Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، سال گذشته بود که هفت روزنامه از هشت روزنامه شیراز اعلام کردند با افزایش قیمت کاغذ، کاهش تعداد آگهی‌های دولتی و خصوصی و نیز مشکلاتی که در پرداخت یارانه‌ها به وجود‌ آمده است، به سختی به فعالیت خود ادامه می‌دهند تا آنجا که بیم‌ آن می‌رفت برخی از این روزنامه‌ها در سال جدید تعطیل شوند و خانواده‌‌های بسیاری بیکار شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اخبار تعطیلی روزنامه‌ها یا تعدیل نیروی‌ آن‌ها در روز‌های پایانی سال 1397 باعث نگرانی بسیاری از فعالان عرصه مطبوعات شد. آنچه در شیراز رخ داد، تعطیلی روزنامه‌ها در سال جدید نبود، افزایش قیمت بود.
روزنامه‌های افسانه، شیراز نوین، سبحان و تماشا 5000 تومانی شدند، نیم‌ نگاه به بهای 3000 تومان رسید، طلوع و عصر مردم بدون افزایش قیمت 2500 تومان ارائه می‌شوند و روزنامه خبر با بیشترین تعداد صفحات همچنان 2000 تومان باقی مانده است.
با افزایش بی ‌رویه و توقف‌ ناپذیر قیمت ادوات چاپ و کاغذ، اینکه روز‌نامه‌ ها تصمیم گرفته‌اند قیمت را افزایش دهند، از دیدگاه اقتصادی منطقی است.
در وضعیتی که سبد معیشت خانوار کوچک‌ تر شده و شبکه‌های مجازی در خبررسانی سریع، رایگان و دردسترس هستند، تنها نقطه امید روزنامه‌ها جذب آگهی‌های دولتی و خصوصی و اشتراک ادارات است که بتواند اندکی دشوار‌ی‌های انتشار روزنامه‌ را رفع کند.

** بدون سود حتی ضرر
مدیر مسئول و صاحب‌ امتیاز روزنامه عصر مردم در گفت ‌و گو با ایرنا درباره شرایط مطبوعات فارس در آغاز سال 1398 با بیان این که روز به روز بر قیمت مواد چاپ و کاغذ افزوده می شود، گفت: این افزایش قیمت بر گرانی هر مطبوعه‌ای تاثیر می گذارد و در حال حاضر قیمت تمام شده هر روزنامه 12 صفحه ای درواقع 8000 تومان است.
محمد عسلی افزود: با تداوم این وضعیت، نه تنها سودی از فروش روزنامه نمی‌بریم؛ بلکه هرچه تیراژ را افزایش دهیم بیشتر ضرر می کنیم؛ افزون بر این وقتی تیراژ افزایش می یابد هزینه بیشتری باید بابت چاپ و کاغذ پرداخت کنیم.
مدیر مسئول روزنامه عصر مردم با بیان این که روزنامه‌ها در وضعیتی نامعلوم به سر می برند، ابراز داشت: از سویی نیز اگر تیراژ را کاهش دهیم مخاطبمان کم خواهد شد.
وی بیان کرد: درآمد فروش روزنامه، حتی هزینه توزیع آن را هم تامین نمی‌کند. ادارات هم اعلام کردند که به دلیل مشکلات مالی قادر به خرید روزنامه به تعداد قبل نیستند.
این پیشکسوت عرصه مطبوعات اظهار داشت: وقتی روزنامه ای 20 تا 50 درصد گران می شود، ادارات تمایلی به خرید نشان نمی دهند؛ در نتیجه پل ارتباطی رسانه و مردم و ادارات دولتی از بین می رود و باید برای جذب آگهی تلاش کنیم.
وی که روزنامه‌اش را بدون تغییر قیمت به فروش می‌رساند، درباره دلایل این تصمیم با وجود مشکلات یادشده گفت: روزنامه های کشوری با حجم بالای صفحات قیمت خود را تا این اندازه افزایش نداده‌اند؛ همچنین روزنامه خبر که بیشترین تعداد صفحات را در میان روزنامه‌های شیراز دارد، همچنان قیمت را دو هزار تومان نگاه داشته است و دلیل دیگر اینکه افزایش قیمت روزنامه برای مخاطب بسیار سخت است و بر استقبال مخاطبان تاثیر منفی می گذارد.
عسلی راهکار برون رفت مطبوعات را از بحران تلاش برای جذب آگهی بیشتر و متقاعد کردن وزارت ارشاد برای افزایش یارانه ها و پرداخت به موقع آنها و نیز تلاش برای کاهش قیمت کاغذ و کوتاه کردن دست واسطه ها دانست.

