسالی‌ام در جلسات قرآن سنتی دیدم و زمینه جذبم شد و در کنار آن سالیان سال و پس از تدریس آنها را تجربه‌ کردم، سعی کرده‌‌ام در جلسات قرآنم بکارگیریم و به دیگران نیز آن‌ها را پیشنهاد کنم و همین امر موجب شد به معنای واقعی، مصداق آیه «وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا» برسم و آن را بدست آورم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رعایت ادب و احترام در جلسات قرآن
رضوی با اشاره به این شاخص‌ها، ادامه داد: شنیدن تلاوت‌های قرآن و استماع آیاتی نورانی کلام وحی از مهم‌ترین معیارها برای جذب عاشقانه به امر تلاوت قرآن است و این توصیه باید بارها و بارها در جلسات قرآن به قرآن‌آموزان و حاضران انجام گیرد. در کنار آن نیز تشویق‌ها و الله‌الله گفتن‌ها به ویژه هنگام تلاوت‌های مجلسی از مهم‌ترین معیارهایی‌ست که زمینه باقی ماندن فرد در این عرصه را فراهم می‌کند.
این مدرس قرآن با اشاره به شاخص رعایت ادب و احترام در جلسات قرآن، اظهار کرد: چنان‌که اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور چون استاد مولایی(ابراهیم پورفرزیب) و محمدحسین سبزعلی نیز در جلسات قرآن همواره بر این امر تأکید می‌کردند و سعی بر عمل به آموزه‌های قرآنی و عملیاتی کردن اوامر الهی داشتند.
وی با اشاره به اصل تقلید در میان قاریان نوجوان و جوان، افزود: تشویق شاگردان به اینکه از آن تلاوتی که بر دلشان نشسته، تقلید کنند، موجب ایجاد زمینه‌ای برای حضور هر چه بهتر و بیشتر قرآن‌‌آموزان و رونق بخشیدن به جلسات قرآن می‌شود.
قاری قرآن باید به تمام عیار تقلید کند
این پشکسوت قرآنی اظهار کرد: اینکه فردی نتواند تقلید را مثلاً از یک استاد چون عبدالباسط، محمدصدیق منشاوی، مصطفی اسماعیل، محمد انور یا مثلا عبدالعزیز صیاد، حصان و ... انجام دهد، در عرصه قرائت توانایی لازم را ندارد. یک قاری قرآن باید توان داشته باشد تا دقیقا و به تمام عیار تقلید قاری مصری را به صورت تمام عیار انجام دهد تا بتواند در میدان تلاوت ادعا داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه دارا بودن سوز تلاوت مهم است، اضافه کرد: فرد باید عاشق تلاوت قرآن باشد به این معنا که گویا آیات در ذهن مخاطب و مقابل چشم آن‌ها، قابل دیدن باشد، این‌گونه تلاوت کردن آیات و این احساس نشئت گرفته از سوز عاشقانه قرآن‌ است.
رضوی با تأکید بر اینکه ششمین شاخص این‌ است که اساتید قرآن باید ابتدا لباس تواضع بپوشند و سپس به مردم خدمت کنند، اظهار کرد: قاریان و اساتید قرآن باید لباس تواضع به تن کنند، چنان‌که در قرآن می‌خوانیم « لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ» اگر قاری قرآن در مقابل خداوند و در محافل قرآنی تواضع داشته باشد، باری‌تعالی آن هنگام به او مقام تهذیب و اثر بخشی اعطا می‌کند.
این مدرس قرآن با اشاره به اینکه اگر اساتید لباس تواضع به تن کنند، شاگردان که خروجی این جلسات سنتی قرآن هستند، تهذیب نفس را می‌آموزند، گفت: اگر استاد قرآنی، لباس تواضع پوشید و به سن بالای 60 سالگی رسید و همچنان لباس تواضع و ادب را حفظ کرد، آن‌هنگام الگوی تمام واقعی خواهد بود.
قاریان نباید لب به مادیات بگشایند
وی با تأکید بر اینکه هفتمین معیار اینست که قاریان نباید لب به مادیات بگشایند و نباید تلاوت خود را با اجر مادی از بین ببرند، اضافه کرد: عدم توقع مادی‌گری از جمله مهم‌ترین صفت پیشکشوتان قرآنی و قاریان است. کاش فعالان این عرصه، حرفه‌ و شغلی را به عنوان منبعی برای ارتزاق خود و خانواده خود داشته باشند و در کنار آن نیز زندگی‌اش را برای قرآن بگذارد بدون ذره‌ای چشم‌داشت مادیات.
این مدرس قرآن اظهار کرد: همان‌طورکه قاریانی چون قاسم رضیعی، هستند که بدون بیان و طی کردن برای دریافت یک ریال پول در محافل به اجرای برنامه می‌پردازند که امیدواریم دیگر قاریان نیز این مسیر را سپری کنند.
رضوی با تأکید بر اهمیت حضور مردم در جلسات قرآن هشتمین شاخص برای جلسات سنتی قرآن است، افزود: اگر شما مجالس قرآن را ترک کنید، بدانید از پنجره، وارد مسائل شده‌اید و نه از دروازه! همانطور که براساس بیان صریح قرآن « يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِكَ»، باید به مجالس قرآن اهمیت بدهید، در منزل خودتان جلسات خانگی و فامیلی تشکیل دهید، به گونه‌ای که اول میهمانی‌هایتان یک و یا چند آیه قرآن تلاوت کنید، همچنین کودکان و نوجوانان خودتان را به مانند گوهر وجویتان برای حضور در جلسات قرآن همراه کنید.
وی در پایان تأکید کرد: مردم باید سعی کنند تا جلسات قرآن را تقویت کنند و برای آن‌ها هزینه کنند و همچنین در برای تشکیل مجموعه‌های قرآنی همراه با زمینه‌های جذب قرآن‌آموزان تلاش کنند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی مؤسسات قرآنی پیشکسوت قرآنی مدرس قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۷۰۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر طرح ملی قرآنی حفظ نور کشور گفت:"اعظم السادات برغمدی" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که دبیرخانه طرح ملی تلاوت قرآن کریم در مشهد دایر است افزود: همه دختران ۱۴ تا ۲۴ سال می‌توانند در این طرح شرکت کنند و از آموزش‌های ویژه بهره‌مند شوند.   وی ادامه داد: کار ثبت نام از دختران تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ادامه دارد و علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نام به تارنمای طرح ملی قرآن حفظ نور https://beitnarjes.ir/Article/Single/۴۸ مراجعه کنند.   مدیرطرح ملی قرآنی حفظ نور کشور گفت: تربیت نسل جوان، تربیت نسل قرآنی مهدوی، کمک به خواسته رهبری در خصوص تربیت حافظ قرآنی و انتقال فرهنگ قرآنی به خانواده ها از جمله اهداف این طرح است.   برغمدی افزود: این طرح فرصت بی‌نظیری پیش‌ روی دختران علاقه مند به قرآن در استانها قرار می‌دهد.      

 

دیگر خبرها

  • فیلم کوتاه، زبان مختص خود را دارد/ «قضاوت» برآمده از تجربه زیسته
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • حنجره خود را در کرسی های تلاوت قرآن در سرزمین وحی، وقف خدا کنید
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • (ویدئو) لحظه تکان‌دهنده فوت دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی پشت میکروفن پس از تلاوت قرآن