Web Analytics Made Easy - Statcounter

اختلاف گسترده میان پنتاگون و کاخ سفید درباره سپاه، حمله انتحاری به نیروهای ائتلاف آمریکایی در سوریه و اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با دولت سوریه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به ادامه واکنش های جهانی به اقدام آمریکا علیه سپاه نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس در پاسخ به سوال خبرگزاری جمهوری اسلامی درخصوص درخواست «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از متحدان واشنگتن برای پیوستن به رفتار غیرقانونی آن کشور علیه سپاه گفت: تصمیم آمریکا درباره تروریستی نامیدن سپاه به خود آن کشور مربوط است.

شیخ همام حمودی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق طی سخنانی در مراسم بزرگداشت شهید امام محمد باقر صدر در مسجد و حسینیه امام علی (ع) در بغداد گفت: «قطعا تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تصمیمات قبلی او درباره قدس و جولان تفاوتی ندارد. ترامپ این تصمیمش را برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی و شعله ور کردن آتش ها در منطقه اتخاذ کرد.»

وی افزود: «نیروهای سپاه پاسداران مشاور رزمندگان ما در الحشد الشعبی بودند و آنها قوی ترین نیرویی هستند که با تروریسم مقابله کرده و در نابودی آن سهیم هستند.»

«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی و رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی عراق شامگاه سه‌شنبه (۲۰ فروردین) به تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از سوی دولت آمریکا واکنش نشان داد.

او در واکنش به این اقدام در بیانیه‌ای عنوان کرد: «اقدام کاخ سفید در گنجاندن سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در لیست گروه‌های تروریستی، اقدامی نسنجیده است که موجب پیچیده‌تر شدن بحران و تبدیل آن به گرهی باز نشدنی می‌شود».

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در واکنش به اقدام آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی گفت که این اقدام پیامدهای منفی بر عراق و منطقه در پی خواهد داشت.

وی که در کنفرانس خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود: عراق تلاش کرد این تصمیم آمریکا را متوقف کند و بغداد تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا آرامش را به منطقه بازگرداند.

وزارت خارجه فرانسه نیز در واکنش به اقدام خصمانه آمریکا در قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان تروریستی خارجی این کشور اعلام کرد: فرانسه به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی (برجام) پایبند است.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه فرانسه در این خصوص آمده است که پاریس در این راستا خواستار جلوگیری از افزایش تنش‌ها در منطقه است.

بیانیه پاریس در این خصوص می‌افزاید: از همه می‌خواهیم تا از تشدید تنش ها یا بی ثبات کردن منطقه پرهیز کنند.

وزارت خارجه چین در واکنش به اقدام خصمانه دولت آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که همه کشورها باید به قواعد بین‌المللی احترام بگذارند و از قلدری بپرهیزند.

«مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه به «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از سوی آمریکا واکنش نشان داد و گفت که این مسئله به بی‌ثباتی در منطقه منجر خواهد شد.

او در جریان نشست خبری مشترک خود با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، همتای قطری خود در شهر آنکارا گفت: «اقدام آمریکا در گنجاندن سپاه [پاسداران انقلاب اسلامی] ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی به عدم ثبات منطقه منتهی خواهد شد».

چاووش‌اوغلو گفت: «یکی از کشورهای [عربی] خلیج [فارس] پیشتر پیشنهاد داده بود که نیروهای سپاه ایران در لیست گروه‌های تروریستی گنجانده شود».

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که این تصمیم آمریکا یکجانبه بوده و هیچ کشوری نمی‌تواند نیروهای مسلح یک کشور دیگر را تروریستی اعلام کند.

وزیر خارجه قطر نیز در واکنش به این اقدام آمریکا گفت که «با اقدامات یک‌جانبه نمی‌توان هیچ یک از مشکلات را حل و علاج کرد».

در مقابل، یک منبع مسئول در وزارت خارجه سعودی اعلام کرد عربستان سعودی از قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی از سوی ایالات متحده آمریکا استقبال می کند.

این منبع با اشاره به تصمیم آمریکا مدعی شد این تصمیم گامی عملی و جدی در تلاش های آمریکا برای مبارزه با تروریسم و اجرای خواسته های مکرر پادشاهی سعودی از جامعه بین المللی مبنی بر ضرورت مقابله با تروریسم مورد حمایت ایران قرار دارد.

کاخ سفید روز دوشنبه در اقدامی خصمانه و ضد ایرانی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروههای تروریستی خود قرار داد؛ اقدامی که البته بدون پاسخ نماند و شورای عالی امنیت ملی ایران بلافاصله ستاد فرماندهی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و شرق آفریقا موسوم به سنتکام و کلیه نیروهای وابسته به آن را تروریستی اعلام کرد.

اختلاف گسترده میان پنتاگون و کاخ سفید درباره سپاه

پایگاه اینترنتی پولیتیکو در گزارشی به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که میان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و مقامات وزارت دفاع در مورد تروریستی عنوان کردن سپاه پاسداران اختلاف نظر اساسی وجود دارد.