** دلالان یکه تازی می کنند
مدیر مسئول روزنامه عصر مردم ادامه داد: کاغذهایی که با ارز دولتی خریداری می شوند نیز به دست واسطه ها افتاده و کسانی که اعلام می‌کنند حاضرند کاغذ را با ارز دولتی وارد کنند، بخش عمده ای از کاغذهای وارداتی را به بازار آزاد تزریق می کنند و با سندسازی از زیر بار مسئولیتی که پذیرفته‌اند شانه خالی می کنند.
وی عنوان کرد: بازار تهران پر از افراد دلالی است که به صورت مجازی کار می‌کنند و به افزایش مواد چاپ کاغذ و حتی زینک که خود به بحرانی بدتر از کاغذ بدل شده است، دامن می‌زنند.
عسلی در خصوص افزایش قیمت زینک گفت: زینک پیش از این 6 هزار تومان بود و امروز به بهای 45 تا 50 هزار تومان فروخته می شود؛ این در حالی است که وارد کننده‌ها اعلام می کنند دولت برای خرید زینک ارز دولتی اختصاص نمی‌دهد، با وجود این اگر نسبت ارزی که زینک با آن در بازار آزاد خریداری می شود را با افزایش قیمت مقایسه کنیم در می یابیم نهایت افزایش قیمت زینک باید 4 برابر باشد نه 10 برابر.
وی بیان داشت: این موضوعی است که کارشناسان و مسئولان و نیز سازمان بازرسی باید به آن رسیدگی کنند. این نرخ های کاذب در بازار چاپ و کاغذ روزنامه‌ها را با مصیبتی به نام دلالان مواجه کرده است.
صاحب امتیاز روزنامه عصر مردم گفت: چرخه دلالی در تک تک اجزای مورد نیاز چاپ روزنامه وجود دارد. این وضعیت نرخ کاذب در بازار به وجود می‌آورد و هیچ نظارتی هم بر عملکرد آنها وجود ندارد که این خود مصیبتی برای روزنامه هاست.
عسلی در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت آگهی های دولتی گفت: طبق بخشنامه دادگستری، آگهی‌های این نهاد باید در سامانه ثنا (ثبت‌ نام الکترونیک) منتشر شود و نه روزنامه‌ها. براین اساس شکایت خود را تقدیم مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد کردیم؛ اما امروز اعلام کرده‌اند که با تغییر رئیس قوه قضاییه مراحل درخواست بازگشت بخشنامه دوباره باید طی شود.
وی افزود: با این وضعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص وضعیت آگهی های دولتی باید جدیت بیشتری به خرج دهد.
این روزنامه‌نگار با بیان اینکه تعداد زیادی از روزنامه ها در کشور متاثر از وضعیت اقتصادی تعطیل شده اند یا در حال تعطیلی هستند، گفت: برخی از این نشریات نیز راهکار را در کاهش تعداد صفحات دیده‌اند.
مدیر مسئول روزنامه عصر مردم گفت: این روزنامه تعداد صفحات خود را از 16 صفحه به 12 صفحه بعد از 12 صفحه به 8 صفحه کاهش داد؛ اما 8 صفحه برای مطالب روز کافی نیست و تنها می‌توان به اخبار بسنده کرد و اگر آگهی باشد جای کافی برای اخبار هم وجود ندارد.
با این وصف، باید راهکاری جدی، اساسی و نهایی برای حل مشکلات فعالان مطبوعات و رسانه‌های چاپی در نظر گرفت و اعمال کرد. ادامه این روند به دوری مردم از رسانه‌های واقعی می‌انجامد و در بدترین حالت نیز به از بین رفتن شغل‌های بسیاری از افراد مرتبط با تهیه و چاپ و توزیع روزنامه می‌انجامد.
پانزدهم اردیبهشت 97 میزگرد ' زنگ خطر برای مطبوعات' با حضور مدیران و فعالان رسانه استان فارس در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) برگزار شد.
بررسی راهکارهای خروج مطبوعات فارس از مشکلات اقتصادی فرارو دستور کار این میزگرد بود که با حضور مدیران مسئول روزنامه های عصرمردم، طلوع و نیم نگاه و سردبیر روزنامه تماشا، صاحب نظر و پیشکسوت مطبوعات استان و مدیر امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد.
فعالان مطبوعاتی استان فارس معتقدند ‌کاهش اشتراک‌ نشریات از سوی اداره ها و دستگاه های دولتی و افزایش قیمت کالاهای اساسی مطبوعات همچون کاغذ و گسترش شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان رقیب بی‌بدیل این رسانه‌ها، زنگ خطر را برای مطبوعات فارس به ‌صدا در آورده و درصورت ادامه یافتن این وضعیت آنها گزینه ای جز تعطیلی فراروی خود نخواهند داشت.