در این گزارش گفته شده مقامات دولت ترامپ به طور دقیق نمی‌دانند که که چه شرکت‌ها و افرادی تحت تأثیر تصمیم ترامپ قرار خواهند گرفت.

همچنین در این گزارش اعلام شده که نوع جریمه و مجازات در نظر گرفته شده از سوی کاخ سفید برای شرکت‌هایی که با سپاه پاسداران همکاری می‌کنند، مشخص نیست.

نگرانی در ارتباط با حملات تلافی جویانه علیه نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه از دیگر چالش‌های آتی تصمیم ترامپ علیه سپاه پاسداران اعلام شده است.

پیش از این منابع دیگری نیز از وجود اختلاف نظر میان کاخ سفید و پنتاگون در ارتباط با قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی آمریکا خبر داده بودند.

با وجود این اختلاف نظر و نگرانی‌ها، دونالد ترامپ به تازگی در اقدامی خصمانه نام سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار داد. اقدامی که با نگرانی‌های گسترده در سطح جهان روبرو شده است.

حمله انتحاری به نیروهای ائتلاف آمریکایی در سوریه

خبرنگار شبکه روسیاالیوم از حمله انتحاری به نیروهای ائتلاف تحت سرکردگی آمریکا در سوریه خبر داد.

بر اساس این گزارش؛ گشتی ائتلاف آمریکایی در نزدیکی شهر الشدادی در جنوب شرق استان حس که سوریه هدف حمله انتحاری قرار گرفته است.

منابع کُردی اعلام کردند: خودرو بمبگذاری شده‌ای که یک عامل انتحاری آنرا هدایت می‌کرد گشتی ائتلاف بین المللی را در جاده مواصلاتی میان ناحیه الشدادی و شهرک ۴۷ واقع در جنوب شهر الحسکه در سوریه هدف قرار داد.

این حمله ساعت ۱۲:۳۵ بعد از ظهر روز سه شنبه به وقت محلی رخ داد.

اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با دولت سوریه

«رابرت اوبرایان» (Robert O’Brien) نماینده ویژه دولت آمریکا در امور گروگان‌ها روز سه شنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با نشریه «ذِ نشنال» اعلام کرد: در صورت آزادی «آستین تایس» (Austin Tice) خبرنگار آمریکایی در سوریه، واشنگتن آماده است تا باب مذاکرات با دولت دمشق را باز کند.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور گروگان‌ها در این مصاحبه گفت: ما معتقدیم که وی در سوریه بوده و زنده است. در صورتی که دمشق «آستین تایس» خبرنگار ربوده شده آمریکایی را آزاد کند، دولت ترامپ آمادگی دارد باب مذاکره را با دولت دمشق باز کند.

«رابرت اوبرایان» در ادامه مدعی شد: اطمینان داریم که خبرنگار آمریکایی که در سوریه و هنگام تهیه گزارش از درگیری سوریه در سال ۲۰۱۲ میلادی ربوده شد، زنده است و هنوز در خاک سوریه به سر می‌برد. واشنگتن از دولت سوریه می‌خواهد تا تمام تلاش خود را برای یافتن وی و سایر آمریکایی‌ها در سوریه کمک کند.

وی ادامه داد که واشنگتن اصرار دارد برای آزادی اتباع آمریکایی دربند در خارج از کشور، باج یا پاداش مستقیم ندهد؛ اما اگر سوریه آمادگی آزادی تایس را داشته باشد، گامی به سمت ایجاد پل‌هایی با دولت دونالد ترامپ برداشته شده است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن برجام ایران اروپا سپاه پاسداران آمریکا روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۷۱۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رییس دانشگاه تهران به سرکوب اعتراضات دانشجویان آمریکایی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران در واکنش به سرکوب اعتراضات گسترده در ده‌ها دانشگاه آمریکا و اروپا، به دانشجویان بیدار این دانشگاه‌ها در بیانیه ای پیام داد. متن این بیانیه به این شرح است:

محکومیت جنایات رژیم اشغالگر قدس در فلسطین و غزه عزیز مدتهاست که از مرزهای کشورهای محور مقاومت فراتر رفته و بویژه در کشورهایی که حاکمان‌شان با حمایت آشکار از ددمنشی‌های اسرائیل در غزه، نقطه سیاه دیگری بر عملکرد خود ثبت نموده‌اند، انسان‌های حق‌طلب و آزادی‌خواه به میدان آمده‌اند.

امروز اعتراضات ماه‌های اخیر مردم جویای نور و بری از ظلمت در کشورهای حامی رژیم خونخوار صهیونیستی، دیگر محدود به تظاهرات مردم در خیابان‌ها نیست بلکه با شکلی منسجم‌تر، خود را در قالب شکل‌گیری و گسترده شدن اعتراضات و تجمعات دانشجویی در قلب آمریکا و کشورهای اروپایی نشان می‌دهد؛ اعتراضاتی که بی‌شک با ورود اساتید و دانشجویان، لرزه بر دستگاه‌های حامی صهیونیسم انداخته است.

مقابله با این اعتراضات دانشجویی، ضرب و شتم و دستگیری گسترده دانشجویان و هتک حرمت استادان دانشگاه در آمریکا و حتی تهدید و اجبار رؤسای دانشگاه‌ها به برکناری و استعفا، همه حکایت از تنگ‌تر شدن عرصه و باختن قافیه از سوی هیأت حاکم در کشور حامی اصلی رژیم اشغالگر قدس دارد و باطل‌السحر ادعاها و القاگری‌ها درباره آزادی آکادمیک در دانشگاه‌های این کشور است.

گسترده شدن اعتراضات در ده‌ها دانشگاه آمریکا و کشیده شدن زبانه‌های آن به دانشگاه‌هایی در انگلیس و فرانسه و …، با خطاهای محاسباتی که از سوی حکام این کشورها در قبال این حرکت صورت می‌گیرد، رژیم صهیونیستی و ایادی آن را در باتلاقی به مراتب دهشتناک‌تر و عمیق‌تر از آنچه در آن فرو رفته‌اند، می‌بلعد؛ و تازه این آغاز ماجراست.

در اندیشه ما «خون شهید جاذبه خاک را خواهد شکست و ظلمت را خواهد درید و معبری از نور خواهد گشود» آن زمان که می‌گفتیم عاشقان مکتب حاج قاسم سلیمانی، عاشق شهادتند و هر قطره خون یکایک شهدایی که تقدیم راه مقاومت می‌شود، مایه رویش انسان‌هایی بیدارتر و مصمم‌تر برای نهضت و تحکیم و تقویت گفتمان الهام‌بخش مقاومت در سراسر گیتی خواهد شد، وعده صادق آن یعنی همین به میدان آمدن استادان و جوانان دانشجو از هر دین و آئینی در قلب آمریکا و اروپا را قریب می‌دانستیم.

کشتار وحشیانه کودکان، زنان و مبارزان و مجاهدان در غزه و ناتوانی سازمان‌های بین‌المللی در متوقف ساختن جنایت‌های ددمنشانه رژیم صهیونیستی و حامیانش، موضع‌گیری‌های آزادگان دنیا را عالم‌گیر نموده و وجدان‌های بیدار جامعه دانشگاهی آمریکا و اروپا در نفی بیدادگری و کشتار مردم مظلوم فلسطین توسط آمریکا و رژیم جعلی اسرائیل را رقم زده است.

اکنون که دانشجویان در آمریکا و اروپا، اراده خود برای ایستادگی در برابر ظلمت و سیاهی را فریاد می‌زنند و با وجود مقابله گسترده پلیس و دستگاه‌های امنیتی، نه تنها از مسیر خود منحرف نشده بلکه اعتراضات را گسترده‌تر نموده‌اند، به آنها پیام می‌دهیم که ما در ایران تجربه مقابله با جور را در دوران ستمشاهی داریم، دانشجویان و جوانان و استادان و فرهیختگان بسیاری در کشورمان هزینه داده‌اند تا نهضت به رهبری پیر روشن ضمیر انقلاب اسلامی ایران به نتیجه برسد.

امروز آرمان‌های انقلاب خمینی کبیر فراتر از مرزهای جغرافیایی و ملت‌ها رفته است و به برکت خون شهدا و هدایت‌های ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی)، اندیشه امت‌سازی به سرعت در حال تحقق است و ای بسا هراس ایادی استکبار از امکان ملحق شدن شما به این اندیشه است که زورمندانه و با اعمال قدرت قهری در صدد تحدید و تهدید حرکت شما برآمده‌اند.

دانشجویان عدالت‌خواه و استادان پیشگام آزادی در آمریکا و اروپا؛ پیام ما را دریافت کنید، از پای ننشینید، رهایی هزینه دارد. ما دانشگاهیان ایران اسلامی به برکت خون شهیدان‌مان، آزادانه آرمان آزادی فلسطین را فریاد می‌زنیم؛ باشد که با ایستادگی و رادمردی، همپای همه آزادی‌خواهان جهان، سرافرازانه در جشن آزادی، شکرگزار باری تعالی باشیم، به یکدیگر سلام دهیم و به ارواح شهدای مقاومت درود فرستیم.

کد خبر 6089675

دیگر خبرها

  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • واکنش رییس دانشگاه تهران به سرکوب اعتراضات دانشجویان آمریکایی
  • واکنش در اروپا به گنجاندن سپاه در لیست تروریست‌ها
  • دستگیری نوجوان ۱۶ ساله در پی تهدید تروریستی در المپیک
  • راهپیمایی گسترده مردم یمن در صعده در حمایت از غزه
  • سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند
  • ایروانی: ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی منشأ اصلی بی‌ثباتی در سوریه است
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • پورفرجی:حضور امینی در شهرداری اهواز باعث ایجاد اختلاف بین نیروهای انقلابی شده است