این میزگرد پس از آن برگزار شد که مدیران هفت روزنامه چاپ شیراز با انتخاب تیترهای مشترک اعلام کردند که درصورت بی توجهی به رفع مشکلات اقتصادی آنها، در خطر تعطیلی قرار دارند.
هم اینک در شیراز هشت روزنامه شامل خبرجنوب، عصرمردم، نیم نگاه، سبحان، افسانه، تماشا، طلوع و شیرازنوین منتشر می شوند.
قائم مقام صاحب امتیاز و سردبیر روزنامه تماشا در این نشست به موضوع تک فروشی روزنامه در کشور اشاره کرد و گفت: منبع اصلی درآمد روزنامه ها در کشورهای توسعه یافته تک فروشی است و با وجود گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی، روزنامه ها در بسیاری از این کشورها تیراژ قبلی خود را دارند.
مهدی آماده افزود: در حال حاضر در ایران، بحث تک فروشی برای هیچ روزنامه ای به لحاظ اقتصادی بصرفه نیست.
وی ادامه داد: کتاب و روزنامه در سبد خرید خانواده های ایرانی جایگاهی ندارند و به همین دلیل روزنامه ها ناچار هستند از حمایت دولت برخوردار باشند.
مدیر مسئول و صاحب امتیاز روزنامه طلوع در این میزگرد اقتصاد رسانه را موضوعی بااهمیت دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و گفت: امروز مطبوعات استان فارس از همه جهت تحت فشار قرار دارند.
محمد مهدی جعفری زاده در ادامه افزود: رسانه های مکتوب از طرفی از سوی مردم تحت فشار قرار می گیرند و مطبوعات را با فضای مجازی که کاملاً آزادانه فعالیت می‌کنند و دروغ و راست را به هم می‌آمیزند مورد مقایسه قرار می دهند و مردم با این دید به مطبوعات نگاه می کنند که تنها پنج درصد از آزادی های فضای مجازی را ندارند و علاوه بر آن معذورات قانونی، اعتقادی، سیاسی و عرفی نیز دارند.
رئیس گروه امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در میزگرد یاد شده بیان داشت: تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی فرهنگ نیست بلکه باید از مردم و مسئولان به‌خصوص در حوزه آموزش و پرورش کمک بخواهیم همچنین اینکه اداره‌ها مطالبات روزنامه‌ها را پرداخت نمی‌کنند، بسیار ناپسند است.
مهرداد جمشید نژاد عنوان کرد: با تعطیلی روزنامه‌ها و کم شدن تعداد آن‌ها، همه جامعه فرهنگی متأثر خواهند شد و در این زمینه باید به اصلاح زیرساخت‌ها بپردازیم تا جامعه دوباره برای خرید روزنامه تشویق شود و در این زمینه وزارت ارشاد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همسو با مطبوعات و برای آنان گام بر می دارد.
7375/ 1876
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارز خانواده مطبوعات یارانه ها 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۷۱۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بن سلمان: مخالف آوارگی مردم غزه هستیم

به گزارش «تابناک: به نقل از ایرنا از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، محمد بن سلمان تصریح کرد که عربستان تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط با همه طرف‌ها برای توقف تنش‌ها در غزه و جلوگیری از گسترش آن، می‌کند.

ولیعهد عربستان سعودی همچنین با تاکید براینکه ریاض قاطعانه مخالف آوارگی مردم فلسطین است، گفت که کشورش همواره در کنار مردم فلسطین برای دستیابی به حقوقشان برای داشتن یک زندگی شایسته و دستیابی به صلح عادلانه است.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

دیگر خبرها

  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • بن سلمان: مخالف آوارگی مردم غزه هستیم
  • تداوم افزایش دمای هوا در سمنان
  • هشدار هواشناسی خوزستان درباره تداوم تندباد‌های لحظه‌ای و گردوخاک
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات
  • تداوم نزولی قیمت طلا و سکه
  • قیمت سکه و طلا امروز ۸ اردیبهشت؛ تداوم نزولی قیمت طلا و سکه